Hej.
Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av uppfödare i somras då de hade tänkt skicka henne till slakt. Veterinär besiktigad och kollat tänder ua.
Börjat försöka rida henne, men det går trögt framåt. Hon är extremt het och har ett väldans humör.
Har lång erfarenhet av både inridning och tillridning av olika typer av hästar även heta. Men detta är mitt första fullblod.
Hon kastar med huvudet upp och ner iprincip hela passet, steppar i trav och kan lugna sig enbart korta stunder, så fort hon inte får komma fram eller att jag rör henne med benen så reser hon sig. Fått 2 hjärnskakningar senaste månaderna av detta. Första gången knockade hon mig när hon kastade med huvudet. Då satte jag på martingal, så hon inte når upp till mitt huvud. Nu igår så reste hon sig och slog över och jag landade på bakhuvudet och fick hennes kropp på mitt ben.
Hoppade upp efteråt för att hon inte ska få som hon vill. Longerade henne lite innan och kollade igenom så att allt såg okej ut innan så att hon inte skadat sig, men det såg ok ut. Hon var likadan och fortsatte att försöka resa sig så fort hon inte kom fram som hon ville (inte fick galoppera) eller försökte hålla om henne med benen minsta lilla. Hoppades att när hon hade slagit över att hon själv skulle få en tankeställare, att det inte var så trevligt men så var inte fallet.
Vet inte riktigt vad jag ska göra i nuläget då hon är som hon är. Känner att det börjar bli farligt och att jag inte kan riskera mitt eget huvud längre, då jag redan fått två hjärnskakningar.
Hon rids med stresshuva och har fått magnesium sen hon kom för 6 månader sen. Stresshuvan har hjälpt något i hanteringen men inte i ridningen. Även provat att rida med hackamore.
Vad ska man göra?