Dålig upplevelse med veterinär

Fresne

Trådstartare
För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären behandlat henne.

Jag skriver inte det här för att få nån slags hämnd eller liknande utan om de nu är så ha veterinären har begått ett stort misstag som kostade min häst livet vill jag inte att de ska hända igen.

Det hela började vid lunch fordringen, jag hittade min häst i hagen liggande, hon reste sig upp och när jag kom med maten men ville inte äta och gick direkt och la sig igen. Ingen feber, svaga tarmljud och något påverkad andning.

Jag förstod direkt att något va fel och va väldigt snabb med att gå ut och gå.
Vi tog en 20 minuters promenad och hon bajsade 3ggr dock väldigt små och torra högar.

Då läget inte förändrade sig tillkallades distrikt veterinären.
De första vi möts av är en livrädd veterinär som känns väldigt nonchalant.

Hon kände efter förstoppning och enligt henne fanns det en mindre förstoppning. Hon va inte uttorkad och pulsen va inte påverkad.
Hon valde då att sonda henne. Hon började med ca 3l vatten och allt kom tillbaka i slangen. Hon testade igen men all vätska kom tillbaka.
Hon drog ur slangen och provade igen. Denna gången fick hon i en liter vatten och därför valde hon att sonda i vatten blandat med elektrolyter. Ca 5 liter, allt kom tillbaks.
Det slutade med att hon blåste i vätskan i magen på henne och sedan bara drog ut slangen.

Från att hon sondat sista gången va hon kvar en halvtimme. Under den tiden hostade hästen till och fick ut ett par deciliter med vätska hon sondat i genom näsan ( är det ens möjlig med tanke på att en häst inte kan få upp maginehåll den vägen?)
Det hände 2ggr och båda gångerna kom ett par deciliter vätska.
Hästen ville fortfarande inte äta men la sig inte ner och då valde hon att åka.

Vi vakade hela natten och dom första timmarna va hon väldigt lugn. Men tidigt på morgonen började hon svettas och betedde sig väldigt panik aktigt.

Vi ringde veterinären direkt och hon gav oss två alternativ, antingen att hon skulle komma ut för att kolla läget för att sedan skicka oss till klinik eller att vi lastade och åkte direkt.

Vi valde då att åka direkt pga den dåliga upplevelsen och att vi kände att tiden inte fanns för att vänta på henne för att sedan behöva åka ändå.

I ilfart åkte vi mot kliniken och första halvan av vägen gick bra. När vi hade en halvtimme kvar ringde vi kliniken för att säga att vi va på ingång. Då hade det börjat rinna lite vätska både från mun och näsa. Kliniken sa direkt att vi skulle förbereda oss på att vi inte kommer hinna fram i tid för magsäcken är överfylld på honom.

Strax innan kliniken smäller de till i transporten och hon trillar ihop och somnar in. Brusten magsäck…

Distrikt veterinären har alltså fyllt magsäcken på henne trots att den va full och detta gör mig så extremt ledsen. Hon är utbildad och det var inte bara en gång det ringde någon slags varningsklocka utan flera.

Jag visste inte vart jag skulle ta vägen, man känner sig som en så dålig människa som lät detta hända.
Hade önskat att vi han fram och att dom hade sagt att de inte finns något att göra och att hon hade fått somna in utan smärta. Nu blev allt så traumatiskt. För både oss men framförallt för hästen.

Vad hade ni gjort i denna situation?Jag vet att oavsett hur långt det här går kommer jag aldrig få tillbaka min häst. Men denna veterinären skapade ju ett extremt lidande som slutade med att hästen självdog och det känner jag bara inte ska få hända. Så kan jag på något sätt hindra detta att hända igen för någon annan skulle det kännas lite bättre

Jag vill inte ha någon tillrättavisning till vad vi skulle gjort annorlunda eller elaka kommentarer. Jag är medveten om att de här blev väldigt fel

Beklagar förlusten av hästen.

Börja med att kontakta klinikchef för samtal kring behandlingen är min rekommendation.

Det går att anmäla till veterinära ansvarsnämnden men tycker inte det bör vara första steg. Det är bättre att börja med att gå igenom journal och händelseförlopp med behandlande klinik och därefter se om man känner att anmälan fortfarande känns aktuellt.

Viktigt är att komma ihåg att det är mänskligt att göra fel eller att ta fel beslut, även för veterinärer. Sen är det inte alltid man vet att det är fel beslut innan man har facit i hand eller mer information i efterhand.
I ditt fall vet jag iaf för lite för att uttala mig om det var fel beslut veterinären gjorde utifrån vad hen visste JUST DÅ.

För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären behandlat henne.

Jag skriver inte det här för att få nån slags hämnd eller liknande utan om de nu är så ha veterinären har begått ett stort misstag som kostade min häst livet vill jag inte att de ska hända igen.

Det hela började vid lunch fordringen, jag hittade min häst i hagen liggande, hon reste sig upp och när jag kom med maten men ville inte äta och gick direkt och la sig igen. Ingen feber, svaga tarmljud och något påverkad andning.

Jag förstod direkt att något va fel och va väldigt snabb med att gå ut och gå.
Vi tog en 20 minuters promenad och hon bajsade 3ggr dock väldigt små och torra högar.

Då läget inte förändrade sig tillkallades distrikt veterinären.
De första vi möts av är en livrädd veterinär som känns väldigt nonchalant.

Hon kände efter förstoppning och enligt henne fanns det en mindre förstoppning. Hon va inte uttorkad och pulsen va inte påverkad.
Hon valde då att sonda henne. Hon började med ca 3l vatten och allt kom tillbaka i slangen. Hon testade igen men all vätska kom tillbaka.
Hon drog ur slangen och provade igen. Denna gången fick hon i en liter vatten och därför valde hon att sonda i vatten blandat med elektrolyter. Ca 5 liter, allt kom tillbaks.
Det slutade med att hon blåste i vätskan i magen på henne och sedan bara drog ut slangen.

Från att hon sondat sista gången va hon kvar en halvtimme. Under den tiden hostade hästen till och fick ut ett par deciliter med vätska hon sondat i genom näsan ( är det ens möjlig med tanke på att en häst inte kan få upp maginehåll den vägen?)
Det hände 2ggr och båda gångerna kom ett par deciliter vätska.
Hästen ville fortfarande inte äta men la sig inte ner och då valde hon att åka.

Vi vakade hela natten och dom första timmarna va hon väldigt lugn. Men tidigt på morgonen började hon svettas och betedde sig väldigt panik aktigt.

Vi ringde veterinären direkt och hon gav oss två alternativ, antingen att hon skulle komma ut för att kolla läget för att sedan skicka oss till klinik eller att vi lastade och åkte direkt.

Vi valde då att åka direkt pga den dåliga upplevelsen och att vi kände att tiden inte fanns för att vänta på henne för att sedan behöva åka ändå.

I ilfart åkte vi mot kliniken och första halvan av vägen gick bra. När vi hade en halvtimme kvar ringde vi kliniken för att säga att vi va på ingång. Då hade det börjat rinna lite vätska både från mun och näsa. Kliniken sa direkt att vi skulle förbereda oss på att vi inte kommer hinna fram i tid för magsäcken är överfylld på honom.

Strax innan kliniken smäller de till i transporten och hon trillar ihop och somnar in. Brusten magsäck…

Distrikt veterinären har alltså fyllt magsäcken på henne trots att den va full och detta gör mig så extremt ledsen. Hon är utbildad och det var inte bara en gång det ringde någon slags varningsklocka utan flera.

Jag visste inte vart jag skulle ta vägen, man känner sig som en så dålig människa som lät detta hända.
Hade önskat att vi han fram och att dom hade sagt att de inte finns något att göra och att hon hade fått somna in utan smärta. Nu blev allt så traumatiskt. För både oss men framförallt för hästen.

Vad hade ni gjort i denna situation?Jag vet att oavsett hur långt det här går kommer jag aldrig få tillbaka min häst. Men denna veterinären skapade ju ett extremt lidande som slutade med att hästen självdog och det känner jag bara inte ska få hända. Så kan jag på något sätt hindra detta att hända igen för någon annan skulle det kännas lite bättre

Jag vill inte ha någon tillrättavisning till vad vi skulle gjort annorlunda eller elaka kommentarer. Jag är medveten om att de här blev väldigt fel

Senast ändrad:
Du skriver att veterinären verkade livrädd. Är det en ny och oerfaren veterinär? Annars känns det märkligt att hen skulle vara livrädd. Livrädd låter som osäker för mig. Jag hade tyckt att det och utfallet var anledning att anmäla. Om en veterinär känner sig så osäker att hen ser livrädd ut så borde hen insett sin begränsning och kontaktat mer erfarenhet kollega/chef istället för att chansa.

Usch, har inte så mycket info att bidra med men fy så jobbigt! Fick ont i magen och blev tårögd när jag läste din text, så fruktansvärt. Vad än veterinären gjorde rätt eller fel så gjorde ju du det du kunde. Du tog ut veterinär och självklart litar man på att de vet vad de håller på med.

Många kramar!❤️

Du skriver att veterinären verkade livrädd. Är det en ny och oerfaren veterinär? Annars känns det märkligt att hen skulle vara livrädd. Livrädd låter som osäker för mig. Jag hade tyckt att det och utfallet var anledning att anmäla. Om en veterinär känner sig så osäker att hen ser livrädd ut så borde hen insett sin begränsning och kontaktat mer erfarenhet kollega/chef istället för att chansa.
Om man ringer ut distriktarna är inte alla hästvana. Min häst blev illa sparkad i hagen härom året och veterinären som kom ut akut var definitivt inte hästmänniska. Det gick och hästen fick rätt vård för stunden men jag fick gå in och agera på ett sätt som inte brukar behövas.
När det är akut finns det inte alltid tid att tillkalla någon annan. Men man skulle kunna ringa och rådgöra. Det gjorde veterinären som var hos min häst.

Beklagar din sorg och din upplevelse @Fresne :heart Jag hade i ditt läge valt att anmäla veterinären, hen har inte gjort rätt. En veterinär som sondar SKA försäkra sig om att magsäcken inte blir överfylld, förslagsvis genom att "suga upp" maginnehåll innan någon vätska hälls i och man får ABSOLUT INTE göra som den här veterinären gjorde, bara trycka i vätskan och sen dra ut slangen. Jag är inte veterinär, bara vanlig hästägare, men jag har varit med tillräckligt många gånger när erfarna veterinärer sondat (samtidigt som de förklarat vad de gjort) för att veta hur det borde se ut och vad som är och inte är okej. Och det här är inte okej nånstans! Veterinären har gjort fel. Sen är det såklart inte säkert att hästen kunnat räddas ändå, men det veterinären gjorde kan absolut vara en bidragande orsak till att ni inte hann fram i tid. Så ledsen för er och hästens skull!

Jag skulle kontakta behandlande veterinär samt dennes chef. Utifrån bemötande och vad man kom fram till där skulle jag endera nöja mig med att samma misstag inte skulle upprepas, eller anmäla veterinären. Just för det inte ska få hända igen.

En veterinär felbehandlade min pappas hund. Den överlevde men det var ren tur. Pratade med veterinären, det enda pappa ville var få en ursäkt samt att det inte skulle ske samma misstag igen. Veterinären vägrade dock erkänna något fel, och sa att han skulle gjort likadant igen i likadan situation. Jag anmälde och han blev fälld och fick en erinran. Vilket förhoppningsvis gör att han inte gör likadant ändå.

Om man ringer ut distriktarna är inte alla hästvana. Min häst blev illa sparkad i hagen härom året och veterinären som kom ut akut var definitivt inte hästmänniska. Det gick och hästen fick rätt vård för stunden men jag fick gå in och agera på ett sätt som inte brukar behövas.
När det är akut finns det inte alltid tid att tillkalla någon annan. Men man skulle kunna ringa och rådgöra. Det gjorde veterinären som var hos min häst.
Har tyvärr samma erfarenhet då jag tog ut distriktsveterinär till min unghäst (förvisso många år sedan men ändå).

Har tyvärr samma erfarenhet då jag tog ut distriktsveterinär till min unghäst (förvisso många år sedan men ändå).
Samma här, eller snarare att det är 50/50 om man får ut någon vettig.
Förr ringde jag oftare distriktarna, nu ringer jag direkt till klinik och rådfrågar dem först och åker in vid behov. I regel ringer jag bara distriktarna nu förtiden om jag måste ha ut någon akut och av någon anledning inte har möjlighet att köra in till klinik. Vill inte riskera att få ut någon som knappt vågar peta på hästen.

Till TS, jag beklagar verkligen. Jag skulle nog gå den vägen @Alexandra_W skrivit. Eventuellt ta hjälp av någon du känner och litar på om du inte orkar rodda i det själv?

Som jag fått lära mig (av flera mkt erfarna hästveterinärer) räknas det som överfyllnad om man vid hävertering får tillbaka signifikant mycket mer vätska än man stoppar i. Sondning med vätska är också ett väldigt bra hjälpmedel för att lösa förstoppning. Att man därför väljer att sonda i vätska när man får tillbaka den isondade mängden vid hävertering är alltså inget jättekonstigt eller fel per se.
Hästar kan ju som du skriver inte kräkas, så det kan ju vara så att den vätska som kom upp i efterhand hamnat i matstrupen och inte hela vägen ner i magsäcken (t.ex. om sonden inte kom hela vägen ner, eller gled ur en bit under sondningen). Var hästen dessutom lugn och med normal puls just då är det inte självklart att veterinären borde förstått att hästen hade, eller ett halv dygn senare skulle komma att utveckla, magsäcksöverfyllnad, särskilt inte om hen var oerfaren.

Beklagar sorgen oavsett. :( De är ju känsliga de där djuren, och det behöver inte nödvändigtvis begås några större fel för att det ska gå åt helvete. Jag tycker du ska ringa och prata med kliniken och berätta vad som hänt. Jag hade däremot inte anmält, jag kan nästan lova dig att personen kommer grubbla över om hen borde ha sett/förstått/gjort något annorlunda utan att behöva gå ett år med en anmälan hängande över sig.

Som jag fått lära mig (av flera mkt erfarna hästveterinärer) räknas det som överfyllnad om man vid hävertering får tillbaka signifikant mycket mer vätska än man stoppar i. Sondning med vätska är också ett väldigt bra hjälpmedel för att lösa förstoppning. Att man därför väljer att sonda i vätska när man får tillbaka den isondade mängden vid hävertering är alltså inget jättekonstigt eller fel per se.
Hästar kan ju som du skriver inte kräkas, så det kan ju vara så att den vätska som kom upp i efterhand hamnat i matstrupen och inte hela vägen ner i magsäcken (t.ex. om sonden inte kom hela vägen ner, eller gled ur en bit under sondningen). Var hästen dessutom lugn och med normal puls just då är det inte självklart att veterinären borde förstått att hästen hade, eller ett halv dygn senare skulle komma att utveckla, magsäcksöverfyllnad, särskilt inte om hen var oerfaren.

Beklagar sorgen oavsett. :( De är ju känsliga de där djuren, och det behöver inte nödvändigtvis begås några större fel för att det ska gå åt helvete. Jag tycker du ska ringa och prata med kliniken och berätta vad som hänt. Jag hade däremot inte anmält, jag kan nästan lova dig att personen kommer grubbla över om hen borde ha sett/förstått/gjort något annorlunda utan att behöva gå ett år med en anmälan hängande över sig.
Du har helt rätt. Att få tillbaka samma mängd vätska är helt normalt, man tolererar även att få tillbaka någon liter mer än man stoppat i. På de hästar jag sett med rejäl magsäcksöverfyllnad har det kommit över 10 L reflux vällandes upp ur sonden direkt när man stoppar i den, utan att man ens behöver hävertera för att få upp det 🤢

TS: Man häverterar med vatten för att leta överfyllnad och det är inget konstigt att man får tillbaka det man stoppar i. Man bör blåsa ur sonden ordentligt och knicka den innan man drar ut för att det inte ska komma vätska upp som kan hamna i luftvägarna (nu verkar det kanske som att det råkade göra det ändå?). Sannolikt är det inte heller "bara" vätskan veterinären hade i som gjorde att hästens magsäck blev överfylld i och med att det tog så lång tid innan det hände, och fem liter är "ingenting" om vi pratar om en stor häst. Hästen mådde ju först ok efter veterinären varit där. Det kanske är så att hästen under tiden efter veterinärbesöket utvecklade ett felläge eller annan komplikation till sin förstoppning?

Beklagar verkligen att veterinärens bemötande upplevdes som otrevligt, men baserat på infon som ges i trådstarten skulle jag inte säga att veterinären har begått något stort fel. Börja med att prata med veterinären och kanske dennes chef och se om du får svar på dina frågor där. Känns det fortfarande rätt att anmäla efter det så gör det då.

Beklagar utgången i detta fallet och förlusten av din häst 😪

Det är fullt normalt att få tillbaka samma mängd vätska som man hällt i via sonden, någonstans vid +2 liter (lite beroende på storlek på häst) räknar vi det som överfyllnad. Sen kan det vara svårt att hitta exakt rätt med sin sond för att vara 100% säker på att där inte finns överfyllnad - magsäcken är rel stor och u-formad och ibland full med inpackat foder - ju starkare misstanke om överfyllnad man har desto mer noga letar man, dvs beror lite på övrig bedömning av hästens tillstånd.

Rektalfyndet förstoppning kan vara en faktiskt förstoppning (för mkt/för torrt innehåll i grovtarmen), eller vara en sk sekundärförstoppning (torrt innehåll pga att vätskan från tunntarmen inte passerar vidare som den ska). Tidigt i förloppet vid tex allvarliga tunntarmslidanden kan de vara svåra att skilja åt. Beroende på var obstruktionen i tunntarmen sitter tar det olika lång tid innan tarmen fyllts upp med vätska och även magsäcken blir full (har man tex en omvridning el något som snört av bakersta delen av tunntarmen tar det 12-14 timmar innan magsäcken börjar fyllas upp pga att tarminnehållet inte passerar vidare).

Utan obduktion är det tyvärr omöjligt att säga varför din häst avled. Magsäcksruptur kan definitivt leda till rel snabb och akut död, men det finns en hel rad andra orsaker till att kolikhästar avlider plötsligt, tex pga att de stora kärlen till tarmen vrids om/stryps så att en stor del av blodvolymen inte kan komma tillbaka till hjärtat och därmed ingen transport av syre till viktiga organ.

Tycker att du (om du orkar/vill) i första hand ska kontakta veterinärstationen och berätta om din upplevelse.

Mvh hästveterinär

Samma här, eller snarare att det är 50/50 om man får ut någon vettig.
Förr ringde jag oftare distriktarna, nu ringer jag direkt till klinik och rådfrågar dem först och åker in vid behov. I regel ringer jag bara distriktarna nu förtiden om jag måste ha ut någon akut och av någon anledning inte har möjlighet att köra in till klinik. Vill inte riskera att få ut någon som knappt vågar peta på hästen.

Till TS, jag beklagar verkligen. Jag skulle nog gå den vägen @Alexandra_W skrivit. Eventuellt ta hjälp av någon du känner och litar på om du inte orkar rodda i det själv?
Den erfarenheten har inte jag alls, tack och lov. Har använt samma distriktare i över 20 år och detta var första gången någon kom som inte verkade så hästvan. Jag fick till slut säga till att min snälla och introverta häst behövde få smärtstillande då jag såg att hon hade så ont att hon till slut inte visste var hon skulle ta vägen.
Jag tycker att mina distriktare är toppen och är väldigt tacksam över att de finns!

Den erfarenheten har inte jag alls, tack och lov. Har använt samma distriktare i över 20 år och detta var första gången någon kom som inte verkade så hästvan. Jag fick till slut säga till att min snälla och introverta häst behövde få smärtstillande då jag såg att hon hade så ont att hon till slut inte visste var hon skulle ta vägen.
Jag tycker att mina distriktare är toppen och är väldigt tacksam över att de finns!
Skönt det. 😊 Dom jag fått ut som varit bra har varit jättebra men det har verkligen varit lotteri för min del på vad man fått ut, iaf jourtid. Har överlag varit mycket mycket jämnare kvalitet på veterinär på kliniken. Men det är väl inte så konstigt att man garanterat får en hästvan vet där. 🙈

Jag är också väldigt tacksam att det finns man jag kommer ändå alltid välja klinik i första hand numer om möjligthet finns.

Så tråkigt att höra om din häst 😢

Magsäcksöverfyllnad är alltid sekundärt till något annat problem som gör att magsäcken inte töms normalt, som tex tarmvred. Det är därför det är ett dåligt tecken vid kolik. Genom att sonda och tömma vätskan får hästen det lite lättare ett tag men om själva grundproblemet är en vriden tarm behövs ofta operation.

Det är som flera sagt normalt att det kommer upp en del av det vattnet man sondat i när man häverterar. Det är också normalt att man blåser i slangen för att tömma den innan man drar ut den. Om magsäcken redan är överfylld när man sondar är det inte bara vatten som kommer upp utan massor av väldigt illaluktande magvätska.

För mig låter det som att hästen var mycket sjukare än man förstod från början, särskilt om den var lugn med normal puls då. Det går såklart inte att säga att det inte missades tecken på att hästen var så dålig vid första undersökningen men mycket kan också hända med en kolikhäst på några timmar.

Jag skulle om jag var du börja med att ta kontakt med veterinären och be att få prata om allt, kanske kan ni tillsammans gå igenom journalen och vad som gjort och varför.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 514
Senast: Zetly
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 030
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Hjälp med bit-problem