Tack snälla du!Vad ledsamt att höra att du är så dålig. Håller verkligen tummarna för bättring
Jag tycker en bra övning är att rida en fyrkant ca 1,5 m innanför sargen och göra 1/4-dels piruettvändningar i hörnen.Jag är äntligen lite fräschare efter min influensa (eller vad det nu var). Ungefär tre pass har jag kunnat rida "som vanligt" utan att flåsa ihjäl mig. Tagit upp sakerna vi jobbade med på senaste träningen och jobbar vidare, jag kämpar med rakheten i höger varv och att komma intill med min högerskänkel (blir ju lite lättare att göra alla andra saker då ). Jag har lite tappat känslan i bytena, framförallt på diagonalen där jag tycker att det svänger och svajjar...Däremot går det bra på spåret där jag har hjälp av väggen så jag tänker utnyttja det lite och sen flytta oss in på kvartslinjen och sen ta med "vägg-tänket" till diagonalen.
Vi har ju också börjat med lite piruettjobb (verkligen betoning på börjat), vad har ni för tips för hur ni gör när ni börjat? Jag har ju de sätt som min tränare använder, och jag kör lite på egen känsla () men är alltid bra att ha extra verktyg. Det som gör det svårast för oss just nu är att Fille tar i så han nästan spricker, ber man om samling så har jag lite svårt att få honom att begränsa sig så han samlar sig så mycket att det blir jättejobbigt för honom -istället för att samla sig på den styrkenivå han är på.
Man kan ju gärna rida skolor på rakorna ibland och i början kanske mest vända snävt med lite tagen bakdel.
Då blir det några stegs mer samling, man får öva på vändningen och balans och respons på hjälper men kan ändå rida mer framåt på rakorna för att inte landa i att man råkar fastna i för tungt/för mkt.
För svajiga byten tycker jag att sitta och rida på medellinjen och skifta mellan sluta till sluta lär en få koll på kroppsdelarna så man kan se till att det inte svajar så mkt i bytena. Då får man dela inte fuskstöd av väggen och måste lära sig justera det själv. Och så slipper man att ”väggen drar”. Så man får en mer ärlig respons på hjälperna än om man rider tex 1 m innanför spåret/kvartslinjen etc.