Sevärdheter västsverige?

gul_zebra

Trådstartare
Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två dagar i Göteborg då vi ska se komikern Ismo och besöka Maritiman (som såklart inte har öppet samma dag som Ismos föreställning, det var ju typiskt).
En dag kommer vi även åka till Stigs motormuseum i Åkulla bokskogar.

Vi kommer även åka norrut och spendera en natt i trakterna kring Ljungskile, för att besöka min barndoms semesterparadis samt eventuellt shoppa dahlior i Nossebro innan vi rör oss hemåt igen.

Vi har lite tid över de dagar vi är ner. Vi gillar ruiner och fornlämningar och sambon nämnde att han gärna vill se lite gamla kyrkor. Vi gillar annars museum, historiska platser, jag är växtnörd och sambon bil- och tågnörd.

Har ni sevärdheter ni kan rekommendera i trakterna? :)

Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två dagar i Göteborg då vi ska se komikern Ismo och besöka Maritiman (som såklart inte har öppet samma dag som Ismos föreställning, det var ju typiskt).
En dag kommer vi även åka till Stigs motormuseum i Åkulla bokskogar.

Vi kommer även åka norrut och spendera en natt i trakterna kring Ljungskile, för att besöka min barndoms semesterparadis samt eventuellt shoppa dahlior i Nossebro innan vi rör oss hemåt igen.

Vi har lite tid över de dagar vi är ner. Vi gillar ruiner och fornlämningar och sambon nämnde att han gärna vill se lite gamla kyrkor. Vi gillar annars museum, historiska platser, jag är växtnörd och sambon bil- och tågnörd.

Har ni sevärdheter ni kan rekommendera i trakterna? :)
Kom till Färgelanda och besök Håvestenarna och fornsalen i Ödeborg. Vandra runt på Ragneruds branter i Högsäter och ät någon annanstans. Typ Uddevalla 😁

Finns det inte hällristningar i Tanum eller där i trakten?
Det gör det! Vitlycke är till och med ett världsarv.

Kl
Smögen är inte helt igenproppat med turister när ni är här så det är ju fint och gillar ni skaldjur så... Annars är mitt absoluta paradis på jorden Ramsvik och de kala klipphällarna ut mot öppet hav.

Lysekil är en urmysig liten stad med bland annat Havets Hus och Uddevalla är trevlig med. Där har ni Bohusläns museum, sjömanshusmuseum, gamla regementet med tillhörande försvarsmuseum, strandpromenaden som går ut till Sveriges första kurort Gustavsberg. Klart värt att gå den. Har skärgårdsbåtarna börjat gå så är de sååå mysiga. Går ni upp på skansberget så ser ni massa bunkrar sen kriget och får en vidunderlig utsikt över Byfjorden och Uddevalla samt Uddevallabron. (Jag har under flera säsonger jobbat på Uddevalla Turism.)

Okej, jag fortsätter: i Ljungskile så har ni silverfallet ett häftigt vattenfall en liten vandring in på bredfjället som i stort är värt ett besök. Strandpromenaden i Ljungskile är också trevlig. Sveriges äldsta bevarade riksväg Riks2an ligger strax söder om Ljungskile ner mot backamo som i sin tur är ett gammalt övningsfält för Bohus bataljon. De har veteranbilsmarknad ett gäng gånger per år men vet inte riktigt när. (Uddevalla.se bör ha evenemangskalendern uppdaterad.) I Ljungskile finns också Ulvön som är en kursgård för kommunal tror jag det är och det är en mysig liten ö med lite samma känsla som Ramsvik som jag nämnde innan. Mellan Ljungskile och Uddevalla så har ni flera små gamla fiskebyar som nu är mer eller mindre renoverade med flera badplatser.

Åker ni ut på Tjörn så rekommenderar jag Pilane skulpturpark om de öppnat för säsongen. Det är en stor utomhusutställning med nya skulpturer varje säsong. Kombineras bra med akvarellmuseet i Skärhamn. På Orust finns massor att göra men jag har dålig koll där faktiskt.

Kom till Färgelanda och besök Håvestenarna och fornsalen i Ödeborg. Vandra runt på Ragneruds branter i Högsäter och ät någon annanstans. Typ Uddevalla 😁
Oooh glömde att kolla med församlingsassistenterna om ni kan få en guidad vandring i Ödeborg kyrka som är från medeltiden. Dopfunten är från 1100-talet. Färgelanda kyrka är byggd av prosten Johan Ferlin som var morbror eller farbror till nationalskalden Nils Ferlin.

Det gör det! Vitlycke är till och med ett världsarv.

Kl
Smögen är inte helt igenproppat med turister när ni är här så det är ju fint och gillar ni skaldjur så... Annars är mitt absoluta paradis på jorden Ramsvik och de kala klipphällarna ut mot öppet hav.

Lysekil är en urmysig liten stad med bland annat Havets Hus och Uddevalla är trevlig med. Där har ni Bohusläns museum, sjömanshusmuseum, gamla regementet med tillhörande försvarsmuseum, strandpromenaden som går ut till Sveriges första kurort Gustavsberg. Klart värt att gå den. Har skärgårdsbåtarna börjat gå så är de sååå mysiga. Går ni upp på skansberget så ser ni massa bunkrar sen kriget och får en vidunderlig utsikt över Byfjorden och Uddevalla samt Uddevallabron. (Jag har under flera säsonger jobbat på Uddevalla Turism.)
Håller med om allt och kul att du nämnde regementet och deras museum :)

Har man bra skor går man hela vägen från snäckskalsbankarna (världsunika!) till Gustavsberg och passerar villa Elfkullen. Kanske gör en avstickare och klättrar upp på borgen Tureborg?
Regementet finns också på den turen.

Känner ni att ni hinner så är Håverud i Dalsland Sveriges enda akvedukt. De har byggt upp ett rejält turistområde runt akvedukt och erbjuder båtturer där. Antar att de bör ha börjat gå då.

Håller med om allt och kul att du nämnde regementet och deras museum :)

Har man bra skor går man hela vägen från snäckskalsbankarna (världsunika!) till Gustavsberg och passerar villa Elfkullen. Kanske gör en avstickare och klättrar upp på borgen Tureborg?
Regementet finns också på den turen.
Åååh jag skäms som glömde snäckskalsbankarna de är ju faktiskt helt unika i världen. Sååå värda ett besök och att vandra ut på någon av lederna där. Hela triangeln är nog i längst laget men de mindre inne i reservatet är ju lagom och massa fin natur med och inte hata snäckskalen.

Liknande trådar

Äldre Ska på semester en vecka i nederländerna nu i sommar och vill gärna ha lite tips på smultronställen att upptäcka. Sista två dagarna...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka