Sätta ut söker annons

Du har alltså letat häst i hela två år - Om du hade lagt undan en summa varje månad sedan du började leta, en summa som motsvarar full kostnad för att hålla hästen, dvs stallhyra, foder, strö, försäkring, veterinärvård, hovvård, utrustning, ev bränslekostnader för att ta dig till stallet osv. Dvs kostnader du skulle ha haft varje månad dessa år om du hade hittat en häst direkt. Ja, då hade du haft råd att köpa en betydligt dyrare häst! Börja redan idag med att lägga undan dessa pengar i ett månadsvist sparande, så kanske du hittar din drömhäst!

Det jag sökt är hobbyhäst främst för uteritter och lite dressyr om hästen vill. Ålder och ras mindre viktigt men att den ska vara trafiksäker och kunna vara inne själv i stallet och kunna ridas ut på själv, stå still vid uppsittning. Inte så höga krav tycker jag..
Synd att inte jag sett den annonsen. Jag har en ponny som matchar det. Men min erfarenhet är att man ofta på sökesannonser sätter ett mycket lågt pris.

Jag läser då och då köpesannonser men har inte svart på någon av dem.
Orsaken till att jag inte svarat är flera men om man sammanfattar dem så hamnar de inom två olika kategorier.
1. Jag söker min framtida tävlingshäst, ofta seriösa annonser och vanligen vad jag tror realistiska priser.
2. Jag söker min nya kompis som ska vara snäll, kunna ridas ut ensam, vara en bombsäker läromästare, av specificerad höjd och kosta max 35k.

Vad betyder snäll? Snäll att rida? Snäll att hantera? Lobotomerad som inte reagerar på något? osv osv.
Varför ska någon sälja sin häst som är det "alla" söker för så låga priser som erbjuds? Bombsäkra läromästare är ju rejält eftertraktade.

Nej jag orkar inte kontakta dessa människor utan kommer så småningom lägga ut en säljesannons på den häst jag ska sälja.

Jag har fått ganska bra respons när jag haft sökesannonser ute tycker jag! Sökt allt från föl/unghäst till vuxen hobbyhäst. Men har heller inte haft några direkt orealistiska förväntningar tror jag.

Ibland har man dock fått svar om nånting heeelt annat än det man söker, men så är det med allt nu för tiden tycker jag 😜 Typ "jag söker ett svart träns i storlek cob" och så svarar någon "jag har ett brunt i full!" 🙈

Det är inte så att jag inte har råd med en dyrare häst utan mer att jag inte vill lägga mer pengar på en häst. Hoppas att den rätta dyker upp för det finns därute även om det tar tid att hitta tror jag. Jag har ingen brådska därför har det gått två år, samt att jag bearbetat sorgen av att förlora mina två hästar inom ett år (22 o 20 år) som jag ägt i många år. Det hade väl varit konstigare om jag köpt första bästa jag hittat i den prisklassen. Det är mer suspekt tycker jag.

Det är inte så att jag inte har råd med en dyrare häst utan mer att jag inte vill lägga mer pengar på en häst. Hoppas att den rätta dyker upp för det finns därute även om det tar tid att hitta tror jag. Jag har ingen brådska därför har det gått två år, samt att jag bearbetat sorgen av att förlora mina två hästar inom ett år (22 o 20 år) som jag ägt i många år. Det hade väl varit konstigare om jag köpt första bästa jag hittat i den prisklassen. Det är mer suspekt tycker jag.
Jag förstår hur du menar, men jag tror att det är bra att vara beredd på att just den typ av häst du vill ha är det många andra som också vill ha. Därför kanske ändå värt att lägga lite mer pengar i inköp - det är ju en försumbar del av kostnaden, vilket du säkert redan vet eftersom du har häst.

Mina två har varit i ungefär den där prisklassen, lite drygt - men de har varit två resp. tre år, och är av olika kallblodsraser. Själv skulle jag inte lägga motsvarande på en gammal häst utan för mig är det mer värt att då lägga ner tid och energi, men det är såklart olika.

(Sen har prisbilden ändrats en hel del de senaste 10-15 åren, man får inte det man fick då för motsvarande summa,)

Den prisklassen du har är 10 år gammal, minst.

El, hö, spån, veterinär, bränsle, allt har ökat rejält i pris och så även hästen.

På din budget är det enda som finns på marknaden nuförtiden varmblods- och kallblodstravare.

För "vanliga skogsmullar" av andra raser får du räkna med åtminstone 50k. Om du inte är ok med äldre hästar eller projekt, dom kan man fortfarande hitta billigare.

Jag ska inte sälja häst just nu men om jag hade svarat på en sökesannons hade det varit för att de beskrev vad de kunde erbjuda hästen och att det matchade med vad jag önskade för min häst. Men jag hade nog inte svarat på en annons med de kraven och prisklassen, jag hade varit orolig att personen faktiskt inte har koll på hästar/hästvärlden eftersom prisbilden inte är realistisk.

Har en lägre prisklass 25-30 tusen. Men som sagt kan tänka mig en äldre häst. Har också märkt när man svarar på till saluannonser där det står "hemmet viktigare än pris" och man frågar om ägaren kan gå ner i pris så verkar det inte så. Vad betyder den frasen egentligen? Kan tillägga att jag har ett mycket bra hem att erbjuda samt många år med egna hästar. Detta brukar jag skriva och berätta om ganska detaljerat.
För den här prisklassen får du inte det du söker.
Antingen får du kolla på någon oinriden unghäst med sämre stam/korsning eller en varmblodig travare att skola om så den passar dina behov.

Jag var inne på Blocket nyss och nu vet jag inte var du bor men jag hittade iaf 1 - 2 hästar som jag hade ringt på om jag sökte någon ny med en tight prislapp.

. Har också märkt när man svarar på till saluannonser där det står "hemmet viktigare än pris" och man frågar om ägaren kan gå ner i pris så verkar det inte så. Vad betyder den frasen egentligen? Kan tillägga att jag har ett mycket bra hem att erbjuda samt många år med egna hästar. Detta brukar jag skriva och berätta om ganska detaljerat.
Det kan betyda väldigt olika, jag var med om att en säljare gick ner i pris. Men vi var inte ens där för att titta på den hästen ens, men den stod i samma stall och jag passade precis in på profilen för vad säljaren ville ha. Men jag tror att i de fallen som säljare vill gå ner i pris så är det inte bara ett bra hem, utan det perfekta hemmet som man eftersöks. Och det behöver inte vara en rationell bedömning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 857
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 403
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 052
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka