Sv: kronisk njursvikt hos katt: min katts historia
Jag blir illa berörd av vad ni skriver, tänk er själva. har du barn mackan kan du tänka dig hur du hade känt om någon sagt så till dig? (när ditt barn dessutom mådde bra just nu men sannolikt bara har några veckor eller månader kvar?)... Men jag vet inte om jag skrev tydligt nog. givetvis är det bättre att avliva en katt som mår dåligt. Men jag vet inte om jag var tydlig nog.
givetvis funderade jag över det! vi har varit timmar ifrån vid två tillfällen- men så har det vänt! Har alltid satt hennes välmående först! Hennes sjukdom är inte att det är konstant dåligt utan väldigt upp och ner. när det är dålig (som det varit totalt under 2-3 veckor) är det illa. När hon mår bra (totalt 5 månader sedan diagnosen) är det precis som vanligt!
Den första "planen" när hon blivit så dålig första gången var att bara ta hem henne max två dagar för att sedan avliva henne. men så började hon ju äta och blev bättre och bättre. Vi hade tät kontakt med veterinären också och jag minns att jag var orolig över ifall hon mådde sämre än vad jag trodde. katter visare ju först att dem mår dåligt när det är RIKTIGT illa...
Sen var det bra i en månad tills blodprovet. Tog ca en vecka tills hon mådde bättre igen och nu har hon mått bra och varit glad i 4 månader. vi har även flyttat så hon kan få springa runt på landet, jagar fåglar och är lycklig (har alltid varit innekatt vilket jag alltid haft dåligt samvete över. ni behöver inte påpeka det också.) så jag tror på ett sätt att hon har sin bästa tid i livet just nu. Det enda som är jobbigt för henne är förstoppningen (men det hjälps med laktuloset inom några timmar) och illamåendet. Men illamåendet håller bara i sig någon timme-ett par timmar ca 2 dagar i veckan. Resten av tiden äter hon normalt. Så jag anser absolut att hon har ett värdigt liv nu. Mackan som verkar mena att kronisk njursvikt över lag är hemskt för en katt kanske har erfarenhet av det? Vår veterinär säger att hon sannolikt mår väldigt bra som hon gör idag.
Innan var jag och min sambo överrens om att inte tvinga i henne någon mat igen utan låta förloppet ha sin gång för att inte plåga henne mer. Men nu är det ändå 4 fina månader som gått. Hade varit helt annorlunda om hon bara mådde bra i en månad för att sedan behövas tvångsmatas och bli inlagd
Ang bodprovet: har i efterhand hört att vissa veterinärer anser att det är helt okej för dem att inte fasta före blodprov. det gör mig ännu mer förbannad på den veterinären vi gick till. Jag frågade flera gånger om det verkligen var nödvändigt men hon sa att det var det eftersom gifterna i blodet kan ändras precis efter måltid eller nåt.
under de senaste 4 månaderna har vi alltså inte behövt tvångsmata henne förutom ca 2 gånger i veckan enbart för att få i henne medicin (2 ml mat ungefär) och hon tycker inte att det är jobbigt alls utan är avslappnad och slickar i sig. hade varit helt anat om det verkligen var nåt hon avskydde.
lakulos får hon kasnke 2 ggr i månaden.
primperan ca 2 ggr i veckan- äter ofta det själv.
resten av tiden mår hon bra och äter normalt.