Hundarnas bästa vän, elbilen. Kyla och värme

Dogge Dogelito

Trådstartare
Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen att man både kan värma och kyla bilen.

(Blir även förvånad över att så få har bränslevärnare på fossildrivna bilar. Så länge vi haft hund har vi alltid sett till att ha bensin- eller dieselvärmare)

Hursomhelst, åter till elbilen.
Vi köpte en VW ID4 elbil som man via appen kan styra klimatanläggningen. Man väljer temperatur och trycker på start.

I appen kan man se hur lång tid som återstår. Tyvärr är tiden för klimatfunktionen endast 30 minuter. Brukar starta timern i mobilen på 30 min, så startar man bara om klimatsystemet igen valfritt antal gånger.

Eftersom elbilens huvudbatteri är gjort för att driva elmotorer finns enorm kapacitet och ac lr värmefunktionen drar knappt någonting.

Finns ganska prisvärda begagnade alternativ runt 150.000 kr om man inte behöver så stor bil.

Absolut bästa elbilen på flera sätt är Tesla. De har ngt som kallas för "Dog mode".
Deras klimatanläggning klarar 24 timmar !
Tänkt för camping i första hand, "Camping mode"

El-hybrider bör funka lika bra avseende möjligheten att kyla o värma bilen när den står parkerad.

Finns nämnt i flertalet trådar möjligheten att justera klimatet i elbil.

Att man inte skapar rena reklamtrådar för elbilarna en annan femma. Vi har både elbil och en fossil skåpbil och det i sistnämnda hundarna åker bäst av praktiska skäl (plats med burar, packning, insyns skydd mm).

Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen att man både kan värma och kyla bilen.

(Blir även förvånad över att så få har bränslevärnare på fossildrivna bilar. Så länge vi haft hund har vi alltid sett till att ha bensin- eller dieselvärmare)

Vi köpte en VW ID4 elbil som man via appen kan styra klimatanläggningen. Man väljer temperatur och trycker på start.

I appen kan man se hur lång tid som återstår. Tyvärr är tiden för klimatfunktionen endast 30 minuter. Brukar starta timern i mobilen på 30 min, så startar man bara om klimatsystemet igen valfritt antal gånger.

Eftersom elbilens huvudbatteri är gjort för att driva elmotorer finns enorm kapacitet och ac lr värmefunktionen drar knappt någonting.

Finns ganska prisvärda begagnade alternativ runt 150.000 kr om man inte behöver så stor bil.

Absolut bästa elbilen på flera sätt är Tesla. De har ngt som kallas för "Dog mode".

El-hybrider bör funka lika bra avseende möjligheten att kyla o värma bilen när den står parkerad.
För mig och sambon dyker det upp flera problem.
Först och främst har vi ingen möjlighet att ladda bilen. Sedan har vi inte råd med några 150 000kr heller, och vi skulle dessutom behöva en ganska stor bil.

Som tur är fungerar det bra ändå med att öppna fönster, använda silverduk och att helt enkelt inte lämna hundarna i bilen de ytterst få tillfällen vi inte kan känna oss säkra på hur hundarna skulle ha det i bilen.

Vi har en elbil (Skoda Enyaq) och en fossilbil (Subaru Forrester). Hundarna har samma burstorlek i bägge bilarna så jag använder elbilen för det mesta.
Håller med om att det är skönt att ha koll på värme/kyla i den på ett enkelt sätt, funkar som i en ID4.

Really? Ett enda inlägg och det är ett reklaminlägg för Tesla? Våga vägra stötta fascister, köp för fan inte Tesla!

Just tesla finns väl inte i mån version där man får in fyra-fem större hundar i bur + packning?
Jag tycker det är besvärligt med laddningen också? Kan man åka fram och tillbaka genom halva Sverige utan att ladda? Laddtillfällema kan ju vara glesa ute på vischan..

Problemet med Tesla är, enligt dom jag känner som har en, att det här "dog mode" inte fungerar särskilt bra om hunden sitter i bagageutrymmet då taket som är i glas blir otroligt varmt vilket gör att det blir för varmt för hunden ändå. Kanske om man har hunden någon annanstans i bilen att det fungerar bättre men det funkar inte bra i bagageutrymmet, det blir väldigt varmt för hunden.

Tesla är definitivt inte det bästa att köpa om man vill hålla hunden sval i en bil.

Just tesla finns väl inte i mån version där man får in fyra-fem större hundar i bur + packning?
Jag tycker det är besvärligt med laddningen också? Kan man åka fram och tillbaka genom halva Sverige utan att ladda? Laddtillfällema kan ju vara glesa ute på vischan..
Nu kanske vi inte ska göra det här till en elbilsdiskussion, men behöver svara på frågan.

Det är inte alls besvärligt att ladda. Jag bor på vishan (dock i södra sverige) och det går finfint. Men är det väldigt viktigt för en att kunna köra 50 mil utan att stanna och pausa så kan de säkert upplevas som besvärligt. Har man hund med i bilen så pausar man väl förhoppningsvis då och då.

Jag har en Kia Niro och en Artfex bur. Använder sällan klimatanläggningen när bilen står eftersom hunden oftast tas ut när det är varmt. Men visst har den funkat fint de få gånger vi använt den.

Finns många elbilar som är billigare än Tesla. Och bättre. Behöver man ingen stor bil så är utbudet stort.
Jag är inne på min andra rena elbil och denna gången blev det en MG pga prislappen.
Får plats med hundbur bak.

För mig och sambon dyker det upp flera problem.
Först och främst har vi ingen möjlighet att ladda bilen. Sedan har vi inte råd med några 150 000kr heller, och vi skulle dessutom behöva en ganska stor bil.

Som tur är fungerar det bra ändå med att öppna fönster, använda silverduk och att helt enkelt inte lämna hundarna i bilen de ytterst få tillfällen vi inte kan känna oss säkra på hur hundarna skulle ha det i bilen.
Eller hur, Vilka elbilar för 150K får man plats med två stora-medelstora hundar ens.

Vilken hund får plats i en tesla? (Inte för att jag skulle ta i en tesla med tång...)

... oavsett EVENTUELLA fördelar med en Tesla (jag kan inte komma på några) så finns det inte en suck i helvete att jag skulle köpa en swasticar. De har dessutom erbarmligt dåliga resultat på den årliga besiktningen väldigt tidigt, dvs de är dåligt konstruerade (inget hittepå, bilprovningsföretagen tar fram statistik och där sticker Tesla ut och inte på ett bra sätt).

Sedan är jag tämligen säker på att TS är ett troll och vill reta upp Bukefalister :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Skoning
  • Föräldrar till barn som rider
Tillbaka