GHS - dagens dressyr.

prinsessfeminist

Trådstartare
Ser inte trevligt ut. :cry:
VideoCapture_20250222-140718.webp

Såg precis Hedins ritt, och jag är faktiskt lite besviken. Bild från inledningshalten:
1740315389757.webp

Nu är det svårt att jämföra när det är en helt annan häst. Men förra året såg det generellt mycket mjukare ut, men idag fanns det inte alls samma harmoni (för att använda glosan som används tusen gånger varje sändning...) alls som jag tycker jag sett tidigare. Svårt att döma ut efter en ritt då det finns så mycket som påverkar dagsformen, men det var en ritt jag trodde skulle se mycket mjukare ut.

Såg precis Hedins ritt, och jag är faktiskt lite besviken. Bild från inledningshalten:
Visa bifogad fil 162815
Nu är det svårt att jämföra när det är en helt annan häst. Men förra året såg det generellt mycket mjukare ut, men idag fanns det inte alls samma harmoni (för att använda glosan som används tusen gånger varje sändning...) alls som jag tycker jag sett tidigare. Svårt att döma ut efter en ritt då det finns så mycket som påverkar dagsformen, men det var en ritt jag trodde skulle se mycket mjukare ut.

Jag såg hans ritt i fredags och iaf jag tyckte att han red bra på en häst som i år såg mycket hetare och fräschar ut än förra året. Det är ett svårt program i en svår miljö och min uppfattning i fredags är att han gjorde ett bra jobb

Visa bifogad fil 162815
Han fick en hel del applåder direkt när de kom in på banan och Ville såg/(blev?) ganska spänd ut, tyckte han lotsade runt honom ok ändå, men där var en del oro i munnen. Avslutade dock med att skritta ut på långa tyglar trots publikens jubel (Carl var helt klart populär hos publiken 😄)

Visa bifogad fil 162815
Jag tycker Carl såg ut att rida väldigt mjukt och fint om man jämför med många andra. Tyckte han hanterade spänningen som uppstod fint, och hästen hade en väldigt härlig framåtbjudning som kändes genuin genom programmet i mina ögon.

Jag såg hans ritt i fredags och iaf jag tyckte att han red bra på en häst som i år såg mycket hetare och fräschar ut än förra året. Det är ett svårt program i en svår miljö och min uppfattning i fredags är att han gjorde ett bra jobb

Han fick en hel del applåder direkt när de kom in på banan och Ville såg/(blev?) ganska spänd ut, tyckte han lotsade runt honom ok ändå, men där var en del oro i munnen. Avslutade dock med att skritta ut på långa tyglar trots publikens jubel (Carl var helt klart populär hos publiken 😄)

Jag tycker Carl såg ut att rida väldigt mjukt och fint om man jämför med många andra. Tyckte han hanterade spänningen som uppstod fint, och hästen hade en väldigt härlig framåtbjudning som kändes genuin genom programmet i mina ögon.
Borde ha vetat att man inte får uttala sig negativt om Hedin :nailbiting: 😁

Jag kan ibland tycka att det är svårt att navigera med vad som är okej och inte okej att kritisera. En spänd häst är här okej. Den vill ju framåt och det är bara publiken som applåderar. I andra fall är det inte okej för då är hästen inte redo för uppgiften eller det är något som framkallat spändheten som är av en negativ karaktär. En orolig mun är här okej, men när hästar går och gapar i andra program är det inte okej.
Som jag skrev är det svårt att jämföra två hästar med ett år emellan, men jag blev ändå lite förvånad för jag tror jag hade förväntat mig något annat. Jag har heller inte sett Hedin rida så hemskt mycket, men jag tror jag hade förväntat mig en lite mjukare ritt med en inte fullt så spänd häst helt enkelt.

Jag kan ibland tycka att det är svårt att navigera med vad som är okej och inte okej att kritisera. En spänd häst är här okej. Den vill ju framåt och det är bara publiken som applåderar. I andra fall är det inte okej för då är hästen inte redo för uppgiften eller det är något som framkallat spändheten som är av en negativ karaktär. En orolig mun är här okej, men när hästar går och gapar i andra program är det inte okej.
Som jag skrev är det svårt att jämföra två hästar med ett år emellan, men jag blev ändå lite förvånad för jag tror jag hade förväntat mig något annat. Jag har heller inte sett Hedin rida så hemskt mycket, men jag tror jag hade förväntat mig en lite mjukare ritt med en inte fullt så spänd häst helt enkelt.
Jag menade att ritten nog inte var så mjuk som man kanske hade förväntat pga av spänning hos hästen, jag reagerade själv på att den var orolig i munnen, vilket jag nog inte heller själv hade förväntat mig.
Det var absolut inte menat som att bara för att det är CH så var det mer OK än för någon annan.
Jag tycker dock inte att bilden ovanför speglar hela hans ritt.

Klart en får uttala negativt om vem en vill, men en får ju också acceptera att sndra ser andra saker.

Håller med dig @settis att Ville såg mycket fräschare och hetare ut i år. Att en häst blir spänd är ju lite vad det är-poängen är väl hur ryttarna hanterar det. MH hanterade det inte riktigt på samma sätt som CH om en säger som så.

Jag har inga problem med att man kritiserar Carl. Jag är inte med i hans fanclub som tar och försvarar allt när folk tycker olika. . Tycker att han är en duktig ryttare och har en fin inställning till sina djur.

Jag bara svarar på vad jag såg.

Jag tycker det är så sjukt tråkigt att det heeeela tiden ska hackas på dressyrryttarna även när de försöker sitt bästa. Tror att att hästen hade säkert varit lika het i ett lägre program, ville bara poängtera att GP är sjukt svårt.

Förra året tyckte jag tex inte att Ville såg helt fräsch ut i ena slutan och vill minnas att jag skrev det här på Buke. Nu tyckte jag ville såg pigg, fräsch ut och att Carl parerade det superbra. Han är en duktig ryttare i mina ögon

Jag tycker det är så sjukt tråkigt att det heeeela tiden ska hackas på dressyrryttarna även när de försöker sitt bästa. Tror att att hästen hade säkert varit lika het i ett lägre program, ville bara poängtera att GP är sjukt svårt.

Men nått är ju fel när det fasen inte ser bättre ut. GP har väl alltid varit svårt. Inte sjutton har det någonsin sett så här fördjävligt ut som det gör just nu? Inte ens på Anky eran såg det så här hemskt ut för dom flesta andra hade ändå normala hästar då.
Det har ju blivit en ond cirkel som jag inte vet hur den ska brytas då alla bara skyller på varandra. Tränarna skyller på domarna och domarna skyller på tränarna. Ryttarna rider ju efter tränarnas instruktioner och tränarna ändrar sig efter hur domarna dömer 🤷‍♀️ Ryttarna får bära hundhuvudet för att dom rättar sig efter vad domarna vill se och så är cirkeln igång igen.

Ett tag där mellan Anky och nu så var det en liten ljusning, men den försvann.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 508
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 245
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Välkommen på en inspirationsdag i dressyr med Mats Eriksson. Dagen vänder sig till dig som är verksam som ridlärare på ridskola.
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kangal!
  • Uppdateringstråd 31