Köpt dyr häst med problem

Jag tycker att vi ska tänka på vad det kostar för hästen, att bli påtvingad en roll som terapeut/gosedjur/stressboll. Jag anser att dom ska få lov att välja den rollen, för den kostar på.
Det här är så intressant (och ett litet sidospår). Jag har haft en flock på tre hästar och det var alltid samma häst som stannade med mig när jag var nere. Alla andra gick men han bara.. stannade, med mig.

Jag blir faktiskt lite smått provocerat av detta inlägg skall jag erkänna. Men jag skall försöka hålla mig saklig. Hästar är levande djur med känslor. Faktiskt oerhört fina djur som ställer upp på såååå mycket. Hästar är inte ett "paket" man kan köpa och sen är det klart. Om man vill köpa en färdig häst så köper man inte en 5åring. Men än häst på 10+. Sen har Hästar med mycket kapacitet oftast lite mer känsliga. Sen reagerar alla Hästar olika på miljö byte. Han känner inte dig och saknar uppenbart förtroende för dig skulle inte säga att det gör saken bättre att envisas med att lasta en häst i 4 timmar 🙄 tycker ärlig talat synd om hästen. Du kan istället kanske se detta som ett ypperligt tillfälle att börja tänka om gällande Hästar och hur vi förhåller oss till dom med hjälp av rätt duktig tränare från marken. Om man tror man redan "kan allt, vet allt" gällande Hästar så har man redan falleret. Ödmjukhet och empati är någon av dom viktigaste egenskaperna enligt mig när det kommer till Hästar och vår relationer.

Förstå varför dom reagerar som dom gör. Tyvärr ser jag fortfarande alldeles för ofta inom hästvärlden hur folk beter sig rätt ruttet mot sina Hästar i ren okunskap. Man kan ju såklart inte veta vad man inte vet och alla gör fel. Men när man hamnar i sin här situation anser jag att det är ett ypperligt tillfälle att blicka inåt och ändrar hur man ser på Hästar och interagerar med dom.
Fast ibland blir det fel, som i detta fall. Och ts verkar vara ödmjuk och vill ha hjälp för att göra om och göra rätt. Det blir lite tokigt att straffa ts för att ”hästvärlden” beter sig ruttet. Ödmjukhet och empati kan också användas i relation till människor.

Ja, när dom inkluderar oss i deras flock, och när människan aktivt eller intuitivt läser av hästens lugnande signaler - och tar sitt ansvar och inte tvingar hästen till massa aktiviteter den inte känner sig trygg med medans människan osar ångest.

Jag tycker att vi ska tänka på vad det kostar för hästen, att bli påtvingad en roll som terapeut/gosedjur/stressboll. Jag anser att dom ska få lov att välja den rollen, för den kostar på.

Att sitta och chilla i hagen där hästen kan ha valet att gå därifrån är ett bra alternativ när man ångar av stress och ångest. Det är bra för människohjärnan också, att våga sitta ner och bara känna igenom saker, utan distraktioner och sysslor.

Jag instämmer helt! Jag funderade över hur jag skulle uttrycka mig men du hittade precis rätt ord för att beskriva hur jag känner i frågan.

Hej kära du!!! Fattar ångesten men så klart ni reder ut detta💕💕💕
Fick hem en importhäst som förvisso inte var dyr men omöjlig ihanteringen.
Kunde inte stå på box, jättestressade jämt, kunde inte borstas, bet och sparkades och kunde ABSOLUT inte stå fast på gången eller någon annanstans
Fattade ju direkt att denna inte kunde säljas vidare. Så det var bara att kämpa på

Det är förstås en lång historia men grunden har varit att få henne att lita på mig.
Godis , morötter för allt som hon gjorde som var något bra. Inga hårda metoder alls ( blev bara värre då)

Ville heller ej gå på transporten.
Hon tvekar ännu ibland och då jag alltid är själv i lastmomentet tar jag fast longerlinan i grimman, rundar den runt frambomen och liksom föser in henne bakifrån
Kanske lite tidigt att börja med detta nu för er men vill mest peppa att du inte går ge upp och beröm minsta lilla framsteg

Heja er!!!!

Jag blir faktiskt lite smått provocerat av detta inlägg skall jag erkänna. Men jag skall försöka hålla mig saklig. Hästar är levande djur med känslor. Faktiskt oerhört fina djur som ställer upp på såååå mycket. Hästar är inte ett "paket" man kan köpa och sen är det klart. Om man vill köpa en färdig häst så köper man inte en 5åring. Men än häst på 10+. Sen har Hästar med mycket kapacitet oftast lite mer känsliga. Sen reagerar alla Hästar olika på miljö byte. Han känner inte dig och saknar uppenbart förtroende för dig skulle inte säga att det gör saken bättre att envisas med att lasta en häst i 4 timmar 🙄 tycker ärlig talat synd om hästen. Du kan istället kanske se detta som ett ypperligt tillfälle att börja tänka om gällande Hästar och hur vi förhåller oss till dom med hjälp av rätt duktig tränare från marken. Om man tror man redan "kan allt, vet allt" gällande Hästar så har man redan falleret. Ödmjukhet och empati är någon av dom viktigaste egenskaperna enligt mig när det kommer till Hästar och vår relationer.

Förstå varför dom reagerar som dom gör. Tyvärr ser jag fortfarande alldeles för ofta inom hästvärlden hur folk beter sig rätt ruttet mot sina Hästar i ren okunskap. Man kan ju såklart inte veta vad man inte vet och alla gör fel. Men när man hamnar i sin här situation anser jag att det är ett ypperligt tillfälle att blicka inåt och ändrar hur man ser på Hästar och interagerar med dom.
Jag tänker att man kanske ska tänka på ts stressade och uppvarvade läge när man läser inläggen. Man tänker inte så nyanserat eller smart när man är stressad och har ångest, och då kommer man uttrycka sig lite fyrkantigt.

Ja, när dom inkluderar oss i deras flock, och när människan aktivt eller intuitivt läser av hästens lugnande signaler - och tar sitt ansvar och inte tvingar hästen till massa aktiviteter den inte känner sig trygg med medans människan osar ångest.

Att sitta och chilla i hagen där hästen kan ha valet att gå därifrån är ett bra alternativ när man ångar av stress och ångest. Det är bra för människohjärnan också, att våga sitta ner och bara känna igenom saker, utan distraktioner och sysslor.
Ja jag skrev ju att det beror på olika faktorer hos både häst och människa. Tex om man som människa klarar av att lugna sig och vara i nuet med hästen eller inte. Ville mest bara nyansera det där med att man inte ska rida om man har en stressad dag.

Han får vara häst till absolut största delen. Max 2 timmar som han behöver stå ut med mig. Jobbar ju det dessutom ibland så då slipper han mig helt. Resten är ju kringarbete för min del. Men bara att skritta till ridbanan tar en kvart, så där har vi den halvtimmen.
Vi alla olika förutsättningar för hur effektivt vi kan göra vår hästhållning.
Men många har poängterat här att jag inte ska stressa honom, att det är viktigt att bygga förtroende och inte bygga upp massa energi i kroppen.
Min tränare säger att att jag ska rida honom mkt på banan, andra förståsigpåare att jag ska ta låååånga turer i skogen. Tipsats om att lägga in lite lastträning varje dag…Hämta bil, sätta på kärran, öppna kärran flytta ut mellanväggen, hämta hästen, träna 10 minuter, mocka, parkera släpet, städa stallplanen, ja där har vi minst 1 timme till. Inte lätt att vara alla till lags.
Jag kidnappar inte hans tid.

Men min förra tävlingshäst gick det såklart snabbare. Visst är precis vad vi hade varandra, då kunde man vara effektiv.
Det ska inte vara antingen eller, jag tänker att vägen till ridbanan 15 min, rid i 20-25 min aktivt för du behöver inte skritta fram på ridbanan när du väl kommer dit, sen skritta hem 15 min. Det är mindre än en timma.

Sen varva uteritter med paddocken, inte mycket av någonting tänker jag. Transportträningen tar du när du känner att du inte behöver stressa, eller ta det lite lite bara som att tex bara gå förbi och nosa och låt hästen jobba upp lite nyfikenhet på den. Träna lastning behöver inte betyda att hästen ska på varje gång.

Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Vad tycker du jag ska göra?
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

En lastbil kostar flera 100”….
Wtf, en 5 åring är långt ifrån färdig! Det är en tonåring som kräver en trygg hand med timing, tid, tålamod, hyggligt med kunskaper och möjlighet att ta hjälp där ens egna kunskaper inte räcker till. De är vid det lagt grundutbildade och om de är i fas med årgångschampionaten (vilket lång ifrån alla är) på nivån Lätt A/120 cm. De är dessutom knepiga och med tonårsutbrott då och då och långt ifrån färdiga mentalt. Och om de är i fas med årgångschampionaten utbildningsmässigt så är risken att de saknar en hel del miljöträning då prio har varit på tävlingsridning. De behöver dessutom massor med bra ridning fortfarande innan de är självgående i en hyggligt stabil och bra form. Förutom att saker som lastning, klippning, uteritter ensam, trafiksäkerhet etc kan vara bökigt fortfarande.

Om jag jobbade heltid, hade barn och inte utbildat unghästar förut så skulle jag i din situation köpt en 12 åring som är utbildad MSV B typ och tävlat lite lätta klasser och som är stabil i hanteringen. Inte en 5 åring vilket är att betrakta som en tonåring i gymnasieåldern.

Senast ändrad:
Fast ibland blir det fel, som i detta fall. Och ts verkar vara ödmjuk och vill ha hjälp för att göra om och göra rätt. Det blir lite tokigt att straffa ts för att ”hästvärlden” beter sig ruttet. Ödmjukhet och empati kan också användas i relation till människor.
Absolut. Men just i det som beskrivit där med 4 timmar last träning så är det ju hästen som far illa. Jag är nog konstig men i dom flesta fallen är jag nog mer på djurens sida än människan. Dom har inget val. Dom blir tvingade till detta. Vi har ett val. Det är skillnaden för mig. Jag ser hästen här beskrivit som ett stort problem istället för att man bara backa bandet totalt och släpper alla förväntningar till hästen och låta den själv berätta vad den vill och tycker.

Människor har också känslor, du kanske missar det här. Ibland blir det fel, kanske du ska tillämpa ödmjukhet och empati även mot TS. Det gynnar knappast hästen att du sparkar på den som ligger.

Nu har TS fått stöd och råd från andra och verkar vara inne på rätt spår igen.

Människor har också känslor, du kanske missar det här. Ibland blir det fel, kanske du ska tillämpa ödmjukhet och empati även mot TS. Det gynnar knappast hästen att du sparkar på den som ligger.

Nu har TS fått stöd och råd från andra och verkar vara inne på rätt spår igen.
Tycker på inget sätt jag sparkar på TS men medger lite tankar. Inte alla tankar kan stryka medhårs. Man kan uttrycka en kritik på ett sakligt sätt tycker jag utan det är att sparka på någon. Vilket jag tyckte mitt inlägg gör. 😊 du måste inte hålla med. Är ju överlag sällan vi är överens på buke tror jag utifrån tidigare. Men det är helt ok men att sparka på TS tycker jag inte att jag gör. Då jag anser man säger elaka saker. Att uttala kritik om att man hållit på med trailer session med en häst i 4 timmar tycker jag faktiskt man få ta. För det är inte okej någonstans. Vilket är det jag reagerat mest på.

Hm... ja hästen är förstås inte värd att du förlorar och inte hinner med din familj
😞
stackars dig att må så här

Kanske ändå är bäst att sälja med stor förlust även om jag är säker på att du på sikt reder ut detta
Men med den stress som du känner finns det ju ingen glädje i utmaningen

Kraaaam

Tycker på inget sätt jag sparkar på TS men medger lite tankar. Inte alla tankar kan stryka medhårs. Man kan uttrycka en kritik på ett sakligt sätt tycker jag utan det är att sparka på någon. Vilket jag tyckte mitt inlägg gör. 😊 du måste inte hålla med. Är ju överlag sällan vi är överens på buke tror jag utifrån tidigare. Men det är helt ok men att sparka på TS tycker jag inte att jag gör. Då jag anser man säger elaka saker. Att uttala kritik om att man hållit på med trailer session med en häst i 4 timmar tycker jag faktiskt man få ta. För det är inte okej någonstans. Vilket är det jag reagerat mest på.
Jag håller sällan koll på vem som skrivit vad och har inte ens noterat att vi har olika åsikter i mycket (om det ens stämmer) och ser ingen som helst poäng i att skapa en sådan pseudodiskussion i tråden.

Nu var ditt inlägg enligt mig mest att strö salt i såren på redan adresserade frågor där TS tagit åt sig råd såsom lastningen, inte åsikten om lastningen i sig jag reagerade på. I sak är vi säkert helt eniga om att last träning på 4 h inte är en särskilt lyckad ide. Det blir varken mer eller mindre lyckad för att fler påpekar det med tanke på att det är passé.

Jag såg en uppgiven TS med nerverna utanpå och lite tunnelseende och av den anledningen problem att tänka klart. Människor funkar också bäst när man bemöter dem med respekt.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 278
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 785
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka