Importera från USA

hundarforlife

Trådstartare
Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera.
Är det någon som nyligen gjort det och skulle vilja berätta vad som behövs och hur det går till? Jag har läst på jordbruksverkets hemsida men tycker det känns otydligt. Kommer så klart även ringa dem men vill gärna höra andras erfarenheter!
Flög ni? Eller åkte den själv över? Vad kostade det på ett ungefär?

Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera.
Är det någon som nyligen gjort det och skulle vilja berätta vad som behövs och hur det går till? Jag har läst på jordbruksverkets hemsida men tycker det känns otydligt. Kommer så klart även ringa dem men vill gärna höra andras erfarenheter!
Inte gjort själv men min kompis föräldrar har sålt hundar till USA och sedan även tagit tillbaka en av de hundarna och det är vad jag förstått väsentligt mycket billigare och enklare att själv flyga dit och flyga hem med hunden. Så en vanlig flygbiljett med tillägg för hund då.

Jag har importerat hund från USA, och nu har förvisso reglerna ändrats lite sen dess, men det var tveklöst enklast och billigast att göra så att hunden flög tillsammans med människa. Hem kom mina alla drömmars valp, så jag är otroligt glad åt att jag vågade importera.

Själva importproceduren är ganska komplicerad (åtminstone om man gör rätt). Du ska deklarera hunden till tullmyndighet i EU och betala tull (men 0%) och moms (i Sverige 25%) på hundens pris plus alla kostnader för att frakta hit den (veterinärkostnader, transport etc). Den ska vara rabiesvaccinerad och chipmärkt. Den ska ha TRACES-intyg (eftersom den tas in i unionen i samband med ett ägarbyte) och tas in i EU via en godkänd entry point. Importen sker där hunden passerar in i EU - men vi i Sverige har krav på anmälan vid svensk gräns även vid resa inom EU.

Jag vet att den schablon som används för att beräkna fraktkostnaden vid import från Norge är ganska hög - men störigt nog hittar jag den inte

(Det är enklare och billigare att resa med en hund du redan äger - då räknas hunden som resgods/flyttgods beroende på omständigheterna)

PS jag vet att det sker mycket misstag vid gränsöverskridande transporter av djur.

Som boende i USA har jag någorlunda koll på våra rabiesvaccin. Vi har INTE samma policy gällande vaccin som i EU, därför måste hunden ha fått sina rabiessprutor hos en EU-godkänd veterinär. Inte alla kliniker har det godkännandet. APHIS, Animal Plant Health Inspection Services, är ett bra ställe att börja på när det gäller import och USA.

Min hund har fel sorts mikrochip så han måste chippas om i fall vi bestämmer oss för att flytta till Europa. Chippet är godkänt här och används flitigt här. Inte alla uppfödare har koll på det.

https://www.aphis.usda.gov/pet-travel/us-to-another-country-export/pet-travel-us-germany

Det är alltid billigare att hunden åker med en passagerare oavsett till eller från vilket land den flyger.
Jag har en rysk import sedan 12 år tillbaka. Det var lite papper som behövde fixas men inte alls så farligt.
Uppfödarens man reste med henne på flyg och vi betalade hans flygresa.

Generellt sett brukar det minst krångliga vara att nya ägaren åker och hämtar djuret. Att åka med sitt eget djur som man tänker behålla (även om man nyss köpt det) räknas som privatresa, medan djur som åker själv eller med representant för säljaren i syfte att överlämnas till ny ägare räknas som handelsdjur.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 113
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
626
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 286
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 354
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka