Extremt het häst

Ja börjar kännas lite lönlöst efter alla pengar och tid som lagts. Hon har varit avelssto hos ägaren efter att hon slutade tävla. Fått 5 föl och de senaste åren ville hon inte ta sig efter flera försök. Antar att det inte tyckte att det var lönt att sälja henne.
Var en ren slump att jag tog kontakt med ägaren för att jag var intresserad av att låna en häst för ridning, då jag har ridit många av deras innan. Bara en vecka efter var slakt bokad, så jag tänkte att det var värt ett försök och köpte henne.
Aha okej

Hej.
Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av uppfödare i somras då de hade tänkt skicka henne till slakt. Veterinär besiktigad och kollat tänder ua.
Börjat försöka rida henne, men det går trögt framåt. Hon är extremt het och har ett väldans humör.
Har lång erfarenhet av både inridning och tillridning av olika typer av hästar även heta. Men detta är mitt första fullblod.
Hon kastar med huvudet upp och ner iprincip hela passet, steppar i trav och kan lugna sig enbart korta stunder, så fort hon inte får komma fram eller att jag rör henne med benen så reser hon sig. Fått 2 hjärnskakningar senaste månaderna av detta. Första gången knockade hon mig när hon kastade med huvudet. Då satte jag på martingal, så hon inte når upp till mitt huvud. Nu igår så reste hon sig och slog över och jag landade på bakhuvudet och fick hennes kropp på mitt ben.
Hoppade upp efteråt för att hon inte ska få som hon vill. Longerade henne lite innan och kollade igenom så att allt såg okej ut innan så att hon inte skadat sig, men det såg ok ut. Hon var likadan och fortsatte att försöka resa sig så fort hon inte kom fram som hon ville (inte fick galoppera) eller försökte hålla om henne med benen minsta lilla. Hoppades att när hon hade slagit över att hon själv skulle få en tankeställare, att det inte var så trevligt men så var inte fallet.
Vet inte riktigt vad jag ska göra i nuläget då hon är som hon är. Känner att det börjar bli farligt och att jag inte kan riskera mitt eget huvud längre, då jag redan fått två hjärnskakningar.
Hon rids med stresshuva och har fått magnesium sen hon kom för 6 månader sen. Stresshuvan har hjälpt något i hanteringen men inte i ridningen. Även provat att rida med hackamore.
Vad ska man göra?
Min tränare börjar inte sitta på sina unghästar förrän de kan 1. Bli longerad i alla gångarter och byta mellan gångarterna och vara avslappnad, 2. Göra samma som ovan och det är hinder på volten eller att hästen bär en tyngd på 20 kilo ( det finns sådana säckar anpassade till häst, och 3. Hästen ska kunna lastas själv av sin människa i olika situationer. Först efter att hästen är trygg i alla de situationerna anser hon att hästen är mentalt och fysiskt redo för att ridas.

Man behöver inte kopiera allt men det ger ändå ett perspektiv på hur mycket man kan träna hästen utan att rida den. Säkerhet ska vara prio ett och om man tränat avslappning i så många situationer så blir det liksom ett tillstånd som hästen kommer sträva mot och det blir det ”normala”. Lycka till med hästen och var rädd om dig.

Precis som @Reville skriver, xx gas är hålla i tyglarna, och med korta tyglar o klämande ben finns det bara en väg ut o det är uppåt.
Skritta ut på långa tyglar lääääääääääänge.
Börjar hon gasa så släpp tyglarna o ställ dig upp.

Jag tycker ju att en häst som först gått på bana och sedan inte blivit riden på åtta år egentligen inte är inriden alls och skulle börja om helt och hållet från början. Inte ens tänka på att sitta upp och tro att det ska fungera.
Nu har hon redan varit avställd länge men annars är det det första jag skulle göra.

Jag skulle köra promenader, longering, markhantering, tömkörning, vänja vid utrustningen jag vill använda, lära in röstkommandon och helt enkelt skynda extremt långsamt. Räkna med bakslag och gärna låta hästen gå på lösdrift under tiden.

Precis som skrivits innan, jag skulle anse den oinriden. Backat tillbaka till ruta ett om jag hade velat, annars inte haft dåligt samvete om jag gav upp. Just nu låter den väldigt farlig att sitta på öht. Hästar skall vara roligt inte livsfarligt.

Jag har haft många fullblod under åren så jag har lite vana av dom.
Först så skulle jag ha kollat upp hennes mage för att se så hon inte har magsår. Ett stressat fullblod kan lätt få det och om det inte behandlas och det ökar stressen
En ond cirkel.
Sedan hade jag börjat om lite så att säga. Arbetat henne från marken med tömkörning tills hon börjar jobba utan stress. Den jag själv haft mest bry med behövde nästan 6 månader med arbete i tömkörning innan han var redo för ryttare. Men då var hans utbildningsnivå ungefär lätt A

Ojdå, ett typexempel på hur farligt det kan bli. Jag tycker de som håller på med galopp är inga räddharar precis och har hästen varit så stressad att den inte gick att rida och tävla mer så har det varit farligt redan då. Märkligt att sätta en sån häst i avel. I alla fall, jag tycker du ska backa bandet rejält, ta hjälp av ngn som är duktig på att skola om galoppörer men främst kolla upp så hästen inte har något som gör att den reagerar som den gör pga ont. Jag tycker inte heller att alla hästar till varje pris måste ridas. Vill de inte så ska man inte tvinga dem.

Tycker det låter som ett helt vanligt fullblod?
Självklart kan man inte ta i dom då dom inte ridits så innan?
Är det inte klokare er börja utbildningen från marken?

Ojdå, ett typexempel på hur farligt det kan bli. Jag tycker de som håller på med galopp är inga räddharar precis och har hästen varit så stressad att den inte gick att rida och tävla mer så har det varit farligt redan då. Märkligt att sätta en sån häst i avel. I alla fall, jag tycker du ska backa bandet rejält, ta hjälp av ngn som är duktig på att skola om galoppörer men främst kolla upp så hästen inte har något som gör att den reagerar som den gör pga ont. Jag tycker inte heller att alla hästar till varje pris måste ridas. Vill de inte så ska man inte tvinga dem.
Det där är viktigt tycker jag. Det sista. Mitt fullblod är nog där. Hon tycker inte det är kul. Efter hon fick föl får jag en känsla av att det är jag som tycker att hon borde tycka ridning är kul. Inte hon. Jag har suttit upp och skrittat henne barbacka i skogen och det kan hon noga tycka är lite kul. Men ridbana? Nej. Det var tydligt när hon vägrade gå ur boxen med sadel o träns.

Hon var en jättefin mamma så det är det hon borde få vara.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 682
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2