Om kvitton

ameo

Trådstartare
Moderator
Bakgrund - har liten enskild firma och merparten (nästan alla) av intäkterna betalas med swish på plats.
Har tidigare haft en bokföringsapp med fakturering och kunde då skriva kvitton i form av kontantfaktura. I appen var det inbyggt med numrering av fakturor och kvitton.

Jag har nu hittat en mall för kvitton, som verkar funka att använda i mobilen. Men, vis av erfarenhet har jag konstaterat att det kan bli lite knöligt att komma ihåg att numrera kvittona rätt. Och här kommer då min fråga.
Jag har hittat den här informationen om vad kvitton ska innehålla:
1743427225794.webp

Jag tänker på den nedersta punkten där - skulle det kunna räcka med aktuellt datum och kundens namn (och ev adress) som identifikation av den bokförda affärshändelsen? Någon som vet?
Jag menar, det handlar i mitt fall oftast om en eller två kunder samma dag (ibland några till, kanske fem) och lägg identifierbart mot swishinbetalningen.

Bakgrund - har liten enskild firma och merparten (nästan alla) av intäkterna betalas med swish på plats.
Har tidigare haft en bokföringsapp med fakturering och kunde då skriva kvitton i form av kontantfaktura. I appen var det inbyggt med numrering av fakturor och kvitton.

Jag har nu hittat en mall för kvitton, som verkar funka att använda i mobilen. Men, vis av erfarenhet har jag konstaterat att det kan bli lite knöligt att komma ihåg att numrera kvittona rätt. Och här kommer då min fråga.
Jag har hittat den här informationen om vad kvitton ska innehålla:
Visa bifogad fil 164768
Jag tänker på den nedersta punkten där - skulle det kunna räcka med aktuellt datum och kundens namn (och ev adress) som identifikation av den bokförda affärshändelsen? Någon som vet?
Jag menar, det handlar i mitt fall oftast om en eller två kunder samma dag (ibland några till, kanske fem) och lägg identifierbart mot swishinbetalningen.
Den sista punkten tillkommer väl inte förrän du faktiskt bokför kvittot? När jag bokför (också EF) så matchar jag belopp i banken/bokföringsprogrammet med kvitto, det verifikationsnummer händelsen får i programmet skriver jag på det fysiska kvittot/döper det elektroniska kvittot till.
Mitt bokföringsprogram börjar på A1, A2, A2 osv.
Så här skriver jag 🤷🏼‍♀️

Bifogade filer

• IMG_20250331_162633.webp
    IMG_20250331_162633.webp
    144,1 KB · Visningar: 48
Ah, det är alltså så att nummer på kvittot inte är nödvändigt överhuvudtaget? Alltså motsvarande fakturanummer.
Verifikationsnummer i bokföringen har jag ju koll på, även om jag är superamatör på den fronten...

Ah, det är alltså så att nummer på kvittot inte är nödvändigt överhuvudtaget? Alltså motsvarande fakturanummer.
Verifikationsnummer i bokföringen har jag ju koll på, även om jag är superamatör på den fronten...
Nä jag tolkar det som så att du ska kunna hitta rätt kvitto med hjälp av verifikationsnummer, och det vet du ju inte förrän du faktiskt bokfört :)

Min frisör skriver papperskvitton(!), tror de är numrerade i blocket men annars är det inget speciellt nummer. Hon skriver alltid mitt namn och adress + datum och vad jag betalat för.

Min frisör skriver papperskvitton(!), tror de är numrerade i blocket men annars är det inget speciellt nummer. Hon skriver alltid mitt namn och adress + datum och vad jag betalat för.
men då är de ju numrerade och frågan faller med ditt svar
frågan är ju alltså om man kan klara sig utan att numrera kvittona

Kassaregister​

Vem ska använda kassaregister?

4 § Den som i näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska använda kassaregister.

5 § Skyldigheten att använda kassaregister gäller inte för den som

1. bara i obetydlig omfattning säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort,

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2482.html?date=2025-01-01#section39-7

Uppgifter som ett kassakvitto ska innehålla​

d) löpnummer för kassakvitto ur en obruten stigande nummerserie

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/339820.html

Kassaregister​

Vem ska använda kassaregister?

4 § Den som i näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska använda kassaregister.

5 § Skyldigheten att använda kassaregister gäller inte för den som

1. bara i obetydlig omfattning säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort,

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2482.html?date=2025-01-01#section39-7

Uppgifter som ett kassakvitto ska innehålla​

d) löpnummer för kassakvitto ur en obruten stigande nummerserie

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/339820.html
Jag tar oerhört sällan emot kontanter som betalning. Och även om det sker ibland så är det i så liten omfattning att det är LÅÅÅÅNGT ifrån att krävas kassaregister. Hela min årsomsättning, varav nästan allt betalas med swish, några på faktura och ibland någon enstaka kontant, går med stor råge in under de 4 basbelopp som är gränsen för när kassaregister krävs.
Och därmed har jag inte heller några kassakvitton, som är numrerade - vilket sker med automatik när man har ett kassaregister.

I trådstarten lade jag in vad som krävs för den typ av kvitton jag använder.

Jag tar oerhört sällan emot kontanter som betalning. Och även om det sker ibland så är det i så liten omfattning att det är LÅÅÅÅNGT ifrån att krävas kassaregister. Hela min årsomsättning, varav nästan allt betalas med swish, några på faktura och ibland någon enstaka kontant, går med stor råge in under de 4 basbelopp som är gränsen för när kassaregister krävs.
Och därmed har jag inte heller några kassakvitton, som är numrerade - vilket sker med automatik när man har ett kassaregister.

I trådstarten lade jag in vad som krävs för den typ av kvitton jag använder.
Swish räknas som kontant betalning.

Swish räknas som kontantförsäljning.

Om du inte är skyldig att ha ett kassaregister, så behöver du inte erbjuda kvitto. Om du ställer ut en så kallad kontantfaktura vid betalning så anser Skatteverket däremot att det ska finnas löpnummer på den.

Swish räknas som kontantförsäljning.

Om du inte är skyldig att ha ett kassaregister, så behöver du inte erbjuda kvitto. Om du ställer ut en så kallad kontantfaktura vid betalning så anser Skatteverket däremot att det ska finnas löpnummer på den.
tack!
Och om jag erbjuder kvitton, trots att jag inte behöver? För att underlätta min egen bokföring, om inte annat... Då behöver de inte vara numrerade?
(ibland kan det kännas onödigt krångligt, för en kontantfaktura är ju typ samma sak som ett kvitto, men kraven är olika beroende på vilket man använder)

tack!
Och om jag erbjuder kvitton, trots att jag inte behöver? För att underlätta min egen bokföring, om inte annat... Då behöver de inte vara numrerade?
(ibland kan det kännas onödigt krångligt, för en kontantfaktura är ju typ samma sak som ett kvitto, men kraven är olika beroende på vilket man använder)
Det underlättar ju din egen bokföring om du använder kvitton. Och för att skapa ordning så är det ju smidigt om de är numrerade. Jag hade använt ett kvittoblock för då är ju allt förnumrerat.

Det underlättar ju din egen bokföring om du använder kvitton. Och för att skapa ordning så är det ju smidigt om de är numrerade. Jag hade använt ett kvittoblock för då är ju allt förnumrerat.
Kvittoblock går bort för det blir för mycket att skriva. Jag orkar helt enkelt inte hålla på med det.
För min del är det inget problem att hålla ordning på kvittona utan att de är numrerade. Det är tillräckligt få händelser för att lätt kunna koppla kvitton mot händelser på bankkontot, utan att ha några nummer på kvittot.
Skälet till att jag vill slippa numrering är att jag måste hålla reda på numren själv och det finns risk att det blir dubbletter eller något nummer hoppas över. Så, för mig är det enklare utan nummer.
De få fakturorna får jag försöka hålla ordning på ändå.

Jag tänker att det är svårt att få en vettig nummerföljd på kvitton om man har fler typer av försäljningsställen/typer av betalningar. Jag som har webbutik (Swish eller bg som betalning), säljer på marknad (kontant eller Swish som betalning, använder izettle som app för kvitton) eller tar beställningar via sociala medier (faktura eller handskrivet kvitto, alltid Swish som betalning) har absolut ingen möjlighet att få en nummerföljd på mina kvitton. Varje bokförd händelse får alltså ett verifikationsnummer som jag markerar på aktuellt kvitto.

Tja, njä, som kortbetalning. Men oavsett det så ligger jag med stor råge under gränsen för att behöva kassaregister.
Kortbetalning räknas också som kontant betalning. Men är du totalt sett under de fyra prisbasbeloppen så spelar det ju ingen roll.

Bokföringslagen reglerar inte kvittots innehåll, i egenskap av kvitto, utan bara dess innehåll i egenskap av verifikation. Ur det perspektivet behöver du inte ha kvittonummer, bara verifikationsnummer.

Är du momsregistrerad? Isåfall kräver momslagen att kvittona har ett unikt löpnummer.
Förenklad faktura är begreppet som används i ML
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/394342.html

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Allt om bur till bilen
  • Kattbilder #10
  • Importera från USA

Hästrelaterat

Tillbaka