Dressyrsnack nummer 18

Vad ledsamt att höra att du är så dålig. Håller verkligen tummarna för bättring 🩷
Tack snälla du! ❤️

Jag är äntligen lite fräschare efter min influensa (eller vad det nu var). Ungefär tre pass har jag kunnat rida "som vanligt" utan att flåsa ihjäl mig. Tagit upp sakerna vi jobbade med på senaste träningen och jobbar vidare, jag kämpar med rakheten i höger varv och att komma intill med min högerskänkel (blir ju lite lättare att göra alla andra saker då 🙈😅). Jag har lite tappat känslan i bytena, framförallt på diagonalen där jag tycker att det svänger och svajjar...Däremot går det bra på spåret där jag har hjälp av väggen så jag tänker utnyttja det lite och sen flytta oss in på kvartslinjen och sen ta med "vägg-tänket" till diagonalen.
Vi har ju också börjat med lite piruettjobb (verkligen betoning på börjat), vad har ni för tips för hur ni gör när ni börjat? Jag har ju de sätt som min tränare använder, och jag kör lite på egen känsla (:angel:) men är alltid bra att ha extra verktyg. Det som gör det svårast för oss just nu är att Fille tar i så han nästan spricker, ber man om samling så har jag lite svårt att få honom att begränsa sig så han samlar sig så mycket att det blir jättejobbigt för honom -istället för att samla sig på den styrkenivå han är på.
Jag tycker en bra övning är att rida en fyrkant ca 1,5 m innanför sargen och göra 1/4-dels piruettvändningar i hörnen.
Man kan ju gärna rida skolor på rakorna ibland och i början kanske mest vända snävt med lite tagen bakdel.
Då blir det några stegs mer samling, man får öva på vändningen och balans och respons på hjälper men kan ändå rida mer framåt på rakorna för att inte landa i att man råkar fastna i för tungt/för mkt.
För svajiga byten tycker jag att sitta och rida på medellinjen och skifta mellan sluta till sluta lär en få koll på kroppsdelarna så man kan se till att det inte svajar så mkt i bytena. Då får man dela inte fuskstöd av väggen och måste lära sig justera det själv. Och så slipper man att ”väggen drar”. Så man får en mer ärlig respons på hjälperna än om man rider tex 1 m innanför spåret/kvartslinjen etc.

Jag är äntligen lite fräschare efter min influensa (eller vad det nu var). Ungefär tre pass har jag kunnat rida "som vanligt" utan att flåsa ihjäl mig. Tagit upp sakerna vi jobbade med på senaste träningen och jobbar vidare, jag kämpar med rakheten i höger varv och att komma intill med min högerskänkel (blir ju lite lättare att göra alla andra saker då 🙈😅). Jag har lite tappat känslan i bytena, framförallt på diagonalen där jag tycker att det svänger och svajjar...Däremot går det bra på spåret där jag har hjälp av väggen så jag tänker utnyttja det lite och sen flytta oss in på kvartslinjen och sen ta med "vägg-tänket" till diagonalen.
Vi har ju också börjat med lite piruettjobb (verkligen betoning på börjat), vad har ni för tips för hur ni gör när ni börjat? Jag har ju de sätt som min tränare använder, och jag kör lite på egen känsla (:angel:) men är alltid bra att ha extra verktyg. Det som gör det svårast för oss just nu är att Fille tar i så han nästan spricker, ber man om samling så har jag lite svårt att få honom att begränsa sig så han samlar sig så mycket att det blir jättejobbigt för honom -istället för att samla sig på den styrkenivå han är på.

Jag har haft två olika hästar som vi börjat med piruetter på, ingen som blivit så färdig så vi haft hel piruetter så oklart hur bra jag är på detta :D men lite inspiration på hur man kan göra bjuder jag på:

Min första häst var väldigt energisk men kunde bli stampig och kasta sig runt. På henne fungerade det bäst att välja en linje och upprepa den, antingen en medellinjen eller diagonalerna (på henne bytte jag inte i så fall utan red varannan kortsida i förvänd, för att få ännu mer upprepning). Sen red jag en liten volt på linjen, gärna 6-8 meter. Samlat men tydlig tretakt i galopp, böjning i sidan och en energi som gick RUNT OCH FRAM. När volterna var bra gjorde jag en volt tidigt på linjen, red rakt fram och sen ett språng in på en ny volt och vände sedan tre språng. Funkade förberedelserna var det överraskande enkelt att bara vända de där sprången och hon gjorde jättefina halvpiruetter.

Nuvarande har det fungerat bäst att arbeta med tydlig samling, korta språng, på RAKT SPÅR. Till en början med stöd av vägg/staket. På honom har jag fått fokusera på att kunna gå ur samlingen igen så vi ligger och samlar, några språng piruettgalopp, rider fram och berömmer när han tar ”fram ur samlingen” hjälpen. När han ligger bra i samling och går att avbryta/påverka så har jag testat vända kvartsvändningar hittills. Fungerat bra, men vi har inte riktigt kontroll på fler än 2-3 språng (för jag vill fortfarande kunna bestämma vägen och tempot ur vändningen med). Vi testar också att rida en volt och göra samma jobb, samla tydligt, vända och rida fram, och där är det enklare få vändningen bra. Piloten måste ha koll på att hon inte böjer halsen i vänster galopp 😅 men gör jag inte det så ger böjningen på volten en bra formning och då får vi ganska fina språng i vändningen. Däremot har det inte fungerat lika bra att hitta piruettgaloppen på böjda spår, jag har mindre kontroll där, utan rakt spår att samla honom på har varit ”enklast” att hitta kontrollen i

Ett tag när min häst ville samla för mkt och lägga/vika sig i piruetten och ta i för mkt gjorde jag så att jag red galopp sluta längs långsidan, någonstans efter mitten red jag en halv volt bara, men var noga med att välja storlek själv. Tex ca 8m, red halva volten och sedan red jag ur samlingen framåt igen. Har funkat kanon 👌

Nu kan jag välja storlek på piruetten, men har andra problem som jag jobbar med 😂👌

Provade i veckan "kyras" Tips om att göra galoppfattning ur bakdelsvändning, E lärde sig konceptet fort så nu ska jag träna lite hårdare med det imorgon tänkte jag. 🙌

Nu har vi fåttinfo om nya program 2025. Det blir egentligen inga nya program men LC1 och LA1 kommer även finnas för lång bana. Tycker det var en rätt smart lösning. Utöver det blir det inridning i trav i LA3.
Alltså samma program linjer men på lång bana bara?
Var ju en smart lösning!

Nu har vi fåttinfo om nya program 2025. Det blir egentligen inga nya program men LC1 och LA1 kommer även finnas för lång bana. Tycker det var en rätt smart lösning. Utöver det blir det inridning i trav i LA3.
Åh det låter ju bra. Och heja för inridning i trav i LA3, då kanske vi kan ta oss runt någon gång🤪

I mitten av oktober åkte jag på vad måste varit mykoplasma, och misstänkt lunginflammation på det (åkte aldrig in men hade kontakt med 1177 som ville att jag skulle, dock var alla bokade tider slut och jag ville inte sitta sjuk i timtal på närakuten sålänge det inte var tvärakut). Gurglade i lungorna och flåsade enormt av att bara bära höpåsar. Hemsk hosta. Enormt trött. Ingen feber dock, absolut inte influensa eller covid-känsla.

Det tog 6 veckor att börja bli någorlunda frisk, och sen kom isen från helvetet 😱😡.

Men för två dagar sen började det äntligen snöa! Nu ska jag bara bli klar med sluttampen av plugget den här veckan och diverse julbestyr, sen kör vi igång igen i härlig pudrig djupsnö 😍.

Ni vet känslan av att det var för bra för att vara sant. Så har jag det nu, Mirre blir bara sämre så nu har han plockats ur flocken och står själv i en mindre tråkig hage. Hoppas han inte blir ledsen och börjar springa…
Men plutten då!
Känns som att en MR kanske är på plats trots allt?

Det blir förhoppningsvis det i Januari. Ska bara få remiss dit. Vad jag fattade vill försäkringsbolaget ofta att det ska gå 3 mån innan det remitteras till det som är dyrt.
Det är inte min erfarenhet alls men det kanske beror på bolag. Hur som helst är ju januari nära nu, håller tummarna att ni kan få bra hjälp snart!

Det blir förhoppningsvis det i Januari. Ska bara få remiss dit. Vad jag fattade vill försäkringsbolaget ofta att det ska gå 3 mån innan det remitteras till det som är dyrt.
Jag har uppfattat att bolagen inte alls är lika restriktiva med MR nuförtiden som de var förr. När jag varit hos veterinär har MR kommit upp som förslag tidigt i processen, om vi inte hittat rätt redan vid andra besöket.

Alltså min häst 😍😍

Bjöd på världens bästa träning idag, vi gjorde allt som vi gjorde i lördags fast ännu bättre 🙌

Hon tycker dock de är jätte jobbigt att fatta galopp ur bakdelsvändning så de ska vi slipa vidare på, det gjorde så piruetterna fick mkt bättre kvalité 👌👌

Jag har uppfattat att bolagen inte alls är lika restriktiva med MR nuförtiden som de var förr. När jag varit hos veterinär har MR kommit upp som förslag tidigt i processen, om vi inte hittat rätt redan vid andra besöket.
+ @Nevermind det är nog klokt att inte låta hästarna gå för länge med konstiga skador. För oss handlar det nog om att höger som nästan var sämst första besöket faktiskt var bra och att han nu var halt på mjukt också, vilket talar för att det är ngt annorlunda än vid första besöket. Och han hade känts bättre fram till dagarna innan vårt förra återbesök.

Men magkänslan är jätteläskig. Också för att han är ledsen igen. Så länge han kan bli smärtfri så att han kan gå i hagen utan att ha ont så kommer jag känna att jag är nöjd.

+ @Nevermind det är nog klokt att inte låta hästarna gå för länge med konstiga skador. För oss handlar det nog om att höger som nästan var sämst första besöket faktiskt var bra och att han nu var halt på mjukt också, vilket talar för att det är ngt annorlunda än vid första besöket. Och han hade känts bättre fram till dagarna innan vårt förra återbesök.

Men magkänslan är jätteläskig. Också för att han är ledsen igen. Så länge han kan bli smärtfri så att han kan gå i hagen utan att ha ont så kommer jag känna att jag är nöjd.
Sådär gjorde nelly en gång. Behandlade en hovled, på åb var hon helt plötsligt sämre och drt visade sig till slut att hon tänjt ut ett gaffelband mellan veterinärbesöken🫣

Jag försöker mest ta mig genom vintern. Vi har inget ridhus på gården utan måste köra dit. Det är för långt att rida dit.

Börjar vänja mig vid att rida ut med pannlampa och försöker åka till ridhus 2ggr i veckan. Nåt jag var ung var jag så jäkla tålig! Red jämt i becksvart mörker med pannlampa. Nu har jag kommit på mig själv med att bli lite bekväm, ”åh nej det är så mörkt ute så rider nog inte”, men det håller ju inte en hel vinter.

Sen är det nästan enklare nu när det är kolsvart vid 15, finns ingen anledning att skynda hem från jobbet för ska det vara ljust får jag gå vid lunch. Kan lika gärna rida 20 på kvällen som 16.

Jag försöker mest ta mig genom vintern. Vi har inget ridhus på gården utan måste köra dit. Det är för långt att rida dit.

Börjar vänja mig vid att rida ut med pannlampa och försöker åka till ridhus 2ggr i veckan. Nåt jag var ung var jag så jäkla tålig! Red jämt i becksvart mörker med pannlampa. Nu har jag kommit på mig själv med att bli lite bekväm, ”åh nej det är så mörkt ute så rider nog inte”, men det håller ju inte en hel vinter.

Sen är det nästan enklare nu när det är kolsvart vid 15, finns ingen anledning att skynda hem från jobbet för ska det vara ljust får jag gå vid lunch. Kan lika gärna rida 20 på kvällen som 16.

Jag förstår dig.
Det var verkligen helt annorlunda när man var ung, då red jag två hästar på kvällen efter skolan i mörkret oavsett väder, vi hade inte ens ridbana vid stallet.
Nu har jag blivit så bekväm, har tillgång till ridhus men vill ju inte nöta där var och varannan dag heller 😅
En stor anledning till att jag bytt schema, att alltid kunna vara i stallet på förmiddagen och rida i dagsljus året runt är helt fantastiskt!
En extra bonus är att jag inte princip alltid är ensam i ridhuset de dagar jag vill rida där 😁

Jag förstår dig.
Det var verkligen helt annorlunda när man var ung, då red jag två hästar på kvällen efter skolan i mörkret oavsett väder, vi hade inte ens ridbana vid stallet.
Nu har jag blivit så bekväm, har tillgång till ridhus men vill ju inte nöta där var och varannan dag heller 😅
En stor anledning till att jag bytt schema, att alltid kunna vara i stallet på förmiddagen och rida i dagsljus året runt är helt fantastiskt!
En extra bonus är att jag inte princip alltid är ensam i ridhuset de dagar jag vill rida där 😁

och @Piaff
Samma här, är avsevärt mycket mer bekväm nu än när jag var yngre.
så länge jag bodde hemma så hade jag ca 45 min resväg till ridhus, red på klippt äng (pappa klippte med gräsklipparen :p) hemma och fick lasta och åka till ridklubben för att rida i paddock. Ridklubben hade en 20x40 paddock och har fortfarande inget ridhus (idag har de två paddockar och ridhus är äntligen på g). Tävlade ponny på elitnivå, och hade sedan ponny+unghäst som vi lastade och körde till paddocken efter skolan, i alla väder...
Sen har jag haft ridhus förutom mellan 2019 och 2021 då jag stod i ett stall utan ridhus, först med medryttarhästarna jag hade där och sen med Fille då. Då red jag ute i alla väder, enda som hindrade var om paddocken frös. Bestämde mig dock för att inför vintern när Fille var 4 och skulle bli 5 så skulle jag flytta till stall med ridhus och det gjorde jag.

Tyvärr har jag arbetstider som inte ger mycket dagsljus på vintern, men är så tacksam för ridhuset när man kommer på kvällen och det är västkustvinter med halvstorm och regn både från sidan och underifrån 😅 Hade haft väldigt svårt att motivera mig annars....

Jag tycker det är som värst när det är kallt. Jag har ridhus, men hela förra vintern så var de ju massa minusgrader. Jag klarar inte av att frysa så rider i termobyxor barbacka när de är kallt. Det blir inte mkt träning då 😂😉

Så än så länge är den här vintern sååå mkt bättre, 7 plusgrader och uppehållsväder igår iaf 🙌 drömmen! Kanske är pigg nog att frysa mig igenom resten av vintern som säkert kommer sen 🙃

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 549
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur