Inte vad som efterfrågas, men verkar relevant. Ni som säger att era hästar sliter mer i tån, vet ni varför? Låter som att det är något fel, en obalans?

Som svar på frågan skulle jag nog kunna återanvända skorna om de sannolikt lär räcka till. Har dock alla hästarna barfota nu, så det är inte aktuellt. Såhär tidigt på säsongen finns det ju också risk för snö och is i stora delar av landet, då kan det vara trevligt med möjlighet att brodda.
Alla hästar sliter skon, inklusive i tån

Dock sliter inte alla hästarna skor i samma fart. Utan tex en häst som rids mer på mjuka underlag kommer slita skorna långsammare än en som rids mer på grusvägar, en häst som rids lite slutar skor mindre än en som rids. Osv

Det gör väl alla hästar mer eller mindre?
En som jag hade skodd förr slet mer fram, men hon var då också obalanserad (understrukna trakter och långa tår). Resten har slitit hyfsat jämt. Tänkte därmed att en häst som landar i tån möjligen också sliter mer där.

Inte vad som efterfrågas, men verkar relevant. Ni som säger att era hästar sliter mer i tån, vet ni varför? Låter som att det är något fel, en obalans?

Som svar på frågan skulle jag nog kunna återanvända skorna om de sannolikt lär räcka till. Har dock alla hästarna barfota nu, så det är inte aktuellt. Såhär tidigt på säsongen finns det ju också risk för snö och is i stora delar av landet, då kan det vara trevligt med möjlighet att brodda.
Min är en notorisk skrapare.....

Hoven rullar över i steget, lyfts inte plant rakt upp, om du förstår hur jag menar. Ungefär som att våra skor ofta slits mer i hälen då vi rullar in i vår fotisättning.

Jag litar på min hovis, överlåter till honom om han lägger om skorna. Man sparar inte direkt mycket på det, blir 50:- billigare för min del.
Han la om nu senast men även om han inte gjort det hade jag velat ha broddhål fram till minst mitten/slutet av april. Efter det har jag inte skor med broddhål.

Om jag nu har skor, för det mesta har jag barfota. 😊

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 206
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 254
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka