Enögd häst

Barbabelle

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av det?

Hur funkar det för den hästen? Funkar det bra att hoppa tex? Vad funkar mindre bra/eller inte alls?

Jag var flera år på kurser på ett ställe som hade en enögd häst. Hon var som de andra, inget konstigt. Jag var på dressyrkurser så vet inte om hon hoppades. Men finns/fanns det inte en enögd häst i världscupen i hoppning eller minns jag fel?

Jag var flera år på kurser på ett ställe som hade en enögd häst. Hon var som de andra, inget konstigt. Jag var på dressyrkurser så vet inte om hon hoppades. Men finns/fanns det inte en enögd häst i världscupen i hoppning eller minns jag fel?
Vilma som tävlar just nu i världscupen har ju cissi. Baryard har tävlat någon och Jens hade vell nån. I dotterns ridgrupp är det en som har en enögd ponny.

Min hästs förra bästa kompis var enögd. Han tyckte inte om att ha min häst på den blinda sidan när de busade ihop, men annars var det inget konstigt (inte konstigt att han ville ha en tokig unghäst inom synhåll heller såklart 😅).
Man fick väl tänka på att inte "överraska" på den blinda sidan typ, om man gick fram till honom eller skulle ha på grimman.

En fd stallkompis häst fick ett öga bortopererat för ett par år sen. I början var hästen personlighetsförändrad men det la sig ganska snart. Hon tränar terräng, hoppar, dressyrar och rider ut precis som vanligt. Man fick vara lite schysst vid intag och ta en extra stor sväng in i boxen för annars kunde han slå i boxdörren och hon fick tänka lite vad hon gjorde på den sidan.

En bekant hade tidigare en ponny som var enögd. Hon älskade att hopps och det man fick tänka på då var ju vilka vägar man valde så hon hann se hindret. Men hon verkade aldrig lida eller må dåligt av att sakna ögat.

Hade en på gymnasiet, galenpanna deluxe när man skulle hoppa så frågan ens såg hindren om ens om han hade två ögon :rofl: . Var körhäst i vanliga fall och tror funka mycket bättre där, men galet mycket energi. Vad vet inget som märktes mer syntes sakna ett öga.

Har funnits fler men du tänker nog på Wilma Hellströms häst Cicci.

Har sett flera och också ridit en. Är egentligen inget konstigt men kräver lite taktik i ridningen så att man underlättar för hästen genom att tex visa hindret för hästen.

Två enögda hästar har funnits på min ridskola. Det funkade superbra och både kunde hoppa och rida dressyr som vanligt. En av dem ville att man skulle smacka / prata när man kom från sidan så att den inte blev rädd men det var inga problem🤗

Hästar är fantastiska på att bara enögda. Finns flera exempel på ffa hopphästar som verkar ha ett sjätte sinne för hinder. Quite Easy var enögd och på hingstvisningar vändes han upp på blinda sidan på supertajta svängar och hoppade utan problem.

Hade inte varit rädd för att köpa en enögd häst eller välja att ta bort ögat vid sjukdom.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 391
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 936
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka