Akvarietråden V

Silver Girl

Trådstartare
Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;)
1000005116.jpg

Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
 
Jag köpte några nya svärdplantor igår och satte ner längst bak i mitt 200L. "Du riskerar ju att få en djungel där" sa en vän, och det är precis det jag hoppas på så småningom :D Lite grumligt fortfarande eftersom jag fotograferade direkt efter att ha planterat.
1000067468.jpg
 
Det här med flytväxter... Finns det några som har "lagom" långa rötter? Typ 3cm? Musselblommorna som jag har nu är ju helt galna. Jag kan absolut förstå varför de klassas som invasiva :p De som jag har i andra akvarier, andmat och Salvinia (natans) tycker jag har lite för korta rötter istället. Räkorna älskar ju att klänga runt i de där rötterna och jag upplever att fiskarna tycker att de är spännande också, så lite längd vill jag ha.
 
Det här med flytväxter... Finns det några som har "lagom" långa rötter? Typ 3cm? Musselblommorna som jag har nu är ju helt galna. Jag kan absolut förstå varför de klassas som invasiva :p De som jag har i andra akvarier, andmat och Salvinia (natans) tycker jag har lite för korta rötter istället. Räkorna älskar ju att klänga runt i de där rötterna och jag upplever att fiskarna tycker att de är spännande också, så lite längd vill jag ha.
Salvinina
Andmat
 
Det här med flytväxter... Finns det några som har "lagom" långa rötter? Typ 3cm? Musselblommorna som jag har nu är ju helt galna. Jag kan absolut förstå varför de klassas som invasiva :p De som jag har i andra akvarier, andmat och Salvinia (natans) tycker jag har lite för korta rötter istället. Räkorna älskar ju att klänga runt i de där rötterna och jag upplever att fiskarna tycker att de är spännande också, så lite längd vill jag ha.
Red root floaters får oftast inte mer än 3 cm rötter här iaf. Mina Salvina får typ 6 cm långa rötter dock, i vissa kar, inte i alla. Gissar på att det är tillgång till näring som avgör mest? I 44 liters karet är det så mycket näringskrävande växter och bara räkor som skiter så där blir inga flytväxters rötter speciellt långa.

Haha, jag tog ingen bild på hur musselblommorna täckt hela ytan på mitt 720 tyvärr men här är en del av vad jag rensade ut igår: 😆
InCollage_20240910_164031830.jpg

De är ju lätta att rensa ut åtminstone iom att de blir stora!
 
Jag har nu läst på och kommit fram till att jag inte har äkta amanoräkor utan australiska amano. Det känns ändå skönt att de är vanliga för då kan jag släppa tanken på att försöka rädda yngeln.

Trots att jag nyss köpt nya luminatus är jag fortfarande lite tveksam på dem. Jag älskar hur de dansar och interagerar och lyser neonblått. Skulle dock vilja ha något som är lite mer knalligt rött och som poppar på samma vis som guramisen lyser i gult. Funderar på att acceptera blandräkor och köpa in red devils räkor. Eller köpa CPD eller chili rasbora.

Älskar guramis färg och hur de simmar runt och petar på allt med sina spröt. Khulisen är ju alltid sötast i stan, men jag måste säga att de har hård konkurrens av borneo plecos. Har lagt in en liten stenhög för att ge dem möjligheten att föröka sig. Har dock sett hur khulis simmar ut och in där så det är nog rätt kört
20240910_190202.jpg
 
Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha, så jag undrar hur ni skulle tänka.
240L. Finns nu 6 corydoras, 2 ancistrus, 5 mollys och två mosaikguramis. Planeras även troligen 2 palettciklider. Hur många fler fiskar kan jag sedan ha?
Inser att det delvis beror på typ av fiskar. Men t ex hur många 5-cm stimfiskar? 10-cm som t ex svärdbärare eller fler mollys?
 
Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha, så jag undrar hur ni skulle tänka.
240L. Finns nu 6 corydoras, 2 ancistrus, 5 mollys och två mosaikguramis. Planeras även troligen 2 palettciklider. Hur många fler fiskar kan jag sedan ha?
Inser att det delvis beror på typ av fiskar. Men t ex hur många 5-cm stimfiskar? 10-cm som t ex svärdbärare eller fler mollys?
Förutsatt att du har bra med växter som delar av om (när) paletterna leker och blir aggressiva så lär du ju utan problem kunna ha tex ett halvstort stim normalstora tetror också. Med paletterna lär det väl inte heller bli så mycket yngel från dina mollys, så då kan du ha några fler sådana också.
 
Men gud vad mysigt! 😍
Ja! Och tar jag det bara lugnt så kan jag vrida och vända på handen också. Även fiskarna kommer fram och undersöker, men de stannar ju inte utan simmar mest i cirklar runt mig och provsmakar ibland :p Skönt iaf att de inte är rädda så att det inte blir stressigt när jag tex plockar trådalger eller stoppar ner någon ny växt.

Och nu har jag lyckats fånga en amano och satt över i 110L istället. Har just trådalger där och vill se om amanoräkorna äter dem, men jösses så svåra de är att fånga! Får ta en om dagen eller något...
 
Ja! Och tar jag det bara lugnt så kan jag vrida och vända på handen också. Även fiskarna kommer fram och undersöker, men de stannar ju inte utan simmar mest i cirklar runt mig och provsmakar ibland :p Skönt iaf att de inte är rädda så att det inte blir stressigt när jag tex plockar trådalger eller stoppar ner någon ny växt.

Och nu har jag lyckats fånga en amano och satt över i 110L istället. Har just trådalger där och vill se om amanoräkorna äter dem, men jösses så svåra de är att fånga! Får ta en om dagen eller något...
Så härligt! :heart

Mina Amanos var jätteduktiga på att äta håralger när jag köpte dem. De blir blå av dem med! 😍

Alltså det värsta med Amano är att de kan springa upp ur håven! Småräkorna sprätter till lite på sin höjd men är för svaga för att krypa men Amanos har inga problem med det inte, de klättrar som om de vore landdjur! :nailbiting:
 
Mitt nystädade 112 liters, hade fått cyano i det :arghh: så de flesta flytväxterna åkte tyvärr ut eftersom cyanobakterierna hade kleggat ner rötterna på dem. Behöver många flytväxter för annars får jag för mycket alger på alla långsamväxande anubias där i. Ska sno fler från de andra karen idag tänkte jag.

112an 5412.jpg
 
Surfade runt på fiskarter och hittade lite arter av strömgrönlingar jag inte sett förut:
InCollage_20240911_173705892.jpg


De lila ska vara Pseudogastromyzon laticeps, de blå Pseudogastromyzon fasciatus och de gula en variant på de blå som kallas 'zhejiang'. Verkar inte som om de alltid är så utfärgade och det är säkert lite fixade foton, de lila ser lite väl lila ut men häftiga än då! Hade varit kul att ha ett långt, lågt forsakvarium fullt med sånna här filurer. 🤩
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 655
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp