Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?

vildgalopp

Trådstartare
Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr och WE? Min klubb har flera gånger fått ställa in planerade tävlingar pga för få anmälningar, även pay and ride. Däremot är klubbtävlingar i hoppning mycket populära. Vad kan klubben göra för att väcka tävlingsglädjen även i andra grenar?

Självklart kan ekonomin spela in, men här tror jag det är mest en fråga om att många tycker det är obehagligt och ovant att rida med poängbedömning. Hur avdramatiserar vi detta, förbi vuxna och barn? Vilka konkreta tips jobbar andra klubbar och ridskolor med? Även i relation till pågående diskussioner om hästvälfärd i dressyrsporten vore det väldigt intressant att få höra visioner och nytänkande idéer i frågan.

Något som jag saknar på ridskolor i närheten är en presentation av vem som är domare och då har jag valt att inte anmäla mig. Nu är jag å andra sidan tävlingsryttare "på riktigt" och vill bara rida klubbtävlingar om det faktiskt är en utbildad domare/tränare eller annan erfaren person, annars kan jag lika gärna rida igenom programmet en vanlig tisdagskväll utan protokoll. Så just det blir väl lite off topic för din fundering.

Vet inte hur ni presenterat tävlingen innan. Men kanske prova att göra det mer som en programträning där alla får rosett (olika färger beroende på procent?). Om få anmälningar eventuellt beror på nervositet/prestationsångest hos medlemmarna. Typ "Xx som är tränare dömer ditt program och sedan får du rida igenom de delar du vill träna extra på och får rosett efteråt". För just rosetter brukar vara en bra morot för åtminstone yngre ryttare.

Just WE har jag inte tävlat, och kan heller inget om regler. Så beroende på hur mycket klubben har lektioner/kurser i det så kanske det behöver börjas i den änden? Jag skulle behöva minst en informativ clinic/föreläsning och sedan nån träning med hinder för att våga testa själv även om det "bara" är på klubbnivå.

Cuper under terminen? Rid en dressyrtävling och en hoppning och bäst placering vinner ett extrapris.
Vissa klubbar har också som krav att åtminstone ridskoleryttare ska starta en dressyrklass för att få starta en hopptävling, eller gå upp en höjd i hoppningen.

Kanske skicka ut ett anonymt Googleformulär och se vad medlemmarna svarar. Är det priset, svårighetsgraden, okunskap, tävlingsmomentet eller liknande som gör att de väljer att avstå.

Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr och WE? Min klubb har flera gånger fått ställa in planerade tävlingar pga för få anmälningar, även pay and ride. Däremot är klubbtävlingar i hoppning mycket populära. Vad kan klubben göra för att väcka tävlingsglädjen även i andra grenar?

Självklart kan ekonomin spela in, men här tror jag det är mest en fråga om att många tycker det är obehagligt och ovant att rida med poängbedömning. Hur avdramatiserar vi detta, förbi vuxna och barn? Vilka konkreta tips jobbar andra klubbar och ridskolor med? Även i relation till pågående diskussioner om hästvälfärd i dressyrsporten vore det väldigt intressant att få höra visioner och nytänkande idéer i frågan.
Några förslag: Lagtävling där man t ex kan tävla i små tvåmannalag. Kanske en lag-cup med t ex tre omgångar under terminen. Maskeraddressyr. Bling-dressyr där man får extra poäng ju mer blingat ekpiaget är. Barbackadressyr. Caprilli. Kadrilj/spegelritt. Dressyrtävling kombinerad med rykttävling/rengjord utrustning. Lyxiga prisrosetter.

På den tid jag var engagerad så var egenritade program alltid populärare än vanliga dressyrprogrammen, och hellre lite slalom och travbommar i caprilli stil än ren dressyr ridning. Så kanske värt att testa något sådant?

WE skulle jag vilja ha några träningar på före tävling eftersom jag inte har en aning om hur det går till. Bara för det ska jag kika om den lokala klubben har träningar 😅

Gymkana kanske man skulle kunnat haft? Eller mer mot mounted games hållet att alla har en häst de tävlar med 🧐

Lägre anmälningsavgift på privatryttare än ridskoletyttare.
Vår klubb tog förut 300kr per start, oavsett om du red ridskolehäst eller var privat.
Nu betalar du 150kr som privat och 250kr om du lånar häst av ridskolan.
Tycker att det har blivit fler anmälningar sedan dess :)

Något som jag saknar på ridskolor i närheten är en presentation av vem som är domare och då har jag valt att inte anmäla mig. Nu är jag å andra sidan tävlingsryttare "på riktigt" och vill bara rida klubbtävlingar om det faktiskt är en utbildad domare/tränare eller annan erfaren person, annars kan jag lika gärna rida igenom programmet en vanlig tisdagskväll utan protokoll. Så just det blir väl lite off topic för din fundering.

Vet inte hur ni presenterat tävlingen innan. Men kanske prova att göra det mer som en programträning där alla får rosett (olika färger beroende på procent?). Om få anmälningar eventuellt beror på nervositet/prestationsångest hos medlemmarna. Typ "Xx som är tränare dömer ditt program och sedan får du rida igenom de delar du vill träna extra på och får rosett efteråt". För just rosetter brukar vara en bra morot för åtminstone yngre ryttare.

Just WE har jag inte tävlat, och kan heller inget om regler. Så beroende på hur mycket klubben har lektioner/kurser i det så kanske det behöver börjas i den änden? Jag skulle behöva minst en informativ clinic/föreläsning och sedan nån träning med hinder för att våga testa själv även om det "bara" är på klubbnivå.

Cuper under terminen? Rid en dressyrtävling och en hoppning och bäst placering vinner ett extrapris.
Vissa klubbar har också som krav att åtminstone ridskoleryttare ska starta en dressyrklass för att få starta en hopptävling, eller gå upp en höjd i hoppningen.

Kanske skicka ut ett anonymt Googleformulär och se vad medlemmarna svarar. Är det priset, svårighetsgraden, okunskap, tävlingsmomentet eller liknande som gör att de väljer att avstå.
Tack, jättebra tankar här. Jag tror också på att förtydliga det pedagogiska i situationen så att det inte bara blir prestige, med en tydlig presentation av domaren och möjligheten att få rida om vissa delar. Kanske borde ridskolan ha ännu mer fokus på programridning? 🤔 Ang WE så har ridskolegrupperna fått testa och en särskild kurs genomförts, men det kanske tar ett tag innan folk vågar visa upp sig?

Lägre anmälningsavgift på privatryttare än ridskoletyttare.
Vår klubb tog förut 300kr per start, oavsett om du red ridskolehäst eller var privat.
Nu betalar du 150kr som privat och 250kr om du lånar häst av ridskolan.
Tycker att det har blivit fler anmälningar sedan dess :)
Ja, detta är ju en viktig poäng. Om man betalar 300-400 kr för start och hyra av ridskolehäst behöver det ju kännas som att man verkligen får något tillbaka.

På den tid jag var engagerad så var egenritade program alltid populärare än vanliga dressyrprogrammen, och hellre lite slalom och travbommar i caprilli stil än ren dressyr ridning. Så kanske värt att testa något sådant?
Låter som en spännande idé, ska kika lite på caprilli också!

ha LD/LE-klass med ledare för nybörjare där alla startande får rosett och ett diplom.

Subventionera startavgiften eller lägg dressyren innan klubbhoppningen och säg att startar man dressyren får man rabatt på klubbhoppningen?

Kombo-tävling där du startar både hoppning och dressyr.

Caprilli-tävling

På ridskolan jag lånade ut min häst till inledde de alltid klubbdressyren med en klass där en ridlärare red före och alla som ville red på led efter. Ingen domare då såklart, utan mer en chans för osäkra att rida program utan att behöva komma ihåg vad som ska göras när. Alla fick rosett. Har för mig att det var ett program utan galopp dock, blir kanske lite stökigt med fem hästar som ska galoppera samtidigt. ;)

Tack, jättebra tankar här. Jag tror också på att förtydliga det pedagogiska i situationen så att det inte bara blir prestige, med en tydlig presentation av domaren och möjligheten att få rida om vissa delar. Kanske borde ridskolan ha ännu mer fokus på programridning? 🤔 Ang WE så har ridskolegrupperna fått testa och en särskild kurs genomförts, men det kanske tar ett tag innan folk vågar visa upp sig?

Mitt svar innan blev lite kort men det var syftet jag menade med programridning och jag tänker att det kan appliceras på WE också :)

Låga program utan galopp är guld. Det har vi börjat lägga in ä en på vanliga tävlingar.

Sen tänker jag att det kan vara bra att inte ställa in även om ni bara får tre anmälda. Ge det några tävlingar även med få starter och jobba in konceptet så kommer fler våga sig på det. Gör lite extra istället för de som startar och ge dom extra feedback från domare mm.

(jag har deltagit i klubbtävlingar, hoppning och med mycket ångest i dressyr (som släppte direkt man provat), det är ganska populärt. Speciellt dressyren bland barnen och ungdomarna. Det är ungdomssektionens grej att arrangera.).

Det var extremt vänligt och peppande av ridlärare i grupperna att testa. (En till och med körde supermini "tävling" i ridgrupp och lät elever vara sekreterare för varandra). Privatryttare är välkomna.

För yngre ponnybarn på absolut lägsta nivån har de förryttare och ett superenkelt program (C ngt) där alla barnen rider efter som en larv.

De har också Caprillitävlingar för barn med ngt litet hinder (eller bom) som en enkel tävlingsstart. Med skrittprogram på lägsta nivån (förälder fick gå med, kanske lite väl.. men såg ut att vara mest privatryttare som nappat på den), sedan trav och skritt och så högsta nivån med en volt i galopp. (tog oooerhörd tid att vänta för äldre barn)

För äldre har de på hoppningen gemensam framridning och alla inne på banan samtidigt för ovana. Som på en ridlektion. Lägsta nivån är bomklass (för privatryttare med unghäst)

De väljer snälla domare som skriver snälla saker. (alltså inte ger för höga poäng men skriver -bra försök! och sådant)

Senast ändrad:
Jag tror det här med feedback är viktigt. Jag minns att jag startade en klubbtävling på ridskolehäst. Hästen var rejält het och drog i ökningen av galoppen, jag fick stopp före hörnet. Den enda feedback jag fick var "vem bestämmer egentligen du eller hästen". Jag tappade sugen totalt och startade aldrig mer.
En annan sak är att många kanske inte vågar och tänker att det är för de duktiga. Kanske ni kan göra lite lätt reklam för arrangemanget på lämpliga lektioner.

De har också Caprillitävlingar för barn med ngt litet hinder (eller bom) som en enkel tävlingsstart. Med skrittprogram på lägsta nivån (förälder fick gå med, kanske lite väl.. men såg ut att vara mest privatryttare som nappat på den), sedan trav och skritt och så högsta nivån med en volt i galopp. (tog oooerhörd tid att vänta för äldre barn)
Så den tror jag de ändrat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka