Allt om bur till bilen

_Zacke_

Trådstartare
Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni?
Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar hade innan, då dom hade newfoundland så gjorde dom en specialbyggd bur för just den bilen för att verkligen maxa utrymmet för en så stor hund.
Nu börjar det bli dags för oss att byta bil och det blir troligtvis en kombi av annat märke, från ford mondeo till kanske kia ceed. Blir det så kommer jag inte kunna använda samma bur och jag känner mig helt lost på den marknaden. Mim eller artfex? Mim ser ju helt klart rejälare/säkrare ut men rätt klumpiga?
Har i nu läget en labbe men kommer troligtvis bli en till i framtiden. Ska jag satsa på en stor bur direkt där två labbar får plats eller är det bättre att satsa på en som är i halva bagaget nu så jag kan ha var sin bur när det blir dags? Eller blir det för litet? Hur har ni andra som har två hundar som är lite större löst det i en kombi? Eller så får jag sätta pappa på att svetsa igen :angel:

Eller kanske lastgaller och grind är bättre?

Jag har en artfex dubbelbur bak i min xc70 och jag tycker den är liten 🙈
Eller lite låg iaf så jag hade hellre haft grindar.
Jag vet inte vilken storlek det är men att ha mellanväggen i hade de blivit för litet för Knut.
På bilden är Knut inte ens 1år så han fyller ut mer nu 😅
IMG_2348.webp

Om jag själv hade möjlighet till färdig bur så hade jag valt Thule, för de är så mycket mer lätthanterliga än Mim :p Men som det är nu får det bli lastgaller eftersom det inte finns något annat alternativ om alla dårarna ska få plats i bilen. En skåpbil hade kanske inte varit helt fel...

Jag har en artfex dubbelbur bak i min xc70 och jag tycker den är liten 🙈
Eller lite låg iaf så jag hade hellre haft grindar.
Jag vet inte vilken storlek det är men att ha mellanväggen i hade de blivit för litet för Knut.
På bilden är Knut inte ens 1år så han fyller ut mer nu 😅
Visa bifogad fil 164798
Ja jag tycker också att dom känns låga 🤔 kanske får satsa på grindar och hoppas att man inte får en labbe som äter bilinredning 😅 hade helst haft bur men tycker det känns smått

Jag tänker att lastgaller och grind kanske är lite otäckt vid eventuell olycka? Större risk att hunden kommer lös. Fick nyligen höra om ytterligare en olycka där detta hänt så jag hade nojat för det.

Jag har en Artfex men ingen hund 😅. Buren verkar bra iaf.

Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni?
Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar hade innan, då dom hade newfoundland så gjorde dom en specialbyggd bur för just den bilen för att verkligen maxa utrymmet för en så stor hund.
Nu börjar det bli dags för oss att byta bil och det blir troligtvis en kombi av annat märke, från ford mondeo till kanske kia ceed. Blir det så kommer jag inte kunna använda samma bur och jag känner mig helt lost på den marknaden. Mim eller artfex? Mim ser ju helt klart rejälare/säkrare ut men rätt klumpiga?
Har i nu läget en labbe men kommer troligtvis bli en till i framtiden. Ska jag satsa på en stor bur direkt där två labbar får plats eller är det bättre att satsa på en som är i halva bagaget nu så jag kan ha var sin bur när det blir dags? Eller blir det för litet? Hur har ni andra som har två hundar som är lite större löst det i en kombi? Eller så får jag sätta pappa på att svetsa igen :angel:

Eller kanske lastgaller och grind är bättre?
Är inget fan av Mim efter att ha haft en hund som gillade att ta sönder saker. De kan fiska in otroligt mycket i en mimbur, tex en hel campingstol.. Plus att de kan tugga på stängerna i buren. Är tveksam till Thules nya bur av samma anledning.

Är inget fan av Mim efter att ha haft en hund som gillade att ta sönder saker. De kan fiska in otroligt mycket i en mimbur, tex en hel campingstol.. Plus att de kan tugga på stängerna i buren. Är tveksam till Thules nya bur av samma anledning.
Oj 😬 så vad kör du med?

Jag tänker att lastgaller och grind kanske är lite otäckt vid eventuell olycka? Större risk att hunden kommer lös. Fick nyligen höra om ytterligare en olycka där detta hänt så jag hade nojat för det.

Jag har en Artfex men ingen hund 😅. Buren verkar bra iaf.
Ja om man inte har galler även åt sidorna så kan hunden åka ut genom sidorutorna. Plus att en del galler viker sig.

Jag har Artfex och Mim safe men har små hundar.

Ja om man inte har galler även åt sidorna så kan hunden åka ut genom sidorutorna. Plus att en del galler viker sig.

Jag har Artfex och Mim safe men har små hundar.
Det känns ju inte allt för bra. Får se om det går att få en såpass stor bur att två labbar får plats i samma. Har fastnat mest för artfex för den ser luftigare ut på nått sätt men Mim-safe är ju ställbara vilket kanske är en fördel.

När vi köpte vår Dacia Lodgy så beställde jag en dubbelbur från Jeppe. Vi bor bara 20 minuter från dem, så det var enkelt att åka ner och hämta den. Jag är supernöjd med denna bur!
IMG_4440.webp

Finns ju rätt många suvar på marknaden nu och skulle egentligen vilja ha den typen av bil då vi bor med rätt dåliga vägar. Men i en sån känns det omöjligt att få en bra lösning med bur, dom har ju pyttesmå bagage 😬 ser ju en del såna på tävling/träning och fattar inte hur folk löst det.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
604
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 195
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi är i tagen att köpa hundbur till bilen. Har två hundar. En liten golden och en münsterländer. Behöver tips och råd. Vad ska man tänka...
Svar
4
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka