Dressyrsnack nummer 18

Snaaaaart tror jag att det kommer en tråd som kommer ha en rubrik som är typ ”Utvärdering 2024 och mål 2025”

En av de roligaste sakerna jag vet, mitt i hemskaste vintern är det så skönt att tänka tillbaka på vad som hänt och se fram emot vad som ska hända 🤗
Redan börjat klura på vad jag egentligen tänkt mig 😁
Är väl definitivt dags för en sån tråd😁

Tycker denna filmen var så fin! Daleras ägare, 80 år rider henne😍! Tänk att ha den positionen i sadeln vid den åldern, visst att handen är lite ostadig men herregud, det är så mycket bättre än många!

https://www.facebook.com/share/r/15YvpQBMEL/
Underbart ❤️
Och fantastiskt att se världens bästa hästar snällt bära ”vanliga ryttare” ❤️
Välutbildade och med förtroende och lugn. Precis som man vill att världens bästa hästar ska vara, inte för svåra eller extrema så ingen annan skulle kunna sitta på dem.

Underbart ❤️
Och fantastiskt att se världens bästa hästar snällt bära ”vanliga ryttare” ❤️
Välutbildade och med förtroende och lugn. Precis som man vill att världens bästa hästar ska vara, inte för svåra eller extrema så ingen annan skulle kunna sitta på dem.

Så allt snack om att topphästar är så speciella och ingen kan rida dom faller ju platt. Det var ju precis samma med Valegro. Världens snällaste typ.

Den kan ju hoppa iallafall 😁

Jag har ju 2st dressyrstammade hästar i min ägo och dom skulle jag aldrig i livet hoppa med 🤣

Den ena som är 16 nu har jag ju haft i 3,5 år men bara ridit på ett par ggr för jag kommer inte upp 😅 var dock inte meningen att jag skulle rida på honom ändå. Men han har en medryttare som hoppar med honom och ja 🙄

Den andra som jag skaffade i våras kan ju inte heller hoppa, men det gör inte så mkt. Bommar kan han ju trava över.

Tycker denna filmen var så fin! Daleras ägare, 80 år rider henne😍! Tänk att ha den positionen i sadeln vid den åldern, visst att handen är lite ostadig men herregud, det är så mycket bättre än många!

https://www.facebook.com/share/r/15YvpQBMEL/

Vi tycker ju inte lika om särskilt mycket ( och eftersom alla typ håller med dig så står jag allena, men,,,) hur kan du / ni tycka filmen är fin?? Hästen är bakom lod, hållen av en för hård och ostadig hand,(vilket gör formen ostadig) sätet kommer inte ner utan stöter och hästen ser inte glad eller tillfreds ut föräns hon ger lång tygel. Tänk om det varit PK som suttit med en sådan hand? Ska man inte se efter hur hästen rids? och hur den mår? Ska amatörer ha frikort till ostadig och hård hand ? just för att de är amatörer? Eller hur tänker du och ni andra som gillar detta? Jag tycker att likväl som man inte ska tvinga fram tramp så ska man inte tvinga en häst som kan trampa att trampa runt med någon som borde ha mer kroppskontroll.

Vi tycker ju inte lika om särskilt mycket ( och eftersom alla typ håller med dig så står jag allena, men,,,) hur kan du / ni tycka filmen är fin?? Hästen är bakom lod, hållen av en för hård och ostadig hand,(vilket gör formen ostadig) sätet kommer inte ner utan stöter och hästen ser inte glad eller tillfreds ut föräns hon ger lång tygel. Tänk om det varit PK som suttit med en sådan hand? Ska man inte se efter hur hästen rids? och hur den mår? Ska amatörer ha frikort till ostadig och hård hand ? just för att de är amatörer? Eller hur tänker du och ni andra som gillar detta? Jag tycker att likväl som man inte ska tvinga fram tramp så ska man inte tvinga en häst som kan trampa att trampa runt med någon som borde ha mer kroppskontroll.
Tant är 80 år!! Hon är inte längre en aktiv ryttare utan gjorde en julritt på sin fina häst. Så ja, jag tycker hon har ett frikort från allt ovanstående.

Jag har inte ridit på hela veckan. Red markarbete i söndags (mkt fin häst!) och sen har det blivit lugna dagar omväxlat med tömkörning över jul. Sen åkte vi såklart på något förkylningsvirus vid något av våra julfiranden, både jag och sambo blev sjuka samtidigt. Jag har legat med feber och känner mig allmänt dålig så nu fick jag ställa in tvådagarskursen jag skulle ridit på söndag-måndag😩

Hoppas snart vara på benen igen så jag kan testa mina nya ridstövlar👍

Jag studsar nog lika mycket som 82-åringen på filmen :D så jag lär väl inte få uttala mig men självklart är det olika standard för olika personer?

Dels att medvetet rida kraftfullt eller fult, det är den värsta synden i min bok. Oavsett om det är PK som håller fast en häst med skarpt bett eller CD som piskar en häst utan vett och mening.
Sen ska såklart en skickligare ryttare rida bättre än en oskickligare, alla måste få vara nybörjare (men som nybörjare anpassar man vad man gör till ens egen förmåga, så Dalera rids på träns och förväntas inte piaffa som med Jessica på ryggen utan bara testa på). Och till sist har vi olika fysiska förmågor, en para ryttare kommer inte i de flesta fall kunna sitta som Jessica och har man tyglarna fästa i skänklarna blir handen mer instabil. En stel kontorsråtta som jag sitter inte som Carl Hedin på en studsig häst.

De flesta på detta forum tycker nog (iaf jag) att vi får ANVÄNDA hästar. Ingen av mina hästar kom själva fram till mig och sa att de ville bli inridna, det är min idé och jag BRUKAR dem för egen vinning (i mitt fall för mitt höga nöjes skull). Sen ska man göra det så schysst som möjligt.

Tant är 80 år!! Hon är inte längre en aktiv ryttare utan gjorde en julritt på sin fina häst. Så ja, jag tycker hon har ett frikort från allt ovanstående.

MIN tanke innan jag sett era inlägg här.

Tant är ändå mer som en vanlig Svensson, man får ha brister, måste få ha brister. Inte perfekt men lyckas ändå få hästen med sej liksom.
Uppenbarligen sitter hon på en schysst häst och får möjlighet att fippla runt och göra roliga saker. Hästen dör inte av en sån ritt ibland. För det verkar vara just ibland(?).
Kanske är det här enda sekvensen där den samlas?
Kanske red hon femtio minuter innan helt annorlunda lång o låg efter konstens alla perfektheter?

PK är proffs och bör ha mycket hög lägstanivå och helt andra felmarginaler.
Han BÖR ha en känslig hand och rida korrekt typ hela tiden, för han lever på sin ridning och är såpass duktig att han kan göra det.

Jag studsar nog lika mycket som 82-åringen på filmen :D så jag lär väl inte få uttala mig men självklart är det olika standard för olika personer?

Dels att medvetet rida kraftfullt eller fult, det är den värsta synden i min bok. Oavsett om det är PK som håller fast en häst med skarpt bett eller CD som piskar en häst utan vett och mening.
Sen ska såklart en skickligare ryttare rida bättre än en oskickligare, alla måste få vara nybörjare (men som nybörjare anpassar man vad man gör till ens egen förmåga, så Dalera rids på träns och förväntas inte piaffa som med Jessica på ryggen utan bara testa på). Och till sist har vi olika fysiska förmågor, en para ryttare kommer inte i de flesta fall kunna sitta som Jessica och har man tyglarna fästa i skänklarna blir handen mer instabil. En stel kontorsråtta som jag sitter inte som Carl Hedin på en studsig häst.

De flesta på detta forum tycker nog (iaf jag) att vi får ANVÄNDA hästar. Ingen av mina hästar kom själva fram till mig och sa att de ville bli inridna, det är min idé och jag BRUKAR dem för egen vinning (i mitt fall för mitt höga nöjes skull). Sen ska man göra det så schysst som möjligt.

Detta kämpar jag med just nu. Att motivera varför mitt intresse ska väga tyngre än hästens. Ska bli intressant att lyssna på årets BHIS-dagar som har just etik som tema. Tips då det går att anmäla sig fram till årsskiftet.

Detta kämpar jag med just nu. Att motivera varför mitt intresse ska väga tyngre än hästens. Ska bli intressant att lyssna på årets BHIS-dagar som har just etik som tema. Tips då det går att anmäla sig fram till årsskiftet.
För att hästen inte vet vad den tycker är roligt? Jag tänker mycket på detta också och ingen häst vet ju allt roligt den kan få vara med om ifall den aldrig lämnar sin komfortzon. Såklart att en otränad häst säger nej till vissa saker där en häst som är tränad för att orka känner sig superduktig och tycker om att arbeta. Där har jag åtminstone landat i min etik kring träning av hästar. Jag känner inte att det är ett problem att hästen måste ta sig igenom jobbiga, stressande situationer för att skapa ett ett lugn, för att bygga självförtroende och fysiska förutsättningar att tycka livet som arbetande häst är roligt. Sen är det väldigt mycket min uppgift som ryttare att jobba hästen på ett positivt sätt för att göra det belönande och roligt.

För att hästen inte vet vad den tycker är roligt? Jag tänker mycket på detta också och ingen häst vet ju allt roligt den kan få vara med om ifall den aldrig lämnar sin komfortzon. Såklart att en otränad häst säger nej till vissa saker där en häst som är tränad för att orka känner sig superduktig och tycker om att arbeta. Där har jag åtminstone landat i min etik kring träning av hästar. Jag känner inte att det är ett problem att hästen måste ta sig igenom jobbiga, stressande situationer för att skapa ett ett lugn, för att bygga självförtroende och fysiska förutsättningar att tycka livet som arbetande häst är roligt. Sen är det väldigt mycket min uppgift som ryttare att jobba hästen på ett positivt sätt för att göra det belönande och roligt.
Om mina träningsnarkomaner till hästar fick bestämma helt fritt så skulle vi aldrig komma hem från ridhuset 😅 . Dom går som sniglar när vi ska hemåt och stannar upprepade gånger (jämfört med att jag nästan släpas fram till ridhusdörren när dom ser den). Min yngsta går upp i stress av att passera några hus när vi är på väg mot skogen, hon vill helst inte gå förbi där (där finns lösa höns, glada barn och mycket leksaker), men alternativet vore ju att hon aldrig får se något annat än hagen och ridhuset och det är ju inte hållbart. Så även om jag tycker att det mesta ska vara på hästens villkor, så funkar det ju inte i alla lägen

Man brukar ju byta håll?
Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen (vilket typ 100% av alla hästar har á la höger/vänster'hänta') och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.

Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet. 😅

Senast ändrad:
Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.

Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet. 😅
Det där brukar jag tänk på om jag har bommar där fler steg får plats mellan varje. Får någon slags asymmetritvång så undviker det 🤪

Mina hästar vet absolut vad som är roligt. Det stämmer dock inte med vad jag vill, därav mitt filosoferande. Eftersom jag egentligen inte vill använda negativ förstärkning bara för att göra mig glad.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka