Stor enkel hundras med lagom driv

Jag har nämnt labrador vore perfekt men hon tycker de är för glada i allt och alla, utan hon vill hellre ha en hund som är lite mer av en enmanshund. Dock kan det ju vara svårare att få hundpassning eller träffa mkt folk med hund som är lite reserverad…
I så fall borde hon ju titta på vinthundarna. De är förvisso inget för den som vill ha framgångar på lydnadsplanen, men tränar man korta pass ofta och verkligen jobbar för att göra det kul för hunden så uppskattar de flesta vinthundar verkligen mental träning också. Annars är det mest fullt ös utomhus och sova på rygg i soffan inomhus som gäller. Inte direkt svårt med hundpassning eller vara bland folk heller eftersom hundarna är mest ointresserade, men ändå vänliga.

Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har hyfsat bra koll på iaf de vanligaste raserna har jag svårt hitta rätt.

Kompisen har aldrig själv haft hund tidigare men varit hundvakt i perioder åt hundar i familjen. Favoriten är en schäfer/husky/övrigt mix och därav har hon varit inne på schäfer men det har jag inte tyckt vart lämpligt så schäfer är avskrivet just nu iaf.

Men det kompisen söker är:
-större hund (typ schäfer/golden storlek) då hen vill känna sig trygg på promenader.
- lugn inne
- kunna hänga med på vandringar etc
- kunna ta det lugnt några dagar utan att riva lägenheten.
- tycka lydnad eller annan hundträning är kul, men det kommer inte bli tävling.
- kunna hänga med på jobb, och därav funka bra med andra hundar/människor/barn men inte springa fram till allt och alla.
- medel energinivå.
- Ej skällig
- Frisk

Jag vet inte exakt hur många timmar etc hunden kommer aktiveras varje dag, troligtvis ganska olika beroende på mående, men hunden kommer inte vara själv speciellt mkt. Så perfekta rasen är nån som trivs med att hänga med men inte har så högra krav på intensiv motion/aktivering varje dag. Kompisen gillar dock att promenera så såklart kommer hunden aktiveras så.

Hundraser som nu varit uppe till diskussion är vit herdehund, Eurasier eller jaktgolden.
Eurasier är den jag tycker låter mest lämplig sett ur energi/aktiveringsnivå men den kanske inte är så värst förig/lämplig för lydnadsträning. Jag har träffat en väldigt trevlig och lugn vit herdehund men det är ju ändå en brukshund som kanske kräver mer än vad kompisen kanske kan ge. Samma med jaktgolden… Jag gillar ju vanlig golden men den har inte riktigt gått hem, kompisen tycker denna kanske är lite väl lugn av sig.

Vad tror ni? Eller nått annat förslag?
Inte jaktgolden iallafall. De jag träffat kräver definitivt mer än promenader och är INTE på medel vad gäller energinivå. Utöver det är de ofta ganska små om hon nu tycker att hunden ska vara stor.

Vita herdehundar är trevliga men tycker inte heller de har medel energinivå. De är trots allt också arbetande hundar.

Varför inte sällskaps/utställningsavlad golden eller labbe? De är större än de jaktavlade och har inte alls samma energinivå. Hade valt labbe som jag uppfattar som generellt stabilare.

Jo jag instämmer helt! Tror det blivit lite ”inne ” eller hur man nu ska säga att vilja ha den jaktavlad varianten även om man inte vill hålla på med jakt. Just för att den vanliga varianten ses som tråkig/lat och inte alls intresserad av träning/motion. Men i min mening så kan i princip alla sällskapshundar eller sällskapsvarianter av en hundras tränas för att bli riktigt aktiva om ägaren vill det, det är mkt enklare än att försöka få en aktiv bruks/jakthund att bli en lugn sällskapshund.

Håller verkligen med här.
Tror även att folk är dåliga på att motionera sina djur och håller dem för feta och då blir de inte så taggade på träning/promenad.
Det gäller att ge dem förutsättningarna.

Jag har fått den uppfattningen om cheasapeaken men inte om curlyn, jag kan dock ha helt fel.
Att den vaktar mer än våra vanliga retrievers absolut, men inte på något extremt vis? Har förstått det som att den fortfarande är ganska retriever, till skillnad från Chesapeake som verkar skilja sig väldigt mentalt.

Men som sagt, jag har inte heller träffat särskilt många så jag har inte så mycket att gå på heller.
Nä de kräver generellt sett inte lika mycket som jaktvarianterna, men mer än en ”vanlig” labbe tex. Däremot är de mycket skarpare än Tex labbe och golden, så tycker inte rasen hade passat TS.

I så fall borde hon ju titta på vinthundarna. De är förvisso inget för den som vill ha framgångar på lydnadsplanen, men tränar man korta pass ofta och verkligen jobbar för att göra det kul för hunden så uppskattar de flesta vinthundar verkligen mental träning också. Annars är det mest fullt ös utomhus och sova på rygg i soffan inomhus som gäller. Inte direkt svårt med hundpassning eller vara bland folk heller eftersom hundarna är mest ointresserade, men ändå vänliga.
Håller med om detta. Mitt ex hade en borzoi som jag tränade apportering och viltspår med. Vi tränade också lure coursing, vilket är en rolig aktivitet (detta var innan det blev en officiell sport). De flesta borzoi jag känt har uppskattat olika former av trickträning, några även lydnad och agility även om de haft svårt att göra sig gällande på tävling.

Flatcoated retriever kanske om hon är tydlig med vad hon kan erbjuda hunden. De kan ju vara både bruks- och jakthundar men brukar även klara ett aktivt familjeliv.

Flatcoated retriever kanske om hon är tydlig med vad hon kan erbjuda hunden. De kan ju vara både bruks- och jakthundar men brukar även klara ett aktivt familjeliv.

Jag tycker inte att det låter som att TS vän ska ha en flatte. De är förvisso lugnare än jaktgolden eller -labbe, men betydligt livligare och mer aktiv än utställnings/sällskapsavlad dito.

De flattar jag känner/är bekant med, skulle inte vara nöjda med att ha endast promenader som huvudsaklig aktivering. Då skulle nog det där med "lugn inne" och "kunna ta det lugnt några dagar utan att riva lägenheten" hänga löst. De är också väldigt kärleksfulla mot alla de möter, mer än både golden och labbe, upplever jag.

Missförstå mig rätt - jag älskar flattar! - men de beskrivs ofta som clowner som aldrig blir riktigt vuxna, och det stämmer :D De funkar absolut bra med allt och alla - men allt och alla kanske inte vill bli pussade i ansiktet av en överlycklig flatte? Det är lite så de är.

Tack så jätte mkt för alla svar!! Har fått mer på benen känner jag nu😊. Flera raser har kommit upp som jag också funderat lite på ev skulle kunna vara nått.

Korthårig collie har jag också haft i bakhuvudet, då jag anser de vara väldigt lagom om man vill ha en något större hund och villig att träna en del. Hade en i familjen som var riktigt trevlig, gillade långa promenader men kunde även slappa, och tränades en del i lydnad. Men möjligtvis att hon ändå var något av den lugnare typen om man läser rasbeskrivningen och sen är det där med lite svajig mentalt. Så har inte riktigt vågat ge det som ett förslag men kanske ska ändra mig där. Jag själv skulle nog iaf kunna skaffa en när min egna vovve är lite äldre🫣

Vinthundar är ju jätte fina/trevliga men går nog tyvärr bort pga frusna och inte alltid så enkla att ha lösa. Som sagt kommer de är bli en del vandring/tältning i även i kallt väder så lite tjockare päls är nog bäst☺️.

Curly har jag själv varit inne på att skaffa men känns som att de kanske är lite för vassa för en förstagångsägare? Men jag har själv inte träffat nån mer än sätt på håll så om de är en lugnare variant av typ jaktlabbe/golden kanske jag ska kolla vidare på denna. Lite svårare dock när det är en ganska liten ras i Sverige.

Flattar är ju så trevliga, grannen har en som man blir helt kär i, och de gör typ inget med sina hundar, går knappt ut och går, ändå är han pigg, glad, lydig och älskar det mesta. Dock inte mkt av en enmanshund😅. Men jag skulle nog inte våga köpa mtp hälsan. Men det kanske har förbättrats?

En aktiv labbe som inte är jaktavlad tror jag hade varit ganska perfekt egentligen men min kompis verkar inte riktigt tilltalad av dem men kanske kan försöka få henne att kika på dem iaf! Där finns det ju många olika kennlar så kanske enklare att hitta rätt individ med större utbud🙂

Tack så jätte mkt för alla svar!! Har fått mer på benen känner jag nu😊. Flera raser har kommit upp som jag också funderat lite på ev skulle kunna vara nått.

Korthårig collie har jag också haft i bakhuvudet, då jag anser de vara väldigt lagom om man vill ha en något större hund och villig att träna en del. Hade en i familjen som var riktigt trevlig, gillade långa promenader men kunde även slappa, och tränades en del i lydnad. Men möjligtvis att hon ändå var något av den lugnare typen om man läser rasbeskrivningen och sen är det där med lite svajig mentalt. Så har inte riktigt vågat ge det som ett förslag men kanske ska ändra mig där. Jag själv skulle nog iaf kunna skaffa en när min egna vovve är lite äldre🫣

Vinthundar är ju jätte fina/trevliga men går nog tyvärr bort pga frusna och inte alltid så enkla att ha lösa. Som sagt kommer de är bli en del vandring/tältning i även i kallt väder så lite tjockare päls är nog bäst☺️.

Curly har jag själv varit inne på att skaffa men känns som att de kanske är lite för vassa för en förstagångsägare? Men jag har själv inte träffat nån mer än sätt på håll så om de är en lugnare variant av typ jaktlabbe/golden kanske jag ska kolla vidare på denna. Lite svårare dock när det är en ganska liten ras i Sverige.

Flattar är ju så trevliga, grannen har en som man blir helt kär i, och de gör typ inget med sina hundar, går knappt ut och går, ändå är han pigg, glad, lydig och älskar det mesta. Dock inte mkt av en enmanshund😅. Men jag skulle nog inte våga köpa mtp hälsan. Men det kanske har förbättrats?

En aktiv labbe som inte är jaktavlad tror jag hade varit ganska perfekt egentligen men min kompis verkar inte riktigt tilltalad av dem men kanske kan försöka få henne att kika på dem iaf! Där finns det ju många olika kennlar så kanske enklare att hitta rätt individ med större utbud🙂
Jag tänker att man kan köpa vilken ras som helst som förstagångsägare så länge man är väl införstådd i vad man köper sig för hund.

Jag har aldrig förstått tanken med att man ska ha en "enklare" hund första gången. Köpte själv dobermann som första hund eftersom det var rasen jag ville ha 🤷‍♀️

Kan någon av sennen raserna passa annars? Är väl lite tveksam hälsa på dem med dock? Inte så insatt, träffar dem mest på utställning (och där är jag inte så ofta) men då har de verkat trevliga.

Jag tänker att man kan köpa vilken ras som helst som förstagångsägare så länge man är väl införstådd i vad man köper sig för hund.

Jag har aldrig förstått tanken med att man ska ha en "enklare" hund första gången. Köpte själv dobermann som första hund eftersom det var rasen jag ville ha 🤷‍♀️
Jag köpte också en brukshund som första hund sen att det inte passade mig i längden tror jag inte har så mycket att göra med att det var första hunden. Utan mer att jag kom till insikt att det inte va så väldigt kul med den typen av hundträning.
Däremot var det sjukt kul att aktivera henne fysiskt. Kan än idag sakna att ut och cykla långa rundor med henne eller fästa henne framför cykeln eller skidor och låta henne dra järnet 🥰

Jag skulle bredda och kika långhår på collien också. Jag vet inte riktigt hur det ser ut mentalmässigt idag, men om man gör lite efterforskningar lär det finnas en hel del att välja på? Korthåret finns det ju inte lika många av.
Jag måste säga att jag bara träffat trevliga exemplar av båda varianterna sedan jag själv skaffade hund. :)

Korthårig collie har jag också haft i bakhuvudet, då jag anser de vara väldigt lagom om man vill ha en något större hund och villig att träna en del. Hade en i familjen som var riktigt trevlig, gillade långa promenader men kunde även slappa, och tränades en del i lydnad. Men möjligtvis att hon ändå var något av den lugnare typen om man läser rasbeskrivningen och sen är det där med lite svajig mentalt. Så har inte riktigt vågat ge det som ett förslag men kanske ska ändra mig där. Jag själv skulle nog iaf kunna skaffa en när min egna vovve är lite äldre
Mentalt skiljer det sig inte mellan KH och LH, om jag förstått @Dentaku och andra colliefolk rätt.
Du har ju mentalindex hos collie som gör att man kan sortera lite för att få en hund som är bra mentalt.

En DP labbe då?

Jag skulle bredda och kika långhår på collien också. Jag vet inte riktigt hur det ser ut mentalmässigt idag, men om man gör lite efterforskningar lär det finnas en hel del att välja på? Korthåret finns det ju inte lika många av.
Jag måste säga att jag bara träffat trevliga exemplar av båda varianterna sedan jag själv skaffade hund. :)
svajigare på LH .Och med det sagt så har jag kört IPO 1 med en sådan, hon är/var även utställningsmeritera

Jag säger inget om att invändningen att det kan vara svårt att ha vinthundar lösa, men måste protestera mot frusen-argumentet. Det beror på päls/ras. En borzoi är INTE frusen. De kommer från Ryssland.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
698
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 722
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 490
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka