Dressyrsnack nummer 18

Är det någon som har hunnit tävla med valfriheten att rida lätt upp till och med LB:3? Döms det annorlunda eller på samma sätt? Har bara läst lite snabbt men tolkade det som att man får både rida lätt och sitta ner i samma program?
Tycker det är jättebra för unghästar, hoppas det nyttjas!
Inte ridit det själv men dömt mycket lättridning. Ärligt talat tänker jag inte på det ens längre. Rider ryttaren lätt så checkar jag såklart att de sitter på rätt sittben. Har hänt att jag i AI skriver en uppmaning till ryttaren att utnyttja möjligheten att rida lätt för att hitta en bättre balans.

Är det någon som har hunnit tävla med valfriheten att rida lätt upp till och med LB:3? Döms det annorlunda eller på samma sätt? Har bara läst lite snabbt men tolkade det som att man får både rida lätt och sitta ner i samma program?
Tycker det är jättebra för unghästar, hoppas det nyttjas!

Det har ju funnits i fälttävlan i ganska många år nu. Har inte märkt någon skillnad alls i bedömningen om jag valt att sitta ner eller rida lätt 😊

Igår var jag med en kompis på tävling hela dagen, höll fan på att frysa ihjäl 😅
Vande nig väldigt snabbt vid 18 + så nu när det var typ 7 grader kändes det som vi var på Arktis 😆

Så idag valde jag ridhuset pga vek och trött på kyla och blåst.
Var ensam som vanligt, tydligen ingen annan som vill rida vid 10 på en söndag 😁
När jag red på utebanan sist var vänstergaloppen mycket bättre än höger som blev lite spänd och springig.
Idag var det helt tvärtom. Började I vänster och hade jättesvårt att hitta en bra takt, blev för kort och hög eller lång och låg.
Höger var däremot super!
När jag gick tillbaka till vänster igen fokuserade jag jättemycket på att sitta ordentligt, tänka lite utåtställd och väldigt lätt i vänsterhand, klappade mycket.
Blev väldigt stor skillnad och hon kunde rulla på avspänt och fint igen.
Ändå bra att det växlar mellan varven, annars hade jag börjat misstänka att något är galet med henne.
Nu verkar det bero väldigt mycket på hur jag sitter och min följsamhet istället.

20250406_110024.webp

Det har ju funnits i fälttävlan i ganska många år nu. Har inte märkt någon skillnad alls i bedömningen om jag valt att sitta ner eller rida lätt 😊
Jo jag vet men jag tycker inte dressyren i ft bedöms på samma vis som i en vanliga dressyrklass. Vi har även i Skåne haft lättridningsklasser i LC länge men det har mest varit typ clear round klasser.

Jo jag vet men jag tycker inte dressyren i ft bedöms på samma vis som i en vanliga dressyrklass. Vi har även i Skåne haft lättridningsklasser i LC länge men det har mest varit typ clear round klasser.

Jag har inte märkt någon skillnad jämfört med med vanliga dressyrklasser, domarna ska bedöma på samma sätt.
Skillnaden är att det är ett samlat helhetintryck.

Ridbanan är tinad och vi är igång igen 🥳

Jag skulle vilja rida MASSOR nu men får träningsvärk redan efter en halvtimme ;) och vet ju att jag måste tänka efter och inte sitta för mycket på min stora ”rygg häst” (han är tät i sin rygg, har fungerat fint att rida och träna i alla år jag haft honom men jag måste tänka på att inte sitta för mycket på honom, jobba mycket med honom tillräckligt över ryggen och med viss längd i sin kropp och planera in avsuttna dagar för att det ska bli bra).
Å som sagt så behöver jag också lite tid för min gamla stela kropp att komma igång :D ;)

Bifogade filer

• IMG_2284.webp
    IMG_2284.webp
    243,2 KB · Visningar: 65
Fröken Katt gjorde sina första förvända galopper igår 🤩! Inga problem alls och det är så roligt att det var enkelt när hon i början byttte hej vilt även längs långsidorna och hade så svårt med högergaloppen där det blev mycket kors. Har som plan att rida PnR med henne 21/4 och sen starta på hemmaplan i början av juni. Vill bara rida LC för att verkligen inte sätta press på henne inne på banan.

Dressyrträning idag, hur nice att kunna rida i kortärmat 😍
Ärtan var en stjärna som alltid! Vi har börjat med diagnolslutor i galopp, så häftigt!
Red svag öppna längs långsidan, genom kortsidan och övergång till sluta in på diagonalen, övergång till öppna på medlinjen och rakt fram.
Det är såklart ingen GP-kvalité men jag är så glad att jag kan göra såna saker med min lilla häst 😍
Hon är verkligen så himla ambitiös hela tiden, bästa, bästa Ärtan!
Tänk att jag var så tveksam till att köpa pga jag tyckte hon såg ut som en travhäst och var tråkig att rida 🙈
En jävla tur att jag testade en gång till och faktiskt förstod vilken trevlig häst hon är. Har inte ångrat mig en sekund och jag är så tacksam att hon kom in i mitt liv, hjälpte min att hitta tillbaka till ridningen och byggde upp mitt mod och självkänsla igen ❤️

Tränaren filmade lite trav på slutet. Jag ber er vara snälla med kritiken, jag vet att det finns massor att förbättra men just nu är jag verkligen glad över min häst och min egen utveckling.

Ärtan var en stjärna som alltid! Vi har börjat med diagnolslutor i galopp, så häftigt!
Red svag öppna längs långsidan, genom kortsidan och övergång till sluta in på diagonalen, övergång till öppna på medlinjen och rakt fram.
Det är såklart ingen GP-kvalité men jag är så glad att jag kan göra såna saker med min lilla häst 😍
Tänk att jag var så tveksam till att köpa pga jag tyckte hon såg ut som en travhäst och var tråkig att rida 🙈
En jävla tur att jag testade en gång till och faktiskt förstod vilken trevlig häst hon är. Har inte ångrat mig en sekund och jag är så tacksam att hon kom in i mitt liv, hjälpte min att hitta tillbaka till ridningen och byggde upp mitt mod och självkänsla igen ❤️

Tränaren filmade lite trav på slutet. Jag ber er vara snälla med kritiken, jag vet att det finns massor att förbättra men just nu är jag verkligen glad över min häst och min egen utveckling.

Alltså du har utvecklats så oerhört mycket med din Ärta! Jättekul att se, definitivt den av dina hästar som passat dig bäst🤩

ni är verkligen fina ihop tycker jag! hon ser ut som en riktig pärla tycker jag. Verkligen min typ av häst i halvblods typ ;) hade jag någonsin skulle äga ett halvblod hade det varit en sån jag skulle ha, men blir nog lusitano för al framtid :D

Heja er!
Det är bara att njuta och glädjas över din fina häst och hur fint du rider henne.👏🏻❤️

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 889
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
573
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka