Jag blir faktiskt lite smått provocerat av detta inlägg skall jag erkänna. Men jag skall försöka hålla mig saklig. Hästar är levande djur med känslor. Faktiskt oerhört fina djur som ställer upp på såååå mycket. Hästar är inte ett "paket" man kan köpa och sen är det klart. Om man vill köpa en färdig häst så köper man inte en 5åring. Men än häst på 10+. Sen har Hästar med mycket kapacitet oftast lite mer känsliga. Sen reagerar alla Hästar olika på miljö byte. Han känner inte dig och saknar uppenbart förtroende för dig skulle inte säga att det gör saken bättre att envisas med att lasta en häst i 4 timmar
tycker ärlig talat synd om hästen. Du kan istället kanske se detta som ett ypperligt tillfälle att börja tänka om gällande Hästar och hur vi förhåller oss till dom med hjälp av rätt duktig tränare från marken. Om man tror man redan "kan allt, vet allt" gällande Hästar så har man redan falleret. Ödmjukhet och empati är någon av dom viktigaste egenskaperna enligt mig när det kommer till Hästar och vår relationer.
Förstå varför dom reagerar som dom gör. Tyvärr ser jag fortfarande alldeles för ofta inom hästvärlden hur folk beter sig rätt ruttet mot sina Hästar i ren okunskap. Man kan ju såklart inte veta vad man inte vet och alla gör fel. Men när man hamnar i sin här situation anser jag att det är ett ypperligt tillfälle att blicka inåt och ändrar hur man ser på Hästar och interagerar med dom.