Allt om bur till bilen

Ja jag tycker också att dom känns låga 🤔 kanske får satsa på grindar och hoppas att man inte får en labbe som äter bilinredning 😅 hade helst haft bur men tycker det känns smått

Ja jag får ju plats med större bak i bilen så känns inte som jag maxat utrymmet direkt med denna bur. Har dock täcke, vattenflaskor, skålar mm bredvid.
Den är tung med (jobbig att ta ut om en behöver lasta annat)
Störde mig lite på grindarna som öppnas uppåt men har vant mig (mina hundar stannar kvar, hoppar inte ut utan ok)
Men den är stabil och skramlar inte, finns nycklar till och mellanväg.
Och jag kommer nog inte ha två stora hundar utan blir de en till hund blir det i DSG storlek (hon på bilden)

Jag har måttad dubbelbur från Robust i min Skoda superb. Det funkar med två schäfertikar men är i minsta laget om det blir långa dagar. Två rejäla hanar hade inte funkat. Eventyellt kommer jag att skaffa en baksätesbur till den ena hunden om jag fortsatt ska ha två hundar och inte byter bil.

Skall också till att skaffa bur, kör skoda octavia kombi men med lastkant. Väldigt svårt att hitta begagnade som funkar med kanten. Vi ska ha en DSG hon är ju liten nu men funderar op om en small artex är nog eller om man ska satsa på medium. Ska mäta bilen men om den rymms på höjden, skulle man kunna klossa upp de vanliga burarna eller försvinner säkerheten då? Vi kommer ha barn i baksätet så säkerheten för dem är viktig.

Skall också till att skaffa bur, kör skoda octavia kombi men med lastkant. Väldigt svårt att hitta begagnade som funkar med kanten. Vi ska ha en DSG hon är ju liten nu men funderar op om en small artex är nog eller om man ska satsa på medium. Ska mäta bilen men om den rymms på höjden, skulle man kunna klossa upp de vanliga burarna eller försvinner säkerheten då? Vi kommer ha barn i baksätet så säkerheten för dem är viktig.
En dSG passar fint i en small. Jag har två dvärgschnauzrar i min. Med medium får du en väldigt hög bur, onödigt mycket plats för en liten hund att tumla runt i och skada sig.

En dSG passar fint i en small. Jag har två dvärgschnauzrar i min. Med medium får du en väldigt hög bur, onödigt mycket plats för en liten hund att tumla runt i och skada sig.
Vad väger dina? När jag var och hälsade på en uppfödare mätte vi hennes största tik för att jag skulle veta om jag skulle ha small eller medium och vi kom fram till medium (borderterrier är väl dock längre än dvärgschnauzer?) men när jag läser om vilka raser som åker i medium nojar jag att min bur kommer bli jättestor för honom.

Vad väger dina? När jag var och hälsade på en uppfödare mätte vi hennes största tik för att jag skulle veta om jag skulle ha small eller medium och vi kom fram till medium (borderterrier är väl dock längre än dvärgschnauzer?) men när jag läser om vilka raser som åker i medium nojar jag att min bur kommer bli jättestor för honom.
Mina väger mellan 6,5 och 7,4 kg. Mankhöjd 30 och ca 34 cm, rygglängd samma 😁

För mig lutar det ju åt en artfex medium och då har jag jaktlabbe på 25kg.

Mina väger mellan 6,5 och 7,4 kg. Mankhöjd 30 och ca 34 cm, rygglängd samma 😁

Får se om den kommer bli alldeles för stor sen när han är vuxen, vi mätte enligt måtten som står på jordbruksverket och längden, från nosspets till sittbensknöl, gjorde att small såg ut att bli för liten. Jag har t.o.m nojat över att medium kan bli för liten om han blir stor, för det var inte så mycket över på längden 😅 det var uppfödaren som mätte men jag tyckte det såg rätt ut.

Jag har en Artfex medium till min yngre springerhane som är en hyfsat stadig pjäs på 25 kg. Jag köpte den till den äldre hunden men han blev stressad av att han tyckte den var för trång. När jag köpte Fridolf tänkte jag att han kunde ha den till att börja med. Han är två nu och lika stor som den äldre hunden men är hur nöjd som helst fortfarande. Så det kan funka för dig om hunden trivs med det. Jag tror dock att en bred är ett bättre val, om du har plats till det.

Min äldre hund har Volvo-grind på sin sida av bagaget. Det han inte gillade med buren var att han inte kunde sitta upprätt. Han vill gärna titta ut genom det lilla fönstret som finns i bagageutrymmet vilket inte riktigt går i bur.

Jag har en Artfex medium till min yngre springerhane som är en hyfsat stadig pjäs på 25 kg. Jag köpte den till den äldre hunden men han blev stressad av att han tyckte den var för trång. När jag köpte Fridolf tänkte jag att han kunde ha den till att börja med. Han är två nu och lika stor som den äldre hunden men är hur nöjd som helst fortfarande. Så det kan funka för dig om hunden trivs med det. Jag tror dock att en bred är ett bättre val, om du har plats till det.

Min äldre hund har Volvo-grind på sin sida av bagaget. Det han inte gillade med buren var att han inte kunde sitta upprätt. Han vill gärna titta ut genom det lilla fönstret som finns i bagageutrymmet vilket inte riktigt går i bur.
Har kollat på bred men har ju tänkt ha två burar i framtiden. Men kanske är bättre att skaffa en dubbel då istället 🤔

Finns ju rätt många suvar på marknaden nu och skulle egentligen vilja ha den typen av bil då vi bor med rätt dåliga vägar. Men i en sån känns det omöjligt att få en bra lösning med bur, dom har ju pyttesmå bagage 😬 ser ju en del såna på tävling/träning och fattar inte hur folk löst det.

Det som jag tycker begränsar mest avseende lastutrymme är formen på bilarna. Vill man ha en bur där bak skulle ju luckan helst vara 90grader, som för en begravningsbil 🙈 MiM har hur som helst en funktion på sin hemsida där man kan välja bilmodell och se vilka burar som passar. Även om man inte köper just därifrån kan det ge en fingervisning om hur väl anpassat utrymmet är för att installera bur. Att bara titta på antal liter säger inte så mycket om formen och lämpligheten.

Vi har två bilar, varav den ena är en suv (rav4). Jag tycker inte att lastutrymmet är jättebegränsat jämfört med andra biltyper som vi tittade på. Är ganska säker på att vår labbe skulle kunna dela utrymme med ytterligare en hund i liknande storlek. I den har vi en MiM Variogate för att ge hela utrymmet till hunden. Inte supernöjd med hur robust den känns, men den funkar.

Får se om den kommer bli alldeles för stor sen när han är vuxen, vi mätte enligt måtten som står på jordbruksverket och längden, från nosspets till sittbensknöl, gjorde att small såg ut att bli för liten. Jag har t.o.m nojat över att medium kan bli för liten om han blir stor, för det var inte så mycket över på längden 😅 det var uppfödaren som mätte men jag tyckte det såg rätt ut.
Medium blir alldeles för stor för en DSG. Det blir mycket plats i en small. Men åk och titta på dom annars? Finns i de flesta välsorterade djurbutikerna.

Har kollat på bred men har ju tänkt ha två burar i framtiden. Men kanske är bättre att skaffa en dubbel då istället 🤔
Vår bil är tio år gammal och vi funderar på att byta. Annars hade jag satsat på att beställa en bur av någon av de som tillverkar mer måttanpassat. Lastgaller och grind är mer praktiskt om man vill kunna använda bagaget även till annat än hund. Den stora nackdelen är att man får päls och smuts överallt. Snudd på lögn att få rent. Har man en hund som tuggar på saker är det ännu ett minus.

Vår bil är tio år gammal och vi funderar på att byta. Annars hade jag satsat på att beställa en bur av någon av de som tillverkar mer måttanpassat. Lastgaller och grind är mer praktiskt om man vill kunna använda bagaget även till annat än hund. Den stora nackdelen är att man får päls och smuts överallt. Snudd på lögn att få rent. Har man en hund som tuggar på saker är det ännu ett minus.
Ja min pappa är svetsare och har byggt buren vi har i nuvarande bil, funkar superbra men är ju inte krocksäker som t.ex Mim. Grind har jag också tänkt på men blir ju lite nojig när man läser om hundar som kommit ur bilen då vid krock. På Mim ser det dock ut som att deras grind har sidor också 🤔 eller är det bilden som luras tro?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
607
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 209
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi är i tagen att köpa hundbur till bilen. Har två hundar. En liten golden och en münsterländer. Behöver tips och råd. Vad ska man tänka...
Svar
4
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka