Köpt dyr häst med problem

Slappna av. Andas. Sluta panika.

En femåring är inte en färdig vuxenhäst, och en del är faktiskt jättejobbiga precis just där.

Det kan ta månader för en häst att landa efter en flytt. Det kan ta många månader för ett häst-människa-par att börja funka bra ihop.

Lägg ner med både lastningsträning och binda upp tills du själv hittat sinnesro, annars blir det bara pannkaka. Behöver du veterinär får dom komma ut till stallet, eller så hyr du en B-kortslastbil om det är nåt akut du behöver göra på klinik.

Sänk förväntningarna och kraven på dig själv och hästen till NOLL. Borsta i boxen eller hagen. Gå på små promenader, lär känna varandra. Rid ut i lugnt tempo. Lär känna varandra först.

När du har lugnat ner dig kan du börja jobba med problemen DU har (det är inte hästen som har problem) gällande hur man planerar träning, läser häst med mera. Det kommer behövas en del plugg och träning.

Eller så säljer du vidare hästen och köper en färdig häst, en vuxen som redan kan allt.
Ska backa bandet och sänka förväntningarna….ge det tid.
Alltså jag köper inte riktigt det här, hästen är "jättefin och lydig", är en "fantastisk ridhäst, kan jättemycket och är lättlärd", lugn och trevlig och bra att rida ut på osv, ändå så vill du sälja pga att hästen kastar sig när den är uppbunden? och svårlastad?

Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet så som du beskrivit hästen alls. Ta tillfället i akt att lära dig själv mer om hästar och hantering och hur hästar fungerar, tex med tryck osv. Gör det enkelt för båda parter och slutar bind upp hästen och lär hästen stå själv och få upp förtroendet och sen så successivt så binder du upp hästen på platser och tillfällen där hästen inte kan kasta sig ev att du är där snabbt och kan avbryta beteendet.

Så som du beskrivit hästen, vad mer begär du av en 5 åring? Den låter snudd på perfekt, den har bara fått dille på att kasta sig vid uppbindning just nu. Läs din egna text om hur fint du har skrivit om hästen och hur perfekt den faktiskt verkar vara. För det låter som en fantastisk individ.
Det är sant att han är fin häst, han är väldigt väldigt snäll och otroligt duktig duktig fin ridning. Men detta blir ett stort bekymmer eftersom det är så farligt. Självklart stress hos mig och osäkerhet. En osäkerhet jag aldrig känt förut med hästar förut.
Jag har längtat så att kommer ut och träna och tävla igen, men får inse att det är nog en lång väg dit.

En femåring är inte en färdig häst, väldigt långt ifrån. Och en femåring som flyttat och bytt miljö kan ”tappa” saker som funkat ypperligt innan - och de kan fungera igen.

Du skriver att den fungerar bra i ridningen, det är positivt! Måste du lasta för att rida? (vet ju inte hur ni har hästen), om ni inte MÅSTE åka någonstans nu -släpp lastningen så länge och börja om med den, tillsammans med någon som är duktig på det. Låt bli att binda upp den, eller åtminstone ha ett extra grimskaft som du håller i själv medan ni övar upp det igen. Testa på en annan uppställningsplats -det kan spela roll om det är öppet eller vägg bakom, finns det fönster eller inte osv.

Tänker att panikkänslan du har nu är en bidragande orsak till att det inte rättar till sig. Det blev inte som planerat, men det går att fixa -men inte med panik.
Det var kloka ord. Tack!
Jag stod senast idag med en vän och dennes vuxna häst som plötsligt inte gick att göra iordning på gången utan fick stå i boxen för att inte riva stallet -vad var fel? De har bytt stall,.. och hästens hela värld är vänd upp och ner, det enda som funkar just nu är ridningen -för där känner den igen sig och vet vad som ska hända.

Hästen du har köpt var riden och tävlad, den går alltså att köra. Håll fast vid det -det har ju fungerat, ganska nyss. Men det är en ung häst som inte vet var den plötsligt åkte, nya saker, nytt folk som gör på annat sätt och blir frustrerade och stressade när det inte funkar osv.

Ta det lugnt och gör om, så kommer det bli bättre.

Din man vill snart skiljas sig för att du skaffade en ny häst för 2 månader sen? 2 månader är ju ingenting när det gäller hästar.

Alltså, det tar tid att lära känna en ny häst. Och när det blivit fel från början som nu så tar det tid att reparera. Trist att du inte har din mans stöd i det här läget!

Du låter superstressad och när man är det löser man inte såna här problem med hästar. De är alldeles för lyhörda för våra känslor för det.
Självklart så har mina känslor och stress inte gjort saken bättre. Jag ska försöka andas in, andas ut och backa bandet. Sänka mina förväntningar och göra det som funkar tills vi känner varandra bättre.

Känner igen problemen - jag köpte en 5-åring som var alldeles för mkt häst för mig som min andra egna häst då jag var i 20-åren. Hon var nog mindre utbildat än din, TS, men hade lite av de samma problemen (plus en hög med andra). Var jättesnäll att lasta på uppfödarens transport, men fick panik på mindre släp och hoppade över bommen, och blev därefter svårlastad. Hon kunde oftast stå uppbunden, men om det hände något eller hon ville loss av en anledning så backade hon tills grimman eller uppbindingen rök.

Lastningen löste vi genom att träna på att hon skulle gå fram när man petade på bogen med spöet - jag satte av en hel helg för att träna på det, och sedan var det i princip löst. Köpte även ett större släp som hon var mera bekväm med.
Uppbindingen gjorde jag så enkelt att jag alltid band upp med panikhakor och/eller hötråd. Att binda så hon inte kom loss skulle aldrig funkat, då hade hon nog bara skadat sig allvarligt.

Det är såklart inte säkert dessa metoder funkar på din häst, men du kan ju testa, och försök lyssna på hästen hur den vill ha det. Förstår att du är besviken över hästens "problembeteenden", men den är en känslig unghäst och det ska inte mycket till för att saker går snett. Jag gissar att de här sakerna går att lösa, det låter ju annars som en mycket trevlig individ.

Alltså jag köper inte riktigt det här, hästen är "jättefin och lydig", är en "fantastisk ridhäst, kan jättemycket och är lättlärd", lugn och trevlig och bra att rida ut på osv, ändå så vill du sälja pga att hästen kastar sig när den är uppbunden? och svårlastad?

Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet så som du beskrivit hästen alls. Ta tillfället i akt att lära dig själv mer om hästar och hantering och hur hästar fungerar, tex med tryck osv. Gör det enkelt för båda parter och slutar bind upp hästen och lär hästen stå själv och få upp förtroendet och sen så successivt så binder du upp hästen på platser och tillfällen där hästen inte kan kasta sig ev att du är där snabbt och kan avbryta beteendet.

Så som du beskrivit hästen, vad mer begär du av en 5 åring? Den låter snudd på perfekt, den har bara fått dille på att kasta sig vid uppbindning just nu. Läs din egna text om hur fint du har skrivit om hästen och hur perfekt den faktiskt verkar vara. För det låter som en fantastisk individ.
Ja, han är fin. Men har blivit väldigt stressade och har faktiskt blivit ganska rädd för första gången efter drygt 30 år med hästar i mitt liv. Rädd för att han skada mig? Mina barn eller sig själv. Jag ska backa bandet. Bygga relation, sen tar vi lastning, träning, tävling.

Känner igen problemen - jag köpte en 5-åring som var alldeles för mkt häst för mig som min andra egna häst då jag var i 20-åren. Hon var nog mindre utbildat än din, TS, men hade lite av de samma problemen (plus en hög med andra). Var jättesnäll att lasta på uppfödarens transport, men fick panik på mindre släp och hoppade över bommen, och blev därefter svårlastad. Hon kunde oftast stå uppbunden, men om det hände något eller hon ville loss av en anledning så backade hon tills grimman eller uppbindingen rök.

Lastningen löste vi genom att träna på att hon skulle gå fram när man petade på bogen med spöet - jag satte av en hel helg för att träna på det, och sedan var det i princip löst. Köpte även ett större släp som hon var mera bekväm med.
Uppbindingen gjorde jag så enkelt att jag alltid band upp med panikhakor och/eller hötråd. Att binda så hon inte kom loss skulle aldrig funkat, då hade hon nog bara skadat sig allvarligt.

Det är såklart inte säkert dessa metoder funkar på din häst, men du kan ju testa, och försök lyssna på hästen hur den vill ha det. Förstår att du är besviken över hästens "problembeteenden", men den är en känslig unghäst och det ska inte mycket till för att saker går snett. Jag gissar att de här sakerna går att lösa, det låter ju annars som en mycket trevlig individ.
Tack för ett vänligt och konstruktivt svar. Det ger mig hopp och hjälp. Jag har faktiskt beställt en speciell utbildningsring som grimskaftet glider i om hästen nu drar. Den kan justeras så att det glider lättare eller trögare…. Tanken är då att hästen ska kunna röra sina fötter om den känner stress, men eftergiften kommer när den stannar. Utan att få fullt stopp och behöva slita sig loss.
Det är så jäkla lurigt med min häst bara för att han kan stå uppbunden hur fint som helst 20 gånger, men den 21:a gången så får han för sig att börja backa och sen kasta sig när han känner trycket i grimman. Det känns liksom som att jag vet att att han alltid kommer slippa trycket om man bara kastar sig, drar hårt. Sen känns det som att han tycker problemet är ur världen och står där alldeles nöjd.

Nej, jag tänkte detsamma 🧐
Har inte läst någon annan tråd…så fattar inte vad ni syftar på. Blev medlem idag och skriver här för att jag jag vill ha hjälp och råd på hur jag ska jobba med en häst som är svår att lasta och som kastar sig bakåt.
Dessa kommentarer känns dock lite obehagliga.
Om den slappnar av så fort den känner att pressen/trycket försvinner (ställer sej lugnt när den kastar sej och kommer loss)

Testa att bara ge eftergift direkt så den inte hinner så långt som att dra all världens väg. Ge den ingen anledning att dra mer. Den kommer dra tills den är lös eller tillräckligt långt borta från faran.
Men- När du håller i snöret har du kontrollen på eftergiften. Använd det till att låta den slippa stressen i situationen så fort som möjligt.

Bind inte upp den fast. Ha grimskaftet löpande så den inte behöver dra sej loss till varje pris.
Jag virade nåt varv runt ett galler så det inte är hur lätt som helst att skaka sej loss utan gav iaf ett litet motstånd, då kan man snabbt ta grimskaftet och därmed kontrollen på eftergiften och inte riskera att hästen drar sönder sej eller sticker.
Bind upp med rumpan nära en vägg bakom så det finns ett naturligt stopp.
Ska flytta uppbingsplatsen så rumpan är närmast väggen. Bra tips. Efter alla år med häst har jag aldrig haft detta problem, så inte så lätt att förutse hur man ska göra. Det är först när olyckan är framme som en inser att det kan inträffa.

Din man vill snart skiljas sig för att du skaffade en ny häst för 2 månader sen? 2 månader är ju ingenting när det gäller hästar.

Alltså, det tar tid att lära känna en ny häst. Och när det blivit fel från början som nu så tar det tid att reparera. Trist att du inte har din mans stöd i det här läget!

Du låter superstressad och när man är det löser man inte såna här problem med hästar. De är alldeles för lyhörda för våra känslor för det.
Måste sänka mina förväntningar. Ge det tid.
Känner mig orättvis mot min man nu🥴 han är tapper och stöttar mig nu när han ser hur dåligt jag mår. Men visst tär det på familjen.
Min stress och besvikelse är säkert en bidragande faktor för min och hästens relation.

Men måste du binda upp och transportera hästen just nu? Kan du inte göra i ordning den lös i boxen och rida på hemmaplan? Det är klart att det är trist att det finns problem när man köpt en dyr häst, men jag har svårt att se hur en häst som är svår att ha uppbunden och transportera är ett så stort problem att det "förstör familjen" på två månader?
Det är nog jag som haft för höga förväntningar….

Jag tycker ändå att det låter som att det är mycket som fungerar ypperligt med hästen - t ex ridningen. Varför är du så knäckt av och fixerad vid lastningsproblemet? Gör det som funkar bra ett tag istället och ta tag i det andra eländet när ni lärt känna varandra bättre och både du och hästen lugnat ner er och kommit till ro lite. Då kan du ta hjälp med lastningen. Det där går alla gånger att lösa! :)

En femårig häst är ungefär motsvarigheten till en femtonårig människa –de är ganska märkliga. Även om den var dyr och tävlad. Ta ut något tränare (western, körning, akademiskt, men det är nog få engelska som kan detta ordentligt) som kan hjälpa dig kommunicera med hästen och förstå dig på den. Är du alldeles för stressad så är det faktiskt helt okej att inte rida eller göra särskilt mycket med, hästen lär inte lida av det sålänge den har en ordentlig hage och kompisar (vilken den bör ha oavsett). Ta det lugnt :)

Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Vad tycker du jag ska göra?
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

En lastbil kostar flera 100”….

Färdig häst? Den är 5 år. Det är en bebis. Lååångt ifrån en färdig häst.

Om du förväntat dig att en 5 åring är en färdig häst så kanske det varit lite för mkt press att du tror den kan och förstår mer än vad den gör.
En färdig häst är nog mer en som är 8 år och äldre.

Jag tror att om du stressar ner lite och tänker att det är en bebis och du får lära den istället för att förvänta dig att den ska kunna så kommer det nog bli bra!

Linnean, du ser själv hur det har gått snett tror jag, och det är första steget mot en lösning. Inget av det du beskriver låter för mig som något som har med hästen att göra, hästen låter snäll och verkar ha fått en bra grund att stå på. Däremot har han en matte som är väldigt stressad- över det stora, dyra köpet, alla förväntningar som måste infrias, vetskapen om allt som kan gå fel, massor, massor av katastroftankar som ligger precis under ytan och bara väntar på att välla fram. Ett hästköp kan vara en slags kris, precis som att få barn, skaffa valp, köpa hus- ett stort åtagande som påverkar hela livet. Hur pass mycket hade du landat i din föräldraroll efter tio veckor som mamma? Det tar tid att landa i nya situationer, och det gäller både för dig och för din häst. Din häst är dessutom ung och har inga perspektiv som kan hjälpa honom i hans nya situation, kanske är det mycket som är första gången för honom just nu.

Jag håller med alla andra skribenter som råder dig att backa, ta det lugnt, släppa kraven och fokusera på det positiva och på att bygga din relation till hästen. Din häst är säkert känslig, och det gör det extra viktigt med en trygg och bra kontakt er emellan, att han får intrycket att du är någon att lita på, som är rolig att vara med. Du har antagligen trasslat till det en del för dig genom alla lastningstimmar och annat, så därför tycker jag att du omedelbums, från imorgon, gör om och gör rätt. Sluta hålla på med konflikter med hästen, det är helt oviktigt att den kan sitta fast, lastas osv. just nu. Man behöver inte leta upp problem och börja brottas med dem det första man gör. Gör istället saker som funkar och som är positiva för hästen. Skapa ett språk som funkar er emellan, där han blir intresserad av att lyssna på dig och förstår vad du säger. Det behövs inga särskilda övningar eller någon särskild utrustning för det, utan använd ord, någon morotsbit, lite massage, svansborstning eller vad han nu gillar, och lär känna varandra.

När tiden är mogen för att ta itu med lastningen tycker jag definitivt att du ska ta hjälp av någon professionell. Fyra timmar av stress och elände är fyra timmar för många!

Försök andas, ta en dag i taget, gläds åt det fina med din häst och att få lära känna honom! Jag tror att du redan är på väg att landa i allt det nya och då ska du se att du kommer kunna ha ett sunt fokus på de problem som dyker upp längs vägen! Lycka till, jag tror på dig&din fina häst🩷!

För många år sedan när jag var ung och odödlig red jag en häst som från ingenstans kunde få panik och kasta sig bakåt.

Hästen tog vid ett tillfälle sönder bommen den var uppbunden vid och stack skenade iväg med bommen efter sig. Det var rena turen att hästen inte skadade sig…

Hade det varit idag hade jag slutat rida/sålt hästen, men jag var ung och odödlig och ganska så kreativ på att hitta allternativa metoder.

Jag tog helt enkelt en lång lina som jag fäste i grimman, drog igenom ringen och höll i handen.

Kastade sig hästen bakåt lättade jag bara på linan. När hästen inte kände något tryck lugnade hon ner sig på direkten.

Tog något år sen började jag inse att det var ju länge sedan hon kastade sig bakåt … hon hade börjat lita på mig, att hon inte var fast.

Jag band aldrig mer fast henne. Enda gången det var jobbigt var om jag glömt ta fram något så att jag var tvungen att lämna henne ensam ett kort tag.

Löste det genom att ta med henne, hålla i den långa linan och hämta det som jag glömt.

Hon blev med mig helt lugn, men hon kunde aldrig stå fastbunden. Långlinan blev vår räddning.

Nu transporterades hon aldrig, men om det hade blivit aktuellt hade jag byggt om transporten så att hon kunde stå lös. Så länge hon inte var fastbunden var hon lugn.

Det största problemet för dig är, som jag läser/förstår att du är rädd för hästen, stressad över situationen och vill fly från allt.

Ägaren till hästen ovan var likadan. När jag hade jobbat med hästen ett par år vågade ägaren börja hantera och rida hästen igen, men det tog tid, lång tid.

I ditt ställe hade jag skickat iväg hästen på utbildning/försäljningsstall och sålt.

Problem tar lång tid att lösa och det låter som att du inte är där nu.

Ja, du kommer att förlora pengar. Antagligen ganska så mycket. Men, med tanke på vad det kostar att ha häst kommer du med tiden att kunna köpa en ny, lugn häst.

Just nu låter det som att du är för stressad, vilket hästen känner av.

I stort har du två alternativ.

1. Sälj
2. Kontakta en duktig tränare och bered dig på att det kommer att ta tid att reparera det skadade självförtroendet mellan dig och hästen. Räkna med minst ett år. Är du inte beredd att lägga ner tiden och pengarna så SÄLJ.

Jag håller på att få magsår. Sover inte. Ständig ångest. Hinner inte göra läxor med barnen för all tid går åt till att jobba med hästen. Är inte närvarande i min familjs liv emotionellt för all tid och tanke går åt till att hitta, fundera, älta lösningar. Känner ingen glädje. Maken vill snart skilja sig eftersom det förstör vår familj.
Jag har lagt alla mina pengar på att köpa en färdig häst (trodde jag), för att slippa bekymmer. Har haft egna hästar i 20 år, tävlat och tränat flitigt, så helt okunnig är jag inte. Fått hjälp av folk jag tycker har bra koll…men vi kommer inte framåt med detta. Har bara ägt hästen i 10 v. Ville lämna tillbaka honom redan efter två men säljaren vägrar.
Vad tycker du jag ska göra?
Är det inte bättre att en yngre häst med massa talang får komma till någon som är mer kunnig då?

En lastbil kostar flera 100”….
Jag tänker att om hästen är trevlig på alla andra vis, så går den säkert att sälja till ett bra hem. Gör det.

Ingen kommer tacka dig för att du offrar familj och hälsa för hästen.

Jag köpte en ponny till dottern som då var 9-år. En nyss inriden 3-åring. Vi hade fått filmer på precis allt, hon verkade stencool.
Jag har erfarenhet av unghästar och dottern var hyfsat duktig.
Men när stackars ponny kom till oss efter att ha rest i två dygn, aldrig varit hemifrån mer än till ridhuset med kompis, så var hon skräckslagen!
Hon vägrade gå in i transporten när vi skulle lasta om från transportfirmans lastbil. Hon stegrade, kastade sig, sparkade och när vi väl fick in henne försökte hon komma över frambommen.
Väl hemma tog det flera månader innan hon landat. Hon ville inte vara inne själv, hon var otroligt rädd om bakdelen och kickade om vi skulle borsta svans eller ta på bakbenen.
Tänkte att jag är ju dum i huvudet som köpt en treåring åt min nioåriga dotter.
Men vi lät henne vara så gott det gick, inget tvång, bara lära känna och bygga trygghet.
Vi köpte henne i februari, i november kunde dottern göra i ordning ponnyn själv och rida ut själv på skogsvägen runt vår gård och nu 5 år senare är hon världens finaste, coolaste ponny. Inga problem att lasta, kan vara inne själv, är den som får komma ut sist på morgonen, den som får vara den lugna och trygga trots att hon är yngst av mina tre hästar. Hon litar blint på oss.

Min valack kunde inte vara inne själv första halvåret och kunde inte gå i från gårdsplanen utan att freeka ur trots att han varit stencool med allt hos säljaren. Samma där, ge tid, låta lana, bygga förtroende. Nu älskar han att vara med mig, kommer travandes i hagen, kan stå och mysa hur länge som helst i stallet fast än han är inne själv, vill gärna gå i från gården osv.

Ge hästen tid och sätt den inte i otrygga sotuationer, bygg relation och njut av din fina häst!

Andas ta det lugnt!
Hästen mår inte bättre av att ha en matte som är på helspänn stressad och orolig.

Ignorera problemen ett par månader det går att borsta lös i boxen eller så löst uppbunden att det alltid släpper.
Öva någon annan stans att tryck i grimman betyder framåt - godis.
Uppenbart blev hästen rädd i transporten, klart den protesterar låt det vara ett tag fundera på vad som behöver göras för att den ska trivas i släpet (tex ta ut mellanvägg) och börja om när den har landat.

Själv ignorerar jag just nu att 1åringen var en idiot att lasta när den skulle hem från betet. Först ska vi lära oss gå snällt i grimma till hagen, lyfta hovar och sånt allmänt så den litar på mig igen sen ska vi lasta.
Skulle det vara livsavgörande innan dess och ingen veterinär kan komma till stallet ja då får jag väl tvinga in den.

Ska backa bandet och sänka förväntningarna….ge det tid.

Det är sant att han är fin häst, han är väldigt väldigt snäll och otroligt duktig duktig fin ridning. Men detta blir ett stort bekymmer eftersom det är så farligt. Självklart stress hos mig och osäkerhet. En osäkerhet jag aldrig känt förut med hästar förut.
Jag har längtat så att kommer ut och träna och tävla igen, men får inse att det är nog en lång väg dit.
Du får tänka på att det mesta med hästar är en färskvara, det är ju inte så att dom lär sig någonting och sen är det lugnt resten av livet. Nu fick han en dålig känsla för transporten redan från start med dig och då får man börja om och göra honom trygg igen i den situationen. Se det från hans sida, självklart vill han inte in i transporten igen när han blev så rädd första gången.

Jag tror inte alls det är en lång väg till tävling och träning för er, du måste dock släppa stressen och kraven på hästen och se hästen för den unghäst han faktiskt är. Och jag håller inte med om att det är ett farligt problem om inte du sätter hästen i en farlig situation. Har du möjlighet så låt honom umgås lite med transporten varje dag, ta ut inredningen så han kan stå brett och få utrymme. Det är verkligen inte ett stort problem om du inte gör det till ett. Få inte panik om det är så att han inte går in direkt, beröm massor när han visar intresse för transporten och försöker.

Min häst fick också lite dille på att kasta sig i uppbindningen som började med att han av misstag hamnade i den situationen en gång, sen fortsatte han att kasta sig. Jag löste det genom att sluta binda upp honom övht och när han väl var uppbunden så lämnade jag honom aldrig och var beredd direkt han började backa lite, såfort han tog ett steg bakåt så var jag där och putta fram honom igen. Tror det tog några veckor innan han blev sig själv uppbunden igen och jag kunde lita på att han inte aktivt backade och hängde sig i uppbindningarna igen.

Dom problemen du har med denna fantastiska individ som verkar göra så gott han kan kan verkligen hända med varenda häst, hans problem är inte orationellt och det är inte konstigt alls, han agerar precis som många hästar skulle göra efter en dålig erfarenhet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 781
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka