Ska backa bandet och sänka förväntningarna….ge det tid.Slappna av. Andas. Sluta panika.
En femåring är inte en färdig vuxenhäst, och en del är faktiskt jättejobbiga precis just där.
Det kan ta månader för en häst att landa efter en flytt. Det kan ta många månader för ett häst-människa-par att börja funka bra ihop.
Lägg ner med både lastningsträning och binda upp tills du själv hittat sinnesro, annars blir det bara pannkaka. Behöver du veterinär får dom komma ut till stallet, eller så hyr du en B-kortslastbil om det är nåt akut du behöver göra på klinik.
Sänk förväntningarna och kraven på dig själv och hästen till NOLL. Borsta i boxen eller hagen. Gå på små promenader, lär känna varandra. Rid ut i lugnt tempo. Lär känna varandra först.
När du har lugnat ner dig kan du börja jobba med problemen DU har (det är inte hästen som har problem) gällande hur man planerar träning, läser häst med mera. Det kommer behövas en del plugg och träning.
Eller så säljer du vidare hästen och köper en färdig häst, en vuxen som redan kan allt.
Det är sant att han är fin häst, han är väldigt väldigt snäll och otroligt duktig duktig fin ridning. Men detta blir ett stort bekymmer eftersom det är så farligt. Självklart stress hos mig och osäkerhet. En osäkerhet jag aldrig känt förut med hästar förut.Alltså jag köper inte riktigt det här, hästen är "jättefin och lydig", är en "fantastisk ridhäst, kan jättemycket och är lättlärd", lugn och trevlig och bra att rida ut på osv, ändå så vill du sälja pga att hästen kastar sig när den är uppbunden? och svårlastad?
Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet så som du beskrivit hästen alls. Ta tillfället i akt att lära dig själv mer om hästar och hantering och hur hästar fungerar, tex med tryck osv. Gör det enkelt för båda parter och slutar bind upp hästen och lär hästen stå själv och få upp förtroendet och sen så successivt så binder du upp hästen på platser och tillfällen där hästen inte kan kasta sig ev att du är där snabbt och kan avbryta beteendet.
Så som du beskrivit hästen, vad mer begär du av en 5 åring? Den låter snudd på perfekt, den har bara fått dille på att kasta sig vid uppbindning just nu. Läs din egna text om hur fint du har skrivit om hästen och hur perfekt den faktiskt verkar vara. För det låter som en fantastisk individ.
Jag har längtat så att kommer ut och träna och tävla igen, men får inse att det är nog en lång väg dit.