”Ej färdigregistrerad”

Editten

Trådstartare
Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall.

Kikar nämligen på en ponny som säljs av uppfödare, som har någon småskalig uppfödning av ponnysar på fritiden. Alltså inget företag.

Hästen i fråga har en något känd hingstpappa så jag blev nyfiken och kollade upp hans avkommor. Hittade då endast 3 registrerade ponnysar varav inga födda samma år som saluponnyn.

Kunde inte hitta hans mamma heller, men genom att söka upp morfar hittade jag henne som ”ej färdigregistrerad” därför kunde jag inte se hennes avkommor. Sökningar av hästens namn hade heller inget resultat.

Vad bör man tänka extra på i denna situation? Är den vanlig? Vad ska jag fråga uppfödaren? Finns det någon risk med att köpa en häst som inte ”finns”?

Tacksam för svar!

Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall.

Kikar nämligen på en ponny som säljs av uppfödare, som har någon småskalig uppfödning av ponnysar på fritiden. Alltså inget företag.

Hästen i fråga har en något känd hingstpappa så jag blev nyfiken och kollade upp hans avkommor. Hittade då endast 3 registrerade ponnysar varav inga födda samma år som saluponnyn.

Kunde inte hitta hans mamma heller, men genom att söka upp morfar hittade jag henne som ”ej färdigregistrerad” därför kunde jag inte se hennes avkommor. Sökningar av hästens namn hade heller inget resultat.

Vad bör man tänka extra på i denna situation? Är den vanlig? Vad ska jag fråga uppfödaren? Finns det någon risk med att köpa en häst som inte ”finns”?

Tacksam för svar!
Jag hade konstaterat att ponnyn hade en ofullständig stam och därmed funderat på hur viktigt det var med papper på hästen?

Sen kan man ju fundera på varför den inte är registrerad om den är från en uppfödare? Det låter rätt oseriöst i mina öron.

Jag köpte en oreggad häst en gång, stam fanns men allt var inte betalt så ej reg avkomma (plus lite pass-strul 😅) men den kom från en privatperson som sen lämnat hästen i betalning, så lite allmänt halvseriöst alltihopa. Priset speglade dock detta och hästen själv var käck liksom.

Jag hade dragit öronen åt mig och funderat på vilka övriga kostnader som dragits in på under hästens uppväxt och hur det kunnat påverka hållbarheten.
Ja, lite fundersam hade jag allt blivit.

Men om ponnyn verkar bra, och möjlighet finns att lösa registreringen själv, och det blir ett bra pris, så kan man väl vara öppen för det?

Det kan ju hända att ponnyn fått det den behöver, men uppfödaren har skjutit på det som inte måste?

Ja, lite fundersam hade jag allt blivit.

Men om ponnyn verkar bra, och möjlighet finns att lösa registreringen själv, och det blir ett bra pris, så kan man väl vara öppen för det?

Det kan ju hända att ponnyn fått det den behöver, men uppfödaren har skjutit på det som inte måste?

Självklart! Men jag hade som sagt dragit öronen åt sig. Mycket är för bra för att vara sant just för att det faktiskt är dyrt att ha häst. Har tyvärr egna erfarenheter inom ämnet 😅

I mitt fall som gillar avel är det 110% relevant om det är ett sto. Iom att OM jag vill avla på stoet så vill man ha allt dokumenterat så en ev köpare av avkommorna såklart vet vad de köper.

Om det däremot är en valack är ju stammen bara "riktlinje" till vad den "ska va bra på" men är ju totalt ointressant i all övriga anseenden då den borde visa det man vill se på en provridning och besiktning.

Så i mitt läge om jag skulle köpa:
Sto = Avstått köp, valack = köp om den funkar med det jag vill.

Som tillägg till allt klokt ovan, så beror det också på ras och användningsområde. Tex har jag träffat flera personer som köpt ”fjordhäst” och sen efter några år insett att de inte får vara med på fjord-SM för att hästen inte har tre generationer godkända förfäder. Ska man avla är det dessutom fem generationer som gäller…

I mitt fall som gillar avel är det 110% relevant om det är ett sto. Iom att OM jag vill avla på stoet så vill man ha allt dokumenterat så en ev köpare av avkommorna såklart vet vad de köper.

Om det däremot är en valack är ju stammen bara "riktlinje" till vad den "ska va bra på" men är ju totalt ointressant i all övriga anseenden då den borde visa det man vill se på en provridning och besiktning.

Så i mitt läge om jag skulle köpa:
Sto = Avstått köp, valack = köp om den funkar med det jag vill.
Tack för input! Jo, med valacker är ju stammen mer eller mindre ”oviktig” jämfört med ston. Ponnyn i fråga är en valack, men vi får se hur jag gör. Tänker fråga uppfödaren lite först.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 403
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka