Tar rygg på den här diskussionen. Jag tror absolut att det är såhär, och jag tror dessutom att det är ganska få som anser att man har det lugnt på jobbet eller i livet överlag. Människan är ju otroligt anpassningsbar till både högre och lägre tempo. Jag kan bara gå till mig själv som exempel, jag har alltid tyckt att jag har haft mycket att göra. Mina arbetsdagar, och veckor överlag, har varit fulla. Idag har jag en tjänst som sannolikt innefattar dubbelt så mycket arbetsuppgifter än får några år sedan, och jag har två småbarn. Att ha att göra har fått en ny mening, och visst är jag kanske inne i en väldigt intensiv fas i livet men jag står ju här ändå. "Mycket att göra" på något sätt, precis som innan. Jag har kollegor som verkar hinna med ännu mer, lunchtränar var och varannan dag och hinner med familjelivet också. Fråga mig inte hur det gör, men de gör, och deras upplevelse är sannolikt "Mycket att göra" precis som min. Eller någon annans. En gång i tiden hade jag kollegor som ofta klagade över hur mycket de hade att göra, ändå hann de med 60 min fika varje dag dag och 60 min lunch.
Jag vill verkligen poängtera att det jag skriver ovan inte alls, i min värld, har med offentlig eller privat sektor att göra. Men jag tror att begreppet "högt arbetstempo" inte är ett statiskt begrepp utan betyder helt olika beroende på vem man frågar. Vi har olika kapacitet, göra saker olika omsorgsfullt, har olika hög arbetsmoral och är olika ambitiösa. Och då menar jag verkligen inte att ambitiös behöver vara en bra egenskap, jag har haft en del kollegor som varit extremt ambitiösa och sprungit in i väggen men om de sysslat med rätt saker på arbetsdagarna vet jag inte. Man kan ju också uppleva stress på jobbet, av andra anledningar, och tolka det som mycket att göra men egentligen kommer stressen från någonting annat. En och samma tjänst uppfattas sannolikt väldigt olika beroende på vem som har den.
Ja, lite fria tankar om begreppet arbetstempo bara.