V
valpköpare
Finner det ändå märkligt. Har själv viktproblem och har tyvärr haft sen barnsben. Man ärver ju föräldrars kostvanor... Tror och hoppas att mina ev. framtida barn slipper det då jag vet och bryr mig enormt. Med det sagt känns en hund inte alls svår att hålla i hull.Enkelt : man motionerar inte hundarna som man ska, man ger efter för bedjande ögon och är hemmablind/saknar kunskaper gällande utfodring och hull. Lägg till att showlabbar hamnar hos folk som ”vill ha en hund men inte göra så mycket med dem”.
I teorin så borde det inte finns överviktiga barn i förskoleåldern heller, men det finns ju tyvärr
Min lapphund höll vikten genom 1-2 längre promenader per dag. Ibland blev det skogen och det kunde bli längre. Då sprang han fritt själv. Aldrig behövt tänka på hans vikt, då åt han allt man gav honom och försökte tigga (bodde hemma med en förälder som gillade tiggandet), men jag ogillar när hundar tigger medan jag äter. När jag var klar däremot hade jag alltid sparat ett smakprov.
Har dock sett folk slänga kakor till hundar, även kunnig ägare, men hans hund var inte tjock. Åt billigt torrfoder. Själv är jag väldigt noga med vad min hund får. Han fick färskfoder, hade lite torrfoder som tugg och reserv, fick smaka kött, ägg osv. Inget socker, godis eller dylikt. Samma med andra, sa ifrån om de skulle ge något olämpligt.
Så en labbe ska minsann inte kunna bli tjock hos mig. Eftersom de är matmotiverade skulle det kanske bli mindre mat i matskålen och mer mat i belöning. Fast de kanske går att motivera med leksak också, vore ju mer praktiskt ibland. De gillar ju att bära på saker så får lära den hämta saker åt mig.
Senast ändrad av en moderator: