Min hovslagare lägger om skor om det behövs.

Å andra sidan skor han i stort sett alltid med brosdhål då han har många hopptävlande kunder. Så för oss är det ingen skillnad på skorna. De ser likadana ut året runt.

Min hovslagare lägger om skor om det behövs.

Å andra sidan skor han i stort sett alltid med brosdhål då han har många hopptävlande kunder. Så för oss är det ingen skillnad på skorna. De ser likadana ut året runt.
Ok så det är ingen nackdel att fortsätta med samma skor man haft hela vintern och inte brodda mina hovslagare har alltid bytt till skor utan broddhål efter vintern så att säga.

Ok så det är ingen nackdel att fortsätta med samma skor man haft hela vintern och inte brodda mina hovslagare har alltid bytt till skor utan broddhål efter vintern så att säga.
Nackdelen är om du har broddhål i tån och en häst som sliter skorna i tån. Då kan skon lättare gå av i tån. Annars ingen nackdel.

Jag låter hovslagaren avgöra men han brukar byta till skor utan broddhål i tån när vintersäsongen är över. Om det är hål för traktbrodd eller ej varierar.

Vet inte vad du syftar på med vinterskor, är det med broddhål du tänker på? Mina har likadana skor året runt, men hovis borrar hål för tåbrodd vintersäsongen. De läggs om eller ej beroende på hur slitna de är bara

Om vinterskorna (med fyra brodd i varje) är okej så brukar vi spara dem och sätta på dem nästa vinter igen. Hos oss behöver broddarna sitta hela vintern så de sitter ofta fast ordentlig.
Hästarna får skor utan broddhål eller med hål i trakten på sommaren beroende på vad hovis har hemma.

Jag har aldrig hål för tåbrodd och jag samma slags skor sommar som vinter. Händer ibland att hovslagaren sätter på skor utan broddhål sommartid, men inget regelbundet och inget jag lägger mig i. Lilaså överlåter jag det helt åt hovslagaren att avgöra om skorna kan läggas om eller inte. Han vet precis hur min häst sliter sina skor och vad som skulle funka eller inte funka.
(Väldigt sällan de läggs om, men hänt enstaka gånger)

Men skulle ni återanvända en sko efter vintern med 4 broddhål om hästen går alltid utan broddar sommartid?
Som sagt risken är skon går av i tån. Så det beror helt på hur sliten skon är och hur hästen brukar slita sina skor.

Personligen byter jag hellre skor än sparar en hundralapp före risken behöva sko om i förtid pga att skon går av. Så minsta tvekan byt sko.

Nuvarande hovslagare vill återanvända vinterskorna på sommaren för att spara pengar vet som sagt inte hur det funkar aldrig provat.

Jag personligen har det inte (kanske en extra skoperiod efter att snön försvunnit om de gick att lägga om) men finns ju de i stallet som broddar vid ridning på gräs och de har broddhål i tån året runt
Finns det seriöst folk som broddar i tån på "vanligt" gräsunderlag? Vid vilka tillfällen och vad motiverar dom det med? Hur gör de övrig tid när brodd inte behövs? Gängan tenderar ju att bli snedsliten när inte broddar sitter i och hopplösa att gänga ur sen.
Som ft-ryttare skulle jag ALDRIG ha tåbrodd på gräs. På sin höjd har jag haft ett extra hål halvvägs upp på utsidan på bakskorna vid extremt blött underlag vid extra viktig tävling.

Men skulle ni återanvända en sko efter vintern med 4 broddhål om hästen går alltid utan broddar sommartid?
Om de inte är så slitna så ja
Finns det seriöst folk som broddar i tån på "vanligt" gräsunderlag? Vid vilka tillfällen och vad motiverar dom det med? Hur gör de övrig tid när brodd inte behövs? Gängan tenderar ju att bli snedsliten när inte broddar sitter i och hopplösa att gänga ur sen.
Som ft-ryttare skulle jag ALDRIG ha tåbrodd på gräs. På sin höjd har jag haft ett extra hål halvvägs upp på utsidan på bakskorna vid extremt blött underlag vid extra viktig tävling.
De tycker inte att hästen tar för sig i galoppen på gräsbana annars. Jag har ju aldrig ridit deras hästar så jag lägger mig inte i varför de broddar 🤷🏻‍♀️ Men tänker att det är inte svårare att hålla ok gängor sommartid än vintertid. Mina har haft möjlighet till fyrbrodd hela vintern men har bara broddat totalt typ en vecka. Visst att man svär lite men det har gått att gänga om och brodda ändå

Inte vad som efterfrågas, men verkar relevant. Ni som säger att era hästar sliter mer i tån, vet ni varför? Låter som att det är något fel, en obalans?

Som svar på frågan skulle jag nog kunna återanvända skorna om de sannolikt lär räcka till. Har dock alla hästarna barfota nu, så det är inte aktuellt. Såhär tidigt på säsongen finns det ju också risk för snö och is i stora delar av landet, då kan det vara trevligt med möjlighet att brodda.

Inte vad som efterfrågas, men verkar relevant. Ni som säger att era hästar sliter mer i tån, vet ni varför? Låter som att det är något fel, en obalans?

Som svar på frågan skulle jag nog kunna återanvända skorna om de sannolikt lär räcka till. Har dock alla hästarna barfota nu, så det är inte aktuellt. Såhär tidigt på säsongen finns det ju också risk för snö och is i stora delar av landet, då kan det vara trevligt med möjlighet att brodda.
Det gör väl alla hästar mer eller mindre?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 205
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 250
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
20
· Visningar
1 512
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka