Jag är öppen för valp 2025 om jag hittar något jag vill ha, känner mig jävligt kräsen 😅 Finns en intressant kull nu men passar dåligt att få hem en valp snart med köksrenovering a köket har inte ens golv just nu och inte kommer bli klart förrän till jul typ😒

Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.

Jobbigt om man aldrig gör/tar något VP 😅
(Ja jag fattar vad du menar 😉)

Det blir sannolikt en tik denna gång! Jag spanar såklart på namn, tema är fantasi och bokstaven F men då som F' dvs namnet kan börja på en helt annan bokstav.

Hade så bra namn till en hane, Falkor efter lyckodraken i den oändliga historien. Men till en tik? Jag är inte mycket för th och z om det kan undvikas.

Jag har två ganska unga hundar som det är 2 år emellan och kör i princip samma träning med dem båda, bara på olika nivåer.

Båda tränar rallylydnad, lydnad samt så vallar vi. Jag vallar för instruktör som har egna får som bor 10 min ifrån mig.

Eftersom jag kör samma på båda och inte satsar på EM eller liknande så funkar det väldigt bra för oss. Sen har jag haft både häst och hund tidigare, så tycker jag har all tid i världen till mina hundar. Då har jag dock inga barn eller så.

Lita ovan är anledningen till att jag har svårt att välja nästa ras för 2025. Vill ha en hund till pga jag alltid velat ha tre.
Men får se hur det ser ut i början på nästa år och sen se om de blir 2025 eller året därpå.

Jag går i tankarna på en till nästa år men vi får väl se, dom jag redan har e ju alla fem så unga fortfarande 😅
Men bestämmer jag mej för en till så blir de väl en till polarhund alternativt en jakthund beroende på hur de ser ut med jakt o jaktmarker :love:

Vad är det man säger - life is short, buy the puppy? :laugh:

Min uppfödare ska göra en så spännande kombination nästa år, och jag tror jag måste ha en från den.
Men - min unghunds mamma ska också paras, hane ej bestämd ännu, och jag är så otroligt förtjust i henne. Om min unghund inte har bra plåtar (men resten av kullen har det) så kan det bli att jag tar en från henne i stället. Beroende på val av hane också, så klart.

Det verkar inte dyka upp någon vuxen hund som jag kanske hade tänkt, så jag får nog tänka om och sikta på valp helt enkelt.

Vi skulle egentligen parat vår inköpta tik under våren och sparat en valp därifrån. Men det satte en ful pyo effektivt stopp för så nu får vi tänka om. Jag som ställt in mig på att ha ännu en valp till sommaren kan mycket väl tänka mig att köpa om jag hittar "rätt". Samtidigt skulle vi behöva hitta en vuxen tik för att hålla igång aveln men en sån är inte billig och kassan är skral efter att vi lyxade till det med inköpet av tiken förra året.

Krokar är utskickade om både spännande kombination på valp och vuxen tik i alla fall. Med lite tur kan det bli en valp till mig och en vuxen till kennelmamma.

Mvh Valpsjuk trots en sjumånades illbatting hemma.

Vid det här laget måste det ju vara en del här som planerar för fullt för valp 2025?

Jag hoppas att vi ska kunna hämta valp redan i början av året. Sist jag skrev i tråden var jag inne på att vänta med valp tills gammelhunden inte finns mer, men jag har tänkt om. Vi blev tvungna att ta bort den yngre hunden för en tid sedan och det känns för sorgligt att bara ha en enda gammal hund (som är familjens hjärta, och jag tror helt enkelt inte att det blir bra för nån om han hinner dö innan vi skaffar valp). Vi får helt enkelt se till att det inte blir för mycket för honom, och se till att han får vara ifred om det skulle behövas.

Jag har anmält intresse hos två uppfödare som båda fått valpar precis nyligen. Hos den ena blev det tyvärr bara en levande valp, och den tycker jag det verkar som om uppfödaren kommer behålla. Hos den andra har det kommit åtta valpar och jag håller tummarna hårt för att det finns en där till oss.

Vid det här laget måste det ju vara en del här som planerar för fullt för valp 2025?

Jag hoppas att vi ska kunna hämta valp redan i början av året. Sist jag skrev i tråden var jag inne på att vänta med valp tills gammelhunden inte finns mer, men jag har tänkt om. Vi blev tvungna att ta bort den yngre hunden för en tid sedan och det känns för sorgligt att bara ha en enda gammal hund (som är familjens hjärta, och jag tror helt enkelt inte att det blir bra för nån om han hinner dö innan vi skaffar valp). Vi får helt enkelt se till att det inte blir för mycket för honom, och se till att han får vara ifred om det skulle behövas.

Jag har anmält intresse hos två uppfödare som båda fått valpar precis nyligen. Hos den ena blev det tyvärr bara en levande valp, och den tycker jag det verkar som om uppfödaren kommer behålla. Hos den andra har det kommit åtta valpar och jag håller tummarna hårt för att det finns en där till oss.
Håller tummarna! Vad är det för ras?

Själv väntar jag på att tiken ska börja löpa, vilket förhoppningsvis blir nu inom en månad. Har inte riktigt någon plan B...

Håller tummarna! Vad är det för ras?

Själv väntar jag på att tiken ska börja löpa, vilket förhoppningsvis blir nu inom en månad. Har inte riktigt någon plan B...

Tack! Det blir golden. Det finns år av funderingar kring detta, men kortfattat vill jag (som bestämmer 😬 ) ha en glad skogs-och träningskamrat med längre ben än min gamla hund, medan resten av familjen mest vill ha en trevlig kompis. Vi gillar väl allihop rasens sätt att vara (och utseende). Det finns säkert flera raser som skulle passa oss men vi (jag) har landat i att det här blir bra, och jag längtar.

Nu har det gått 2 år sen jag hade hund sist och jag börjar bli lite galen. Hur lever folk utan hund????

Aja, 2025 är jag äntligen klar med min utbildning, så det är dags. Har pratat lite med uppfödare och tror det blir valp antingen i början på året eller till våren, om allt går rätt :) ovanliga raser med små kullar så jag vågar inte säga till 100%

Jag sitter och letar hane för att förhoppningsvis para unga tiken någon gång nästa höst/vinter. Blir det valpar kommer jag behålla en tik. Men det kan likväl bli en valp 2026 som 2025.

Första jag verkligen tycker passar finns i Bratislava och nästa jag hittade ytterligare två timmar bort med bil i Ungern. Har hittills inte sett något jag är intresserad av i Sverige som är obesläktad med min tik.

Spännande och etiskt/långsiktligt sett det bästa valpet nästan oavsett ras.
Vad är det för outcross?
Kooiker x med alt Working Cocker, Papillon, Pudel eller Sheltie.
Hoppas själv att det kommer finnas en lämplig hane till min egna tik från dessa kombinationer i framtiden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 880
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar