Låter bra.
Träffade några härliga individer på MyDOG också som var väldigt sociala och tillgängliga och pussiga. Kan dock inte uttala mig om hur lättlärda eller hög jaktlust de har förstås.
Shiba och akita är också fina (ja, det flesta spetsar gå hem hos mig) men verkar väldigt speciella.
När jag sökte fick jag 8-13 år och jag reagerar väldigt negativt när det börjar under 10 år. Även kollat på pyreneerhund som ligger på 10-12 år. Har dock valt bort pyreneerhund då det känns fel att ha den i lägenhet i stan men den vore nog en trevlig gårdshund. Träffade två på MyDOG av båda könen och de var jättetrevliga, kolugna stora bjässar. Landseer lät väldigt trevlig men storleken och en lågt nedre åldersintervall talar emot. Bor i en stor etta i stan (men söker en tvåa med uteplats) och kommer åka buss med hunden ibland så känner att en så stor hund blir opraktiskt. Tack ändå för förslag, dess egenskaper lät ju onekligen fina.
Ja, ni talar er då varma om labrador.
Har släktingar som älskar labradorer också. Känns som alla är tokiga i labradorer utom jag. Alltså jag ogillar de ju inte, har bara aldrig fått samma wow-känsla som andra. Kaaaanske ska bekanta mig med några fler. Diabeteshunden på MyDOG var ointresserad av andra förutom sin matte vilket kanske är förståeligt när den tränas med henne för hennes diabetes.
Hunden var superfokuserad på sin matte (inget fel i det, tvärtom).
Får spana in.
Tråkigt att höra.
Blev tvungen att kolla på videon igen och fick kolla i slutet då den mest satt ner. Klart inte lika rak som vissa andra raser men har sett betydligt värre schäfrar. Tycker faktiskt det finns en hel del räkstjärtar. Hur Sverige är i jämförelse med andra länder har jag ingen koll på.
Tycker det är helt naturligt att jämföra olika raser i form av bättre och sämre eller önskvärd exteriör. Jag tycker belgare ser bättre ut och mer atletiska. Med det sagt har jag givetvis sett fina schäfrar också men helt ärligt inte ofta nog för att jag ska tycka schäfer ens ser bra ut. Tycker övriga hundar jag ser såsom belgare och spetsar har bättre kroppar. Något jag däremot ser mycket av som är fruktansvärt gräsliga (förlåt, de kanske är fina hundar och ja, jag kan också bli kär i "fula" hundar) är alla dessa bullies. Fattar inte hur man frivilligt kan välja en sådan hund. Ser ut som monster både i ansikte och kropp, typ som om de går på anabola. Finns även rashundar jag aldrig skulle ta i med tång men just dessa bullies verkar finnas överallt.
Förutom en vacker blandras (tjeckisk varghund/samojed) så har jag även träffat på en gudomlig malamute. Trodde malamute var pälsmonster och kraftiga nästan molossliknande (sett på nätet...). Har dock träffat en tik som var jättefin, såg mer ut såsom jag trodde att en husky skulle se ut men ändå lite mer stomme. De hade en huskyhane också och han såg nästan löjligt spinkig ut. En riktig kelgris var hon och en riktig bitch mot de andra hundarna om de kom för nära när hon blev klappad.
Min kusins schäfer är inte mycket bättre där. Hon vill inte bli klappad jämt såsom malamute men hon tillåter inte heller mig eller ägaren att klappa andra hundar.
Hur som helst. Eurasier, Keeshond, västgöta, collie och labrador är på min lista. Redan bekantat mig med eurasier och ska åka till rasspecialen i sommar. Ska bara försöka hitta nått för collies i närheten. Såg att kommande collie-SM är i Norrland så det var lite väl långt. Får spana in andra LA-områden.