Dressyrsnack nummer 18

Hämtade hem min minihäst igår😍

Hon överträffar alla förväntningar. Första gången hon åker själv, eller ens är själv? Går rakt på lastbilen, står uppbunden och i princip helt stilla hela vägen hem 1,5h. Ställer sig i boxen hemma och börjar äta.
Är inte mycket hanterad men går att leda. Fick gå med Nova i en hage bredvid de andra och hon verkar klok. Hoppas kunna släppa henne i lösdriften med alla kompisar till helgen, hon får gå in på box med Nova några nätter nu. Ska bli spännande att lära känna henne 😍

IMG_0928.webp

Hämtade hem min minihäst igår😍

Hon överträffar alla förväntningar. Första gången hon åker själv, eller ens är själv? Går rakt på lastbilen, står uppbunden och i princip helt stilla hela vägen hem 1,5h. Ställer sig i boxen hemma och börjar äta.
Är inte mycket hanterad men går att leda. Fick gå med Nova i en hage bredvid de andra och hon verkar klok. Hoppas kunna släppa henne i lösdriften med alla kompisar till helgen, hon får gå in på box med Nova några nätter nu. Ska bli spännande att lära känna henne 😍

Visa bifogad fil 164571
Jättesöt! Vackert med det vita! 😍

Vi red ut idag, tänkte en lugn tur eftersom vi hoppade igår.
Det tyckte inte Ärtan, varför skulle hon vara trött 🔥
Skritt är en totalt onödig gångart, varför gå om man kan springa och varför springa långsamt när man kan springa snabbt 😎
Hon är så himla rolig med sin energi och framåtanda. Även om hon är het så blir hon inte svår, hon kan ligga på en del men inte värre än att jag kan rida på novabett och löst spänd engelsk nosgrimma.
I terrängen går det dock inte 😆

Det här gillar jag, bara står i dörren på baksidan av stallet och titta på hästarna i hagen 😍
Så tacksam för att jag får ha Ärtan hos mina vänner, bättre kan vi inte ha det!
20250328_102143.webp

Spontananmälde Dio till en LA3 imorgon. Tänker att det nog blir utmärkt att han får komma ut på nåt enkelt efter vår katastroftävling i Fagersta. Hade gärna startat Zacke också men det var fullt (!!) på söndagen. Så Dio blev prio men tänker att även Zacke kommer få gå någon lättklasstart framöver för att bara tycka det är roligt! Red igenom LA3 med honom ikväll och han tyckte det var så roligt och jag fick bara säga ptroooo och hålla i mig😅.

Dio var så duktig idag🩷. Spänd och blyg gjorde det svårt att få honom runt vänsterskänkeln i synnerhet och framför skänkeln i allmänhet. Drygt 65% är jag nöjd med idag. Är så tydligt att Dio behöver regelbunden tävling för att vara chill när han kommer ut. Men något som är positivt är att takten i traven nu är ren trots spänning! Första längningen var också jättefin sen blev han lite skrämd in i andra och han blev en shetlandsponny😅.

20250329_111620.webp

Fick tränat för en ny tränare igår och.... jisses va nyttigt.

Vi fick göra några övningar som lät enkla men.... jag fick kortslutning i hjärnan och hästen i benen. Massa nyttigheter, ett sätt att tänka som jag gillade och nya former av övningar.

Vi ska försöka komma igång och ha henne kommandes regelbundet men svårt när jag jobbar skift.

Säsongsdebuten avklarad och kan väl bäst sammanfattas som kaos 😂

Lördagen red vi lagprogrammet för juniorer, han var så fin på framridningen men så kom vi in på banan och han taggade igång till tusen. Allt var läskigt och bromsen typ obefintlig. Rattade oss igenom det hela på 61,6% trots allt.

Idag var travdelen mycket bättre, låg på 66% innan galoppen. Sedan började kaoset igen där han får totalt överslag och hoppar och far och byter hej vilt. Han är livrädd för de utdragbara bomlådorna i sargen och tvärnitar och kan inte gå i närheten. Jag bara skrattar åt honom för han är verkligen helt orimlig. Vi slutade på 61,1%.

Men det var ungefär det här jag väntade mig av årets första start. Han blir bättre och bättre ju fler starter han gör. Och vi landar ändå på 61% vilket får anses väldigt bra trots allt kaos…

Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs lättridning?
Hur många rider lätt? Och hur många använder bara lättridning jämfört med de som rider lätt i t ex travökningar?

Och finns det någon domare som dömt klasser med valfri lättridning får ni gärna fylla på med vad ni tyckte också :) Är det svårare döma eller spelar det ingen roll?

Och finns det någon domare som dömt klasser med valfri lättridning får ni gärna fylla på med vad ni tyckte också :) Är det svårare döma eller spelar det ingen roll?
Bara dömt PnR i år hittills men det är verkligen ingen skillnad att döma. Snarare att lättridningen är att föredra och jag fick säga åt nån på spänd häst att just rida lätt istället.

Jag är lite brydd över att en viss spermaimportör samarbetar med just Hesselhöj. Är väl välkänt att de är ännu en version av Helgstrand bara lite mindre uppmärksammade...
Jag har tänkt samma saker och undrar hur mkt krävs det för hon ska sluta samarbeta med dem?! Fattar inte det inte uppmärksammades mer med deon i näsan och hans hårda ridning, bestraffning offentligt samt avstängningen . Jag såg många höja honom till skyarna här i Sverige efter deras första hingstvisning med importören. 🤮
Hur illa är det inte hemma då liksom😭💔

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 823
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka