Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte var du fått det ifrån, ingen av dem jag känner med dylika raser gör så.
kl
Ni som inte hade vågat testa, är det pga att det är två hanar eller pga raserna?
Ett tips är ju att skaffa dig en breakstick, det borde iofs alla hundägare ha, inte bara för sin egen, men mycket kan hända med lösspringande hundar när man är på promenad
Äldre hanen visade sig dock ha ONT, och antagligen BIDROG det till att han blev arg på den lilla. Dvs den lilla kom in i könsmognaden och började mopsa, och den äldre endera orkade inte det eller beslöt sig för att slå ner ev mopsighet direkt då han visste han inte skulle orka en regelrätt rangstrid. Svårt veta.
leva med att ha två hundar i samma hushåll som måste hållas separerade hela tiden? JAG skulle inte vilja göra det igen (har gjort det förr, pappas stora riesen HATADE min lilla dvärghundskorsning), men för andra är det inte så stor grej.
Sen, du har familj, vad tycker de? För OM man under en period måste vara som en nagel i ögat på hundarna och slå ner minsta lilla tendenser, så måste ALLA i familjen göra det - alt att hundarna är separerade. Är de beredda att göra det? Min mamma passar mina när jag jobbar, och hon tyckte det var fruktansvärt jobbigt när de var separerade, och var dessutom livrädd att hon skulle glömma stänga en grind, de av annan anledning skulle 'komma ihop' OCH sen ryka ihop med varandra och någon dö typ.. Så även när det var enligt mig 'löst och ganska lugnt', så mamma var väldigt, väldigt nervös ändå.
Jag älskar staffar och har bara träffat underbara, snälla kelgrisar och jag tror inte att något sådant är nödvändigt på dessa hundar. En breakstick ska inte vara nödvändig för då ska inte den hunden ens finnas.
Tja för egen del har jag haft flera russellhanar tillsammans i 10 år nu, vilket också anses av vissa som upplagt för blodbad och elände... för närvarande är de fem stycken, fram tills för några veckor sen sex då äldsta herrn flyttade hem till min mor. De vi har nu är en på 5 år, två på 4 (de är födda samtidigt i olika kullar), en på 2,5 och en på 15 månader. Ganska tight i åldrarna alltså och de fyra äldsta har även parat. Här har det aldrig varit några problem... visst har det hänt att det hettat till mellan några men det är då ytterst sällan - kanske någon gång per år om man slår ut incidenterna över hela perioden, så att säga... det har då alltid hänt i samband med att någon tik i huset höglöpt för då är det lite mer nerver (snarare hormoner) utanpå, och det har aldrig handlat om några allvarliga bråk eller skador. Så jag har liksom aldrig köpt det där att flera hanar skulle vara en så omöjlig ekvation...
Däremot finns det förstås ett visst säkerhetstänk när man håller många hundar ihop, men lika mycket för tikarna som för hanarna. Tuggben ges under uppsikt eller på separata platser och får inte ligga framme obevakade. "Neutrala" leksaker typ gamla strumpor mm är helt ok men inga attraktiva sådana som tennisbollar och pipisar liggandes framme. När vi inte är hemma får hundarna vara i olika rum vanligtvis 2 och 2 (hane + tik). Inte för att läget är spänt eller för att det nödvändigtvis händer nåt om man skulle strunta i ovanstående utan av rena säkerhetsskäl. Man ska inte underskatta vad som kan hända OM något skulle hända när man inte är där och kan styra upp...
Här ligger 4 av hanarna och softar tillsammans, visst ser det väpnat ut! http://www.spotlightjrt.com/mys7.jpg
Men att man ska behöva bli rädd för att ens hundar ska döda varandra när de blir könsmogna är inte ok. Då har något gått väldigt snett med aveln om det fortfarande sitter i som ett problem, att dessa raser kan tända till.
Men det jag i ditt läge skulle fråga mig är - OM de ryker ihop, kan/orkar du leva med att ha två hundar i samma hushåll som måste hållas separerade hela tiden? JAG skulle inte vilja göra det igen (har gjort det förr, pappas stora riesen HATADE min lilla dvärghundskorsning), men för andra är det inte så stor grej.
Det FINNS hundar som inte är riktigt som de ska i hjärnkontoret (ovan nämnda riesentik t ex), men de flesta är vettiga. Dock så kan man aldrig garantera att man klarar att hantera könsmogenheten och ev gruff utan problem, och man kan alltså bli tvungen att kasta in handsken och endera omplacera en eller att ha dem separerade. Det är helt sant att det är ÄGAREN som ska bestämma om man ska slåss eller ej, men det är också så att alla hundägare är inte perfekta, och klarar inte det. Delvis beroend epå ägare, delvis beroende på hund.
Så vill du ha valpen såpass mycket att du är beredd på att ta besväret som KAN bli så kör, men känner du redan nu att 'gud så jobbigt' - skaffa inte valpen.
Sen, du har familj, vad tycker de? För OM man under en period måste vara som en nagel i ögat på hundarna och slå ner minsta lilla tendenser, så måste ALLA i familjen göra det - alt att hundarna är separerade. Är de beredda att göra det? Min mamma passar mina när jag jobbar, och hon tyckte det var fruktansvärt jobbigt när de var separerade, och var dessutom livrädd att hon skulle glömma stänga en grind, de av annan anledning skulle 'komma ihop' OCH sen ryka ihop med varandra och någon dö typ.. Så även när det var enligt mig 'löst och ganska lugnt', så mamma var väldigt, väldigt nervös ändå.
J
Staffar är veka i sättet ja,formulerade mig lite dåligt kanske,menade mer att OM dom skulle börja bråka så tror jag som sagt inte att varken våran gammling eller staffen backar.
r.
Fast nu måste jag lägga in en liten rad. Om man har behov av en breakstick för sin egna hund kanske man borde fundera på om man ens ska ha den hunden
Jag gillar staffar men är de så skarpa så att ägaren inte kan hantera och bryta upp ett slagsmål så bör man inte ha en sån hund och man bör definitivt fundera på om samhället har plats för sådana hundar. Jag älskar staffar och har bara träffat underbara, snälla kelgrisar och jag tror inte att något sådant är nödvändigt på dessa hundar. En breakstick ska inte vara nödvändig för då ska inte den hunden ens finnas.
Att man ska behöva ha en breakstick när man är ute och går är ju tråkigt minst sagt..