Milosari

Trådstartare
Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år?

Jag hoppas på en kelpievalp på våren. Ska åka och träffa de tilltänkta föräldrarna i sommar. Tiken är släkt med båda mina nuvarande, i 3:e (Rios mamma) och 4:e led (Sareks farmor) så långt bak, men det känns ändå fint på något sätt. Pappan har med sig både nytt importblod och gammalt bra svenskt så jag tror att kombon kan ge valpar som om de är bra nog kan vara intressanta för fortsatt avel. För någon annan då, har inget intresse själv.

Har inte haft valp sedan -11 så det kommer bli jättespännande att börja om med en ny! Hoppas att de båda gamlingarna orkar hänga med så de kan hjälpa till med lite fostran, och att valpen inte förpestar livet för dem...

Min fru börjar mer och mer bli redo för nästa hund, hon planerar att skaffa italiensk vinthund. Antingen nästa år eller året efter. Vi båda mycket petiga med uppfödare så vi räknar med att det kan bli väntetider.
Som det ser ut nu blir det norsk import.
(Valet av hundras är helt min frus, jag hade inte skaffat en men har inget emot att leva med en).

Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år?

Jag hoppas på en kelpievalp på våren. Ska åka och träffa de tilltänkta föräldrarna i sommar. Tiken är släkt med båda mina nuvarande, i 3:e (Rios mamma) och 4:e led (Sareks farmor) så långt bak, men det känns ändå fint på något sätt. Pappan har med sig både nytt importblod och gammalt bra svenskt så jag tror att kombon kan ge valpar som om de är bra nog kan vara intressanta för fortsatt avel. För någon annan då, har inget intresse själv.

Har inte haft valp sedan -11 så det kommer bli jättespännande att börja om med en ny! Hoppas att de båda gamlingarna orkar hänga med så de kan hjälpa till med lite fostran, och att valpen inte förpestar livet för dem...

Beroende på hur det blir med min äldsta BC i höst/vinter med hans hälsoproblem så kommer vi skaffa en till hund nästa år. Eventuellt vuxen hund om det är BC vi ska ha.

Min fru börjar mer och mer bli redo för nästa hund, hon planerar att skaffa italiensk vinthund. Antingen nästa år eller året efter. Vi båda mycket petiga med uppfödare så vi räknar med att det kan bli väntetider.
Som det ser ut nu blir det norsk import.
(Valet av hundras är helt min frus, jag hade inte skaffat en men har inget emot att leva med en).
Har träffat flera som har varit oväntat trevliga! Kanske är det utseendet som gör att man förväntar sig något instabilt, men de jag har träffat har varit väldigt sociala och roliga. Blir alltid glad för sådana överraskningar

Har träffat flera som har varit oväntat trevliga! Kanske är det utseendet som gör att man förväntar sig något instabilt, men de jag har träffat har varit väldigt sociala och roliga. Blir alltid glad för sådana överraskningar
Ja mentaliteten brukar det faktiskt inte alls vara något fel på! De är som galna små clowner med mycket personlighet och oftast sociala och framåt.
Den uppfödaren vi spanat in i många år har också den lite robustare varianten utan dvärgaktiga huvuden. Tävlar regelbundet LC med sina också.

Ja mentaliteten brukar det faktiskt inte alls vara något fel på! De är som galna små clowner med mycket personlighet och oftast sociala och framåt.
Den uppfödaren vi spanat in i många år har också den lite robustare varianten utan dvärgaktiga huvuden. Tävlar regelbundet LC med sina också.
Kanske lite konstigt att fråga, men vad är namnet på uppfödaren? :) Min kille vill hemskt gärna skaffa en italienare i framtiden men det verkar omöjligt att hitta en som funkar för LC i Sverige, benen går väl av i första svängen…

Kanske, vi får se. Jag har inte haft lust och motivation men nu börjar jag känna att jag vill. Ska börja scouta lite nu i sommar då jag kommer att byta ras och inte riktigt vet hur det ser ut för den nya rasen.
Spännande! Vad blir det denna gång?

Kanske att husse får hem valp nästa år. Skulle blivit nu i höst men vi fick nyligen veta att tiken var tom 😞
En till norrbottenspets blir det i så fall.
Husse förstås besviken att det inte blir någon nu men jag tror ändå nånstans att vi båda tycker det är skönt att det dröjer ett år till så att senaste valpen är lite äldre än som han då skulle vara 1,5år..

Ja, det är troligt att det blir en valp 2025. Vår corgifarbror har fyllt 12 och även om han hänger med helt OK är han rätt så trött. Jag vill inte skaffa valp så länge han är i livet - som yngre tyckte han att både valpar och kattungar var det roligaste som finns, men jag ser att han inte längre riktigt orkar med när yngsta katten försöker busa igång honom. Han har stark känsla för flocken och jag tror valp skulle bli för stressigt för honom.

Därtill är vi inte riktigt överens om ras för nästa hund (borde väl starta en rasvalstråd men vet inte om jag pallar, jag känner mig själv lite som en tolvårig corgi ibland). Det är i praktiken jag som bestämmer eftersom jag är den som kommer göra andra saker än gå promenader och leka med hunden, och jag är mycket kluven. Har svårt att tänka mig tillvaron utan en corgi men har i många år tänkt att nästa hund ska vara mer långbent. Vi får se. Det är ett tag till 2025.

Nu har jag varit och träffat den tilltänkte fadern, och båda hans föräldrar. Det blev bara lite klämma och känna, och en stunds prat med matte (som är en gammal ytligt bekant). Men jag gillade honom! Han var lugn och samlad, och gillade barn :). Bra päls också. Jobba kan han, det har han bevisat. Mammahund har lite mer tryck, och får de bästa egenskaperna från sina föräldrar så blir det nog riktigt bra valpar. Så nu är det bara att vänta och se. Ställer hon upp på parning? Tar hon sig? Blir det tillräckligt med valpar? Väntan är alldeles för lång... Parning blir troligtvis i december.

Funderar på att uttöka med en hund till 2025. Men vet inte riktigt vilken ras det kommer bli, spännande!

Funderar på en mer sällskaphund eller om jag ska satsa mer på en mer aktiv som de två jag redan har. Får fundera och kolla upp vilka kombinationer det kommer finnas nästa år på de 2 raserna jag velar mellan :).

Eftersom vi numera "bara" har två bc och en inlånad corgi-fröken så finns det väl risk för valp nästa år.
Husse kom precis med argumentet att eftersom jag vill valla med nästa hund nu när jag börjar veta vad jag pysslar med och han vill prova valla nu när han börjar ha lite koll på vallningen så måste vi väl skaffa två valpar? 😂😅

Så det lutar åt valp 2025 med vallegenskaper..

Börjat kolla lite olika uppfödare och vilka kombinationer som ska göras nästa är inom respektive ras.
Men sjukt svårt att välja vilken ras jag lutar mest åt. Beror väldigt mycket på hur min unghund utvecklas..

Börjat kolla lite olika uppfödare och vilka kombinationer som ska göras nästa är inom respektive ras.
Men sjukt svårt att välja vilken ras jag lutar mest åt. Beror väldigt mycket på hur min unghund utvecklas..
Din unghund är väl född i år? Den är ju knappt förbi valp/tonårsfasen själv än...

Eftersom vi numera "bara" har två bc och en inlånad corgi-fröken så finns det väl risk för valp nästa år.
Husse kom precis med argumentet att eftersom jag vill valla med nästa hund nu när jag börjar veta vad jag pysslar med och han vill prova valla nu när han börjar ha lite koll på vallningen så måste vi väl skaffa två valpar? 😂😅

Så det lutar åt valp 2025 med vallegenskaper..
Valp med vallegenskaper = ytterligare en BC?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 853
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II