Köpt dyr häst med problem

Hur lång tid sa behandlande veterinär att de kan ta? Har du märkt någon skillnad på hästen än så länge?

Vet att det finns rehabstall att ha hästen i där de sköter medicineringen mm. Kanske kan va ett alternativ? Så du/ni hinner med ert samtidigt som hästen sköts om.
Först behandling fyra veckor och sen åter gastroskopi. Eventuellt mer behandling efter det. Glandulära magsår verkar kunna ta längre tid att läka ut.
Nu har vi snart behandlat 2,5 veckor med högdos Omeprazol och Andapsin. De två senaste dagarna har han varit mycket lugnare, han vaktar lite på magen ännu. Han har kunnat slappna av på ett annat vis och jag har kunnat tvätta honom på benen utan att han flippat. Men jag har tidigare haft en eller ett par dagar då saker funkat bättre men sen har det varit dåligt igen, så vågar inte riktigt bli positiv än.

Först behandling fyra veckor och sen åter gastroskopi. Eventuellt mer behandling efter det. Glandulära magsår verkar kunna ta längre tid att läka ut.
Nu har vi snart behandlat 2,5 veckor med högdos Omeprazol och Andapsin. De två senaste dagarna har han varit mycket lugnare, han vaktar lite på magen ännu. Han har kunnat slappna av på ett annat vis och jag har kunnat tvätta honom på benen utan att han flippat. Men jag har tidigare haft en eller ett par dagar då saker funkat bättre men sen har det varit dåligt igen, så vågar inte riktigt bli positiv än.
Hoppas det är på väg att vända för er!

Hej.
12 veckor med den behandlingen? Då är det lång väg kvar för oss. När kände du att hästen började visa tydlig förbättring?
Berätta gärna mer om din erfarenhet. Blev hästen helt frisk?
Hur ofta gastroskoperades den under behandlingen?
Inga återfall?
Just det. Studier har visat att 90 % får tillbaka magsår om man slutat tvärt, fick du någon nedtrappningsschema?…i så fall hur?
Det är främst utländska studier och det känns som att veterinärerna här i Sverige inte riktigt har koll på de olika behandlingsalternativen och den senaste forskningen.

Hej.
12 veckor med den behandlingen? Då är det lång väg kvar för oss. När kände du att hästen började visa tydlig förbättring?
Berätta gärna mer om din erfarenhet. Blev hästen helt frisk?
Hur ofta gastroskoperades den under behandlingen?
Inga återfall?
Direkt vi kombinerade gastrogard och andapsin blev hästen bättre. Sista veckornas behandling var det inga symptom men vi höll i tills allt såg bra ut. Gjorde två gastropier- en 4 veckor in på behandling och sen efter 4 veckor igen. Har inte gjort några gastropier sedan dess utan mer konstaterat att det är ett problem som vi behöver tänka på. Hästen har sedan dess fungerat bra med de anpassningar vi gjort.
Anpassningarna har dels varit diverse foder tillskott som jag inte vet om de funkar men... Men också justeringar i arbetet. Mer vilodagar, längre planerade viloperioder under året. Mer lyhördhet helt enkelt. Det är en härlig arbetsvillig individ som är känslig och snabbt blir frustrerad och stressad och den insikten var nog vad som gjort att det fungerat för oss!

Just det. Studier har visat att 90 % får tillbaka magsår om man slutat tvärt, fick du någon nedtrappningsschema?…i så fall hur?
Det är främst utländska studier och det känns som att veterinärerna här i Sverige inte riktigt har koll på de olika behandlingsalternativen och den senaste forskningen.
Ja vi gick ner på halvdos gastrogard en vecka tror jag och fortsatte med andapsin två gånger om dagen någon ytterligare vecka.

Direkt vi kombinerade gastrogard och andapsin blev hästen bättre. Sista veckornas behandling var det inga symptom men vi höll i tills allt såg bra ut. Gjorde två gastropier- en 4 veckor in på behandling och sen efter 4 veckor igen. Har inte gjort några gastropier sedan dess utan mer konstaterat att det är ett problem som vi behöver tänka på. Hästen har sedan dess fungerat bra med de anpassningar vi gjort.
Anpassningarna har dels varit diverse foder tillskott som jag inte vet om de funkar men... Men också justeringar i arbetet. Mer vilodagar, längre planerade viloperioder under året. Mer lyhördhet helt enkelt. Det är en härlig arbetsvillig individ som är känslig och snabbt blir frustrerad och stressad och den insikten var nog vad som gjort att det fungerat för oss!
Ni fick effekt direkt….mensr du efter bara några dagar?
Vilka symtom hade din häst och hur länge hade det pågått innan diagnos och behandling? Hur allvarligt, vilken gradering hade magsåret?

Finns tillskott som ev verkar ha bevisad effekt tex lecitin …… har köpt nåt pulver som innehåller det. Kanske nåt liknande du har?

Tack på förhand.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 374
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 727
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka