Arbetssökande och Aeon verbalt test.

Cha9

Trådstartare
Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade ingenting (tror jag) på den verbala delen och fick väldigt lågt resultat. Jobbet jag sökte kan jag nog glömma ..
Är akademiker och tror mig (åtminstone trodde) vara rätt duktig på att läsa och förstå information.

Det var samma text gång på gång (18 uppgifter) med frågor som inte verkade höra ihop m texten alls utom ett par gånger i början.
Brukar det vara samma text gång på gång? Är det en del av testet att upptäcka att det är "fel" text till påståenden/frågor?

Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade ingenting (tror jag) på den verbala delen och fick väldigt lågt resultat. Jobbet jag sökte kan jag nog glömma ..
Är akademiker och tror mig (åtminstone trodde) vara rätt duktig på att läsa och förstå information.

Det var samma text gång på gång (18 uppgifter) med frågor som inte verkade höra ihop m texten alls utom ett par gånger i början.
Brukar det vara samma text gång på gång? Är det en del av testet att upptäcka att det är "fel" text till påståenden/frågor?
Låter som det var detta test?

Kan du ha missat att det var olika flikar att titta i?

Är osäker på om jag gjort något av deras tester även om jag gjort många liknande senaste åren.
Det är som ett testl i testet att förstå vad man ska göra, men nej det verbala brukar inte vara omöjligt i de jag gjort.

Bifogade filer

• Screenshot_20250413_135213_Chrome.webp
    Screenshot_20250413_135213_Chrome.webp
    61,5 KB · Visningar: 162
Låter som det var detta test?

Kan du ha missat att det var olika flikar att titta i?

Är osäker på om jag gjort något av deras tester även om jag gjort många liknande senaste åren.
Det är som ett testl i testet att förstå vad man ska göra, men nej det verbala brukar inte vara omöjligt i de jag gjort.
Testet var på svenska. Såg inga flikar att bläddra mellan .. Synd att ha sumpat det ..:(

Jag känner mig alltid lika korkad efter såna här tester. Testerna tycker jag har två problem testar inget relevant för tjänsterna och företagen som säljer dem har duktiga säljare. Aon verbalt test tror jag dock inte har några flikar vad jag minns.

Jag känner mig alltid lika korkad efter såna här tester. Testerna tycker jag har två problem testar inget relevant för tjänsterna och företagen som säljer dem har duktiga säljare. Aon verbalt test tror jag dock inte har några flikar vad jag minns.
De vanligaste testerna som används i rekryteringssammanhang är olika test för generell logisk förmåga vilket är en av de absolut bästa prediktorerna för hur du kommer prestera i arbetet. Bara arbetsprov har bättre prediktiv förmåga. Så jo, de ÄR relevant för tjänsterna och ett bra sätt att skilja mellan kandidater.

De vanligaste testerna som används i rekryteringssammanhang är olika test för generell logisk förmåga vilket är en av de absolut bästa prediktorerna för hur du kommer prestera i arbetet. Bara arbetsprov har bättre prediktiv förmåga. Så jo, de ÄR relevant för tjänsterna och ett bra sätt att skilja mellan kandidater.
Jag kan absolut föreställa mig att träffsäkerheten kan vara väldigt hög - men det måste väl ändå bero rätt stort på vad för slags arbete/tjänst det handlar om?

Senast jag gjorde något test inför jobbintervju så fick jag en sammanfattning i stil med "Såhär är du som person". När jag visade texten för några vänner så gapskrattade de och undrade om det var en tvärtom-beskrivning.

Jag fick komma till intervju ändå, troligen för att de var desperata, stannade kvar på jobbet några år och när jag slutade så ersattes min tjänst av tre(!) nya, eftersom de fick så svårt att hinna med allt jobb när jag slutade (dvs, jag presterade jäkligt bra där).

Problemet är väl när sökanden får en länk till de här testerna med vändande e-post när de söker ett jobb. Det används inte som ett sätt att välja mellan 2-3 slutkandidater utan brett till alla sökanden, som ska lägga tid på det här innan de ens blir kallade på en första intervju.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 962
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka