Dressyrsnack nummer 18

Fiorano

Trådstartare
Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18!

Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
Screenshot_20241210_200943_Gallery.webp

Jag är fortfarande kass efter förra veckans sjukdom, hostar och snörvlar -och är helt slut, så ridningen blir inte så seriös just nu. Typiskt när jag hade velat jobba vidare med det vi gjorde på träningen 😩 Fille var iallafall väldigt pigg igår och tyckte nog att jag var lite tråkig som inte orkade rida så mycket, men han gjorde väldigt fin samlad trav (mot passage) när han hade så mycket eget driv, bara att sitta till så hände det en massa saker 😅

Bifogade filer

• IMG_8189.webp
    IMG_8189.webp
    298,5 KB · Visningar: 62
Jag har varit lite förkyld och sånt skit så hela förra veckan var vi mest i skogen, men det funkar ju det med!

Igår tränade vi och det var liksom hett och taggat men samtidigt inte helt framme för skänkeln, en lite knepig kombo! Mycket övergångar och sidvärts för att kunna lägga på benen utan att det small, men small gjorde det ändå för Fumo sprätte sand på en Ikeakasse och iväg for vi! Bockade gjorde han också men jag satt kvar tack och lov, har inte fysik att ramla av på ett smidigt sätt som när man var tonåring 😆

Jag rider för övrigt alltid utan spö och sporrar nuförtiden, men ska erkänna att huvudsyftet där inte är hästvälfärd för även när jag har dem så används de ändå bara för lite pet. Syftet är mer att jag inte vill vara beroende av att ha dem utan att det ska funka ändå.

Jag är dock inte speciellt bekymrad av att granskas eller så, jag vet med mig att jag är en snäll ryttare som rider mjukt och strävar efter en bra form jämt, så jag står för min ridning.

Jag har ju skrivit förut om att jag är rätt så påverkad av debatten. Så till den grad att jag börjar rida riktigt dåligt och är orolig hela tiden att Myran har ont, självklart är detta kopplat till att hon var skadad förra vintern också. Minst lilla motstånd och jag tänker att hon har ont "för att en frisk häst är alltid glad och arbetsvillig".....
Börjar bli lite mer mig själv i ridningen och då går hon ju såklart bättre också men hon tar så lång tid att värma upp nu på vintern så det är kämpigt i början av varje pass att inte hoppa av och tro att alla ben är brutna för hon är lite stel och inte gummimjuk som hon är på sommaren. Sen när hon är igång är hon het som en raket och mjuk och då är det kul :p

Har runda ponnysporrar när jag rider. Ibland spö. Aldrig aachenrem.

Jag tycker inte att välfärdsdebatten påverkat min ridning nämnvärt. Har alltid försökt rida mjukt, försöker inte sätta oss i för svåra situationer etc. Rider kontinuerligt för tränare där fokuset är att rida i samspel och med små hjälper. Minns fortfarande när jag var 16 att jag hoppade av hästen på ridskolan efter att jag inte ville rida med så hård hand som jag fick tillsagt att göra.

Det jag försökt ändra mer sen jag skaffade häst (dvs snart 4 år sedan) är snarare all tid utan sadeln. Ordentliga stora hagar med vindskydd, lång utevistelse (tycker numera att 7-17 inte är lång tid), hästarna ska ha minst en kompis i hagen, lång tuggtid. Otroligt viktigt att man fortsätter jobba för en sund ridning såklart, men jag tycker att de andra 23 timmarna är lika viktiga för välfärden och det är där jag gjort mest markanta förändringar ☺️

Tränade dressyr igår i nytt ridhus. Inga bekymmer. Vårat ”hemma” är bara 20x40 och man märker vad de extra 20m gör, speciellt när hon kan få galoppera framåt utan att direkt börja bromsa själv inför hörnet.

Har lite sirapskänsla nu, blivit en del ridhus sista veckorna pga inga vinterskor. Men idag kom de på så tänker försöka rida ut eller rida på vår åker nu i 2v så hon får lite annat. Är de fortfarande sirap får hon kanske vila helt några veckor.

Vi hamnade på film😁 händelser som försvinner imorn em.

https://www.instagram.com/stories/k...ig_story_item_share&igsh=MTc5YzNkcDljamZneA==

https://www.instagram.com/stories/k...ig_story_item_share&igsh=MTc5YzNkcDljamZneA==

Tränade dressyr igår i nytt ridhus. Inga bekymmer. Vårat ”hemma” är bara 20x40 och man märker vad de extra 20m gör, speciellt när hon kan få galoppera framåt utan att direkt börja bromsa själv inför hörnet.

Har lite sirapskänsla nu, blivit en del ridhus sista veckorna pga inga vinterskor. Men idag kom de på så tänker försöka rida ut eller rida på vår åker nu i 2v så hon får lite annat. Är de fortfarande sirap får hon kanske vila helt några veckor.

Vilken maffig häst :love:

Blev en väldigt bra träning idag igen🤩! Gudars så öd jag är med min lilla häst, det märktes att han var lite mör idag. Ändå rakare i kroppen och fattade vad jag ville🩷. Är också så oerhört glad över den här tränaren som har en så fin ridning, inget dea och hålla emot, väldigt mycket om hur en sitter i sadeln och påverkar, fokus på avspänning och med Dio som blir spänd är det noga med att komma tillbaka till läget där han går att påverka istället för att trycka på mer. Att vänta, berömma och vara mjuk. Sen behöver jag bättre kroppskontroll osv men det är ju annat😅.

Behöver bla sluta svanka och få sittbenen under mig istället för bakom mig, tänk att det kan vara så svårt...
Screenshot_20241210_211538_Gallery.webp

Jättefin! Började följa dig på Instagram nu 🙈

Ridhusbesök idag, riktigt nöjd med mig själv som red som jag vill rida 😅 men som jag inte alltid gör 🙄
Hästen fin! Kändes väldigt mjuk och bra redan från start. Duktig kille!

Jäkligt nöjd med att ha hästen fullt igång 11/12! Eget stall hemma, en bit till ridhus och ett jobb som alltid stjäl fritid ifrån mig ;) men i år har vädrets makter varit med mig och jag har haft tid att hemma och hunnit ta mig tiden till regelbundna ridhus resor. Mycket vinter kvar men ofta är januari till mars mer stabila underlagsmässigt här (iofs också kalla och jäkliga ;) jag är för vek för att rida om det är kallare än -15) men just nu firar jag att ha lever levt hemska november och snart halva december 💪

Dessutom fått tid med en (vad jag tro) bra equiterapeut för hästen på söndag!
Hoppas hen ska hjälpa oss vidare, det är en stor häst med lite vek kropp så det vore bra med ett fungerande samarbete med en ET ✊

Bifogade filer

• IMG_2022.webp
    IMG_2022.webp
    37,6 KB · Visningar: 94
Min tant har vilat en dag så när jag skulle tömköra lite idag var hon helt vild och galen, de märks att vi har is i hela hagen, då rör dem sig så lite... Men de va jätte roligt att se iof att hon är så glad och vild. Mer i luften än på marken 😅

Imorgon blir de uteritt och på lördag har jag tur att min tränare återvänder!! Så jag e glad jag hunnit med tre träningar nu sedan skadan 😁🙌

Var också på Kyras Clinic, så ska försöka träna lite med hennes övning där för att öka samlingen i galopp. Göra bakdelsvändning fatta galopp två språng och tillbaka till bakdelsvändning. Såg otroligt svårt och nyttigt ut 😁

Sååå roligt med träning idag. Vi gjorde lite byten i vartannat vid väggen, för att stötta upp lite eftersom hon svingar lite. Sen tvingade han mig göra det mot spegeln så jag slutar svinga med henne, det hjälpte väldigt mkt.. 😂👌sånna här olater som man lagt på sig behöver man ju reda ut!!

Hästen fick massa beröm och tränaren var chockad över hur annorlunda hon var mot förra träningen så jag gissar sadel stoppningen inte bara är annorlunda utan mkt bättre 😁 så kul!

Vi tränade också mkt vänster piruett och vad jag ska tänka på där, räta ut henne mer och sluta böja henne för mkt i halsen. Så blir de ju bättre såklart. Jätte kul, hon var jätte taggad och jätte fin samtidigt.

Så nu ska jag bara komma ihåg att träna på allt detta till nästa träning. Som jag gissar blir efter jul någon gång 🙌

Angående debatten med hästvälfärd och hur det påverkat ridningen.
Jag har väl egentligen inte gjort några större förändringar senaste åren. Rider oftast på tränsbett, oftast utan både sporrar och spö. Bor på egen gård med ca 1 ha kuperad gräshage per häst, utevistelse med kompis från ca kl 05.30 till 20.00.
Tycker att jag överlag försöker rida så mjukt och schysst jag kan, även om jag ibland kan reflektera tillbaka och se brister. Då försöker jag givetvis rida bättre nästa gång.

Det som påverkar mig mest för tillfället är att jag har svårt att komma till den ridning jag vill. Min häst är väldigt het. Minsta lilla jag lättar ur handen rusar hon iväg. Och många gånger krävs det (för)skarpa halvhalter för att behålla henne i det tempo jag valt. Det blir blir allt annat än det mjuka flyt jag vill ha. Jag upplever mest att jag får bromsa, mjukna, bromsa, mjuka och detta till förbannelse i alldeles för grova hjälper. Men hur sjutton får jag henne annars att "stanna kvar hos mig" om jag inte tar tag i henne. Jag klurar på detta dagligen och har inte hittat någon vettig lösning. Det gnager i mig. För jag vill inte rida med så skarpa korrigeringar egentligen. Men gör jag inte det så rusar hon runt i ett helt vansinnigt tempo. 🤯 Inte hjälper det att hon är under igångsättning efter en månads vila heller 🐎💨

Klipp från idag: https://www.instagram.com/reel/DDkUvOPO2xx/?igsh=a3l1Znk5enRpdXdy

VID_20241214_123657_exported_5487.webp

Vi gör nog helst detta just nu - minst frustration för ryttaren 😂

Angående debatten med hästvälfärd och hur det påverkat ridningen.
Jag har väl egentligen inte gjort några större förändringar senaste åren. Rider oftast på tränsbett, oftast utan både sporrar och spö. Bor på egen gård med ca 1 ha kuperad gräshage per häst, utevistelse med kompis från ca kl 05.30 till 20.00.
Tycker att jag överlag försöker rida så mjukt och schysst jag kan, även om jag ibland kan reflektera tillbaka och se brister. Då försöker jag givetvis rida bättre nästa gång.

Det som påverkar mig mest för tillfället är att jag har svårt att komma till den ridning jag vill. Min häst är väldigt het. Minsta lilla jag lättar ur handen rusar hon iväg. Och många gånger krävs det (för)skarpa halvhalter för att behålla henne i det tempo jag valt. Det blir blir allt annat än det mjuka flyt jag vill ha. Jag upplever mest att jag får bromsa, mjukna, bromsa, mjuka och detta till förbannelse i alldeles för grova hjälper. Men hur sjutton får jag henne annars att "stanna kvar hos mig" om jag inte tar tag i henne. Jag klurar på detta dagligen och har inte hittat någon vettig lösning. Det gnager i mig. För jag vill inte rida med så skarpa korrigeringar egentligen. Men gör jag inte det så rusar hon runt i ett helt vansinnigt tempo. 🤯 Inte hjälper det att hon är under igångsättning efter en månads vila heller 🐎💨

Klipp från idag: https://www.instagram.com/reel/DDkUvOPO2xx/?igsh=a3l1Znk5enRpdXdy

Visa bifogad fil 158767
Vi gör nog helst detta just nu - minst frustration för ryttaren 😂
Min är likadan.
De tränare jag rider för säger att jag ska flytta henne sidvärts istället för att dra i tygeln.
Då bromsar hon upp sig själv.
Nu gasar min iväg igen så fort jag rider rakt fram men rätt som kanske hon lär sig.🤣

Min gör ju gärna det också, så jag brukar få göra, sidvärtes avsaktning rakt fram, sidvärtes avsaktning igen osv. Men mkt använda sig av väggen och övningar för att inte dra utan hon ska bromsa upp själv av hjälperna osv. De har tagit lång tid, så ge inte upp! 🙌

@Hedwig och @MattiZ
Om det bara hade hjälpt 🤯 Detta är ju inte första heta hästen jag haft. Både Waco och Ådi hade lika mycket motor. Jag är van vid att iprincip aldrig rida rakt fram. Nu gasar denna dam (liksom de två tidigare...) bara igenom allt. Så jag blir tvungen att "ta tag" för att få stopp på tåget, även på böjda spår, i skolor och i sidvärtsrörelser. Skillnaden nu gentemot för 10 år sedan är att då reflekterade jag inte över att det kanske är för tuff ridning. De andra två ordnade ju upp sig och blev bättre med tiden genom det sydtemet. Nu funderar jag mest på om det finns en annan väg som jag inte kan se? Typ hur bromsar man när bromsen inte fungerar utan att behöva ta i munnen? Sätet fungerar bra när hon väl väntar på mig, men jag behöver en broms påvägen dit...

@Hedwig och @MattiZ
Om det bara hade hjälpt 🤯 Detta är ju inte första heta hästen jag haft. Både Waco och Ådi hade lika mycket motor. Jag är van vid att iprincip aldrig rida rakt fram. Nu gasar denna dam (liksom de två tidigare...) bara igenom allt. Så jag blir tvungen att "ta tag" för att få stopp på tåget, även på böjda spår, i skolor och i sidvärtsrörelser. Skillnaden nu gentemot för 10 år sedan är att då reflekterade jag inte över att det kanske är för tuff ridning. De andra två ordnade ju upp sig och blev bättre med tiden genom det sydtemet. Nu funderar jag mest på om det finns en annan väg som jag inte kan se? Typ hur bromsar man när bromsen inte fungerar utan att behöva ta i munnen? Sätet fungerar bra när hon väl väntar på mig, men jag behöver en broms påvägen dit...

Det finns säkert en annan väg, jag kan inte säga att min väg var bättre än de du beskriver. Ibland behövde jag använda "one rein stop" Så att säga 😅 de blev bättre. Ett tag red jag varje pass på kandar för jag kunde inte få henne psykiskt lösgjord utan. Då stod vi i ett annat stall och de va en annan miljö som gjorde henne lite spänd. Så jag har växlat utrustning en miljon gånger och övningar en miljon gånger. Snart 5år senare är vi faktiskt mer överrens än någonsin 😂👌

Du hittar inget sätt att undvika att hon blir så i gasen?
Min väldigt heta häst fungerade t ex bättre på korta pass, ordentlig framskrittning och sen red jag 20 effektiva minuter och sen avslutade vi. Inga skritt pauser i passet heller, skritt på tygel fungerade. Likaså vad det galoppen som triggade henne mest så red fram i trav, tog travjobbet (som då var lugnare) och sen galoppen och så slutade vi. Ju längre pass ju värre blev hon, så det var inte värt rida långa pass om jag kunde undvika det

Du hittar inget sätt att undvika att hon blir så i gasen?
Min väldigt heta häst fungerade t ex bättre på korta pass, ordentlig framskrittning och sen red jag 20 effektiva minuter och sen avslutade vi. Inga skritt pauser i passet heller, skritt på tygel fungerade. Likaså vad det galoppen som triggade henne mest så red fram i trav, tog travjobbet (som då var lugnare) och sen galoppen och så slutade vi. Ju längre pass ju värre blev hon, så det var inte värt rida långa pass om jag kunde undvika det
Jo jag kan jogga henne kravlöst i skritt och trav ca 20 minuter utan att hon blir allt för mycket. Men efter första galoppfattningen är turbon på.
Men det finns där hela tiden från att jag sitter upp.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 523
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka