Skaffa barn via insemination eller medförälder?

Det lutar mest åt det... Men det känns som att jag "berövar" barnet en pappa, men det kanske går att överväga med en nära relation till andra?
Barn har ju inte behov av att specifikt ha en pappa. De har behov av att ha vuxna omsorgspersoner som älskar dem och tar hand om dem. Vilka de personerna är spelar ju inte så stor roll. Kan vara en morfar, en granne, förälders vän eller vad som.
Vet inte om du kanske blandar in hur det blir för barn som blivit lämnade av en förälder? Dvs när det har funnits en (i detta fall) pappa involverad men som sen lämnat?
Det är ju jättestor skillnad mot att det aldrig funnits en pappa alls, utan bara en mer eller mindre anonym donator.

Jag har inte barn, och har inga planer på barn heller. I dina skor hade jag valt ivf med donator.

Jag tycker att barnperspektivet inte får tillräckligt stor plats här.
Eller kanske snarare hänsynen till den framtida vuxna människa som man skapar.
Många människor har ett stort behov av att känna till sitt ursprung.
Som varför de ser ut som de gör och fungerar som de fungerar.
Att få veta en massa konstiga saker om sig själv via t.ex. släktforskning med DNA är inte en bra väg att gå.
Det finns dokumenterat om alldeles för många som mår dåligt i livet av det.

Jag tycker nog att man kan ta sig omaket att ge barnet tillgång till sin egen historia.
I stället för att sträva efter den egna bekvämlighet som en anonym donator innebär.

Jag tycker att barnperspektivet inte får tillräckligt stor plats här.
Eller kanske snarare hänsynen till den framtida vuxna människa som man skapar.
Många människor har ett stort behov av att känna till sitt ursprung.
Som varför de ser ut som de gör och fungerar som de fungerar.
Att få veta en massa konstiga saker om sig själv via t.ex. släktforskning med DNA är inte en bra väg att gå.
Det finns dokumenterat om alldeles för många som mår dåligt i livet av det.

Jag tycker nog att man kan ta sig omaket att ge barnet tillgång till sin egen historia.
I stället för att sträva efter den egna bekvämlighet som en anonym donator innebär.
Jag tror snarare att det är du som överdriver hur stort det behovet är hos folk generellt. Det är mycket mer ”safe” utifrån barnperspektivet att välja donation än att skaffa barn med någon man inte känner fullt ut.

Jag tror snarare att det är du som överdriver hur stort det behovet är hos folk generellt. Det är mycket mer ”safe” utifrån barnperspektivet att välja donation än att skaffa barn med någon man inte känner fullt ut.
Jag refererar bara till anonym donation och inte till donation i allmänhet.
En donation av spermier från en givare där barnet får veta sitt ursprung som vuxen uppfyller ju behovet av att hitta sitt ursprung.

Jag tror att just anonym och okänd är det som kan ge problem senare i livet.

En donation av spermier från en givare där barnet får veta sitt ursprung som vuxen uppfyller ju behovet av att hitta sitt ursprung.

Det tror jag är rätt individuellt. Jag kan mycket tänka mig att det kam vara jobbigt att ha ett namn på en donator som inte vill ha kontakt också. Då kan nog en del personer nog tycka att det är enklare med en som är helt anonym.

Sen tycker jag att regelverket kring anonymitet vid donatorn borde utredas mtp DNA-testen.

Ja det finns såklart en del individer som skulle tycka det vore jobbigt att inte veta något om sitt genetiska ursprung, men för många är det nog också väldigt okomplicerat. Som jag ser det så är inte det värre än något annat.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 012
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 406
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 928
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka