Silver Girl
Trådstartare
Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden
Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SalvininaDet här med flytväxter... Finns det några som har "lagom" långa rötter? Typ 3cm? Musselblommorna som jag har nu är ju helt galna. Jag kan absolut förstå varför de klassas som invasiva De som jag har i andra akvarier, andmat och Salvinia (natans) tycker jag har lite för korta rötter istället. Räkorna älskar ju att klänga runt i de där rötterna och jag upplever att fiskarna tycker att de är spännande också, så lite längd vill jag ha.
Red root floaters får oftast inte mer än 3 cm rötter här iaf. Mina Salvina får typ 6 cm långa rötter dock, i vissa kar, inte i alla. Gissar på att det är tillgång till näring som avgör mest? I 44 liters karet är det så mycket näringskrävande växter och bara räkor som skiter så där blir inga flytväxters rötter speciellt långa.Det här med flytväxter... Finns det några som har "lagom" långa rötter? Typ 3cm? Musselblommorna som jag har nu är ju helt galna. Jag kan absolut förstå varför de klassas som invasiva De som jag har i andra akvarier, andmat och Salvinia (natans) tycker jag har lite för korta rötter istället. Räkorna älskar ju att klänga runt i de där rötterna och jag upplever att fiskarna tycker att de är spännande också, så lite längd vill jag ha.
Förutsatt att du har bra med växter som delar av om (när) paletterna leker och blir aggressiva så lär du ju utan problem kunna ha tex ett halvstort stim normalstora tetror också. Med paletterna lär det väl inte heller bli så mycket yngel från dina mollys, så då kan du ha några fler sådana också.Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha, så jag undrar hur ni skulle tänka.
240L. Finns nu 6 corydoras, 2 ancistrus, 5 mollys och två mosaikguramis. Planeras även troligen 2 palettciklider. Hur många fler fiskar kan jag sedan ha?
Inser att det delvis beror på typ av fiskar. Men t ex hur många 5-cm stimfiskar? 10-cm som t ex svärdbärare eller fler mollys?
Mina gula Mollys och prakt barber brukar nafsar på händer och armar när man gör något i karetMina neocaridinas är galna, så fort jag sätter ner handen i akvariet så kommer de och sätter sig på mig. Ska jag ta det som ett tecken på att jag är smutsig
Visa bifogad fil 153041
Men gud vad mysigt!Mina neocaridinas är galna, så fort jag sätter ner handen i akvariet så kommer de och sätter sig på mig. Ska jag ta det som ett tecken på att jag är smutsig
Visa bifogad fil 153041
Ja! Och tar jag det bara lugnt så kan jag vrida och vända på handen också. Även fiskarna kommer fram och undersöker, men de stannar ju inte utan simmar mest i cirklar runt mig och provsmakar ibland Skönt iaf att de inte är rädda så att det inte blir stressigt när jag tex plockar trådalger eller stoppar ner någon ny växt.Men gud vad mysigt!
Så härligt!Ja! Och tar jag det bara lugnt så kan jag vrida och vända på handen också. Även fiskarna kommer fram och undersöker, men de stannar ju inte utan simmar mest i cirklar runt mig och provsmakar ibland Skönt iaf att de inte är rädda så att det inte blir stressigt när jag tex plockar trådalger eller stoppar ner någon ny växt.
Och nu har jag lyckats fånga en amano och satt över i 110L istället. Har just trådalger där och vill se om amanoräkorna äter dem, men jösses så svåra de är att fånga! Får ta en om dagen eller något...
Alltså, cyano eller ej men det där akvariet är SÅ fintMitt nystädade 112 liters, hade fått cyano i det så de flesta flytväxterna åkte tyvärr ut eftersom cyanobakterierna hade kleggat ner rötterna på dem. Behöver många flytväxter för annars får jag för mycket alger på alla långsamväxande anubias där i. Ska sno fler från de andra karen idag tänkte jag.
Visa bifogad fil 153053