Och hur menar du att man säkerställer att den börjar med andra benet då menar du?
Om den har en fysisk ojämnhet i kroppen (vilket typ 100% av alla hästar har á la höger/vänster'hänta') och därför gärna börjar med ett framben så lovar jag att hästen inte byter ben bara för att man byter varv. Sen kan man ju som ryttare vara medveten och lägga hästen rätt för varvet sas, men det är det inte så många som tänker på.
Det var väl mest min fysioterapeutiska hjärna som talade här. Hade det varit en vanlig kavaletti så hade jag inte sagt något. Vill bara öka folks medvetenhet.
Det var min hjärna som hoppryttare som svarade Det är ju A och O. Hur travar man ens över bommar med fel ben först? Hästen måste ju dubbelstudsa för att byta ben isåfall.
Jag tänker mig inte alls att det är som när en själv går i trappor tex att man alltid börjar med samma ben.
Man travar och så kommer det bommar och det är ju själva vägen till första bommen som avgör vilket ben den kommer börja med och inget annat. Om man inte tänker alls då.
Sedan kan man såklart styra att hästen alltid börjar över bommen med inner fram och sedan byter man varv och gör likadant.