Frågor om problem bakknä

ITR

Trådstartare
Hej!

Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar. Mycket tyder på det, MEN har tills för en vecka sedan inte visat något på böjprov (böjd uppemot 10 gånger, av olika vet). Han visade sig 1 gradigt halt på vänster bak för första gången under böjprov. Vi bedövade därför knät, men det blev ingen skillnad.

Är det någon som fått diagnos på bakknä trots att det inte visat sig på böjprov eller med bedövning?

Hej!

Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar. Mycket tyder på det, MEN har tills för en vecka sedan inte visat något på böjprov (böjd uppemot 10 gånger, av olika vet). Han visade sig 1 gradigt halt på vänster bak för första gången under böjprov. Vi bedövade därför knät, men det blev ingen skillnad.

Är det någon som fått diagnos på bakknä trots att det inte visat sig på böjprov eller med bedövning?
Har ni ultraljudat baknäna?
Då kan man ju se om det finns mycket "kristaller" i ledvätskan som kan tyda på inflammation.
På vilket sätt har hästen problem?

Jag fick en korsbandsskada diagnostiserad med hjälp av CT. Bedövning av bakknät släckte det mesta men inte helt, men hela hältan var rätt lurig att se på många sätt. Operation och PRP, nu håller vi på med rehab.

Hej!

Japp, efter ultraljud.

Hej!

Ja. Min häst blev inte bättre av bedövning och har dansat igenom fler böjprov än jag kan räkna med sina knän. I och med att han inte blev bättre med bedövning ville kliniken inte gå vidare med knäna trots att jag ett flertal gånger frågade om vi inte skulle kolla knäna ändå. Han uppförde sig som en "knähäst" utifrån vad jag hade läst mig till.
Ett år senare, otaliga klinikbesök, bedövningar och behandlingar i SI-led, rygg, höftled, scintröntgen, rehabövningar m.m var han inte längre ridbar och dömdes han ut 8 år gammal.
Jag tog honom till en annan klinik för second opinion. De ultraljudade hans knän som visade sig vara ordentligt inflammerade. :( Jag önskar så att jag hade bytt klinik tidigare eller stått på mig och krävt ett ultraljud av knäna.

Ja. Min häst blev inte bättre av bedövning och har dansat igenom fler böjprov än jag kan räkna med sina knän. I och med att han inte blev bättre med bedövning ville kliniken inte gå vidare med knäna trots att jag ett flertal gånger frågade om vi inte skulle kolla knäna ändå. Han uppförde sig som en "knähäst" utifrån vad jag hade läst mig till.
Ett år senare, otaliga klinikbesök, bedövningar och behandlingar i SI-led, rygg, höftled, scintröntgen, rehabövningar m.m var han inte längre ridbar och dömdes han ut 8 år gammal.
Jag tog honom till en annan klinik för second opinion. De ultraljudade hans knän som visade sig vara ordentligt inflammerade. :( Jag önskar så att jag hade bytt klinik tidigare eller stått på mig och krävt ett

Vi har behandlat rygg/länd, SI-led, hals, hamstring, nacke. Har vart hos tre olika veterinärer med honom. Ingen hittar vad ursprungsproblemet är. Ett av Hans

”symptom” är att han inte vill hålla galoppen, eller snarare är helt ovillig och när han väl försöker slår han direkt över till korsgalopp. Han hoppar även ibland över ett steg bak vid avsaktning. Vilka veterinärer har du använt dig av?

Har ni ultraljudat baknäna?
Då kan man ju se om det finns mycket "kristaller" i ledvätskan som kan tyda på inflammation.
På vilket sätt har hästen problem?
Nej veterinär avfärdade knä pga det jag skrev ovan. Behandlade istället ländrygg och nacke. Han har en lång lista med symtom men primärt just nu är att han är helt ovillig att galoppera. När han väl fattar så slår han direkt över till korsgalopp. Han har även ibland hoppat över ett steg bak. Ser jättemärkligt ut. Är allmänt missnöjd och tydligt smärtpåverkad.

Emma Lassa på Mälarkliniken i Sigtuna.
Hon är toppen, jag rekommenderar verkligen henne om du har möjlighet att åka dit.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 032
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka