Minuspoäng på tenta

Mirre

Trådstartare
Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5 rätt, men sedan även 5 fel så blir det 0. Eller 1 poäng för att man öhvt svarat på frågan. :confused: Men de rätta svaren kommer då inte räknas. Hen hävdar att det är så det brukar vara men jag har aldrig varit med om det. Är det vanligt?

Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5 rätt, men sedan även 5 fel så blir det 0. Eller 1 poäng för att man öhvt svarat på frågan. :confused: Men de rätta svaren kommer då inte räknas. Hen hävdar att det är så det brukar vara men jag har aldrig varit med om det. Är det vanligt?
Enda gången jag har varit med om minuspäng är när vi hade flervalsfrågor.

Jag hade en programmeringslärare som ville göra så, och han fick kritikstorm för det. Diskutera det i klassen, prata med läraren, vill han inte ändra på sig så går ni högre upp.

Det är inte ett rimligt sätt att betygssätta.

Vi har haft det på vissa frågor på tentan. Frågetypen har varit att det har funnits ett antal påståenden där studenterna ska ange om de stämmer eller är falska. Då har rätt var gett 0,5 poäng, fel svar ger -0,5 poäng och alterntaivet "Vet ej" ger 0 poäng. Dock kan man inte få mindre än 0 på uppgiften totalt.

Enda gången jag har varit med om minuspäng är när vi hade flervalsfrågor.
Ok, möjligt att det är så hen tänker men det var oklart.

@Krystalline Det har pratats om det tidigare också, men vi ifrågasatte det idag.

@skiesabove Ok, nej jag tycker inte heller det. Det gör ju att man drar sig för att svara för att det kanske är fel och man riskerar minuspoäng

@FiaM Men det känns som ett så ologiskt system. Det gör ju så att de rätta svaren inte räknas om man inte får alla rätt i princip

Jag har gjort en tenta i svenska, på lärarprogrammet, där det var så. Det var en tenta av alla de olika på fyra år! Jag kuggade de två första gångerna för att jag chansade på svaren. Sista gången lärde jag mig att bara svara på de jag verkligen kunde och då blev jag godkänd 🫣

Vi har haft det på vissa frågor på tentan. Frågetypen har varit att det har funnits ett antal påståenden där studenterna ska ange om de stämmer eller är falska. Då har rätt var gett 0,5 poäng, fel svar ger -0,5 poäng och alterntaivet "Vet ej" ger 0 poäng. Dock kan man inte få mindre än 0 på uppgiften totalt.
Låter väldigt rimligt, annars är det ju bara att ange att alla påståenden stämmer och få full poäng.

Jag gissar att där någonstans ligger poängen i systemet!
Ja, när vi frågade varför man fick minuspoäng (de flesta av oss har alltid fått höra att det är bättre att chansa än att lämna blankt) så var det för att de ansåg att det här var saker man skulle kunna som lärare! Men tredje gången gillt klarade jag det som sagt :)

Jag har gjort en tenta i svenska, på lärarprogrammet, där det var så. Det var en tenta av alla de olika på fyra år! Jag kuggade de två första gångerna för att jag chansade på svaren. Sista gången lärde jag mig att bara svara på de jag verkligen kunde och då blev jag godkänd 🫣
Jag hade också en sån tenta för många år sedan om läkemedel. Rimligt ändå att det är bättre att inte svara alls än att svara fel, det gäller ju inom alla vårdyrken :)

Tänker att det beror på ämne? Jag som läst en beräkningstung utbildning ser inte hur det skulle funka på en tenta i matte
Förr hade det väl inte spelat så stor roll eftersom lösningarna skulle motiveras fullt ut i alla led, enbart rätt svar gav noll poäng, men man har numera börjat med flervalsfrågor även på mattetentor (hemskt hur fort förfallet gått).

Förr hade det väl inte spelat så stor roll eftersom lösningarna skulle motiveras fullt ut i alla led, enbart rätt svar gav noll poäng, men man har numera börjat med flervalsfrågor även på mattetentor (hemskt hur fort förfallet gått).
Det är konstigt om det är så. Jag har ganska nyligen läst en statistik kurs på forskarnivå, där var det viktigaste att vi hade fattat konceptet, svaret var inte lika viktigt.

Hur i all sin dar kan man ha flervalsfrågor i matte?

Minns mina problem i matte B kursen jag hela tiden fick IG. Jag kunde lösa talen i huvudet men inte skriva ner lösningar- de lösningar jag skrev var inte godkända lösningar även om det var så jag räknade ut och gav rätt svar. Så jag hade ständigt rätt svar, men fel uträkning. När jag frågade läraren varför man inte kunde räkna som jag fick jag aldrig något svar. "Man gör inte så bara" hette det. Var skitjobbigt att veta det rätta svaret men aldrig kunna sätta rätt uträkning.

Jag kanske ska läsa matte B igen i dag, får kanske G eller till och med VG då....

Hur i all sin dar kan man ha flervalsfrågor i matte?

Minns mina problem i matte B kursen jag hela tiden fick IG. Jag kunde lösa talen i huvudet men inte skriva ner lösningar- de lösningar jag skrev var inte godkända lösningar även om det var så jag räknade ut och gav rätt svar. Så jag hade ständigt rätt svar, men fel uträkning. När jag frågade läraren varför man inte kunde räkna som jag fick jag aldrig något svar. "Man gör inte så bara" hette det. Var skitjobbigt att veta det rätta svaret men aldrig kunna sätta rätt uträkning.

Jag kanske ska läsa matte B igen i dag, får kanske G eller till och med VG då....
Är väl inte så svårt: Vad är 2 + 2 = ? Svar: a) 1, b) 4 c) 9

Dåligt av läraren att inte kunna visa varför din lösning inte var riktig, det är grundläggande och en självklarhet, liksom att det ofta finns flera olika och riktiga sätt att lösa en uppgift.

Jag har haft det. Tror det var tentor med flervalsfrågor i anatomi. Tycker det var rimligt ändå att man inte satt och gissade.

Är väl inte så svårt: Vad är 2 + 2 = ? Svar: a) 1, b) 4 c) 9

Dåligt av läraren att inte kunna visa varför din lösning inte var riktig, det är grundläggande och en självklarhet, liksom att det ofta finns flera olika och riktiga sätt att lösa en uppgift.
Fast varken 1 eller 9 är ju rätt svar? Men jag förstår nu hur du menar. Tänkte inte på det.

Nej, enligt mina lärare, två, fanns ett sätt att lösa uppgifterna på. ett. och bara det sättet. De kunde inte förklara varför jag fick rätt på mitt sätt, bara "man gör inte så" och jag fattade aldrig hur de menade vad rätt sätt var, det var ologiskt för mig och det var aldrig så jag tänkte trots att jag fick rätt svar. Så när jag gjorde ett matteprov kunde jag om bara svar hade krävts ha 12-15 rätt av 15 poäng, men pga att man var tvungen att lämna lösningar så fick jag alltid mellan 0 och 5 bara. Svaret var i stort sett alltid rätt, lösningen inte. Mina mattelärare hatade mig pga mina "varför" som de inte kunde svara på ;) Man får inte lov att ställa frågan "varför" i matte, man bara gör på ett visst sätt. Punkt. Liksom. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 115
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 279
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som... 2
Svar
33
· Visningar
2 018
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka