Stor enkel hundras med lagom driv

Jag har fått den uppfattningen om cheasapeaken men inte om curlyn, jag kan dock ha helt fel.
Att den vaktar mer än våra vanliga retrievers absolut, men inte på något extremt vis? Har förstått det som att den fortfarande är ganska retriever, till skillnad från Chesapeake som verkar skilja sig väldigt mentalt.

Men som sagt, jag har inte heller träffat särskilt många så jag har inte så mycket att gå på heller.
Dessutom, om man överväger en schäfer så kommer nog inte curlyn att uppfattas som vass ;).

Jag var lite inne på rasen ett tag men de gick bort pga för sega och för stora. Träffade ingen som hade vakttendenser (inte värre än labbarna) men de är rätt svala i relationen med främlingar.

Har en Hoffe och han stämmer in på beskrivningen. Finns ju både lite skarpare och mjukare linjer där också. Min är väldigt mjuk men otroligt lättlärd, finner sig i alla situationer, går lös, hänger med barnen, följer med mig på ridturer, älskar allt vi gör helt enkelt. Energi ute och en soffpotatis inne, går mer en gärna promenad men kan lika gärna ligga inne en vecka i soffan om det krävs. Relativt frisk ras också

Kan någon av sennen raserna passa annars? Är väl lite tveksam hälsa på dem med dock? Inte så insatt, träffar dem mest på utställning (och där är jag inte så ofta) men då har de verkat trevliga.
Jag sa alltid att nästa hund blir en Berner Sennen (hade tur att leonbergertiken blev så liten ;) ) men efter separation var det inte läge att skaffa hund för mig.

Kan någon av sennen raserna passa annars? Är väl lite tveksam hälsa på dem med dock? Inte så insatt, träffar dem mest på utställning (och där är jag inte så ofta) men då har de verkat trevliga.

Personligen är jag avskräckt, hälsan verkar åt skogen på iaf berner sennen. Trevliga som tusan men hälsan… hältor, allergier, hjärtan mm. Kompis (veterinär) har haft fyra innan hon gav upp, ingen blev äldre än 4-5 år.

Dessutom, om man överväger en schäfer så kommer nog inte curlyn att uppfattas som vass ;).

Jag var lite inne på rasen ett tag men de gick bort pga för sega och för stora. Träffade ingen som hade vakttendenser (inte värre än labbarna) men de är rätt svala i relationen med främlingar.
Det var lite så jag tänkte med 😅

Beroende på vad man har för ambition med lydnadsträningen så tänker jag ändå att eurasier låter som en bra ras? Det ska inte vara några problem att ha med hunden på jobbet och träffa folk, att träna lydnad vet jag flera som gör, även några som tävlar.. Som någon skrev här ovan om sitt lejon så utför de det de gillar mycket bra med stor entusiasm typ men resten kanske inte så mycket :rofl: men vill man inte tävla så kanske inte det heller spelar någon roll? Nu är det ju en sällskapsras så det är ju inte så många som tävlar men jag vet flera stycken som tävlat lydnad med sina och fler som tränar. Jag har aldrig varit intresserad av lydnad utan för mig blev det rally, viltspår och agility.
Många har sina hundar med sig på jobbet av de jag följer på insta eller har som vänner på fb så jag ser inte ett problem med det.
Mina har varit fantastiska med brorsans barn, trots att de typ inte träffat en unge före min bror fick barn. Valpen nu får ju växa upp med dom så jag räknar med att det inte är ett problem där heller.

De sjukdomar som rasen drabbas av är magomvridning, EPI och hypotyreos. Finns sjukdomsregister på klubbens hemsida så man kan kolla upp kullen man är intresserad av. Alla hundar finns ju inte med där då det är frivilligt att rapportera in men en hel del.

Kansken kan en lapsk vallhund passa TS?
Har inte träffat många, men enligt det jag läst om dem iaf.
Kanske skälliga?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
701
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 727
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 496
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna