Köpt dyr häst med problem

Jag har faktiskt beställt en speciell utbildningsring som grimskaftet glider i om hästen nu drar. Den kan justeras så att det glider lättare eller trögare…. Tanken är då att hästen ska kunna röra sina fötter om den känner stress, men eftergiften kommer när den stannar. Utan att få fullt stopp och behöva slita sig loss.
Tänkte precis föreslå att du skulle köpa såna (blocker tie ring) som du nu beställt.
Köp 4 meters nylongrimskaft till, de som är lite hårda, de funkar bäst.

Vet du… Jag tror helt ärligt att du är för stressad och för fast i negativa tankar för att hästen ska kunna lita på dig just nu. Jag tror dessutom inte att du i det läget du är ser hästens signaler. Be någon annan att hjälpa dig! Träna steg för steg en liten stund varje dag. Räkna med att det tar ett par veckor. En av mina har varit svårlastad. Tog mig två veckor och massor av John Ricketts videos på youtube att räkna ut vad jag gjorde för ”fel” och hur min häst ville ha det. (Inget fan av horsemanship så, men man kan alltid plocka idéer om vad som funkar och inte.) Nu går det utmärkt att lasta men jag måste vara lugn och göra allt på exakt samma sätt varje gång.
Lägger ungefär fyra till 5 timmar varje dag på honom. Jag jobbar på miljöträning och allt det där, nu är det nog dags att börja kunna åka till ridhuset till exempel, tänkte jag …men får backa bandet mer.
Samma tanke...
kan nån vänlig själ skriva vilken tråd som ni tror jag oxå skrivit…blir nyfiken. Undrar oxå syftet med dessa kommentarer.

Jag tackar er alla som försökt ge stöttande och konstruktiva råd och berättat om egna erfarenheter. Det stärker mig.

Känner mig lite lugnare i magen nu när jag bestämt mig för att släppa alla förväntningar och börja från början. Självklart har besvikelsen varit stor eftersom jag hade högre förväntningar på dessa bitar. Har väl blivit bortskämt med ”lätta” hästar innan, inte stött på just dessa problem varken hos egna hästar eller alla de hästar jag följer hyfsat nära i tex; stallet, bland vänner, träningskollegor osv.
Jag kanske inte har gjort helt rätt från början, men jag har gjort så gott jag kunnat och vetat. Så trots mycket erfarenhet (och hjälp/råd från erfarna häsmänniskor i min närhet) och flera egna tidigare hästar har jag inte kunnat förutse och göra exakt rätt för denna individ. Jag hoppas inte det gör mig till en dålig människa / häst person. Även om vissa kommentarer här på forumet mot mig kan uppfattas på det sättet.

(Jobbar ev vidare i en annan annan tråd framöver som handlar om vilken transport som är den absolut bästa för hästar att åka i/lastas i.
På återseende.)

Jag tänker att om hästen är trevlig på alla andra vis, så går den säkert att sälja till ett bra hem. Gör det.

Ingen kommer tacka dig för att du offrar familj och hälsa för hästen.
Jag ska backa bandet nu, ge honom tiden som han kanske behövt från början att landa in ordentligt, bygga vår relation. Modifiera mina förväntningar på vad en häst ska kunna. Sedan tar vi nya tag. Men fungerar inte det då så får jag jag nog se mig besegrad, då får jag försöka hitta en bra köpare som kan ge honom rätt förutsättningar. Till exempel någon som har en lastbil och oftast åker och tränar och tävlar med flera hästar. Eller som har riktigt gedigen kunskap och kan vända detta.

För allas skull så är det faktiskt okej att ge upp ibland. Ibland blir det inte rätt, sånt är livet.
Vi har ju hästar för att det ska ge oss glädje i livet…

Linnean, du ser själv hur det har gått snett tror jag, och det är första steget mot en lösning. Inget av det du beskriver låter för mig som något som har med hästen att göra, hästen låter snäll och verkar ha fått en bra grund att stå på. Däremot har han en matte som är väldigt stressad- över det stora, dyra köpet, alla förväntningar som måste infrias, vetskapen om allt som kan gå fel, massor, massor av katastroftankar som ligger precis under ytan och bara väntar på att välla fram. Ett hästköp kan vara en slags kris, precis som att få barn, skaffa valp, köpa hus- ett stort åtagande som påverkar hela livet. Hur pass mycket hade du landat i din föräldraroll efter tio veckor som mamma? Det tar tid att landa i nya situationer, och det gäller både för dig och för din häst. Din häst är dessutom ung och har inga perspektiv som kan hjälpa honom i hans nya situation, kanske är det mycket som är första gången för honom just nu.

Jag håller med alla andra skribenter som råder dig att backa, ta det lugnt, släppa kraven och fokusera på det positiva och på att bygga din relation till hästen. Din häst är säkert känslig, och det gör det extra viktigt med en trygg och bra kontakt er emellan, att han får intrycket att du är någon att lita på, som är rolig att vara med. Du har antagligen trasslat till det en del för dig genom alla lastningstimmar och annat, så därför tycker jag att du omedelbums, från imorgon, gör om och gör rätt. Sluta hålla på med konflikter med hästen, det är helt oviktigt att den kan sitta fast, lastas osv. just nu. Man behöver inte leta upp problem och börja brottas med dem det första man gör. Gör istället saker som funkar och som är positiva för hästen. Skapa ett språk som funkar er emellan, där han blir intresserad av att lyssna på dig och förstår vad du säger. Det behövs inga särskilda övningar eller någon särskild utrustning för det, utan använd ord, någon morotsbit, lite massage, svansborstning eller vad han nu gillar, och lär känna varandra.

När tiden är mogen för att ta itu med lastningen tycker jag definitivt att du ska ta hjälp av någon professionell. Fyra timmar av stress och elände är fyra timmar för många!

Försök andas, ta en dag i taget, gläds åt det fina med din häst och att få lära känna honom! Jag tror att du redan är på väg att landa i allt det nya och då ska du se att du kommer kunna ha ett sunt fokus på de problem som dyker upp längs vägen! Lycka till, jag tror på dig&din fina häst🩷!
Tack. Det var vänligt! Behöver lite hopp och nån som tror på oss! Kloka och varma ord.

kan nån vänlig själ skriva vilken tråd som ni tror jag oxå skrivit…blir nyfiken. Undrar oxå syftet med dessa kommentarer.
Det finns en annan tråd med en person med likadant nick nästan och som precis köpt en 5 åring och som trodde den köpte en "färdig" häst att börja tävla och träna på men som visade sig ha problem. Dock med helt annan problematik än du har med din.

Lägger ungefär fyra till 5 timmar varje dag på honom. Jag jobbar på miljöträning och allt det där, nu är det nog dags att börja kunna åka till ridhuset till exempel, tänkte jag …men får backa bandet mer.
Vad är det som gör att du lägger så mkt tid? Kanske du ska minska stalltiden lite så du hinner andas och inte behöver känna att du typ blir utbränd av att ha den här hästen?

Som flera andra föreslagit så hade jag pausat lastträningen och sedan börjat om. Ingen ide att hålla på i flera timmar, bättre att träna korta stunder ofta och att då sätta realistiska mål. Han behöver inte gå in i släpet direkt.

Uppbindning i stallet är såklart smidigt men inget måste. Ta ett break även med den träningen. Gör iordning hästen i boxen och börja sen träna lite lugnt när ni båda är lugnare.

Tänk bara på att unghästar lär sig bäst av korta pass. Nu vet jag inte vad du menar med "miljöträning", men som en del gör när dom miljötränar att de utsätter hästen för så mycket otäcka saker som möjligt är inget jag skulle rekommendera när man försöker bygga upp en positiv relation med sin häst och få den trygg i en ny miljö.

Utifrån det du skrivit så låter det som att både du och hästen behöver få bygga upp eran självkänsla, genom att mest göra enkla och positiva saker som ni klarar av. Är hästen fin och trevlig att rida så tycker jag du ska rida den, och ge den mycket beröm i ridningen så den gillar att jobba för dig. Det kommer högt sannolikt gynna eran relation från marken också. :)

@Bison vill du beskriva hur du har gått tillväga för att få din häst trygg med transporten?☺️

Eftersom jag visste att hon varit lite svår med lastningen gav jag det ett par månader innan jag testade att lasta henne själv. Ville bygga upp en relation först och lära känna henne.
Testade med ett vanligt två-hästarssläp först men tyckte att det byggde för mycket stress hos henne även om hon gick på med tid och tålamod.
Sålde och köpte ett enhästars med möjlighet till step up eftersom jag tänkte att det nog skulle kunna vara bra för henne.

Jag är oftast ensam och behöver kunna lasta och köra själv, hitintills har jag kunnat lösa den delen med alla mina hästar, får bara hitta en metod som fungerar för just den hästen.

Lägger aldrig tryck framåt eftersom hon reser sig direkt om hon känner sig pressad. Har även alltid låtit henne backa ut direkt utan att göra någon grej av det alls. Hon ska hela tiden känna att hon väljer själv och har möjligheten att säga nej, jag vill inte.
Sen är jag en stor vän av godis och mat som belöning.
Inte bara in, smälla igen och köra. Första gångerna stod hon bara och åt med öppet bak och fri möjlighet att kunna backa ut när hon ville.
Det fungerade väldigt bra för henne men jag är verkligen ingen lasttränare och skulle aldrig hjälpa någon med lastning just eftersom jag vill etablera en relation med hästen en tid innan jag ens börjar att lasta.
De problem folk har vid lastning finns även i den vanliga hanteringen, bara det att det inte alltid märks förrän det blir "skarpt läge"

Jag undrar om hästen är van vid att människan lägger så många timmar på den varje dag, har du koll på hur mycket han hanterades hos förra ägaren? För mig låter det väldigt mycket med fyra-fem timmar varje dag, jag tror inte att någon häst orkar ta till sig så mycket varje dag. Tänker att hästen behöver få landa i nytt stall, nya kompisar, nya rutiner, ny hantering etc. Fokusera på motion och vardagshantering.

Min egen häst som ändå är egen uppfödning föddes ett år efter sin storasyster, och blev följaktligen nummer tre efter mamma och syster. Sålde systern när lillan var 4,5 år och då blev hon nummer två. Tre år senare hade mamman blivit alldeles för gammal och fick vandra vidare. Då blev hon plötsligt nummer ett och jag tänkte att hon skulle tillgodose alla mina behov av hästeri. Hon var inte alls van vid så mycket uppmärksamhet och jag märkte snabbt att hon tyckte att jag var för påträngande. Jag fick backa och utöka umgänget försiktigt. Idag flera år senare tycker hon att jag är toppen och tillbringar gärna flera timmar med mig varje dag.

Jag undrar om hästen är van vid att människan lägger så många timmar på den varje dag, har du koll på hur mycket han hanterades hos förra ägaren? För mig låter det väldigt mycket med fyra-fem timmar varje dag, jag tror inte att någon häst orkar ta till sig så mycket varje dag. Tänker att hästen behöver få landa i nytt stall, nya kompisar, nya rutiner, ny hantering etc. Fokusera på motion och vardagshantering.

Min egen häst som ändå är egen uppfödning föddes ett år efter sin storasyster, och blev följaktligen nummer tre efter mamma och syster. Sålde systern när lillan var 4,5 år och då blev hon nummer två. Tre år senare hade mamman blivit alldeles för gammal och fick vandra vidare. Då blev hon plötsligt nummer ett och jag tänkte att hon skulle tillgodose alla mina behov av hästeri. Hon var inte alls van vid så mycket uppmärksamhet och jag märkte snabbt att hon tyckte att jag var för påträngande. Jag fick backa och utöka umgänget försiktigt. Idag flera år senare tycker hon att jag är toppen och tillbringar gärna flera timmar med mig varje dag.
Lägger så mycket tid just för att jag inte vill stressa honom. Är han otålig och stressad vid iordningställande så avbryter jag det & går en liten sväng, ställer in igen börjar om från början, tar allting väldigt lugnt och fint så han inte varvar upp. Sen tar ju ridningen sin tid ..Och att fixa till efteråt. Sen vill jag gärna plocka in igen ge honom lite mat så han får stå och äta i lugn och ro inne med mig, kanske på med täcke, osv. Jobbar ner energin….

Ja timmarna går. Inte varje dag…inte alltid så mkt tid som han är inblandad…men min dag äts upp. Så det är inte så att jag jobbar 4 timmar i sträck m honom…det är för mkt. Men mina dagar går åt för att försöka göra rätt och inte stressa.

Har haft min beskärda del av stressade hästar. Det som har funkat bäst för mig är att undvika stressande situationer en längre period och istället gjort saker som stärker och bygger en trygg relation. Under tiden har jag klurat på hur jag ska lösa situationerna, har fått mycket hjälp av Ryan Rose på YT men andra kanske det funkar bättre för att ta hjälp av en erkänt duktig "hästkommutikatör" (i brist på bättre ord..), någon som kan se vad DU sänder för signaler till hästen. Oftast är det där problemet är. Och OM hästen börjar panika, tänk på hur du agerar då. Blir du stressad och springer fram och försöker lugna hästen eller tar du ett steg tillbaka och andas? Jag backar alltid och låter hästen sprattla färdigt, dels för min säkerhets skull dels är hästen ändå inte mottaglig i det läget.

En av mina kan inte vara uppbunden utan ”stöd” bakifrån. Det räckte med en gång att hon av nån anledning blev stressad och drog bakåt, o efter det kan hon inte vara uppbunden. Hon står lös i stallgången, vid hovslagare etc. Hon kan vara uppbunden i tex transport för när hon börjar backa så tar bommen mot och då går hon fram igen.

Läste precis ett kapitel i Horse Brain Human Brain som pratade om att umgås intensivt i stallet. Att även det är en sorts ansträngning för hästen att bli pysslad med och att det för unga hästar kan vara bra att begränsa den biten med. Kommer inte exakt ihåg vad det stod.
Men tex även lämna uppbunden länge, även om hästen stod som ett ljus, att det var en aktiv handling av hästen att stå still uppbunden istället för att vara i sin box tex eller hage.

(tipsar om att läsa boken själv snarare än lyssna på mig, ett av de kapitlen halvvägs genom boken)

Har haft min beskärda del av stressade hästar. Det som har funkat bäst för mig är att undvika stressande situationer en längre period och istället gjort saker som stärker och bygger en trygg relation. Under tiden har jag klurat på hur jag ska lösa situationerna, har fått mycket hjälp av Ryan Rose på YT men andra kanske det funkar bättre för att ta hjälp av en erkänt duktig "hästkommutikatör" (i brist på bättre ord..), någon som kan se vad DU sänder för signaler till hästen. Oftast är det där problemet är. Och OM hästen börjar panika, tänk på hur du agerar då. Blir du stressad och springer fram och försöker lugna hästen eller tar du ett steg tillbaka och andas? Jag backar alltid och låter hästen sprattla färdigt, dels för min säkerhets skull dels är hästen ändå inte mottaglig i det läget.
Det har jag också behövt träna på, att inte bli panikslagen själv. Det är dock svårt för det är sådana krafter.

En gång blev min häst blev rädd för något i transporten och reagerade för det, jag blev orolig för att all lastträning var förstörd. Min tränare svarade ” det var ju jättebra att detta hände nu, så fick vi träna på det i en lugn miljö när jag är här och kan hjälpa” . Alltså vi håller på med utbildning av häst, det kommer gå upp och ner och målet är att bli bättre på att handskas med detta och få fler verktyg.

För mig är en tränare som jag litar på jätteviktig. Hon läser av min häst tusen gånger snabbare än mig och hon kan också göra mig medveten om när jag kommunicerar en sak med munnen och en helt annan sak med kroppen.

En av mina kan inte vara uppbunden utan ”stöd” bakifrån. Det räckte med en gång att hon av nån anledning blev stressad och drog bakåt, o efter det kan hon inte vara uppbunden. Hon står lös i stallgången, vid hovslagare etc. Hon kan vara uppbunden i tex transport för när hon börjar backa så tar bommen mot och då går hon fram igen.
Det verkar vara där han är. Kan som sagt funka fint 20 gånger, men den 21:a gången så bestämmer han sig för att fortsätta dra bakåt tills allt smäller. Men jag ska köra helt utan att sitta fast i stallet, och att låta bakdelen vara närmare en vägg.

Det verkar vara där han är. Kan som sagt funka fint 20 gånger, men den 21:a gången så bestämmer han sig för att fortsätta dra bakåt tills allt smäller. Men jag ska köra helt utan att sitta fast i stallet, och att låta bakdelen vara närmare en vägg.

Läs på om ground roping. Kanske kan det vara nåt för er.

Det har jag också behövt träna på, att inte bli panikslagen själv. Det är dock svårt för det är sådana krafter.

En gång blev min häst blev rädd för något i transporten och reagerade för det, jag blev orolig för att all lastträning var förstörd. Min tränare svarade ” det var ju jättebra att detta hände nu, så fick vi träna på det i en lugn miljö när jag är här och kan hjälpa” . Alltså vi håller på med utbildning av häst, det kommer gå upp och ner och målet är att bli bättre på att handskas med detta och få fler verktyg.

För mig är en tränare som jag litar på jätteviktig. Hon läser av min häst tusen gånger snabbare än mig och hon kan också göra mig medveten om när jag kommunicerar en sak med munnen och en helt annan sak med kroppen.

Läs på om ground roping. Kanske kan det vara nåt för er.
Vi jobbar på ground tie.
Generellt är han helt fantastisk i i hanteringen han följer mig precis, gör alla moment som alla horsemanshipgubbar på YouTube visar klockrent.
Det är detta med lastningen, han följer fint in men den sista biten vägrar han och får han då lite uppmuntran / tryck framåt så blir det totalrekyl bakåt. Det är ju också det som har hänt när han stått fastsatt vid bom eller i stall. Det är en välhanterad häst sedan innan och även av mig. Last träningen har faktiskt gått bra när jag har jobbat på egen hand hemma, men så fort det är någon mer med som ska stänga bakom honom då är det som att han förstår att nu kommer jag bli instängd och var tvungen att åka någonstans är det där förbaskade släpet….
Så även om lastningen har gått bra vi tränat så är det som att börja på ruta ett när han väl har varit tvungen att åka. Och för varje gång så känns det svårare.

Men jag har tagit nya tag, verkligen försökt gå ner i super chill mode., Göra sånt som är lätt för oss. Nu blir det inget släp alls på åtminstone en månad, sedan ska jag nog försöka etablera en långsiktig kontakt med en erkänt duktig person som kan hjälpa mig att lösa det problemet en gång för alla. Det går ju liksom alltid jag få på en häst till slut, men jag vill ju kunna lasta honom själv kunna åka och träna /tävla på egen hand. Så det är ju verkligen en grundbult att kunna lasta hästar utan bekymmer.

Vi jobbar på ground tie.
Generellt är han helt fantastisk i i hanteringen han följer mig precis, gör alla moment som alla horsemanshipgubbar på YouTube visar klockrent.
Det är detta med lastningen, han följer fint in men den sista biten vägrar han och får han då lite uppmuntran / tryck framåt så blir det totalrekyl bakåt. Det är ju också det som har hänt när han stått fastsatt vid bom eller i stall. Det är en välhanterad häst sedan innan och även av mig. Last träningen har faktiskt gått bra när jag har jobbat på egen hand hemma, men så fort det är någon mer med som ska stänga bakom honom då är det som att han förstår att nu kommer jag bli instängd och var tvungen att åka någonstans är det där förbaskade släpet….
Så även om lastningen har gått bra vi tränat så är det som att börja på ruta ett när han väl har varit tvungen att åka. Och för varje gång så känns det svårare.

Men jag har tagit nya tag, verkligen försökt gå ner i super chill mode., Göra sånt som är lätt för oss. Nu blir det inget släp alls på åtminstone en månad, sedan ska jag nog försöka etablera en långsiktig kontakt med en erkänt duktig person som kan hjälpa mig att lösa det problemet en gång för alla. Det går ju liksom alltid jag få på en häst till slut, men jag vill ju kunna lasta honom själv kunna åka och träna /tävla på egen hand. Så det är ju verkligen en grundbult att kunna lasta hästar utan bekymmer.
Det fetade
-Om du "skickar" på honom då? Alltså inte leda på, och någon stänger bakom, utan du står kvar utanför och skickar på honom och stänger själv. Det kräver ju lite träning men du kommer ifrån trycket som han kastar sig för + momentet där han har koll på den bakom som stänger.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka