Vad gör vi? Del CLXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tvättstugefunderingar:
Blir människor verkligen arga över kvarglömt torktumlarludd? Om så, vad är det med luddet som är så förargelseväckande? Vilka är dessa människor? Eller är den luddilskna grannen en karikatyr över rent allmänt skav mellan trångbodda?
Jag har inte delat tvättstuga på många år, men jag blir definitivt irriterad på människor som inte städar efter sig. Jag förväntar mig att man lämnar "allmänna ytor" i samma skick eller bättre än de var innan man kom dit.
 
Jag har inte delat tvättstuga på många år, men jag blir definitivt irriterad på människor som inte städar efter sig. Jag förväntar mig att man lämnar "allmänna ytor" i samma skick eller bättre än de var innan man kom dit.
Jag blir irriterad över nonchalansen som människor visar andra människor genom att inte ta bort luddet.
Tycker också det är lite äckligt att ta bort andras ludd.

Tack för annan input! Jag har nog ovanligt långt till den typen av irritation (märker av det även i andra sammanhang - och det är inte enbart positivt) så jag har funderat över hur en "sån liten detalj" kan ha blivit till något av en kulturell markör (tillsammans med arga lappar). Det är nyttigt att få andras inblick i det :up:

Här ska jag nog också tillägga att jag alltid ser till att städa efter mig i allmänna utrymmen (just att ta bort ludd ger en udda typ av tillfredsställelse). Min fundering över reaktionen bottnar snarare i att jag 1. tydligen haft tur med skötsamma grannar och 2 i regel utgår ifrån att misstag är ärliga engångsföreteelser (praktisk strategi för konflikträdd person).
 
Tvättstugefunderingar:
Blir människor verkligen arga över kvarglömt torktumlarludd? Om så, vad är det med luddet som är så förargelseväckande? Vilka är dessa människor? Eller är den luddilskna grannen en karikatyr över rent allmänt skav mellan trångbodda?
För mig är att ta bort luddet det viktigaste. Strunta i att sopa eller ta ur facken med tvättmedelsrester men LUDD kvar? Jävulskt provocerad! Så ja då brukar jag tappa hoppet om mänskligheten för en stund, grymta och sedan förtränga att det hänt:D
 
På ett ställe jag bodde fanns det några 'tvättstugefascister' de satte upp lappar om att man skulle köra en tom maskin efter varje gång man tvättat för att rengöra maskinen. Och tog även med sig egna tvättrasor för att torka av maskinen varje gång de tvättade.

HV tog ner lappen ska tilläggas.

Edit: Ludd tar jag bort och kan dra ett varv med en trasa i tvättmaskinen.
 
Tack för annan input! Jag har nog ovanligt långt till den typen av irritation (märker av det även i andra sammanhang - och det är inte enbart positivt) så jag har funderat över hur en "sån liten detalj" kan ha blivit till något av en kulturell markör (tillsammans med arga lappar). Det är nyttigt att få andras inblick i det :up:

Här ska jag nog också tillägga att jag alltid ser till att städa efter mig i allmänna utrymmen (just att ta bort ludd ger en udda typ av tillfredsställelse). Min fundering över reaktionen bottnar snarare i att jag 1. tydligen haft tur med skötsamma grannar och 2 i regel utgår ifrån att misstag är ärliga engångsföreteelser (praktisk strategi för konflikträdd person).
Jag blir nog oftast irriterad över saker som man kan likställa med lämnat ludd. Det är dock sällan jag tycker att det är "värt" att ta diskussionen. Men tycker att det är slarvigt/ouppfostrat/respektlöst. Jag slåss gärna, men väljer mina strider om man säger så.
 
Slötittar på Edinburgh Military Tattoo och spanar på biljetter till detsamma, tänkte att det kunde vara en bra julklapp till mina föräldrar i år. De bästa julklapparna är de som man dessutom vill och får vara med på själv :angel:
 
Ligger i sängen och tittar på en dokumentär om Bannockburn och försöker bli sömnig.

Var är John Blund när man behöver honom?
 
Min hjärna ballar alltid ur när jag har nåt bestämt dagen efter, som tex möte. Helt orimligt då jag gjort detta, suttit på dessa möten i 10 år! Nä då ska jag somna en stund, sen vakna o så är repetoaren igång. Igen. Så möte i Lund imorgon fm. Undra vad jag ska göra tills dess.
 
Har ont igen avstod morfin igår kväll utan tog andra smärtstillande jag fick utskrivet efter operationen. Vaknade klockan,4 🙁 Så läser här och försöker distrahera mig.
 
Tvättstugefunderingar:
Blir människor verkligen arga över kvarglömt torktumlarludd? Om så, vad är det med luddet som är så förargelseväckande? Vilka är dessa människor? Eller är den luddilskna grannen en karikatyr över rent allmänt skav mellan trångbodda?

Jag är rätt leds på att behöva börja varje tvättpass med att skölja ur tvättmedelsfacken, rengöra filter, ta bort ludd (och sen spola ur facket där luddfiltret sitter - det brukar kunna vara fullt med både ludd och skräp..de som inte gör rent luddfiltret verkar inte göra rent det mellan tumlingarna heller..), torka ur tumlarens öppning (där ludd och skräp också hamnar, om en kör tumlaren mycket utan att göra rent emellan..), rengöra lite fler filter... Det är liksom inte bara lite ludd som lämnas, utan här verkar det vara så att antingen är det städat eller inte alls. Det tar tid (ofta ca 15min) från min tvättid, som jag behöver kunna nyttja fullt ut för att hinna få all tvätt ren och torr - och hinna städa av efter mig. Gemensam tvättstuga hänger liksom lite på att de som nyttjar den hjälps åt att hålla efter.

(Och ja, jag måste göra rent tvättmedelsfacken. Mina jobbkläder får nämligen inte lukta parfym.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 724
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 933
Senast: grodan21
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp