Tips på lämplig hund till mindre gård med häst?

Jag är rädd att träning snarare blir i perioder hos oss, så vardagen för hunden blir nog mest drälla på gården och hänga med på promenader. Sen ibland iväg på kurser och aktiviteter, men gissar att de flesta aktiva raser kräver mer än så.
Låter tyvärr som för lite aktivitet för en storpudel som jag tidigare rekommenderade.
Jag tror kees eurasier leonberger och liknande rena gårdshundar skulle passa er bättre då :)

Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök.
Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver när vi skaffat (och landat ordentligt) på gård. Med gård menar jag egentligen bara hus, ett litet stall och hagmark mm, vi har alltså inte planer på någon form av lantbruk.
Önskemål:
*Kräver inte någon vidare pälsvård (räcker med den hund vi har).
*Något större/medelstor så den kan följa med på joggingturer/ridturer.
*Fungerar med andra djur såsom häst, katt och eventuellt höns (och andra hundar).
*Låg jaktinstinkt, iaf så pass låg att den går att hantera/tränas bort utan större ansträngning.
*Vi har inget emot vakt-egenskaper, men vi räknar med att vi kan träna in en önskvärd nivå av vaktskall som upphör när vi tackat för varningen.

Förhoppningsvis lär vår vardag och fritidsintressen vara lagom för att aktivera hunden. Följa med ut till djuren på gården, skogspromenader, till kompisar, ut på stan mm. Vi är intresserade av agility/parkour, rallylydnad och spår. Vi tänker skaffa valp och gå valp/grund/lydnadskurser mm.

Sambon har funderar på dalmatiner men vi har hört att rasen har en del sjukdomsrisker? Dobbermann har också kommit på tal men jag har inte erfarenhet nog av rasen för att avgöra om den jaktinstinkt jag läst att de har är "hanterbar", alltså att det går att lära den att inte springa efter vilda djur, oavsett kopplad eller ej. Hunden vi har nu har noll jaktlust, vilket förhoppnignsvis kan hjälpa valpen vid inlärning.

Förstår att det allra mesta går att träna fram/bort, men vill gärna se till att det finns goda förutsättningar, och framför allt att vi inte råkar skaffa en hund som inte blir tillräckligt aktiverad hos oss.

Har vi alldeles för orimliga krav/önskemål? Har inte koll på raser utöver "de vanliga". När jag sökt på "hundar utan jaktinstinkt" har nästan bara små eller långhåriga hundar kommit upp. Tacksam får tips!
Mina kompisar har en dansk-svensk som följer med på alla ridturer. Ok, på vintern har hon täcke på för att inte frysa vid stallarbetet. Men hon följer gladeligen med ut på ridturer i flera timmar.

Så om du bortser från de absolut minsta hundarna och de som pga sin nos inte kan andas så kan alla hundar följa med på jogging och ridturer rent fysiskt.

Jag är rädd att träning snarare blir i perioder hos oss, så vardagen för hunden blir nog mest drälla på gården och hänga med på promenader. Sen ibland iväg på kurser och aktiviteter, men gissar att de flesta aktiva raser kräver mer än så.

Då tror jag absolut att ni ska rikta in er på någon ras som generellt är nöjd med att inte göra så mycket :)

Brukshundar, som schäfer och dobermann, vill i regel göra betydligt mer än att vara gårdshund för att vara till freds och inte utveckla problembeteenden. Retrievers och spaniels, som mitt hjärta klappar lite extra för, är ju väldigt omtyckta familjehundar, men jag tycker mig se ett mönster att de som underskattar rasernas behov av aktivering allt för ofta får problem med sina hundar, som sannolikt beror på att de är understimulerade. Diverse jaktraser är förstås inte heller rätt för er livsstil och era önskemål :)

Rasgrupp 9, sällskapshundarna, är väl generellt de som är bäst lämpade för att vara just sällskap. Dock är de flesta av de hundarna ganska små, så vill ni ha en lite större hund är de kanske inte rätt. Annars tror jag nästan att det är där ni har störst chans att hitta en ras som ni kommer att trivas med.

Vi har för övrigt en papillon och en liten blandras också, och de är båda just sådana enkla, lättsamma, nöjda och trevliga "gårdshundar" :) Papillonen larmar gärna när något händer, och har noll jaktinstinkt. Men de är ju både små och behöver borstas regelbundet, så jag förstår att det inte är rasen för er.

Den (enda) corgi jag känt var en käck stall/gårdshund som glatt följde med på ridturer. Benen till trots.
Absolut, det gör min med, på kortare turer. Men i tuffare terräng eller snö mer än några centimeter får han det svårt. Jag håller verkligen med om att corgi är en fantastisk gårdshund, men jag tycker inte riktigt att TS önskemål stämmer överens med en (de kan också vara skälliga - jag vet att det är en träningssak, men jag tror att många individer skäller mer än TS vill).

Min corgi följer med på ridtur och hänger med hästen lätt även i galopp och långa turer. Dessutom är hans allra bästa aktivering just att spatsera runt på gården och vara gårdshund, de är avlade för det. Valla djuren, leka med barnen, hålla koll på gården och larma om det kommer nån, jaga råttor i stall och ladugård osv.

Min går dock lös när jag rider och drar inte på vilt.

Dock fäller de rätt rejält, jag är lite avtrubbad nu och märker det knappt dock.

Jag förstår att det finns många corgier som orkar mer än min och jag tycker som sagt att det är en fantastisk gårdshund. Men om TS tänker dalmatiner eller dobberman, vill ha en hund som bara skäller lite och inte fäller så har jag svårt att tipsa om rasen, det är helt enkelt för långt från önskemålen.

Många som tänker gårdshund skulle dock med fördel kunna ha corgi och jag är inte säker på att jag kommer klara att vara utan en när farbrorn här går bort.

Jag förstår att det finns många corgier som orkar mer än min och jag tycker som sagt att det är en fantastisk gårdshund. Men om TS tänker dalmatiner eller dobberman, vill ha en hund som bara skäller lite och inte fäller så har jag svårt att tipsa om rasen, det är helt enkelt för långt från önskemålen.

Många som tänker gårdshund skulle dock med fördel kunna ha corgi och jag är inte säker på att jag kommer klara att vara utan en när farbrorn här går bort.
Ja det är väl det, säger nån gårdshund så tänker jag typ corgi, vätte, DSG eller nån stor ras typ Broholmer, Grosser Schweizer Sennenhund eller så, men inte Dobermann, det är för mig väldigt mycket mer hund än en gårdshund. Men det är ju mina associationer.

Om dalmatiner är en drömras men ni är rädda för mentaliteten så kan ni med fördel kolla in Rhodesian ridgeback (vars rasstandard är baserad på dalmatiner från början). De tickar av alla era boxar förutom jaktinstinkten som hos en del är väldigt stor medans hos andra mer moderat eller till och med obefintlig. Inget som alls är omöjligt att träna bort heller.
De är utmärkta gårdshundar - faktiskt framavlade för (förutom jakt) att vakta gårdar och gods nere i Sydafrika.
Jag upplever också att de är friskare och har ett stabilare temperament än dalmatiner och det är nog lättare att hitta en bra RR än en dito dalmatiner :)

Om dalmatiner är en drömras men ni är rädda för mentaliteten så kan ni med fördel kolla in Rhodesian ridgeback (vars rasstandard är baserad på dalmatiner från början). De tickar av alla era boxar förutom jaktinstinkten som hos en del är väldigt stor medans hos andra mer moderat eller till och med obefintlig. Inget som alls är omöjligt att träna bort heller.
De är utmärkta gårdshundar - faktiskt framavlade för (förutom jakt) att vakta gårdar och gods nere i Sydafrika.
Jag upplever också att de är friskare och har ett stabilare temperament än dalmatiner och det är nog lättare att hitta en bra RR än en dito dalmatiner :)
En fd kollega hade sådana, riktigt trevliga hundar! De var rätt söta i hur de hanterade värme t ex under sommaren 2018 när det var glödhett här. Gammtiken stod och gnällde för full vid dörren varje morgon. Slutade inte förrän hon blev utsläppt och kunde ligga på den absolut soligaste platsen på gården precis hela dagen och gotta sig i värmen 😍

Om man vill ha en utan jaktlust, hur svårt är det? Tycker dom otroligt vackra. :)

En fd kollega hade sådana, riktigt trevliga hundar! De var rätt söta i hur de hanterade värme t ex under sommaren 2018 när det var glödhett här. Gammtiken stod och gnällde för full vid dörren varje morgon. Slutade inte förrän hon blev utsläppt och kunde ligga på den absolut soligaste platsen på gården precis hela dagen och gotta sig i värmen 😍

Ja, de är sol- och värmedyrkare av rang. Exakt så som du beskriver gör dom. Gnäller vid dörren och man tror att nu är de så nödiga så en olycka är på gång men nej då, de vill bara ut och lägga sig i solen :laugh:

Om man vill ha en utan jaktlust, hur svårt är det? Tycker dom otroligt vackra. :)

En som helt och hållet saknar jaktlust ska man nog ha lite tur om man ska få. Min äldsta jagar inte, det enda hon ens tittar på är ekorrar. Kan gå lös förbi rådjur, harar och katter utan att ens röra på öronen. Som med allt annat är det ju linjerna man får studera. Är föräldrarna jaktidioter så är det ju en rätt stor risk att avkommorna också blir det. Jag är alltid väldigt öppen med vad jag har i linjerna.
Oavsett vad det är i linjerna så är det inte alls omöjligt att träna dem så de inte jagar. Två av mina är extremt intresserade av vilt (när viltet börjar springa) men stannar direkt vid ett ordentligt "Nej!".

Senast ändrad:
Kräver inte dom ganska mycket aktivering?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 129
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 971
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 111
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar