Köpt dyr häst med problem

Det fetade
-Om du "skickar" på honom då? Alltså inte leda på, och någon stänger bakom, utan du står kvar utanför och skickar på honom och stänger själv. Det kräver ju lite träning men du kommer ifrån trycket som han kastar sig för + momentet där han har koll på den bakom som stänger.
Det är målet såklart. Absolut inte där än. Han hatar ju kärran!
Men tror det blir träning på det bara…när vi väl tar tag i det igen.

Lägger så mycket tid just för att jag inte vill stressa honom. Är han otålig och stressad vid iordningställande så avbryter jag det & går en liten sväng, ställer in igen börjar om från början, tar allting väldigt lugnt och fint så han inte varvar upp. Sen tar ju ridningen sin tid ..Och att fixa till efteråt. Sen vill jag gärna plocka in igen ge honom lite mat så han får stå och äta i lugn och ro inne med mig, kanske på med täcke, osv. Jobbar ner energin….

Ja timmarna går. Inte varje dag…inte alltid så mkt tid som han är inblandad…men min dag äts upp. Så det är inte så att jag jobbar 4 timmar i sträck m honom…det är för mkt. Men mina dagar går åt för att försöka göra rätt och inte stressa.

Det är på tok för lång tid, både för din hästs skull och din familjs.

Göra i ordning, kort pass på ridbanan (max 30 minuter), borsta av, ut i hagen med han. Sen gör du klart sysslor som att mocka och förbereda höpåsar. Borde max ta 2 timmar även om du gör det långsamt.

Varför kidnappar du din hästs tid, tiden han ska få vara med kompisar och käka hö?

Du behöver inte avbryta iordningställandet, gör istället så att du borstar han i boxen medans han får äta hö, och är han lite orolig så är han, gör ingen big deal av det. Sen rider/longerar/markarbetar/promenerar du, men max 30 minuter. Tillbaks i boxen för mer hö och avborstning, täcke på, klar! Ut i hagen till polarna.

Det är varken gynnsamt för hästen, dig, eller familjen att du är där i fem timmar och duttar. Gör det du ska, sen får han vara häst.

Vi jobbar på ground tie.
Generellt är han helt fantastisk i i hanteringen han följer mig precis, gör alla moment som alla horsemanshipgubbar på YouTube visar klockrent.
Det är detta med lastningen, han följer fint in men den sista biten vägrar han och får han då lite uppmuntran / tryck framåt så blir det totalrekyl bakåt. Det är ju också det som har hänt när han stått fastsatt vid bom eller i stall. Det är en välhanterad häst sedan innan och även av mig. Last träningen har faktiskt gått bra när jag har jobbat på egen hand hemma, men så fort det är någon mer med som ska stänga bakom honom då är det som att han förstår att nu kommer jag bli instängd och var tvungen att åka någonstans är det där förbaskade släpet….
Så även om lastningen har gått bra vi tränat så är det som att börja på ruta ett när han väl har varit tvungen att åka. Och för varje gång så känns det svårare.

Men jag har tagit nya tag, verkligen försökt gå ner i super chill mode., Göra sånt som är lätt för oss. Nu blir det inget släp alls på åtminstone en månad, sedan ska jag nog försöka etablera en långsiktig kontakt med en erkänt duktig person som kan hjälpa mig att lösa det problemet en gång för alla. Det går ju liksom alltid jag få på en häst till slut, men jag vill ju kunna lasta honom själv kunna åka och träna /tävla på egen hand. Så det är ju verkligen en grundbult att kunna lasta hästar utan bekymmer.

Skicka in honom istället. Det är så otroligt mycket smidigare och guld värt att kunna lasta ensam.

På din beskrivning låter det som att det är själva åkandet som är problemet. Inte att vara inne i transporten?
Har du provat att låta honom åka utan mellanvägg så han får stå mer som han vill för att hålla balansen?
Jag har haft några hästar som behövt åka brett. De ställer sig diagonalt i transporten och lite bredare med benen för att hålla balansen bättre.
Eller prova någon annan typ av transport, en ljusare/ större/ tystare/ stadigare och se om det blir bättre för honom. Vissa låter och skramlar väldigt mycket tex.
Kolla även över ventilationen, dålig ventilation kan göra att de upplever resan obehaglig.

På din beskrivning låter det som att det är själva åkandet som är problemet. Inte att vara inne i transporten?
Har du provat att låta honom åka utan mellanvägg så han får stå mer som han vill för att hålla balansen?
Jag har haft några hästar som behövt åka brett. De ställer sig diagonalt i transporten och lite bredare med benen för att hålla balansen bättre.
Eller prova någon annan typ av transport, en ljusare/ större/ tystare/ stadigare och se om det blir bättre för honom. Vissa låter och skramlar väldigt mycket tex.
Kolla även över ventilationen, dålig ventilation kan göra att de upplever resan obehaglig.
Går inte att köra utan mellanvägg eftersom man inte kan ha någon bomb då. Tror verkligen att han hatar att åka och därför hatar han också att lastas. Men nu blir det paus och därefter får jag försöka fixa annat släp. Men har ju lagt alla pengarna på att köpa en häst så känns ju sådär… hoppas kunna hyra ett med fronturlastning när jag väl drar igång med träningen.

Skicka in honom istället. Det är så otroligt mycket smidigare och guld värt att kunna lasta ensam.
Det är målet. Ett krav att det ska funka på sikt, annars kan jag aldrig göra det jag vill med hästen …träning, tävling.
Det fetade
-Om du "skickar" på honom då? Alltså inte leda på, och någon stänger bakom, utan du står kvar utanför och skickar på honom och stänger själv. Det kräver ju lite träning men du kommer ifrån trycket som han kastar sig för + momentet där han har koll på den bakom som stänger.
Mitt mål. Det är så jag har gjort innan med tävlingshästar, jag åker och tränar mycket själv och åker även och tävlar själv. Har ingen som kan hjälpa mig i tid och otid.. så att kunna lasta själv är ett krav på sikt om det ska funka med denna hästen..

Det är på tok för lång tid, både för din hästs skull och din familjs.

Göra i ordning, kort pass på ridbanan (max 30 minuter), borsta av, ut i hagen med han. Sen gör du klart sysslor som att mocka och förbereda höpåsar. Borde max ta 2 timmar även om du gör det långsamt.

Varför kidnappar du din hästs tid, tiden han ska få vara med kompisar och käka hö?

Du behöver inte avbryta iordningställandet, gör istället så att du borstar han i boxen medans han får äta hö, och är han lite orolig så är han, gör ingen big deal av det. Sen rider/longerar/markarbetar/promenerar du, men max 30 minuter. Tillbaks i boxen för mer hö och avborstning, täcke på, klar! Ut i hagen till polarna.

Det är varken gynnsamt för hästen, dig, eller familjen att du är där i fem timmar och duttar. Gör det du ska, sen får han vara

Går inte att köra utan mellanvägg eftersom man inte kan ha någon bomb då. Tror verkligen att han hatar att åka och därför hatar han också att lastas. Men nu blir det paus och därefter får jag försöka fixa annat släp. Men har ju lagt alla pengarna på att köpa en häst så känns ju sådär… hoppas kunna hyra ett med fronturlastning när jag väl drar igång med träningen.
Det brukar gå att köpa långa bommar till de flesta modeller som är just för om man vill köra utan mellanvägg.

Han får vara häst till absolut största delen. Max 2 timmar som han behöver stå ut med mig. Jobbar ju det dessutom ibland så då slipper han mig helt. Resten är ju kringarbete för min del. Men bara att skritta till ridbanan tar en kvart, så där har vi den halvtimmen.
Vi alla olika förutsättningar för hur effektivt vi kan göra vår hästhållning.
Men många har poängterat här att jag inte ska stressa honom, att det är viktigt att bygga förtroende och inte bygga upp massa energi i kroppen.
Min tränare säger att att jag ska rida honom mkt på banan, andra förståsigpåare att jag ska ta låååånga turer i skogen. Tipsats om att lägga in lite lastträning varje dag…Hämta bil, sätta på kärran, öppna kärran flytta ut mellanväggen, hämta hästen, träna 10 minuter, mocka, parkera släpet, städa stallplanen, ja där har vi minst 1 timme till. Inte lätt att vara alla till lags.
Jag kidnappar inte hans tid.

Men min förra tävlingshäst gick det såklart snabbare. Visst är precis vad vi hade varandra, då kunde man vara effektiv.

Han får vara häst till absolut största delen. Max 2 timmar som han behöver stå ut med mig. Jobbar ju det dessutom ibland så då slipper han mig helt. Resten är ju kringarbete för min del. Men bara att skritta till ridbanan tar en kvart, så där har vi den halvtimmen.
Men många har poängterat här att jag inte ska stressa honom, att det är viktigt att bygga förtroende och inte bygga upp massa energi i kroppen.
Min tränare säger att att jag ska rida honom mkt på banan, andra förståsigpåare att jag ska ta låååånga turer i skogen. Tipsats om att lägga in lite lastträning varje dag…Hämta bil, sätta på kärran, öppna kärran flytta ut mellanväggen, hämta hästen, träna 10 minuter, mocka, parkera släpet, städa stallplanen, ja där har vi minst 1 timme till. Inte lätt att vara alla till lags.

Men min förra tävlingshäst gick det såklart snabbare. Visst är precis vad vi hade varandra, då kunde man vara effektiv.
Om jag var du hade jag delat upp det lite mer. Man varken hinner eller orkar göra allt varje gång. Mest för din egen skull.
Tex inte både rida och lastträna samma dag.

Jag är förövrigt också en sån långsam typ. För mig tar det ca 2,5 timma i stallet om jag rider dressyr. Har senaste året övat på att få upp tempot lite, hade segat ihop fullständigt så att stallet alltid tog 3 timmar eller mer 😅

Rider jag ut går det lite snabbare. Vissa dagar vill jag bara inte stressa och då försvinner tiden lätt iväg.

Men det är helt klart så att olika stall är olika lätt eller svårt att vara tidseffektiv i.

Lägg inte in lastträning varje dag just nu, lägg inte in det alls faktiskt, innan du kommit till en punkt där du stadigt är i ett annat mental tillstånd än det som syntes i ditt första inlägg.

Jag kan låta hård i text, ber om ursäkt för det (är autistisk), men hästarna reflekterar oss på gott och ont.

Det låter som att du behöver hitta en hållbar rutin, där du lägger dina ambitioner åt sidan, och din unghäst får en rimlig tillvaro utan så mycket stress och press. Och så att du, maken och barnen får en rimlig tillvaro!

Det här mentala tillståndet är det jag menar. Sover inte, enorm ångest, skräckslagen. Hästar speglar sånt.

"Känner mig skräckslagen då jag är rädd att vi inte ens kommer kunna åka iväg till mig veterinären.

Min dröm förvandlades till en mardröm. Har haft hästen i drygt två månader men har knappt sovit sedan dess, så mkt ångest. "

Jag hade också tränat på att skicka in honom och träna med tryck bakifrån.

Min klarar inte heller tryck framifrån (alltså att dra i honom) även om hans reaktion inte är så dramatisk som på din. Jag tränade istället själv och använde lina så jag kunde lägga tryck bakifrån. Går jättebra att använda lina även när man är själv.

Alla hästar mår bäst av varierande arbete. Det är en ung häst, tycker dagar efter ålder är väldigt rimligt att gå efter. Dvs 5 år, 5 dagars arbete.
Min är 15 och går 5 dagar per vecka, räcker utmärkt för att hålla henne i tävlingskondition. Går självklart i stor hage med kompisar.

Jag har ungefär lika långt till ridbana/ridhus, tar 10 - 15 minuter beroende på hur snabbt vi går. Leder henne alltid dit och hem. Eftersom hon redan är framskrittad är det bara att sätta igång direkt och passen är sällan mer än 20 - 30 minuter.

Samma med lastträning, kör bara korta stunder och de dagarna enbart lastning. Ingen stress, ingen press, det ska vara roligt och trevligt.

Men 4 timmar är väl ingenting på en ny kompis-häst. Två timmar går ju åt att bara sitta i boxen och gosa och massera etc varje dag. Känner du att den har ont? Jag säger som någon annan, kalla ut veterinären istället för att åka.

Kolla med säljaren hur de har lastat tidigare. Jag står aldrig framför hästen utan har lina med målet att de ska lasta sig själv. Be säljaren att förklara och visa på sina hästar hur de lastar. Jag tycker du ska lösa problemet med lastning istället för att köpa nytt släp. Problemet med lastning hänger kanske ihop med din kontakt med hästen.

Nu läste jag om din text och är du stressad? Det kanske vore bra för er gemenskap att tillbringa 4 timmar i boxen och gosa. Du kanske ska skippa framförallt det som stressar dig och planera inte att köra hästen förrän lastning fungerar.

Senast ändrad:
Det fetade
Så gör jag med min som var svårlastad. Hästen tycker att det blir för trångt när jag går med in i transporten och kastar sig ut. Tog ett par veckors tränande innan jag klurade ut det. Skicka på och stänga bakom går klockrent. Väntade dock många gånger och övade på att röra och slamra med bommen innan jag satte för. Målet är att hästen ska vara avslappnad med allt innan man stänger. Den hästen vill ha 3/4 bom och stå brett.

Lägg inte in lastträning varje dag just nu, lägg inte in det alls faktiskt, innan du kommit till en punkt där du stadigt är i ett annat mental tillstånd än det som syntes i ditt första inlägg.

Jag kan låta hård i text, ber om ursäkt för det (är autistisk), men hästarna reflekterar oss på gott och ont.

Det låter som att du behöver hitta en hållbar rutin, där du lägger dina ambitioner åt sidan, och din unghäst får en rimlig tillvaro utan så mycket stress och press. Och så att du, maken och barnen får en rimlig tillvaro!

Jag instämmer! Hästar är otroligt duktiga på att läsa oss och våra känslor. När jag hade medryttarhäst så lärde jag mig snabbt att de dagar jag var stressad så skulle jag inte försöka jobba henne på nåt sätt. Då blev det bara mys i hagen och umgänge utan krav. Om jag försökte jobba henne när jag var stressad så märktes det att hon tog åt sig av min stress och det blev inte bra.

Jag instämmer! Hästar är otroligt duktiga på att läsa oss och våra känslor. När jag hade medryttarhäst så lärde jag mig snabbt att de dagar jag var stressad så skulle jag inte försöka jobba henne på nåt sätt. Då blev det bara mys i hagen och umgänge utan krav. Om jag försökte jobba henne när jag var stressad så märktes det att hon tog åt sig av min stress och det blev inte bra.
Å andra sidan är de också bra på att hjälpa oss att släppa stress och tankar och istället vara i nuet med dem. Det beror nog på olika individuella faktorer hos både häst och människa😊

Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Vad tycker du jag ska göra?
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

En lastbil kostar flera 100”….
Jag blir faktiskt lite smått provocerat av detta inlägg skall jag erkänna. Men jag skall försöka hålla mig saklig. Hästar är levande djur med känslor. Faktiskt oerhört fina djur som ställer upp på såååå mycket. Hästar är inte ett "paket" man kan köpa och sen är det klart. Om man vill köpa en färdig häst så köper man inte en 5åring. Men än häst på 10+. Sen har Hästar med mycket kapacitet oftast lite mer känsliga. Sen reagerar alla Hästar olika på miljö byte. Han känner inte dig och saknar uppenbart förtroende för dig skulle inte säga att det gör saken bättre att envisas med att lasta en häst i 4 timmar 🙄 tycker ärlig talat synd om hästen. Du kan istället kanske se detta som ett ypperligt tillfälle att börja tänka om gällande Hästar och hur vi förhåller oss till dom med hjälp av rätt duktig tränare från marken. Om man tror man redan "kan allt, vet allt" gällande Hästar så har man redan falleret. Ödmjukhet och empati är någon av dom viktigaste egenskaperna enligt mig när det kommer till Hästar och vår relationer.

Förstå varför dom reagerar som dom gör. Tyvärr ser jag fortfarande alldeles för ofta inom hästvärlden hur folk beter sig rätt ruttet mot sina Hästar i ren okunskap. Man kan ju såklart inte veta vad man inte vet och alla gör fel. Men när man hamnar i sin här situation anser jag att det är ett ypperligt tillfälle att blicka inåt och ändrar hur man ser på Hästar och interagerar med dom.

Å andra sidan är de också bra på att hjälpa oss att släppa stress och tankar och istället vara i nuet med dem. Det beror nog på olika individuella faktorer hos både häst och människa😊

Ja, när dom inkluderar oss i deras flock, och när människan aktivt eller intuitivt läser av hästens lugnande signaler - och tar sitt ansvar och inte tvingar hästen till massa aktiviteter den inte känner sig trygg med medans människan osar ångest.

Jag tycker att vi ska tänka på vad det kostar för hästen, att bli påtvingad en roll som terapeut/gosedjur/stressboll. Jag anser att dom ska få lov att välja den rollen, för den kostar på.

Att sitta och chilla i hagen där hästen kan ha valet att gå därifrån är ett bra alternativ när man ångar av stress och ångest. Det är bra för människohjärnan också, att våga sitta ner och bara känna igenom saker, utan distraktioner och sysslor.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka