Nej, var skrev jag det? Mitt svar syftade inte så specifikt på TS fall utan var mer allmänt.Fast det är väl inte så många KS hästar med återkommande symtom som passar som ridskolehästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, var skrev jag det? Mitt svar syftade inte så specifikt på TS fall utan var mer allmänt.Fast det är väl inte så många KS hästar med återkommande symtom som passar som ridskolehästar?
Fast du svarade ju på en kommentar gällande just TS fall?Nej, var skrev jag det? Mitt svar syftade inte så specifikt på TS fall utan var mer allmänt.
ja men nu har denna hästen ju ont. Om det inte hade märkts hade det varit en sak, men att hårt hålla på hästen skall gå ridskola för man inte själv har tid att hålla igång den. Där finns hästar med KS vart det inte märks, men det gör det ju tydligen på denna pållen. Väl därutöver säga många veterinär inte har någon aning, va på en känd klinik i Stockholm med min, jag sa "jag tror det är ryggen", men dom stod hårt på att jag hade fel och behandlade en hälta. Återbesök, problem återstår. Kände dom inte lyssnade ett dugg på jag som känner min häst. Åkte till annan klinik, körde full röntgen på hela överlinjen. Hästen hade GROV KS, ihop växt i nacke, vart sadel är och i kors. Så att förlita sig på veterinär om att hästen skall gå kvar i skolverksamhet, säger jag bara- nope.
Om det nu är KS som är problemet.Fast det är väl inte så många KS hästar med återkommande symtom som passar som ridskolehästar?
Tolka det såhär då: att veterinären ännu inte specifikt avrått TS från att ha sin häst i verksamheten på grund av KS:en (vi bortser från alla eventuella andra problem) kan kanske bero på att veterinären inte till fullo kan avgöra om hästen tar direkt skada av det baserat på enstaka undersökningar. Då är det upp till TS, som känner sin häst bäst och ser den i vardagen, att ta det ansvaret och kanske prova ta ur hästen ur verksamheten/lägga om träningen för att se om det blir bättre. Med KS är det svårt att avgöra hur mycket det påverkar en enskild häst.Fast du svarade ju på en kommentar gällande just TS fall?
Okej, jag tycker i alla fall att eftersom hästen gått i verksamhet i flera år utan att bli bättre, så kan det helt klart vara värt att prova ta hästen ut verksamhet. Och att TS är den enda som rider hästen 3 dagar/vecka (eftersom det är vad TS hinner), och ser hur hästen mår på ett annat upplägg eftersom nuvarande inte verkar fungera.Tolka det såhär då: att veterinären ännu inte specifikt avrått TS från att ha sin häst i verksamheten på grund av KS:en (vi bortser från alla eventuella andra problem) kan kanske bero på att veterinären inte till fullo kan avgöra om hästen tar direkt skada av det baserat på enstaka undersökningar. Då är det upp till TS, som känner sin häst bäst och ser den i vardagen, att ta det ansvaret och kanske prova ta ur hästen ur verksamheten/lägga om träningen för att se om det blir bättre. Med KS är det svårt att avgöra hur mycket det påverkar en enskild häst.
Med återkommande hältor, där det är oklart exakt vad som ligger bakom, som det nu är i detta fallet, är det nog mer komplicerat än så - men jag kan ändå tycka att hästens upplägg bör diskuteras noggrant med veterinären.
Jag håller med dig!Okej, jag tycker i alla fall att eftersom hästen gått i verksamhet i flera år utan att bli bättre, så kan det helt klart vara värt att prova ta hästen ut verksamhet. Och att TS är den enda som rider hästen 3 dagar/vecka (eftersom det är vad TS hinner), och ser hur hästen mår på ett annat upplägg eftersom nuvarande inte verkar fungera.
Hoppas det gått bra på återbesöket idag!
För övrigt; kissing spines är ju en väldigt bred diagnos. Tycker att några dragit på himla stora växlar gällande just den biten (om inte ts någonstans sagt hur grov den är och jag missat det).
Du gör precis hur du vill, det är din häst. Jag fattar dock inte varför du ber om råd när du sen avfärdar det mesta.En sak jag kan konstatera nu när jag sitter på akuten är i alla fall att just vintertid är hon inte en helt säker häst att hantera utan ordentlig motion.
På en del svar låter det, lite överdrivet, som att man för hästens bästa borde fundera på att flytta själv så man har tillgång till vad de anser vara "rätt" sorts stall. Jag vill självklart hjälpa henne må bra, men det finns gränser. Speciellt när jag är långt ifrån övertygad att nuvarande situation är ett problem. Jag är ganska säker på att hennes rygg inflammation var orsakad av specifika förhållanden som inte funnits innan eller efter. Då har hon haft flera år utan kot- eller hovledsinflammationer fram till nu. Knappast något konstant lidande.
Som påpekat skulle jag också vara orolig över att byta underlag och även stallmiljö på en häst i hennes ålder i och som dessutom blir väldigt stressad utanför sin hemmiljö. Hon är också svår att slänga in i ny flock då hon ofta blir en hackkyckling.
Du gör precis hur du vill, det är din häst. Jag fattar dock inte varför du ber om råd när du sen avfärdar det mesta.
Du har fått många tips på olika lösningar eller varianter som kan vara värda att fundera över, men det verkar som att du hittar anledningar till att dissa alla förslag.
(Hästar får inte KS inkl förändringar av dåligt passande sadlar)