Hippocampus

Trådstartare
Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det plötsligt dykt upp ett sår som ”spruckit” och det kommer blir blod och var ut, kvällen dag 6 dyker ytterligare ett sår upp och dag 7 (idag) har benet blivit bättre men kotan (där såren sitter) är svullen och mjuk och såren blivit större? Och det är både blod och var som kommer. Såren är inte djupa.
Är det sticksår som ”dyker” upp såhär? Borde jag försöka raka bort pälsen?
Hästen får medicin.

Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det plötsligt dykt upp ett sår som ”spruckit” och det kommer blir blod och var ut, kvällen dag 6 dyker ytterligare ett sår upp och dag 7 (idag) har benet blivit bättre men kotan (där såren sitter) är svullen och mjuk och såren blivit större? Och det är både blod och var som kommer. Såren är inte djupa.
Är det sticksår som ”dyker” upp såhär? Borde jag försöka raka bort pälsen?
Hästen får medicin.
Jag hade kontaktat veterinär för att få rådgivning. Låter väl som en infektion av något slag om såren växer och varar.

Jag var nog lite otydlig inser jag.
Skyller på att jag varit vaken hela natten vilket tydligen påverkat mina möjligheter att uttrycka mig tydligt 🙈.

Jag menade att jag hade kontaktat den veterinären igen för rådgivning kring såren.
Just eftersom såren varar också.
Absolut ska jag det imorgon. Men tänkte om nån hade erfarenhet :)

Det är ju uppenbarligen någon infektion. vad får den för medicin? Metacam? Det är väl inte optimalt för sårläkning och om det kommer var kanske den snarare behöver penicillin.

Har den feber?

Jag hade tänkt att det kanske inte var lymfangit från början utan att svullnaden var pga vad det nu är som blivit infekterat.

Jag tycker det ser mer ut som ”riktiga” sår, inte pga svullnaden. Svullnaden har gått ner med Hippotrim men såklart är det svullet där såren är.
Jag har bilder från torsdag till idag men vet inte om ni vill se.
Ska kolla Animalitex!

Jag tycker det ser mer ut som ”riktiga” sår, inte pga svullnaden. Svullnaden har gått ner med Hippotrim men såklart är det svullet där såren är.
Jag har bilder från torsdag till idag men vet inte om ni vill se.
Ska kolla Animalitex!
Ser gärna bilder! Har ni odlat på såren, så att det är rätt AB/PC som sätts in? Finns ju en del resistenta bakterier tyvärr :(

Kan inte pma bilder. Inte lägga in bilder alls så måste ha kommit åt något här. Kan inte ens lägga in en smiley..
Edit: kan nu, kom åt en knapp. Men ej pma, så lägger det här.

Dagarna innan såret sprack.
IMG_0497.webp

Idag dag 7..
Hon går lindad men tog av det för att byta och titta. Såret under kom igår. Det buktar ut o gojjsar sig som synes.
IMG_0522.webp

Jag fick liknande på en häst för tio år sedan. Behandlades med medicinsk honung och någon salva som jag tyvärr inte minns namnet på, skrevs ut av veterinären. Tog knappt två veckor att läka.

Ser lite creepy ut. Borde ha minskat rejält om det var rätt AB. Har också god erfarenhet av honung dock. Ser ut som små krustor ( rasp, allergisk reaktion, skållor etc) där bakterier eller svamp fått fäste. Ngn feber ? Hade verkligen velat Odla om det inte ger med sig kvickt. Håller tummarna för snabb läkning.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 414
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 724
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka