Om kortisonbehandling inte fungerar

CC82

Trådstartare
Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete och varit på inridning.

Nu har vi varit hos veterinär och för andra gången behandlat hasleder och glidleder bägge bak. Vid förra besöket behandlades även kotlederna fram. Vid röntgen och ultraljud syntes inget stort, lite broskförändringar vid kotlederna i fram.

Jag tror att hältan kommer från bakdelen och att han har avlastat fram och därför fått kotledsinflammationer i fram. Frågade om det kunde bero på någon form av problem med ryggen, men vet hävdade bestämt att denna häst inte har några som helst ryggproblem.

Om injektionerna inte fungerar denna gången, finns det då andra behandlingar att ta till?!

Jag tänker att istället för att bara behandla och behandla och behandla behöver man fundera på varför hästen får problem från början. Hur rids den? Är hovarna korrekt verkade? Hur ser exteriören ut? Är hästen välbalanserad i kroppen? Innan man fått ordning på grundproblemet (om det går) kommer det i stort sett vara pengar i sjön att hålla på och spruta hästen.

Jag tänker att istället för att bara behandla och behandla och behandla behöver man fundera på varför hästen får problem från början. Hur rids den? Är hovarna korrekt verkade? Hur ser exteriören ut? Är hästen välbalanserad i kroppen? Innan man fått ordning på grundproblemet (om det går) kommer det i stort sett vara pengar i sjön att hålla på och spruta hästen.
Jag håller helt med dig.

Har ute ET regelbundet, har kollat utrustning, tänder m.m. Har satt igång honom genom promenader och tömkörning, men så fort han "kommer igång" på riktigt händer något, t.ex. han får en spark i hagen och vi får börja om igen.

Anledningen att jag uppsökte veterinär denna gången var just för att försöka hitta orsaken till problemen. Svårt dock att hitta verkar det som.

Jag håller helt med dig.

Har ute ET regelbundet, har kollat utrustning, tänder m.m. Har satt igång honom genom promenader och tömkörning, men så fort han "kommer igång" på riktigt händer något, t.ex. han får en spark i hagen och vi får börja om igen.
Men då har inte hästen fått vila pga det du behandlat för nu? Sådant kan man ju inte alltid styra att dom råkar ut för någon spark. Om hästen inte blivit sparkad eller råkat ut för något utifrån så att säga, har problemen kommit tillbaka då? Alltså enbart pga ridningen?

Men då har inte hästen fått vila pga det du behandlat för nu? Sådant kan man ju inte alltid styra att dom råkar ut för någon spark. Om hästen inte blivit sparkad eller råkat ut för något utifrån så att säga, har problemen kommit tillbaka då? Alltså enbart pga ridningen?
Hästen har fått vila i mängder. Jag var inne och behandlade för 6 veckor sedan, då behandlades alla benen och han fick 10 dagars vila och sedan startade vi igång med promenader 15 min om dagen som sedan ökades upp till 30 min skrittarbete (för hand) per dag. Vid återbesök i förra veckan var bakbenen fortfarande inte bra så han fick ny behandling och i och med det ytterligare vila och sedan ska vi fortsätta med ytterligare skrittarbete för hand.

Problemen har kommit tillbaka för att något har hänt hela tiden, men det är inte där det har hänt som han fått inflammationerna. T.ex. blev han sparkad i bogen och fick kotledsinflammation (förmodligen pga felbelastning). Jag har liksom aldrig kommit igång med ridningen innan en ny skada har uppstått...

Hästen har fått vila i mängder. Jag var inne och behandlade för 6 veckor sedan, då behandlades alla benen och han fick 10 dagars vila och sedan startade vi igång med promenader 15 min om dagen som sedan ökades upp till 30 min skrittarbete (för hand) per dag. Vid återbesök i förra veckan var bakbenen fortfarande inte bra så han fick ny behandling och i och med det ytterligare vila och sedan ska vi fortsätta med ytterligare skrittarbete för hand.

Problemen har kommit tillbaka för att något har hänt hela tiden, men det är inte där det har hänt som han fått inflammationerna. T.ex. blev han sparkad i bogen och fick kotledsinflammation (förmodligen pga felbelastning). Jag har liksom aldrig kommit igång med ridningen innan en ny skada har uppstått...
Menar du att 6 veckors vila är mängder? För i detta fallet är det inte det. Och jag förstår inte riktigt hur du menar med att problemet kommer tillbaka när hästen får nya skador som är orelaterade. Om man behandlar ett ställe och hästen sedan får en annan skada så handlar det ju inte om huruvida kortisonet är effektiv eller ej och om man ska byta behandlingsmetod. Det handlar ju om att undvika att den får nya skador (tex kolla över hage och hagkompisar om den får sparkskador)

Menar du att 6 veckors vila är mängder? För i detta fallet är det inte det. Och jag förstår inte riktigt hur du menar med att problemet kommer tillbaka när hästen får nya skador som är orelaterade. Om man behandlar ett ställe och hästen sedan får en annan skada så handlar det ju inte om huruvida kortisonet är effektiv eller ej och om man ska byta behandlingsmetod. Det handlar ju om att undvika att den får nya skador (tex kolla över hage och hagkompisar om den får sparkskador)
Nej, jag menar inte att 6 veckors vila är mängder, jag menar att det har han fått sedan förra behandlingen. Sen jag köpte honom har han i princip vilat till och från i 2 år.

Min fråga är om denna behandling nummer två med kortison inte fungerar, finns det något annat man kan ta till då?

Det jag försökte förklara, förmodligen inte tillräckligt tydligt, är att när han fått t.ex. en spark på bogen har det alltid slutat med att han får kotledsinflammation, förmodligen för att han felbelastar.

Självklart har jag sett över sällskap, hagar och dylikt. Han är en kille som gillar att leka och verkar ha väldig otur. Han har gått med flera olika konstellationer för jag tycker inte att han ska behöva gå själv och det har aldrig varit några "elakheter" inblandade när han blivit skadad, han har helt enkelt bara inte turen på sin sida.

Nej, jag menar inte att 6 veckors vila är mängder, jag menar att det har han fått sedan förra behandlingen. Sen jag köpte honom har han i princip vilat till och från i 2 år.

Min fråga är om denna behandling nummer två med kortison inte fungerar, finns det något annat man kan ta till då?

Det jag försökte förklara, förmodligen inte tillräckligt tydligt, är att när han fått t.ex. en spark på bogen har det alltid slutat med att han får kotledsinflammation, förmodligen för att han felbelastar.

Självklart har jag sett över sällskap, hagar och dylikt. Han är en kille som gillar att leka och verkar ha väldig otur. Han har gått med flera olika konstellationer för jag tycker inte att han ska behöva gå själv och det har aldrig varit några "elakheter" inblandade när han blivit skadad, han har helt enkelt bara inte turen på sin sida.

Tänk själv om du har ont i knät.

Det kan vara överansträngning av muskler, slitskada på menisk, sena, ligament, det kan vara slatter, det kan vara artros, med mera.

Att spruta in kortison och tro att det magiskt löser problemet funkar inte på människa heller. Det behöver kombineras med en rehabplan av vila och sjukgymnastik. Ibland behövs viktnedgång, ibland behöver rörelsemönster/hållning korrigeras. Ibland behövs operation.

Så först måste ni utreda varför hästen får ont, inte bara symtombehandla (spruta och smärtstillande). Det behövs en riktig plan och helhetsgrepp. Ganska ofta kan status på hovarna bidra när det gäller kotledsinflammation. Det gäller att vinklarna är rätt och om skodd, att skorna passar. Tillräckligt med protein/aminosyror behövs för att kunna bygga muskler, med mera.

Vad gav veterinären för diagnos? Bara kotledsinflammation?

Tänk själv om du har ont i knät.

Det kan vara överansträngning av muskler, slitskada på menisk, sena, ligament, det kan vara slatter, det kan vara artros, med mera.

Att spruta in kortison och tro att det magiskt löser problemet funkar inte på människa heller. Det behöver kombineras med en rehabplan av vila och sjukgymnastik. Ibland behövs viktnedgång, ibland behöver rörelsemönster/hållning korrigeras. Ibland behövs operation.

Så först måste ni utreda varför hästen får ont, inte bara symtombehandla (spruta och smärtstillande). Det behövs en riktig plan och helhetsgrepp. Ganska ofta kan status på hovarna bidra när det gäller kotledsinflammation. Det gäller att vinklarna är rätt och om skodd, att skorna passar. Tillräckligt med protein/aminosyror behövs för att kunna bygga muskler, med mera.

Vad gav veterinären för diagnos? Bara kotledsinflammation?
Rehabplanen (från veterinären) innebär skrittövningar, tömkörning, mycket bomövningar och promenader i rask takt. Jag har tagit hjälp av ET och Osteopat för att få hjälp med den biten också. Har även kunniga som hjälper mig med foderstat. Jag är själv inte tillräckligt kunnig för att veta vad mer jag ska göra.

Jag försöker jobba enligt Equibodybalance, med equiband endast under magen för att han ska stärka sig.

Hovslagaren är välutbildad, men här kan jag återigen inte själv säga att jag ser några fel, men kanske att en annan hovslagare kan kolla... Han har fått överrullningsskor för att förebygga kotledsinflammationer i alla fall.

Veterinär har denna gången gett diagnos inflammation i hasled och glidled bägge bak. Vid förra besöket hade han även kotledsinflammation och inflammation i knä i bägge fram.

Rehabplanen (från veterinären) innebär skrittövningar, tömkörning, mycket bomövningar och promenader i rask takt. Jag har tagit hjälp av ET och Osteopat för att få hjälp med den biten också. Har även kunniga som hjälper mig med foderstat. Jag är själv inte tillräckligt kunnig för att veta vad mer jag ska göra.

Jag försöker jobba enligt Equibodybalance, med equiband endast under magen för att han ska stärka sig.

Hovslagaren är välutbildad, men här kan jag återigen inte själv säga att jag ser några fel, men kanske att en annan hovslagare kan kolla... Han har fått överrullningsskor för att förebygga kotledsinflammationer i alla fall.

Veterinär har denna gången gett diagnos inflammation i hasled och glidled bägge bak. Vid förra besöket hade han även kotledsinflammation och inflammation i knä i bägge fram.

Det låter som att du har ett helt team, vad bra!

Prata med dom som du har i teamet och som känner hästen. Vad har dom för tankar om varför det blir så mycket återkommande inflammationer? Har du en tränare som kommer ut regelbundet, vad tycker dom om hästens rörelsemönster, tankar om hur man kan stärka.

Om du vill lägga upp bilder på helkropp och hovar kan vi som hänger här ge våra åsikter om sånt som kan synas på bilder. Men mycket mer än så kan vi ju inte göra egentligen 😅.

Det kan också vara en idé att prata med en till veterinär/klinik för att få en second opinion om rehabplanen (jag tänker framförallt hastigheten, gick det för fort och för kort vila kanske).

Vad har ni för underlag i hagen? Väldigt hårt, eller mycket tung lera kan bidra till problemen.
Vet du om mamma/pappa haft bekymmer med benen?
Är han överrörlig, ovanligt stor?

Visst att man kan ha otur när man leker, men det låter ju inte normalt att han inprincip vilat/rehabat i 2 år.

Anledningen att jag uppsökte veterinär denna gången var just för att försöka hitta orsaken till problemen. Svårt dock att hitta verkar det som
Okej, så som jag tolkar det har du egentligen 2 frågeställningar. 1. Finns det fler alternativ än kortison för att få hästen ohalt nu och 2. Hålla den ohalt?

Om vi börjar med problemet behandlingsmetoder så ja, det finns andra medel än kortison, tex IRAP, PRP, IPRF och stamceller. Kortison brukar dock vara förstahandsvalet eftersom det är väldigt effektivt på att få ner inflammationer, mer än de andra medlen (undantag för att jag inte har superbra koll på stamceller. Men kan säga att det är svindyrt och försäkringen täcker det inte alltid). När mina hästar inte har varit så väldigt halta (en markering - 0,5 grad) har de fått IPRF och att jag samtidigt fortsatt igångsättningen för lite extra boost och att det är mer långtidsverkande än vissa kortisonsorter. Det finns ju dock inget som är så långtidsverkande att det kan motverka en ny inflammation om tex skoningen är dålig. Men fråga gärna veterinären varför den vill behandla med just detta medlet, det är ju alltid bra med en diskussion och att känna sig införstådd med planen.

Exakt vad är skadehistoriken? Tex juni 2023 halt VF, bedövning i kotled släckte hältan, behandlad där. Ohalt juli. Oktober 2023 sparkad bogen höger sida, halt BF, bedövning kotled släcker, behandlad båda kotor. Ohalt i december etc. Då kanske det är lite enklare att komma med fler tankar. Men du har ju fått många bra tankar från andra redan. I hagen, är det lugnt vid tex mat eller vaktar någon häst? Slidestop brukar inte vara bra för haser tex

Jag är ju väldigt "pro kortison", men samtidigt så ska man ha i åtanke att "kortison maskerar allt förutom döden". Jag hade inte nöjt mig med diagnosen inflammation. Inflammation är ju blott ett symtom på ett problem. Ta reda på vad problemet är! Det finns massor av behandlingsalternativ till kortison/i kombo med kortison, men det viktigaste är att faktiskt ta reda på vad det egentligen är man behandlar.

Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete och varit på inridning.

Nu har vi varit hos veterinär och för andra gången behandlat hasleder och glidleder bägge bak. Vid förra besöket behandlades även kotlederna fram. Vid röntgen och ultraljud syntes inget stort, lite broskförändringar vid kotlederna i fram.

Jag tror att hältan kommer från bakdelen och att han har avlastat fram och därför fått kotledsinflammationer i fram. Frågade om det kunde bero på någon form av problem med ryggen, men vet hävdade bestämt att denna häst inte har några som helst ryggproblem.

Om injektionerna inte fungerar denna gången, finns det då andra behandlingar att ta till?!
Det är tyvärr helt omöjligt att säga vad som kan och inte kan hjälpa din häst.
Men måste på något vis komma fram till varför hästen blir smärtpåverkad/skadad och var.
Det går att göra oerhört mycket med rätt veterinär, rätt klinik/utrustning för undersökningar, rätt behandlingar, rätt typ av träning, rätt skoning, rätt kiro, rätt tillskott etc.
Och tyvärr är inte alltid populära vet, behandlare, Hovis, tränare etc de som bäst hjälper just din häst. Det kan vara knepigt att hitta rätt.
Nu har du ju en ras som en hel del veterinärer och behandlare har lite svårt att utreda. Detsamma vad gäller tränare. Många tränare kan inte islänning. Och Islandstränare kanske inte alltid är bäst på rehab.
Plus att islänningars naturliga rörelsemönster inte alltid är det lämpligaste för rehab. Man kan behöva jobba om dem rejält som rehabtränare och ha ett signalsystem som är mer omfattande än det normala för att kunna pillra in alla kroppsdelar i sundare rörelser. De är ju ofta både överrörliga och har sina extra gångarter och förmåga att ”låsa ryggen”.
Med tanke på att ni behandlat glidleder så kan det vara värt att om det problemet i haserna kvarstår och visar förändringar prata med vet om Tildren/Osphos-behandling.

Min som inte svarade på kortison blev helt bra på irap. Där fanns dock en artros som anledning, vilket irap verkar lite extra effektivt på

Så ja det finns annat. Men man sprutar inte gärna 4-6-8 leder med tex irap utan man vill ju ha hittat ursprungsproblemet. Och där är ni nog inte riktigt än?

Men det finns absolut alternativ!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 505
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 753
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 833
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka