Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Borde väl synas på blodprov om den ätit något giftigt?

Fångar blodprov verkligen alla förgiftningar? Även lindrigare?

Sedan finns väl ett antal växter med irriterande växtsaft som kanske inte påverkar blodvärden eller halter av näringsämnen som till exempel tiamin eller liknande ?
(Tiaminbrist kan de få till exempel av fräkenväxter. Men det ser man ju på blodprov).

Går ju inte att jämföra häst och katt såklart, men har vid ett tillfälle haft en katt som saliverade något enormt. Veterinären misstänkte påverkan av giftig växt. n). Då syntes i alla fall inget på blodprov. Gick över efter något dygn.

Fångar blodprov verkligen alla förgiftningar? Även lindrigare?

Sedan finns väl ett antal växter med irriterande växtsaft som kanske inte påverkar blodvärden eller halter av näringsämnen som till exempel tiamin eller liknande ?
(Tiaminbrist kan de få till exempel av fräkenväxter. Men det ser man ju på blodprov).

Går ju inte att jämföra häst och katt såklart, men har vid ett tillfälle haft en katt som saliverade något enormt. Veterinären misstänkte påverkan av giftig växt. n). Då syntes i alla fall inget på blodprov. Gick över efter något dygn.
Jag vet inte. Var iaf påverkan på levern jag tänkte på..

Jag vet inte. Var iaf påverkan på levern jag tänkte på..
Ja, växter som ger påverkan på lever och njurar bör man ju kunna fånga på prov.
Om mängden är tillräcklig för att ge sådan påverkan. Men även mindre doser kanske kan ge symptom.
Vissa ger ju mest hudirritation, påverkan på nervsystem eller fotosensibilering i första läget om jag minns rätt.

Ja, växter som ger påverkan på lever och njurar bör man ju kunna fånga på prov.
Om mängden är tillräcklig för att ge sådan påverkan. Men även mindre doser kanske kan ge symptom.
Vissa ger ju mest hudirritation, påverkan på nervsystem eller fotosensibilering i första läget om jag minns rätt.
Jag kan inte det här tillräckligt, men jag vet hästar som besvärats av fotosensibilering där man sett påverkan på levern vid blodprov. Levern blir väl belastad av alla förgiftningar.

Jag kan inte det här tillräckligt, men jag vet hästar som besvärats av fotosensibilering där man sett påverkan på levern vid blodprov. Levern blir väl belastad av alla förgiftningar.
Jag tror det har gått ganska långt när det blir leverpåverkan vid förgiftning. Är inte helt säker heller men när jag haft (förmodad) förgiftning på häst med flera andra symtom så har det inte visat något på leverprov.

Vad sade veterinären?
Första gången pratade jag med 3 veterinärer, den första (som var i stallet) trodde att han fått ett sår på matstrupen och att det var akut och livshotande, den andra ( jourvet på kliniken jag rådgjorde med om vi skulle åka in eller inte) ville inte ge några besked om vad det kunde vara men trodde inte på den första veterinärens teori och tyckte att jag skulle avvakta, och den 3e( som jag ringde för att få en 3e åsikt om hur jag skulle göra) trodde på förgiftning.

Andra gången ringde jag inte ut någon utan övervakade hästen under natten och avvaktade tills morgonen och då var allt lugnt igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min labrador har en mycket aggressiv variant av armbågsartros. Förra hösten märkte vi av att hon blev stel efter aktivitet, vilket har...
Svar
14
· Visningar
3 203
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 282
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama