Dressyrsnack nummer 18

En liten julhälsning från oss 🎅
var inte bästa känslan idag, men det var idag jag hade kamera på marken så det blev vad det blev 🤷‍♀️ Fille kämpar ju på för fulla muggar men jag red inte särskilt bra, blev lite stressad för en från stallet ringde mitt under passet och hade fått åka till akuten med sin man, så jag fick ta insläppet som var mer snart än önskvärt -och hann därför inte rida helt färdigt liksom…
Imorgon ska han vara ”Farbror Fille” och guida en nykomling i skogen, lugna puckar så länge vi inte möter (m)nordsvenskarna 😁

https://www.instagram.com/reel/DD48vgeOxxZ/?igsh=MTF4MTJleGYycnhvOQ==

Visa bifogad fil 159320
Superfina!😍

var inte bästa känslan idag, men det var idag jag hade kamera på marken så det blev vad det blev 🤷‍♀️ Fille kämpar ju på för fulla muggar men jag red inte särskilt bra, blev lite stressad för en från stallet ringde mitt under passet och hade fått åka till akuten med sin man, så jag fick ta insläppet som var mer snart än önskvärt -och hann därför inte rida helt färdigt liksom…
Imorgon ska han vara ”Farbror Fille” och guida en nykomling i skogen, lugna puckar så länge vi inte möter (m)nordsvenskarna 😁

Visa bifogad fil 159320
Så väldigt trevligt! Och så avundsjuk jag blir på hur fint han samlar sig i traven!

Visa bifogad fil 159320
Vilket fint schwung han börjar få!! 😍
Lite lätt avis här för min verkar inte alls fatta grejen. 😆

Vi tränade för FB igår men hade tyvärr ingen som filmade. Jag hade verkligen velat se hur det såg ut för vi jobbade i stort sett bara med galoppen och 'fyrorna' som jag har så svårt för. Men så jättesvårt var det kanske inte för jag lyckades rätt många gånger med både tre, fyra och fem i rad så det var ju självförtroendehöjande.
Hon kändes jättefin i alla fall.

Lite kuriosa är att min Garmin-klocka sa att jag skulle ha FYRA DAGARS återhämtning efter passet. 🤣 Folk som hävdar att det inte är jobbigt att rida kan slänga sig i väggen!
Även om jag tycker min klocka överreagerade rätt ordentligt i detta fall.

Visa bifogad fil 159320

Han ser super fin ut! Man blir ju ridsugen av att bara kolla på er 🤩😁

Dök upp ett gäng bilder från 90-talet på fb. B.l.a. denna goding på min Pila. Hon var e. Lambert-Pontus hade varit den ideala ridskolehästen om hon inte varit typexempel på bits fram och sparkas bak.

Visa bifogad fil 159245

När man bläddrar igenom de bilderna ser man många exempel på att allt inte var bättre förr. Många hästar bakom lod och mycket häng i stången även då.

Jag tycker iof inte att det räknas till förr 🤣

Isabell mfl var ju i sitt esse med rollkur helt öppet på den tiden. Ett jädra joxande och bändande på hals och huvud och studsande på senorna. Hua!

20241222_135745.webp
nu har vi äntligen fått på skor så det blev en skrittur i skogen igår. Som jag har längtat efter att komma ut. Idag får det bli ridhuset, tyvärr. Det pissregnar så vi skippar skogen. Ska bli skönt att kunna växla mellan ute och inne nu och framförallt så kommer vi kunna bygga mer muskler och kondition. Jag är uttråkad och då pallar jag inte några längre stunder i ridhuset. Så det blev en perfekt julklapp till oss. Skor på hästen så vi kan rida ut. Snart är vi nog fit for fight.

Jag har varit lite off över helgen så prinsessan vilade igår som vanligt, men idag har hon stått vid grinden hela förmiddagen och stirrat på mig när jag jobbat 😂 typ som att man inte kan vila två dagar i rad 😂😂

Hon fick lite bananer som plåster på såren. Hennes favorit frukt 🙌

@villhöver Ni ser absolut fantastiska ut! Du rider bättre än dom flesta även på en offdag!

Red lilla brunbönan igår för första gången sen fastrullningen. Kan konstatera att hon är väldigt smart och snabbt sätter saker i system. Hon skulle absolut i n t e gå nära läktarlångsidan. Sista gången jag red henne i ridhuset gjorde hon likadant och jag tänkte att motståndet kom från att hon hade ont. Nu är hon clearad både av vet och et så igår blev en fajt. Inget våldsamt förstås men tänkte då inte ge mig. Till slut så gick det även om hon var en banan i högervarvet... Själv blev jag helt slut🙈. Tur alla dom andra är lite enklare😅.

IMG_4575.webp

Har anmält till en tömkörningskurs på lördag och tänkte att jag behövde damma av kunskaperna lite innan lördag.
Hon var riktigt duktig i somras och jag tömkörde minst en gång i veckan.
Under hösten har det blivit lite för lite tömkörning främst för att hon varit så fin i ridningen.
Red en tvådagars träning där hon var så fin och gav henne några veckors aktiv vila med enbart skogsridning efter det.

Halvt galen att rida nu och ville helst köra järnet idag när jag tömkörde.🙈
Vetcheckad ua i torsdags och tänkte börja börja rida mer seriöst igen.
Men även hon är ju en sån som har energi för fem stycken och det där lugnet som vi hittat är som bortblåst just nu.
Kanske hittar det till våren igen om vi har tur...🤣

Visa bifogad fil 159320
Blir så avis att allt ser så jäkla enkelt ut, ni lyckas tom göra bytet i takt till musiken.😅

Vi har börjat komma igång så smått efter semester och vaccinationen innan dess. Mysen är lurvig som få så blir klippning på torsdag.. Iaf så har vi nu ridit i sadeln tre gånger efter omstoppningen, har bara tömkört sedan jag kom hem från semestern, men idag var det premiärtur och han var sååå fin idag! Som samlingen i traven har han haft jätte svårt för, idag gick det plättlätt och det som har synts i tömkörningen gick även att få fram i ridningen, även galoppen var med fin bjudning så var helt lyrisk och gick runt som på små moln efteråt. Bästa julklappen ever!!😍 Ska skriva till sadelmakaren och tacka kan jag säga!!🥰

Vi har börjat komma igång så smått efter semester och vaccinationen innan dess. Mysen är lurvig som få så blir klippning på torsdag.. Iaf så har vi nu ridit i sadeln tre gånger efter omstoppningen, har bara tömkört sedan jag kom hem från semestern, men idag var det premiärtur och han var sååå fin idag! Som samlingen i traven har han haft jätte svårt för, idag gick det plättlätt och det som har synts i tömkörningen gick även att få fram i ridningen, även galoppen var med fin bjudning så var helt lyrisk och gick runt som på små moln efteråt. Bästa julklappen ever!!😍 Ska skriva till sadelmakaren och tacka kan jag säga!!🥰
Spännande, håller tummarna att han fortsätter vara nöjd med sadeln! Men verkar ju lovande :D

Scrollade förbi ett klipp på insta på en svensk dressyrhäst som det tidigare lagts ut om att nosgrimman är så jävla spänd på tex Falsterbo och på unghäst vm (om jag inte minns fel) och såg ryttarinnan red på hack. Även om det kanske är ”för syns skull” så blev jag glad! 😃

Scrollade förbi ett klipp på insta på en svensk dressyrhäst som det tidigare lagts ut om att nosgrimman är så jävla spänd på tex Falsterbo och på unghäst vm (om jag inte minns fel) och såg ryttarinnan red på hack. Även om det kanske är ”för syns skull” så blev jag glad! 😃
Samma ryttare la i somras upp filmer i grimma med en av GP-hästarna. Den har nog aldrig piaffat så bra i hela sitt liv😅.

Samma ryttare la i somras upp filmer i grimma med en av GP-hästarna. Den har nog aldrig piaffat så bra i hela sitt liv😅.
Åh! Vad glädjande att läsa. 😊 Jag följer ju inte dressyren på samma sätt som med hoppningen men jag minns en del gick på henne rätt hårt efter det med nosgrimman och jobbet hos A.H.

Visst är det frustrerande att se hur himla bra hen rider och ändå dyker det upp tveksamma situationer och foton/filmer. De KAN ju rida (gäller PK med), varför kan de inte se till att få ordning på den moraliska kompassen så de använder sina kunskaper på ett vettigt sätt HELA TIDEN 🙄

Snaaaaart tror jag att det kommer en tråd som kommer ha en rubrik som är typ ”Utvärdering 2024 och mål 2025”

En av de roligaste sakerna jag vet, mitt i hemskaste vintern är det så skönt att tänka tillbaka på vad som hänt och se fram emot vad som ska hända 🤗
Redan börjat klura på vad jag egentligen tänkt mig 😁

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
810
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden