Linnean, du ser själv hur det har gått snett tror jag, och det är första steget mot en lösning. Inget av det du beskriver låter för mig som något som har med hästen att göra, hästen låter snäll och verkar ha fått en bra grund att stå på. Däremot har han en matte som är väldigt stressad- över det stora, dyra köpet, alla förväntningar som måste infrias, vetskapen om allt som kan gå fel, massor, massor av katastroftankar som ligger precis under ytan och bara väntar på att välla fram. Ett hästköp kan vara en slags kris, precis som att få barn, skaffa valp, köpa hus- ett stort åtagande som påverkar hela livet. Hur pass mycket hade du landat i din föräldraroll efter tio veckor som mamma? Det tar tid att landa i nya situationer, och det gäller både för dig och för din häst. Din häst är dessutom ung och har inga perspektiv som kan hjälpa honom i hans nya situation, kanske är det mycket som är första gången för honom just nu.
Jag håller med alla andra skribenter som råder dig att backa, ta det lugnt, släppa kraven och fokusera på det positiva och på att bygga din relation till hästen. Din häst är säkert känslig, och det gör det extra viktigt med en trygg och bra kontakt er emellan, att han får intrycket att du är någon att lita på, som är rolig att vara med. Du har antagligen trasslat till det en del för dig genom alla lastningstimmar och annat, så därför tycker jag att du omedelbums, från imorgon, gör om och gör rätt. Sluta hålla på med konflikter med hästen, det är helt oviktigt att den kan sitta fast, lastas osv. just nu. Man behöver inte leta upp problem och börja brottas med dem det första man gör. Gör istället saker som funkar och som är positiva för hästen. Skapa ett språk som funkar er emellan, där han blir intresserad av att lyssna på dig och förstår vad du säger. Det behövs inga särskilda övningar eller någon särskild utrustning för det, utan använd ord, någon morotsbit, lite massage, svansborstning eller vad han nu gillar, och lär känna varandra.
När tiden är mogen för att ta itu med lastningen tycker jag definitivt att du ska ta hjälp av någon professionell. Fyra timmar av stress och elände är fyra timmar för många!
Försök andas, ta en dag i taget, gläds åt det fina med din häst och att få lära känna honom! Jag tror att du redan är på väg att landa i allt det nya och då ska du se att du kommer kunna ha ett sunt fokus på de problem som dyker upp längs vägen! Lycka till, jag tror på dig&din fina häst
!