Dressyrsnack nummer 18

Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen (vilket typ 100% av alla hästar har á la höger/vänster'hänta') och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.

Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet. 😅

Det var min hjärna som hoppryttare som svarade 😄 Det är ju A och O. Hur travar man ens över bommar med fel ben först? Hästen måste ju dubbelstudsa för att byta ben isåfall.

Jag tänker mig inte alls att det är som när en själv går i trappor tex att man alltid börjar med samma ben.

Man travar och så kommer det bommar och det är ju själva vägen till första bommen som avgör vilket ben den kommer börja med och inget annat. Om man inte tänker alls då.

Sedan kan man såklart styra att hästen alltid börjar över bommen med inner fram och sedan byter man varv och gör likadant.

Idag passade vi på att ta en träning igen och jobbade vidare med vad vi höll på med sist, alltså galoppslutorna och piruettarbete. Hua vad svårt 😅:rofl: jag måste ändå verkligen berömma Fille som är otroligt enkel att jobba med, han KANSKE bryter av om det blir tungt (och jag inte är tillräckligt kvick och ”med”) men han GÖR allt, så gott han kan. Det sa tränaren också idag, att han försöker verkligen och han gör på rätt sätt -även om det blir för stort osv. Det är bara övning, teknik och styrka som gäller…

Och sen är han ju väldigt, väldigt fin att rida -han är ju alltid snäll och schysst, men känslan när han är uppvärmd och har gått in i arbetsmood är👌💯 då är han laddad till tänderna -men utan bus, det är fokus, och man själv behöver bara ratta runt honom och ibland be honom att dämpa sig en aning :angel: det är väldigt tacksamt…

Jag skulle jogga i ridhuset för det är isgata överallt, men det var en ponny som rejsade runt och sladdade i kurvorna så det blev väl lite sådär… Men helt ok, nytt pass imorgon

Mina hästar vet absolut vad som är roligt. Det stämmer dock inte med vad jag vill, därav mitt filosoferande. Eftersom jag egentligen inte vill använda negativ förstärkning bara för att göra mig glad.

Det kommer kanske tas upp på BIHS, men R+ är ju ett sätt att göra det "nyttiga men tråkiga" roligt för hästen.

Jag tänker också mycket på att hitta kompromisser, att jobba med "svårt och tråkigt" i korta stunder med längre bitar "enkelt och roligt" mellan.

Samma tänk som bra idrottsledare för yngre barn har. Leka fram det mer, varva tekniknöt och seriösa snack, med bus och skoj. Och vad som räknas som skoj varierar, det är individuellt.

Negativ förstärkning (att få vara klar med det jobbiga/det jobbiga försvinner) funkar inte särskilt bra som motivator för de flesta djur och barn. Dom minns bara att det var jobbigt och är glada att nu slippa.

Däremot så kan rörelseglädje vara en ganska stark motivator. Kul att springa. Det beror på din häst helt enkelt :). Vad blir dina glada av?

Ser ju stabilt ut sen ju. 😁

En fråga ang att trava över de upphöjda med det avståndet, tänker du/tränaren på vilket ben hästen börjar med? Så man varierar? 🙂

Det släppte sen när vi hoppat över krysset en gång och en oxer blev också ett mega språng 😅 de blev jätte bra!

De vi gjorde var att vi gjorde från båda håll bara, fokuserade på att hästen skulle få plats med två travsteg och vänta, men jag kan definitivt fråga om de nästa träning!

Den kan ju hoppa iallafall 😁

Jag har ju 2st dressyrstammade hästar i min ägo och dom skulle jag aldrig i livet hoppa med 🤣

Den ena som är 16 nu har jag ju haft i 3,5 år men bara ridit på ett par ggr för jag kommer inte upp 😅 var dock inte meningen att jag skulle rida på honom ändå. Men han har en medryttare som hoppar med honom och ja 🙄

Den andra som jag skaffade i våras kan ju inte heller hoppa, men det gör inte så mkt. Bommar kan han ju trava över.

Haha innan jag köpte henne har hon ju inte sett en bom i sitt liv så för att bara ha hoppat sporadiskt sedan 2021 skulle jag ändå säga att hon är rätt duktig, väldigt ärlig mot hinder och ganska modig, även om de blir lite fel i början om hon är lite spänd 😂

Men tror morfar är dubbel talang, Goodtimes, så då kanske hon har lite hoppgener där ifrån 😁

Om mina träningsnarkomaner till hästar fick bestämma helt fritt så skulle vi aldrig komma hem från ridhuset 😅 . Dom går som sniglar när vi ska hemåt och stannar upprepade gånger (jämfört med att jag nästan släpas fram till ridhusdörren när dom ser den). Min yngsta går upp i stress av att passera några hus när vi är på väg mot skogen, hon vill helst inte gå förbi där (där finns lösa höns, glada barn och mycket leksaker), men alternativet vore ju att hon aldrig får se något annat än hagen och ridhuset och det är ju inte hållbart. Så även om jag tycker att det mesta ska vara på hästens villkor, så funkar det ju inte i alla lägen

Min är ganska rolig med de där också, när vi rider ut måste vi först passera utebanan och ingången dit, sedan passerar vi stora ridhusdörren på bortre kanten och min häst försöker gå in vid bägge öppningar varje gång vi ska på uteritt 😅

Sen när vi väl är ute i skogen är hästen glad, även om hon vissa dagar är rädd för allt och vissa dagar jätte lugn. På vägen hem om vi tagit ett kort pass ute går hon gärna in i paddocken också, annars går hon glatt förbi om hon är trött efter en lång eller psykiskt jobbigt uteritt 😂 så gissar att hon hellre jobbar ihjäl sig än att går ut på tur. 🙌

Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen (vilket typ 100% av alla hästar har á la höger/vänster'hänta') och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.

Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet. 😅

Inte för att de kanske var tänkt så, men vi red 4ggr i höger varv och då gjorde hon varannan gång tom, i samma varv. Spännande att se.

I vänster varv gjorde hon, Vänster, höger, vänster, vänster

Och överlag så kan jag säga att jag kände en jäääääätte mkt större ojämnhet i hoppningen än i dressyren som jag vet inte existerade innan skadan. Inte ngn hälta eller så, men jag känner hur hon inte riktigt vill bära vikten på böjt spår i vänster varv. Typ att hon lutar mot skänkeln innåt. Märks inte alls i dressyren för jag stöttar väl upp henne, vilket kanske är jätte dåligt av mig men har inte tänkt på det 😅 😅

Sååååå något att jobba på 😁 🙌

Idag var det premiärtur på ridbanan som för en gångs skull var mjuk.. Först kändes Mysen lite tveksam och ganska sur. Men försökte bara vara uppmuntrande och berömde massor varje gång han bjöd lite, galoppen var svår i början då han inte alls ville vara med men även här bad jag om korta sekvenser och det lossnade vartefter. Sedan var det precis som att släppa en fördämning och han började bjuda och blev hetare och mer och mer arbetsvillig. Började tom med busa lite i galoppen och bjöd som 17 så fick istället försöka lugna lite för han tog i för kung och fosterland. Så bröt där iom att jag inte ville att han skulle överanstränga sig då han inte gått så hårt sista tiden, red ca 30 min totalt så inte så länge.

Tror han hade massa negativa förväntningar på hur sadeln skulle kännas och vartefter det släppte så kom hans rätta jag fram. Var såå kul så nu hoppas jag det fortsätter så här så vi kan komma iväg på träning den 11/1.🤞🤞🤞

Det enda jag har lite funderingar på är att jag tycker sadeln åker bak lite grann, jag lägger den strax bakom bogbladet och när vi ridit en stund så ligger den kanskr ett par fingrar bakom bogbladet. 🤔 Alltså själva sadeln, jag vet att ortsbenen ska ligga tre fingrar bakom men som det blir nu ligger nog ortsbenen nästan en handflata bakom. Hur skulle ni tänka? Hästen verkar ju nöjd med sadeln så är tveksam om jag ska göra något utan bara blunda för att den ligger lite längre bak än jag skulle önska.🫣 Blir ju inte bättre när man har ländtäcke på vid framridningen sas.🤨

Det kommer kanske tas upp på BIHS, men R+ är ju ett sätt att göra det "nyttiga men tråkiga" roligt för hästen.

Jag tänker också mycket på att hitta kompromisser, att jobba med "svårt och tråkigt" i korta stunder med längre bitar "enkelt och roligt" mellan.

Samma tänk som bra idrottsledare för yngre barn har. Leka fram det mer, varva tekniknöt och seriösa snack, med bus och skoj. Och vad som räknas som skoj varierar, det är individuellt.

Negativ förstärkning (att få vara klar med det jobbiga/det jobbiga försvinner) funkar inte särskilt bra som motivator för de flesta djur och barn. Dom minns bara att det var jobbigt och är glada att nu slippa.

Däremot så kan rörelseglädje vara en ganska stark motivator. Kul att springa. Det beror på din häst helt enkelt :). Vad blir dina glada av?

Ridhästen blir glad av mat. Medan ponnyn älskar att springa. Så det är lite olika där. Men jag ser som sagt fram emot konferensen för det är precis vad jag behöver just nu! :)

Detta kämpar jag med just nu. Att motivera varför mitt intresse ska väga tyngre än hästens. Ska bli intressant att lyssna på årets BHIS-dagar som har just etik som tema. Tips då det går att anmäla sig fram till årsskiftet.
Jag tror man har olika acceptans där. Någonstans har jag förlikat mig med att varken jag eller en häst själva kom på att gå på toaletten eller att ridas in var en bra grej på egen hand :D
Det är inte så underligt att vi måste ”tämja” djur, våran katt (raskatt, väldigt cool) tvingade vi ju oss också på till en början… får man själv bestämma är det risk att man undviker allt som verkar svårt, ngt eller obehagligt och där känner jag att jag ändå kan leva med att jag klampar in och ”pushar” för att göra sånt jag vill göra 😇
Sen ska man göra det så schysst som möjligt, och inte tvinga en häst (eller annat djur) till något som den aldrig kommer att gilla.

Jag håller fast i tanken om att behandla mina djur som om de vore mina barn. Pusha, utbilda, visa och uppmuntra. Men inte bara acceptera vad de själva bestämt på förhand för då kan deras värld bli onödigt liten.

MEN jag är inte alls R+ i allt. Tycker tvärtom att negativ förstärkning har en plats, men att den inte får bli dålig negativ förstärkning. Att smacka om hästen inte uppfattar eller förstår skänkeln är negativ förstärkning, men helt okej i min bok. Att slå den med spöet är också negativ förstärkning för samma sak, men gör ont och skrämmer hästen = inte okej för mig.

Jag tror man har olika acceptans där. Någonstans har jag förlikat mig med att varken jag eller en häst själva kom på att gå på toaletten eller att ridas in var en bra grej på egen hand :D
Det är inte så underligt att vi måste ”tämja” djur, våran katt (raskatt, väldigt cool) tvingade vi ju oss också på till en början… får man själv bestämma är det risk att man undviker allt som verkar svårt, ngt eller obehagligt och där känner jag att jag ändå kan leva med att jag klampar in och ”pushar” för att göra sånt jag vill göra 😇
Sen ska man göra det så schysst som möjligt, och inte tvinga en häst (eller annat djur) till något som den aldrig kommer att gilla.

Jag håller fast i tanken om att behandla mina djur som om de vore mina barn. Pusha, utbilda, visa och uppmuntra. Men inte bara acceptera vad de själva bestämt på förhand för då kan deras värld bli onödigt liten.

MEN jag är inte alls R+ i allt. Tycker tvärtom att negativ förstärkning har en plats, men att den inte får bli dålig negativ förstärkning. Att smacka om hästen inte uppfattar eller förstår skänkeln är negativ förstärkning, men helt okej i min bok. Att slå den med spöet är också negativ förstärkning för samma sak, men gör ont och skrämmer hästen = inte okej för mig.

Det som skaver för mig är väl just att min ridhäst skulle må precis lika bra (om inte bättre) av att inte ridas. Hon rids för att jag mår bra av det. Hon ställer upp för mitt mående så att säga.

Däremot har jag inga problem med att tex kratsa hovar eller hantera hästen så veterinären kan undersöka den vid behov, det är mer nytta i långa loppet för hästen, även om den kanske inte skulle velat vara med på sånt heller.

Skulle jag lyssna på vad jag säger till hästfolk omkring mig i samma situation så skulle jag ju sälja henne och köpa en häst som vill ridas. Men det känns också helt fel. Så jag grubblar vidare. ;)

Det som skaver för mig är väl just att min ridhäst skulle må precis lika bra (om inte bättre) av att inte ridas. Hon rids för att jag mår bra av det. Hon ställer upp för mitt mående så att säga.

Däremot har jag inga problem med att tex kratsa hovar eller hantera hästen så veterinären kan undersöka den vid behov, det är mer nytta i långa loppet för hästen, även om den kanske inte skulle velat vara med på sånt heller.

Skulle jag lyssna på vad jag säger till hästfolk omkring mig i samma situation så skulle jag ju sälja henne och köpa en häst som vill ridas. Men det känns också helt fel. Så jag grubblar vidare. ;)
Men mår hon dåligt av att ridas tror du?
Jag tänker att om du gillar att rida, och tar väl hand om hästen, så är det bättre för henne att vara hos dig och ”behöva ridas” än att hamna någon annanstans och ”slippa ridas”?
Har du nog med plus saker med dig så kan ett litet minus för ridningen vara okej, i min värld. Mycket minus, en häst som verkligen inte vill eller som har fysiska besvär som gör det olämpligt, ska såklart inte ridas.

MEN jag tror man har väldigt olika barometer där, en del vill inte ha ett litet minus alls medan det för andra kan kompenseras på andra sätt.

Det lilla jag vet om Goodtimes så är det en hopphingst som lämnar gångarter. :)
Min har också Goodtimes som morfar. :D

Ja då är det fusk 🤣

Såhär ser min ena dressyrhäst ut när han ska försöka hoppa så nä den hoppar inte jag på! 🤣🤣 Här har du lite ben att reda ut @Corax 😄

Någon som vill gissa gångart?

medryttaren kämpar på iallafall 😁
Screenshot_20241228_110019_Photo Editor Pro - Polish.webp

Ang dressyrstammade hästar som hoppar så kommer här faktiskt en gammal film när Mysen hoppar. Han har ju i princip ren dressyrstam förutom Accent ll som han har i 3e led som väl får betecknas som multitalang. Inte jag som rider så inga negativa kommentarer om ryttaren tack! I min mening är hon jätte duktig och Mysen var ju inte så mycket riden här och första gången han hoppar en liten bana. Ignorera min röst då Mysen hade ballat ur och kört rodeo förut så var lite orolig att det skulle urarta..🫣🙈

Ja då är det fusk 🤣

Såhär ser min ena dressyrhäst ut när han ska försöka hoppa så nä den hoppar inte jag på! 🤣🤣 Här har du lite ben att reda ut @Corax 😄

Någon som vill gissa gångart?

medryttaren kämpar på iallafall 😁Visa bifogad fil 159794

Haha ja alltså kanske lite orättvist, men min hoppar också sådär innan hon slappnar av 😂

Skickar med en länk som bevis 😎
https://www.instagram.com/stories/happy.athletee/3533252562728969174?igsh=c3A4MDFqempud2dn

Det lilla jag vet om Goodtimes så är det en hopphingst som lämnar gångarter. :)
Min har också Goodtimes som morfar. :D

Intressant!

Vad jag upplevt har han varit populär iaf, de holländska importer som jag träffat har iaf haft honom i stammen. 😁 Iof inte jätte många jag träffat så kanske tar i när jag säger populär

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 434
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka