Sätta ut söker annons

Velig

Trådstartare
Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett svar. Tror folk att man är någon hästhandlare som ska sälja vidare hästen i ett naffs. Det känns i allafall så.

Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett svar. Tror folk att man är någon hästhandlare som ska sälja vidare hästen i ett naffs. Det känns i allafall så.
Skriv ett exempel på hur dina annonser kan se ut så kan nog Buke hjälpa till att analysera.

Det jag sökt är hobbyhäst främst för uteritter och lite dressyr om hästen vill. Ålder och ras mindre viktigt men att den ska vara trafiksäker och kunna vara inne själv i stallet och kunna ridas ut på själv, stå still vid uppsittning. Inte så höga krav tycker jag..

Det jag sökt är hobbyhäst främst för uteritter och lite dressyr om hästen vill. Ålder och ras mindre viktigt men att den ska vara trafiksäker och kunna vara inne själv i stallet och kunna ridas ut på själv, stå still vid uppsittning. Inte så höga krav tycker jag..
Vad kan du erbjuda då? :)

Har en lägre prisklass 25-30 tusen. Men som sagt kan tänka mig en äldre häst. Har också märkt när man svarar på till saluannonser där det står "hemmet viktigare än pris" och man frågar om ägaren kan gå ner i pris så verkar det inte så. Vad betyder den frasen egentligen? Kan tillägga att jag har ett mycket bra hem att erbjuda samt många år med egna hästar. Detta brukar jag skriva och berätta om ganska detaljerat.

Brukar skriva att mer info kan ges vid kontakt så att man inte behöver skriva ut allt man kan erbjuda i annonsen. Då borde väl folk kunna svara och få veta mer då. Är dom sen inte intresserade av det man kan erbjuda så behöver det ju inte bli någon mer kontakt.

Har en lägre prisklass 25-30 tusen. Men som sagt kan tänka mig en äldre häst. Har också märkt när man svarar på till saluannonser där det står "hemmet viktigare än pris" och man frågar om ägaren kan gå ner i pris så verkar det inte så. Vad betyder den frasen egentligen? Kan tillägga att jag har ett mycket bra hem att erbjuda samt många år med egna hästar. Detta brukar jag skriva och berätta om ganska detaljerat.
Prutar gör man nog i ett senare skede, annars är risken nog att man verkar oseriös.

Jo så kan det vara. Men vill inte ödsla varken min eller säljarens tid genom att åka o titta på en för dyr häst. Har även tittat på hästar långt bort och frågat om dom kan sälja den osedd och då måste man diskutera priset innan. Tror många som skriver "bra hem framför pris" egentligen bara vill ha ut så mycket som möjligt för sina hästar. Varför ens skriva det då. Det är min erfarenhet efter två års hästletande. Irriterande är det också när man ställer frågor i ett o samma meddelande och ägaren svarar knappt inte på någon utan rabblar på om sin syn på hästen.

Brukar skriva att mer info kan ges vid kontakt så att man inte behöver skriva ut allt man kan erbjuda i annonsen. Då borde väl folk kunna svara och få veta mer då. Är dom sen inte intresserade av det man kan erbjuda så behöver det ju inte bli någon mer kontakt.
I en sökes annons skulle jag def skriva ut allt jag har att erbjuda. Att inte göra det är ungefär lika träligt som att lägga ut säljes annonser med minimalt med info om hästen med texten "mer info ges vid kontakt" De flesta folk orkar inte sitta o skriva på flera annonser som kanske, kanske inte är vad de är ute efter.

Nu var det några år sedan jag hade en sökes annons men jag fick betydligt mer fler svar än jag trodde som dessutom ledda till flera provridningar. Jag skrev noggrant ut vad jag erbjöd för hem, vad för häst jag sökte och tänkt prisklass.

Jag tycker nog ändå du har hyfsat höga krav för den prisklassen? Det där är ju egenskaper/förmågor som de allra flesta önskar. Varmblodstravare brukar väl dock kunna säljas för ungefär det, kikar du på sådana?

Annars tycker jag nog att det bara är unghästar av vissa raser som kostar så lite pengar.

Jo det kanske är ganska höga krav för hästar nu för tiden. För mig är det baskunskaper som man lär hästen tidigt. Suck...hade jag inte varit så gammal hade jag köpt en unghäst och format själv..jo travare är av intresse, man måste bara hitta en med rätt psyke som inte är förstörd av travlivet.

Om du inte söker varmblodstravare är prisklassen låg. Förstår att det inte blir så många svar.

Om du skriver ut din pris"ide" förstår jag att du inte får många svar med den "kravlistan" ...
Det du kan få för 25-30 000 är väl en 20+ som har krämpor där den som säljer hoppas den som tar hästen tar beslutet att slakta den "typ" , ja jag överdriver men INTE mycket...
För att få en äldre ridbar skogsmulle utan direkta fel så landar du nog på den dubbla summan dvs runt 50 000kr

Ser inte ens många ponnier säljas för "underpriser" idag. Man kan ju hålla koll på Länsstyrelsernas hemsidor, de brukar sälja "sina" hästar "billigt"... De sålde någon 17åring för ynka 10 000 kr för bara några veckor sedan. Och det var ändå ett vanligt "enligt uppgift" skadefri valack av SWB.

Men normala hästmänniskor säljer nog inte sina hästar "billigt" längre då de flesta blivit "blåsta" av just "vi letar häst billigt" som sedan säljer dyrt direkt. Att du inte är en sådan törs folk inte chansa på.

Nu för tiden ligger den lägre prisklassen runt 50 000. De som säljer sådana hästar du letar efter kan få bättre betalt av någon annan, därför uteblir svaren.

Tycker att det ser ut att finnas några sådana hästar, inom den prisklassen, på hästnet. Däribland några större ponnyer. Men ska du skriva sökesannons så får du nog skriva ut ordentligt om dig själv, stallet osv, iaf jag brukar inte svara på vaga och outförliga sökesannonser. Lär väl finnas något litet på en häst i den prisklassen, men en skogsmulle av icke halvblodstyp går nog att hitta.

Tack för era svar. Kul att höra olika åsikter. Jag tar till mig det ni skrivit och letar vidare. Jo visst finns det hästar i den prisklassen på hästnet o blocket men många är för långt bort för att åka o titta. Det är många år sedan jag köpte en häst o priserna verkar ha förändrats, även för äldre hästar har jag sett. Tråktgt att folk blir lurade.

Tack för era svar. Kul att höra olika åsikter. Jag tar till mig det ni skrivit och letar vidare. Jo visst finns det hästar i den prisklassen på hästnet o blocket men många är för långt bort för att åka o titta. Det är många år sedan jag köpte en häst o priserna verkar ha förändrats, även för äldre hästar har jag sett. Tråktgt att folk blir lurade.
Klart priserna ändrats genom åren. Blir ju ännu mer begränsat om du inte ens kan tänka dig att åka långt.

Det är så värt att spara mer och köpa en "bättre" häst. En billig som kanske inte ens blir användbar till det man vill kostar lika mycket varje månad, kanske tom dyrare om man köper på sig mer problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 856
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Allt om bur till bilen
  • Kattbilder #10
  • Importera från USA