Allt känns jobbigt och behöver bolla med hästkunnig..

Jag skulle ge upp idén om att försöka häva köpet. Han gick igenom besiktningen (på pappret), ingen röntgen gjordes och kanske fungerade han hos säljaren som trodde denne sålde en frisk häst.

Jag skulle se över försäkringen, vad får du tillbaka vid triangelmärkning? OM du tror han skulle fungera som triangelmärkt promenadhäst på foder-överväg det.

Annars skulle jag om jag var din situation döma ut hästen, sörja, lära av erfarenheten och leta efter en ny bästa vän.

Hoppas det löser dig för dig och hästen på bästa sätt!
 
Jag förstår absolut på ett sett hur du tänker. Däremot så, som jag sa så såg man inte och märkte inte att han var halt vid ridning. Det såg dom ju när vi tog han till veterinären och gjorde böjprov. Det är klart att min ridning också har belastat honom men jag menar bara att det inte var jag som orsakade det.
Hur menar du här? Du kommer aldrig veta säkert varför han blev halt, tyvärr. Att hälta inte syns vid ridning innebär inte att ridningen inte lett till en böjprovshälta. Tex vid dubbelsidig hälta så avlastar ju hästen båda benen och kan därmed se ohalt ut. Böjprov ökar man trycket på ena benet och då syns hältan på det benet, men den är ju fortfarande böjprovshalt på båda (först ont i båda benen men sen mer ont i det ena -> avlastar benet som gör mest ont). Och om man bedövar bort ett ben och longerar kan det hända att hästen visar hälta på andra benet (båda benen gjorde ont först -> avlasta lika mycket. Bedöva bort ena benet så gör bara ett ben ont -> avlasta det). Fast att man inte såg någon longeringshälta alls från början.

Jag säger inte att din ridning har gjort hästen halt, jag säger bara att du inte kan veta att din ridning INTE har gjort hästen halt. Och det är bland annat därför det vore svårt att rättsligt få rätt att reklamera hästen 🙂
 
Om hästen markerade på böjprov så ska den inte ha gått igenom utan anmärkning (att "gå igenom" besiktningen kan i princip vilket häst som sålänge du inte avbryter, anmärkningarna är det intressanta). Skulle du vilja skicka pm om vilken veterinär/klinik ni använde er av? I övrigt har jag tyvärr inte mycket till råd, hoppas att det löser sig på bästa sätt för både dig och hästen. Det är inte konstigt att lite på veterinären som okunnig, trots att de ibland gör fel.
 
Jag skulle ge upp idén om att försöka häva köpet. Han gick igenom besiktningen (på pappret), ingen röntgen gjordes och kanske fungerade han hos säljaren som trodde denne sålde en frisk häst.

Jag skulle se över försäkringen, vad får du tillbaka vid triangelmärkning? OM du tror han skulle fungera som triangelmärkt promenadhäst på foder-överväg det.

Annars skulle jag om jag var din situation döma ut hästen, sörja, lära av erfarenheten och leta efter en ny bästa vän.

Hoppas det löser dig för dig och hästen på bästa sätt!

Tyvärr räcker inte vår försäkring triangelmärkning, annars tror jag det hade varit ett bra alternativ. Tack för att du delar med dig om tips😊
 
Alltså, ni kan reklamera och dra den processen, men även om ni skulle vinna (vilket inte är så lätt) finns risken att hela förfarandet kostar mer än hästen gjorde. Det kan vara värt det, ibland inte. Jag har hårdnackat processat om en häst med skada och såhär i efterhand var det inte värt det.

Behandla och se om hästen blir fräsch, vill du mer än promenadridning så sälj, blir den inte fräsch hade jag avlivat.
Väl så tänkvärt. Vill man processa så finns flera jurister som mer än gärna tjänar pengar.

Den stora förloraren är i regel köparen, säljaren och kanske även hästen. :(

Jag klarade min reklamation bra tack vare en superseriös och ansvarstagande säljare.
 
Väl så tänkvärt. Vill man processa så finns flera jurister som mer än gärna tjänar pengar.

Den stora förloraren är i regel köparen, säljaren och kanske även hästen. :(

Jag klarade min reklamation bra tack vare en superseriös och ansvarstagande säljare.
Ja och risken är också att om du förlorar får du betala för motpartens kostnader också. Det kan bli rejält dyrt.
 
Ja och risken är också att om du förlorar får du betala för motpartens kostnader också. Det kan bli rejält dyrt.
Japp! Det är därför man behöver vara så noggrann man kan innan köpet, eller helt enkelt tänka att nu är ansvaret mitt, oavsett vad som händer.

Jag har köpt häst utan besiktning och bara tagit över försäkring, men då har det inte varit så dyra hästar.

Att processa om en häst för, låt säga, under 150' är totalt meningslöst.
 
Ja men precis, vi hade ju tur med att hon inte skrev ner det och vi skulle såklart tänkt över den situationen mer men eftersom han gick igenom så tänkte vi inte så mycket på det. Tack för tipsen😊
Var säljaren med vid besiktningen? I sådana fall kan ju säljaren (och veterinären själv) berätta om att hästen inte var helt ren vid böjprovet vid eventuell tvist, men att ni valde att genomföra affären ändå. Den utförliga beskrivningen du har skrivit i ditt inlägg gör det ju också ganska lätt att spåra vilka du och hästen är om någon som känner till dig läser detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 202
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
490
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 331
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp