Mellanpudel

Philosophia

Trådstartare
I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga, verkar blir gamla och håller sig pigga och alerta även som äldre hund. Tanken förnyades igår när jag och G som egentligen bara känner sig trygg med andra vinthundar blev stormförtjust i en mellanpudel som vi träffade. Jag kan därför inte låta bli att tänka att mellanpudel skulle kunna vara något för oss. Jag vill ju gärna kunna ha med hunden på skidturer och en pudel som inte är kortklippt torde klara kyla mycket bättre än whippet.

Jag är egentligen inte alls intresserad av pälsvård, men borstar och badar om det behövs, utan det är oklippt hund som gäller, även om jag förstår att de behöver klippas med jämna mellanrum. Jag är inte jätteintresserad av hundträning, men tränade lite lydnad med min äldsta whippet, utan det är mest fysisk aktivitet som är aktuellt, som löpning, skidåkning, fjällvandring, skogspromenader till vardags. En kompis och familjemedlem för friluftsaktivitetet helt enkelt.

Kan mellanpudel passa oss trots att vi inte är så intresserade av mental aktivering och pälsvård?

Senast ändrad:
I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga, verkar blir gamla och håller sig pigga och alerta även som äldre hund. Tanken förnyades igår när jag och G som egentligen bara känner sig trygg med andra vinthundar blev stormförtjust i en mellanpudel som vi träffade. Jag kan därför inte låta bli att tänka att mellanpudel skulle kunna vara något för oss. Jag vill ju gärna kunna ha med hunden på skidturer och en pudel som inte är kortklippt torde klara kyla mycket bättre än whippet.

Jag är egentligen inte alls intresserad av pälsvård, men borstar och badar om det behövs, utan det är
oklippt hund som gäller, även om jag förstår att de behöver klippas med jämna mellanrum. Jag är inte jätteintresserad av hundträning, men tränade lite lydnad med min äldsta whippet, utan det är mest fysisk aktivitet som är aktuellt, som löpning, skidåkning, fjällvandring, skogspromenader till vardags. En kompis och familjemedlem för friluftsaktivitetet helt enkelt.

Kan mellanpudel passa oss trots att vi inte är så intresserade av mental aktivering och pälsvård?
Tror absolut en pudel skulle trivas med det livet. Ska du inte ställa så är det enkelt att hålla efter pälsen själv, jag skalade av det mesta på våran sommartid och lät honom se ut som en liten lufs vintertid då jag bara höll den på lagom nivå.

Tror absolut en pudel skulle trivas med det livet. Ska du inte ställa så är det enkelt att hålla efter pälsen själv, jag skalade av det mesta på våran sommartid och lät honom se ut som en liten lufs vintertid då jag bara höll den på lagom nivå.

Det låter ju lovande! Klippte du bara en gång om året då?

Jag lägger till fler frågor! :)

Är det något särskilt man ska vara obs på? Mentalitet? Hussen till mellanpudeln vi träffade igår sa att uppfödaren till hans pudel menade att det fanns en del rädslor hos mellanpudel.

Jag tyckte att G och pudeln fann varandra väldigt bra. Jag var särskilt imponerad över hur bra pudeln uppmärksammade G:s väldigt subtila signaler. Det är sällan andra än vinthundar som gör det, utan den hade ett väldigt mjukt och fint kroppsspråk som G uppskattade. Men det kanske var helt personbundet.

Min är inte renrasig men mestadels pudel, ser ut som en pudel och beter sig som andra pudlar jag/vi träffat. Hon är en av mkt få hundar som kommer bra överens med min kompis whippet. De älskar varandra! Springer runt i full kareta när de busar och pratar jättefint med varandra. Min är en mindre variant, mycket energi i liten kropp, hon hänger med på allt. Borstar henne bara när hon börjar bli långhårig och då typ varannan dag. Klipper henne typ varannan-var tredje månad, håller pälsen kort och lättskött. Hon behöver då ha täcke/overall ffa när hon är med i stallet men tycker ändå det är bättre att hålla henne kortklippt för både hon och jag hatar pälsvård 😅
20240918_191742.webp

Jag funderar också på mellanpudel som nästa hund och det är just pälsvården som gör att jag tvekar.
Som jag förstått måste man klippa nos och tassar ganska ofta även om hela hunden kan klippas mer sällan. Samt att en del får mycket öronproppar som behöver tas om hand.
Men då ny hund är flera år bort har jag inte kollat med någon som faktiskt vet, så jag har gärna fel!

Jag funderar också på mellanpudel som nästa hund och det är just pälsvården som gör att jag tvekar.
Som jag förstått måste man klippa nos och tassar ganska ofta även om hela hunden kan klippas mer sällan. Samt att en del får mycket öronproppar som behöver tas om hand.
Men då ny hund är flera år bort har jag inte kollat med någon som faktiskt vet, så jag har gärna fel!

Jag tyckte det var enkelt att hålla pälsen på kroppen kortklippt. Nosen fick pappa klippa för den tyckte jag var svår, går ju att lära sig annars 😊 öronen måste plockas (tyvärr, min avskydde det)

Och det ska stå öronhår och inte öronproppar... Autocorrect...
@pepp fattade som tur var :)

@pepp och @Silver Girl

Man ska inte hålla på och pilla med öronhåren om inte hunden har problem som gör att veterinären rekommenderar annat. Jag vet att man sa annat förr och att man höll på och rycka hår i förebyggande syfte, men det är inte bra då det riskerar att skapa inflammation och därmed problem i öronen! Jag klipper min hunds öronhår med trimmern (alltså det som sticker ut, inte ner i gången såklart!) när hon ändå klipps, låter det vara däremellan. Rengör öronen med medel nån gång om året efter behov.

Många pudlar (precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet) har tyvärr problem med allergier vilket kan bland annat kan yttra sig som problem med öron, huden i övrigt (tex på tassar), irriterade ögon eller magproblem.

Jag klipper inte heller nos och tassar oftare. Klipper hela hunden kort när jag klipper och hon har skägg, man måste ju inte ha noshåren jättekorta bara för att det är en pudel, det bestämmer man ju själv.

@pepp och @Silver Girl

Man ska inte hålla på och pilla med öronhåren om inte hunden har problem som gör att veterinären rekommenderar annat. Jag vet att man sa annat förr och att man höll på och rycka hår i förebyggande syfte, men det är inte bra då det riskerar att skapa inflammation och därmed problem i öronen! Jag klipper min hunds öronhår med trimmern (alltså det som sticker ut, inte ner i gången såklart!) när hon ändå klipps, låter det vara däremellan. Rengör öronen med medel nån gång om året efter behov.

Många pudlar (precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet) har tyvärr problem med allergier vilket kan bland annat kan yttra sig som problem med öron, huden i övrigt (tex på tassar), irriterade ögon eller magproblem.

Jag klipper inte heller nos och tassar oftare. Klipper hela hunden kort när jag klipper och hon har skägg, man måste ju inte ha noshåren jättekorta bara för att det är en pudel, det bestämmer man ju själv.

Tack för uppdateringen om öronen, detta visste jag faktiskt inte. Det var min uppfödare upplyste mig, men det var också typ 17 år sen 😁

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 419
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 537
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 568
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka